سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


چه طور از فرش زیر پایمان مراقبت کنیم؟


چه طور از فرش زیر پایمان مراقبت کنیم؟
ما ایرانی ها در هر وضعیت مالی كه باشیم دست كم در منازلمان فرشی پهن می كنیم. مهم نیست كه این فرش چه قیمتی دارد، ابریشم است یا دستباف، قالی است یا قالیچه. پهن كردن فرش سنتی است كه از قدیم در خانواده ها رسم بوده، اما می دانید چه طور باید از این دارایی نگهداری كنید. عمر فرش هایتان با مراقبت آگاهانه، بی تردید مفیدتر خواهد بود.
۱) فرش ها باید هفته ای یك بار جارو شوند. زیرا از جرم گرفتن رشته های آن جلوگیری می كند. حاشیه های فرش همواره مكان مناسبی برای جمع شدن بیشتر غبار است.
۲) جارو كشیدن فرش را با قسمت كردن آن به تكه های كوچك در ذهنتان با دقت بیشتری انجام دهید. به هنگام جارو كردن به هیچ روی عجله نكنید به خصوص اگر صاحب فرش هایی از نوع گبه با پرزهای بلند هستید.
۳) برای جلوگیری از بوی بد مقداری جوش شیرین را به كیسه جارو برقی خود اضافه كنید.
▪ تمیز كردن نقاط كثیف فرش:
نخستین توصیه به هنگام كثیف شدن فرشتان، «سریع شستن» آن لكه است.
۱) قبل از مصرف كردن هر شوینده ای، ابتدا ماده افتاده را از روی فرشتان بردارید و در قسمت كوچكی از فرش ماده پاك كننده را امتحان كنید تا مطمئن شوید آسیبی به فرش نمی زند.
۲) هیچگاه لكه را نسابید زیرا ممكن است كثیفی به نقاط دیگر فرش سرایت كند تمیز كردن را از بیرون از لك شروع كنید و پس از انجام كار فوراً آن نقطه را با دستمال خیس پاك كنید.
۳) اگر احساس كردید بعد از خشك كردن نقطه شسته شده هنوز فرشتان خیس است یك حوله نازك را روی نقطه خیس گذاشته و جسم سنگینی را روی آن بگذارید.
‌● لكه های خاص را چه گونه پاك كنیم
▪ لكه های اسیدی:
این لكه ها كه ممكن است حتی با ریختن مقداری سركه به وجود آیند به واكنش سریع شما نیاز دارند. فوراً روی آن مقدار كمی جوش شیرین و آب بریزید و سپس مقداری بسیار كم محلول رقیق آمونیاك و آب اضافه كنید، چند دقیقه بعد فرش را آب كشیده و جارو بزنید.
▪ لكه خون:
تا جایی كه می توانید آن را با پارچه ای جذب كنید، سپس یك قاشق چایخوری از مواد شوینده را با یك قاشق همان اندازه، سركه سفید مخلوط كرده و مقداری آب ولرم بریزید تا مایع رقیقی به دست آید بعد روی نقطه لك بمالید و بگذارید خشك شود و به آرامی جارو بكشید.
▪ كره:
هر چه قدر می توانید از كره را با دست خود بردارید سپس مقدار كمی محلول شوینده را در آن نقطه بمالید و بگذارید خشك شود.
▪ قطره شمع:
فوراً مقداری یخ روی لك قطره شمع بگذارید زیرا سبب یخ زدن شمع شده و به راحتی از روی فرش كنده می شود.
▪ آدامس:
فوراً به روش قطره شمع آن را سرد كنید تا به راحتی جدا شود.
▪ شكلات و قهوه:
ابتدا آن را از روی فرش بردارید و دقیقاً به روش لكه های خون و با استفاده از مواد شوینده، آب و سركه سفید آن را تمیز كنید.
▪ لكه آبرنگ:
بلافاصله روی آن جوهر خشك كن بگذارید و آن را با اتو گرم كنید تا لك را به خود بكشد. سپس از مواد شوینده استفاده كنید و دقایقی بعد آن را بشویید.
▪ میوه:
لكه های میوه گاه خیلی سخت پاك می شوند. به محض افتادن میوه، آن را بردارید و جای آن را با ناخن بخراشید. سپس به روش های قبلی و عموماً با استفاده از مخلوط آب ولرم و كمی سركه سفید و مایع شست و شوی رقیق آن را تمیز كنید و سپس آب بكشید.
▪ لكه های سس سالاد و آب گوشت:
بدون آن كه به آن ها دست بزنید تا پخش تر بشوند به روش استفاده از آب و سركه سفید و مایع تمیزكننده اكتفا كرده و سپس آن را تمیز كنید و آب بكشید.
▪ آسان ترین راه بدون فكر كردن:
زمانی می رسد كه دیگر صرفاً جارو زدن فرش و غبار روبی كافی نیست و باید فكر اساسی تری برای تمیز كردن آن كرد. آسان ترین روش بدون فكر كردن، سپردن فرش به قالیشویی ها است. گاه زدودن یك لكه به خراب شدن یك فرش گاهی گرانقیمت منجر می شود.
نیوشا قره گزلو
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید