سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ریسک‌ها‌ی جراحی زیبایی‌بینی


ریسک‌ها‌ی جراحی زیبایی‌بینی
هر نوع جراحی، خطر و عدم اطمینانهایی دارد. عوارض این عمل، نامعمول و اغلب خفیف هستند ولی همیشه احتمال ایجاد عوارض از جمله عفونت، خونریزی بینی، واکنش به بیهوشی و احتمال نیاز به ترمیم مجدد وجود دارد. شما با انجام دقیق دستورات پزشک خود، قبل و بعد از عمل، می توانید از احتمال وقوع این عوارض بکاهید.
● این عوارض عبارتند از:
▪ نیاز به عمل مجدد:
حدود ۱ مورد ازهر۱۰ مورد، نیاز به جراحی مجدد برای اصلاح مختصر بینی پیدا می کند. این موارد اغلب غیر قابل پیش بینی هستند و حتی برای جراحان بسیار ماهر نیز رخ می دهند. عمل جراحی مجدد، معمولا" کوچک است و در موارد ایجاد عدم قرینگی شدید یا شکل غیر قابل قبول بعد از عمل لازم می شود. این اتفـاق در عـمل رینوپلاستی، بیـشتر از سایر اعـمال جراحی پلاستیک صورت رخ می دهد. زیرا نمی توان همیشه پیش بینی کرد که بینی چگونه در طول زمان ترمیم می یابد. اگر به عمل دوم نیاز باشد، بهتر است حداقل ۶ ماه پس از عمل اول انجام شود تا روند بهبودی کامل شود و شکل بینی کاملا" ثابت شود.
▪ تورم:
۱۰-۱۲ ماه طول می کشد تا تمام تورم موجود از بین برود و نتیجه نهایی عمل مشخص گردد. تورم موقت نوک بینی می تواند تا چند ماه یا سال طول بکشد( معمولا ۱۲- ۳۶ ماه) و ممکن است دائمی نیز باشد.
▪ به جا ماندن اثر برش ها:
اگر جراحی از داخل بینی انجام شود، محل برش باقی نمی ماند ولی در روش باز(که در بعضی موارد لازم است)و یا در هنگام کوچک کردن سوراخهای بینی در روش بسته، جای برش بطور خفیف در قاعده بینی باقی می ماند که معمولا" به سختی قابل رویت هستند. این مشکل در داخل و خارج بینی می تواند رخ دهد. ایجاد آن در داخل بینی به صورت چسبندگی می باشد که عارضه نامعمول عمل رینوپلاستی می باشد.
▪ اشکال در تنفس از طریق بینی:
عمل جراحی بینی موجب تورم در داخل و خارج بینی می شود که به مرور از بین می رود ولی گاهی ایجاد مشکلات در روند ترمیم ممکن است منجر به باقیماندن انسداد شود و مشکل در تنفس ایجاد کند.
▪ کاهش حس پوست:
در نوک بینی رخ می دهد که معمولا"(ولی نه همیشه) در طول زمان بهبود می یابد..
▪ بعد از جراحی ممکن است عروق خونی کوچک و نقطه های قرمز ریز روی پوست ایجاد شود که ممکن است دائمی باشند.
▪ صدمه به اعصاب و ساختمانهای اطراف بینی و عملکرد آنها:
صدمه به مجرای اشکی، عضلات و حس بویایی بسیار نادر است ولی احتمال وقوع آنها بعد از رینوپلاستی وجود دارد.
▪ سوراخ شدن تیغه میانی بینی:
بدنبال عمل رینوپلاستی نادر است. سوراخهای کوچک بدون علامت هستند و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند و در موارد بسیار نادر، احتیاج به ترمیم دارند.
▪ تغییرات صدا:
ناشایع است.
منبع : وب سایت تخصصی و آموزشی دکتر پوستی


همچنین مشاهده کنید