شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


هیچ وقت برای کارآفرینی دیر نیست


هیچ وقت برای کارآفرینی دیر نیست
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد كه «من هم می‌توانم كارآفرین شوم»؟ «آیا برای من دیر نیست»؟
در پاسخ به این سوال باید گفت: بستگی دارد. این امر به میزان سلامتی، نیرو، همت و مسلما به وضع مالی شما بستگی دارد. چنانچه این شرایط را دارا هستید هیچ سنی برای شما دیر نیست. چه بسا آمارها این امر را تایید می‌كنند. طبق نتایج یك بررسی جدید در آمریكا ۲۲ درصد از مردان و ۱۴ درصد از زنان بالای ۶۵ سال خود اشتغال هستند و این در حالی است كه این میزان برای رده‌های سنی دیگر فقط ۷ درصد است. همچنین بررسی دیگری كه در دانشگاه «واندربیلت» انجام شده حاكی از آنست كه تعداد كارآفرینان گروه سنی ۴۵ تا ۶۴ سال در سال ۲۰۰۷ از مرز ۱۵ میلیون نفر می‌گذرد، اما این آمار در مورد گروه سنی ۲۵ تا ۴۴ سال فقط ۴ میلیون نفر است.
همچنین طبق یك نظرسنجی دیگر كه انجمن امور بازنشستگان آمریكا (AARP) در سال ۱۹۹۸ انجام داده است، ۸۰ درصد از شركت‌كنندگان اظهار كرده‌اند پس از بازنشستگی باز هم كار می‌كنند و ۱۸ درصد از شركت‌كنندگان از قصد خود برای ایجاد كسب و كار جدید خبر داده‌اند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد میزان خود اشتغالی مردم آمریكا با افزایش سن به مراتب بیشتر می‌شود و اوج آن به سن ۶۵ سالگی می‌رسد.
از سوی دیگر كارآفرینان سنین بالاتر تجربه و امكانات مالی بیشتری دارند كه كار را برای آنان آسانتر از كارآفرینان جوان می‌كند.
گواه دیگر بر این امر گزارش بانك «باركلیز» تحت عنوان «كارآفرینان سنین بالاتر، بهره‌مند از تجربه» است كه نشان می‌دهد كارآفرینان مسن‌تر نسبت به ۱۰ سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر به ایجاد كسب و كار مبادرت ورزیده‌اند. به طوریكه فقط در سال گذشته تعداد ۰۰۰/۶۰ كسب وكار جدید ایجاد كرده‌اند. همچنین طبق این گزارش، كارآفرینان گروه‌های سنی بالاتر یا بنابر توصیف همین منبع، كارآفرینان بالای ۵۰ سال وقت آزاد بیشتری برای اداره كسب و كارشان دارند و ۴۹ درصد از این افراد به طور متوسط هفته‌ای ۳۶ ساعت یا بیشتر كار می‌كنند.
همچنین طبق این گزارش كارآفرینان بالای ۵۰ سال نسبت به كارآفرینان جوانتر دچار فشارهای روحی كمتری هستند و بهتر می‌توانند بین كار و زندگی‌شان توازن برقرار كنند. لازم به ذكر است كه براساس این گزارش ۵۱ درصد از كارآفرینان بالای ۵۰ سال جامعه آمریكا مستمری دریافت می‌‌كنند و فقط ۲۷ درصد آنها از كسب و كار خود به عنوان تنها منبع درآمد استفاده می‌كنند.
همچنین یافته‌های دیگر حاكی از آنست كه از كل فعالیت‌های اقتصادی جدید ۱۵ درصد آن به دست افراد بالای ۵۰ سال اداره می‌شود و از این میان تعداد آقایان سه برابر خانم‌ها است. البته بسیاری از كسب و كارها در سال‌های اول با شكست مواجه می‌شوند و كارآفرینان مسن‌تر در پشت سرگذاشتن بحران‌های مالی ناتوان‌تر از كارآفرینان جوان‌تر هستند. زیرا از دست دادن همه چیز در سن ۲۵ سالگی قابل جبران‌تر از نابود كردن نتیجه یك عمر زحمت در سن ۶۵ سالگی است.
بنابراین توصیه من این است كه اگر وضع سلامتی و مالی‌تان به شما اجازه می‌دهد كه كسب و كار جدیدی ایجاد و كارآفرینی كنید از این امر غافل نشوید.
مترجم : فرناز صفدری
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید