شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


فول آلبوم بودن چیز مهمی است


فول آلبوم بودن چیز مهمی است
فرق نمی‌كند كه خوشحال باشی و كبكت خروس بخواند یا ناراحت باشی و مثل كشتی غرق شده‌ها. عاشق باشی و همه چیز را در یك نفر خلاصه ببینی یا فارغ از فارغ باشی و فقط خودت را ببینی.
سن و سال هم كه اصلا مهم نیست. پیر باشی یا یك جوان پرانرژی كه یك جا بند نمی‌شود. مرد باشی یا زن باز هم فرق نمی‌كند. مهم این است كه به هر حال یك نوع موسیقی را می‌پسندی و گوش می‌كنی و خیلی از لحظات زندگی‌ات را با نوایی خاص پر می‌كنی. حال چه می‌خواهد آن نوا از گراموفونی قدیمی و خاك گرفته بر آید یا یك پخش آخرین سیستم. صدای دل‌انگیز یك استاد بزرگ موسیقی باشد یا جوانی تازه وارد در این عرصه. این موسیقی است كه تو را می‌كشد و با خود می‌برد و به لحظه‌های زندگی‌ات رنگ و رخی‌تازه می‌دهد.
این موسیقی و آن نت‌های مرتب و دقیقش است كه اگر دلت گرفته‌خیلی راحت‌تر از آنكه فكرش را بكنی خالی‌ات می‌كند یا اگر شاد و سرحالی، خوشحالی‌ات را ضربدر چند می‌كند. دسته‌بندی انواع موسیقی كه جای خودش بحث دارد اما طرفداران پر و پا قرص موسیقی كه كم هم نیستند را شاید خوب نشناسید، كسانی كه دلخوشی‌شان موسیقی است و آواز و هیچ وقت بدون زمزمه آهنگی زیر لب نمی‌بینی‌شان. عشق موسیقی‌ها را می‌شود با سبك و خواننده‌های مورد علاقه‌شان طبقه‌بندی كرد اما چون اینجا صفحه جوان است و مخاطبش جوان، عشق موسیقی‌ها را براساس سن‌شان از یكدیگر جدا می‌كنیم و اول از همه خب معلوم است دیگر از خود جوانان شروع می‌كنیم. این نسل عجیب و غریب در موسیقی هم رویه خودش را پیش گرفته و كلا با بقیه افراد فرق می‌كنند. جوانان همه جور موسیقی گوش می‌كنند كه البته بستگی به حس آن لحظه‌شان دارد. ولی یكی دو نوع سبك است كه همیشه پرطرفدار بوده‌اند و هستند و انگار خواهند بود! سبك‌های ترنس و موسیقی‌های متال كه گاهی به معنای واقعی كلمه كم‌ارزش و سطحی‌اند گاهی بین جوان‌ها محبوب بوده‌اند. در چند سال اخیر هم ستاره‌های! رپ خارجی با موسیقی معترض‌شان و (...) كه در آهنگ‌های خود از آنها استفاده می‌كنند در جهان مطرح شدند و این باعث شد كه علاقه‌مندان این سبك موسیقی دست به كار شوند. آهنگ بسازند و یا به راحتی آهنگ‌های معروف را Cover (بازخوانی) كنند و رپ ایرانی راه بیفتد و ناگهان تب رپ‌خوانی همه را بگیرد. ولی خیلی ناامید نشوید. با وجود همه این مسائل می‌توانید افرادی كه موسیقی را می‌فهمند و موسیقی خوب را با هیچ سروصدای كاذبی اشتباه نمی‌گیرند پیدا كنید. در مقابل كسانی كه عاشق رپ و ترنس هستند، راك بازها قرار می‌گیرند. خشونت پنهان و اعتراض به مسائل مختلف و حتی موضوعات انسان‌دوستانه و عشق دستمایه اكثر خوانندگان راك است و همه اینها خب كلی طرفدار پیدا می‌كند. یك چیز دیگر هم كه وجود دارد همان بحث همیشگی پز دادن و ادا درآوردن است. شما می‌توانید با اسم راك یا خواننده‌های معروفش و ادعای اینكه فقط و فقط راك گوش می‌كنید كلی برای خودتان كلاس بگذارید. كل‌كل‌ و رجز‌خوانی هم كه همه‌جا هست و بین بچه‌های موسیقی‌باز و اینكاره‌ها شدید‌تر. اولین و مهم‌ترین كل‌كل‌ها ذخیره و انبار آهنگ‌های شماست. یك موسیقی‌باز حرفه‌ای باید تمام آهنگ‌های خوانده شده و حتی نشده! خواننده مورد علاقه‌اش را داشته باشد. از طرف دیگر وقتی آلبوم جدید آن خواننده و یا خواننده‌های سبك‌های دیگر به بازار می‌آید، خیلی سریع آن را بخرد.
اگر می‌خواهید كم نیاورید باید همیشه دست پر باشید و سی‌دی‌هایتان پربارتر از بقیه باشد. فكر می‌كنید اگر خودتان را موسیقی‌باز حرفه‌ای جا بزنید، آن وقت فول آلبوم گروه یا خواننده محبوبتان نباشید، كسی شما را تحویل خواهد گرفت؟ مورد بعدی كه آن هم خیلی مهم است و نباید در موردش كوتاهی كرد، سیستم مورد استفاده است. سیستم صوتی شما باید گوش خلایق را كر كند و چشم حسودان را كور! ضرب‌المثلی هست كه می‌گوید: «موسیقی‌باز بدون سیستم، مثل زنبور بی‌عسل است». مطمئن باشید بدون یك سیستم حرفه‌ای و البته گرانقیمت در این راه چیزی نمی‌شوید. از اینجا كه بگذریم می‌رسیم به بحث صدا. عشق موسیقی‌ها اكثراً خوانندگان ناكامی هستند كه این عشق قدیمی را حالا به شكلی جدید امتحان می‌كنند. خیلی‌هایشان هم اصلاً صدای خوبی ندارند و فقط با این تصور كه صدایشان خیلی عالی و قوی است می‌خوانند و كاری هم نمی‌شود كرد، جز اینكه چند دقیقه‌ای تحمل كنی تا هنرنمایی و خارج خواندن خواننده عزیز تمام شود. برای همین الان خیلی‌ها عصارند، خیلی‌ها محمد اصفهانی و حتی خیلی‌ها هم فكر می‌كنند شجریان هستند. این هم از عشق موسیقی‌ها و كل‌كل‌هایشان. می‌دانیم خیلی‌هایتان را جا گذاشته‌ایم و یادمان رفته كه از همه بنویسیم. اما ناراحت نشوید موسیقی آن‌قدر بزرگ هست كه همه در آن جا بگیرند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید