پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


۷ نکته برای مدیریت یک تیم موفق


۷ نکته برای مدیریت یک تیم موفق
از آنجا كه سازمان‌ها حوزه خود را بین جمعیت‌های مختلف گسترده‌اند، مدیریت اهمیت ویژه‌ای پیدا كرده است.
مدیران امروزی با اعضای گروه مختلفی روبه‌رو هستند كه ممكن است متعلق به محل‌ها و فرهنگ‌های مختلفی باشند و سوابق و گذشته‌های متفاوتی داشته باشند. راهكارهای این مقاله به مدیران كمك می‌كند تا راه‌های ساختن و جمع‌وجور كردن یك تیم گروهی را بیاموزند.
▪ از بهترین افراد استفاده كنید
فاصله بهره‌وری بین كارمندان عالی و متوسط باید مدنظر قرار گیرد. اگر برای انجام پروژه‌ای كه در دست دارید فرجه كمی دارید و كیفیت كار نیز برایتان مهم است، حتماً بهترین‌ها را در تیم جمع كنید.
▪ كارها را برحسب مهارت و ‌انگیزه تخصیص دهید
مدیران هیچگاه كارمندان را تشویق نكرده و به آنها ‌انگیزه نمی‌دهند: این خود افراد هستند كه باید در خود‌انگیزه ایجاد كنند. اگر كارها را برحسب‌انگیزه هر فرد به او واگذار كنید، مطمئن باشید كه به خوبی انجام خواهد شد.
▪ تعادل ایجاد كنید
اكثر پروژه‌ها نیازمند آمیزه‌ای از فعالیت‌هاست، تیم گروهی باید مجموعه‌ای متوازن و متعادل از مهارت‌ها دارا باشد، به خصوص اگر اكثر اعضا در رشته خود متخصص باشند. مدیران باید توجه داشته باشند كه علاوه بر متعادل‌كردن مهارت‌ها، باید شخصیت‌های افراد دخیل در كار را نیز متعادل كنند تا اختلافی بین اعضای گروه پیش نیاید.
▪ تركیب تیم را كنترل كنید
پیش‌بینی اینكه تركیب تیم انتخاب شده صحیح است و موفق خواهد بود یا خیر بسیار مشكل است از این‌رو مدیر باید به طور مداوم بر تیم نظارت داشته باشد.
اگر به كسی كه به خوبی با تركیب تیمی تطابق ندارد اجازه داده شود كه در تیم باقی بماند، عملكرد تیم دچار مشكل خواهد شد.
▪ امتیاز بدهید، سرزنش نكنید
زیاد به دنبال مقصرها نباشید. انگشت‌گذاشتن روی یك نفر در تیم، انعكاس منفی بر تیم خواهد داشت و به قیمت اتلاف زمان و كیفیت كار تمام خواهد شد.
▪ هر موفقیت كوچك داخل تیم را جشن بگیرید و اعضای تیم را تشویق كنید.
▪ با اعضای تیم مهربان باشید
تمركزتان باید بر انجام كار باشد. به همه اعضای تیم فرصت دهید تا توانایی‌ها و استعدادهایشان را نشان دهند. آنها را به همكاری ترغیب كنید، چون همانطور كه می‌دانید دستاوردهای تك نفره اگر باعث موفقیت تیم نشود، به هیچ دردی نمی‌خورد.
▪ عملكردهای تیم را مداوماً مرور كنید
هنگام مواجهه تیم با فراز و نشیب‌ها و تغییرات، وظیفه مدیر این است كه هدف اصلی را به یاد اعضای بیاورد و به آنها كمك كند تا با استفاده از تجربیاتی كه حین این تغییرات به دست آورده‌اند، تیم را به سمت موفقیت همراهی كنند.
● یك تیم موفق
ساختن و جمع‌وجور كردن یك گروه خوب مساله‌ای چالش‌انگیز است كه نیازمند برنامه‌ریزی هوشیارانه و دقیق است.
▪ سه درس اصلی این است:
۱) با اعضا صادق باشید،
۲) به آنها فرصت عمل دهید
۳) آنها را تشویق كنید.
اولی به آنها هدف می‌دهد، دومی به آنها توانایی عمل می‌دهد و آخری باعث می‌شود كه حتی روزهای تعطیل هم سر كار حاضر باشند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید