سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


۳ راه غلبه بر رقبا


۳ راه غلبه بر رقبا
همیشه در هر فعالیت، رقیبانی وجود دارند كه هرچند نمی‌توان فعالیت آن‌ها را كنترل كرد، می‌توان تاثیر فعالیت‌هایشان بر بازار و كسب و كار خود محدود نمود.
در این نوشتار با ارایه‌ی سه روش ساده، راه افزایش فروش و مطرح شدن در بازار، با كم‌ترین یا حتی بدون رقابت با دیگران نشان داده می‌شود.
● از روش‌های بازایابی غیر قراردادی، غیر كلیشه‌ای و نامتعارف استفاده كنید
متاسفانه در بیشتر كسب و كارها از روش‌های بازاریابی مشابه آن‌چه سایر رقبا به كار می‌برند، استفاده می‌شود. سعی كنید از روش‌های جدید و غیر كلیشه‌ای برای متمایز كردن خود از رقبا استفاده كنید. اگر روش‌ بازایابی شما منحصر به فرد باشد، به طور قطع توجه بیشتری را به خود جلب می‌كنید و فروش شما افزایش خواهد یافت.
برای نمونه، بیشتر كسب و كارهای اینترنتی فقط از روش‌های بازایابی online برای ایجاد ترافیك روی وب سایت‌هایشان استفاده می كنند. با استفاده از بعضی روش‌های بازاریابی offline، می توانید بر رقابت سنگین و تنگاتنگ online پیروز شوید و ترافیك بیشتری را روی وب سایت خود ایجاد و فروش‌تان را بیشتر كنید.
برای نمونه، بهترین و كوچك‌ترین تبلیغ خود را روی یك كارت پستال چاپ كرده و از طریق پست‌های معمولی غیرالكترونیكی برای مشتریان مورد نظر و بازار هدف بفرستید.
كارت پستال‌ها هنوز هم كم هزینه ترین، موثرترین و آسان‌ترین روش بازایابی به شمار می‌آیند. به یاد داشته باشید كه بیشتر دریافت‌كنندگان این كارت‌ها، پیام‌های تبلیغاتی كوتاه را بر خلاف نامه‌های طولانی، با اشتیاق می‌خوانند.[۱]
● بازارهای ناب، دست نخورده و زیر پوشش قرار نگرفته
وقتی برای تسخیر مشتریان یا بازارهایی مشخص هدف‌گذاری بازاریابی می‌كنید، به یاد داشته باشید كه رقبای شما هم همین عمل را انجام می‌دهند، در این حالت شما هرگز نمی‌توانید از رقابت دوری كنید. سعی كنید در جست‌وجوی بازارهای ناب و دست ‌نخورده‌ای باشید كه هنوز مورد توجه رقبای شما قرار نگرفته‌اند. شما می‌توانید با كم‌ترین تلاش یا حتا بدون دردسر در رقابت این بازارهای ناب را تسخیر كنید.
تبلیغات، آگهی‌ها، صفحات وب و پیام‌های دیگر خود را به نحوی تجدیدنظر و اصلاح كنید كه به طور اختصاصی علایق منحصر به فرد و نیازهای مشتریان آینده را كه از یك گروه جدید دست نخورده هستند، تامین كنید. برای نمونه یك بازاریاب شبكه می‌تواند ۳ بازار جدید دست‌نخورده و جداگانه در دامنه‌ی كاری خود هدف‌گذاری كند و در نظر داشته باشد. این بازاریاب می‌تواند رویكرد فروش را در هریك از این بازارها با تاكید بر بخشی از سودمندی‌های خاص و متفاوت، تغییر دهند.
▪ زنان خانه دار و مادرانی كه بیشتر در خانه هستند: برای این گروه سودمندی‌های كار نیمه‌وقت در منزل را شرح دهید.
▪ كارمندان شركت‌ها: از فرصت‌هایی كه در اختیاردارند و خود از آن بی‌خبرند، بگویید و شرح دهید كه چگونه می‌توانند با كنده شدن از محیط كارمندی، برای كسب و كار مستقل راه بیندازند و "خود اشتغالی" داشته باشند.
▪ بازنشستگان: برا آن‌ها فرصت‌ها و منافعی را كه در اختیار دارند توضیح دهید.
▪ سعی كنید همواره حرفه‌ای رفتار كنید
یكی از موثرترین روش‌های پیروزی در یك رقابت این است كه در زمینه‌ی كاری خود متخصص و حرفه‌ای باشید و این امر را به مخاطبتان ثابت كنید. مشتریان آینده‌ی شما یك فرد حرفه‌ای را به چشم یك كارشناس خبره می‌نگرند و اطمینان دارند كه او دانش و آگاهی لازم را در زمینه‌ی كاری مورد نظر، برای كمك به مشتریان دارد.
البته شما مجبور نیستید كه نظام بازاریابی فعلی خود را به اثبات حرفه‌ای بودن خود محدود كنید.
كافی است كه محصول یا خدمت منحصر به فردی را انتخاب كنید كه مطمئن هستید می‌توانید به بهترین شكل ممكن آن را ارایه كنید. سپس بر روی بازایابی آن تمركز و تاكید كنید. در این میان، برای كامل كردن اقدامات بازاریابی خود، تفاسیر، تمجیدها و سپاس‌‌های مشتریان خود و نیز عناوین، نشان‌ها، استانداردها، گواهی‌نامه‌ها و مداركی را كه از مجامع تخصصی و معتبر دریافت كرده‌اید و نشان‌گر اعتبار شماست، به نمایش بگذارید.
یك كسب و كار خدماتی و حتی یك شركت تولیدی كه كیفیت خدمات یا كالاهایش برای مشتریان ثابت شده باشد، اغلب می‌تواند قیمت‌های بالاتری را دریافت كند.
بسیاری از مشتریان انتظار دارند در مقبال پرداخت وجه بیشتر ا محصول یا خدمت تخصصی‌تری دریافت كنند. حتا گروهی از مشتریان نرخ‌های بالای شما را نشانه‌ای بر تخصص بالا قلمداد می‌كنند.
به یاد داشته باشید تا زمانی كه كسب و كارتان ادامه دارد، رقیب هم خواهید داشت و ناگریز باید رقابت كنید. اما این سه راه‌حل می‌تواند تاثیر رقبا را بر كار شما به كم‌ترین میزان برساند. با به كار بردن این روش‌ها خواهید توانست راحت‌تر و بازحمت كمتر (حتا گاه بدون دغدغه‌های رقابت با دیگران) فروش خود را افزایش دهید و بر رقیبان خود چیره شوید.
نویسنده: Bob Leduc
ترجمه: شاهین گلستانی
مرجع: همكاران سیستم
[۱] - ثابت شده كه خوانندگان پیام‌های تبلیغاتی كوتاه یا بینندگان تصاویر تبلیغاتی بسیار كوتاه كه تا حد كسری از ثانیه از مقابل چشمان آن‌ها می‌گذرد، به صورت ناخودآگاه پیام‌ها یا تصاویر را در ذهن ثبت می‌كنند حتا اگر هیچ انگیزه‌ای هم برای به خاطر سپردن آن پیام یا تصویر نداشته باشند. این روش از اعجازهای "شرطی شدن " یا " تداعی عصبی" ذهن است كه بسیار كاربرد دارد - مترجم
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید