سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

وحدت ملی لبنان در خطر فروپاشی


وحدت ملی لبنان در خطر فروپاشی
«دومین سالگرد رفیق حریری در لبنان در حالی فرا رسیده است كه این كشور درگیر شدید ترین بحران های سیاسی خود است و در زمانی كه گروه های معارض لبنانی همچنان با ادامه تحصن خود بر تحقق مطالباتشان اصرار می ورزند، گروه حاكم در لبنان نیز همچنان با تكیه بر حمایت كشورهای غربی و عربی و در رأس آنها فرانسه و آمریكا بر بقای خود در حكومت و نادیده گرفتن مطالبات معارضان اصرار می ورزد.»
نجیب میقاتی، نخست وزیر اسبق لبنان با ارایه مقاله ای به این مناسبت در روزنامه النهار لبنان تحت عنوان «لبنانی ها چه می كنند» نوشت: «احساس عجیبی است، می خواهم با مخاطبان خود به زبان حریری سخن بگویم كه می خواهد با روحی پر درد به شما مردم لبنان به خصوص رهبران سیاسی این كشور بگوید: «فراموش نكنید كه راز بقای لبنان تنها در وحدت و توافق ملی آن است.»
آیا واقعا رهبران سیاسی لبنان و مردم این كشور این واقعیت را درك نمی كنند كه قاعده غلبه و برتری در لبنان وجود ندارد و هیچ گروهی یا حزبی نمی تواند گروه یا حزب دیگری در لبنان را نادیده بگیرد و به حاشیه بكشاند، حال آن گروه در هر موقعیت و با هر قدرتی كه باشد ؟ آیا فراموش كرده ایم كه استقلال لبنان بر اساس وحدت ملی این كشور انجام گرفته است و توافقنامه طایف تاكید ی بر این وحدت ملی و در جهت حمایت و مصونیت آن صادر شده است ؟
آیا برخی از رهبران لبنان می خواهند تجربه تاریخی و اصل فراگرفتن درسی از این تجربه ها را نادیده بگیرند ؟ آیا آنها نمی دانند كه تكیه واعتماد به حمایت های خارجی تحت هر عنوانی كه انجام گیرد یك قمار باخته است و هیچ كس در این سیاست برنده نیست جز طرف سوم یا همان طرف خارجی ؟ آیا مردم لبنان طعم تلخ كشتارها و درگیری های سابق را فراموش كرده اند و می خواهند باز هم به همان عصر برادركشی برگردند ؟
آیا این مردم و رهبران آنها فراموش كرده اند كه جنگ های داخلی سابق لبنان بر اساس اهداف خارجی انجام گرفت و این طرف های خارجی با تلاش برای شعله ور كردن فتنه این جنگ ها در انتظار درو كردن نتایج این جنگ به سود خود نشسته بودند و امروز نیز با این هدف وارد عمل شدند و به اختلاف افكنی میان گروه ها و احزاب لبنانی دست زده اند تا لبنان را بار دیگر به گذشته بازگردانند ؟ شاید دوباره اهداف محقق نشده خود را محقق سازند. آیا ویرانی كه به دلیل لحظات خشم و انتقام نصیب لبنان شده است، كافی نیست تا اینكه برخی بار دیگر بر اساس این كینه ها و دشمنی ها می خواهند بار دیگر كشور را تسلیم هیولای ویرانی كنند ؟
بی شك همه امروز صدای حریری را در نقاط مختلف لبنان می شوند كه خطاب به تمامی رهبران سیاسی لبنان فریاد بر می آورد كه هیچ كس بزرگتر و برتر از وطن خود نیست، غرور و خودخواهی دیگر بس است، هیچ كس نمی تواند بر دیگری غلبه یابد جز اینكه لبنان را دو دستی تسلیم مرگ كنید و در عرصه برتری بر یكدیگر بتازید.»
از سوی دیگر نبیه بری، رییس پارلمان لبنان نیز با ارایه مقاله ای در روزنامه السفیرلبنان نوشت: «دو سال از مرگ تو دوست عزیز گذشته است. در سال گذشته پس از یك ماه سختی و درد ملت و مقاومت لبنان به یك پیروزی شگرف در برابر این همه تجاوز و غارت ارتش اسطوره ای اسراییل دست یافت.
دوست من همیشه برای آغاز گفتگو تو را به عنوان الگوی واقعیت و عدالت قرار می دادیم و وارد جریان این گفتگو ها می شدیم اما دیگر به رغم آن كه ما با این احساس و اشتیاق وارد گفت وگو شده ایم دست خالی از آن خارج شده ایم و تا به خود آمدیم و جنگ ظالمانه اسراییل را پشت سر گذاشتیم، دیدیم كه موش هاتارهای ستون وحدت ملی لبنان را جویده بودند و دادگاه محاكمه ای كه قرار بود برای محاكمه عاملان ترور تو باشد، به بهانه ای برای یك فتنه و آشوب تبدیل شد.
دوست من امروز لبنان به صحنه ای برای رویارویی سیاسی، خفقان،بحران طوایفی و مذهبی و افزایش احساسات شبه نظامی خارج از چارچوب مقاومت ملی تبدیل شده است.
اما لبنان آنقدر بزرگ است و سربلند كه هرگز تسلیم طرح های امپریالیستی خارجی نخواهد شد و ما همچنان به وعده های خود نسبت به تو برای حفظ وحدت ملی و برقراری صلح ملی و حفظ و تثبیت ریشه های مقاومت لبنان تلاش خواهیم كرد و لبنان را از مرحله فعلی به مرحله بعدی خواهیم برد. دوست من امروز لبنان به عرصه ای برای بازی های سیاسی خارجی تبدیل شده است و متاسفانه از تجربه ۱۷ سال جنگ طوایفی عبرت نیاموختیم.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید