سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


زندگینامه نخستین صدراعظم زن


زندگینامه نخستین صدراعظم زن
آنگلا مرکل نخستین نامزد زن مقام صدارت اعظمی آلمان و نخستین صدراعظم زن در این کشور است. این زن که به گونه ای قیاس ناپذیری با دیگر سیاستمداران، احساس همدلی و اعتبار همگانی را برمی انگیزد، کیست؟
بی شک در میان کشورهایی که از دیرباز با ایران دارای مناسبات سیاسی و اقتصادی گسترده ای بوده اند، کشور آلمان اهمیتی بسزا و جایگاهی ویژه دارد.این دو کشور در طول قرن ها ارتباط در سطوح متفاوت، در کنار تبادل علایق و دلبستگی های فرهنگی، از تبادل آثار ماندگار حافظ و گوته تا علقه های فرهنگی و اجتماعی در حوزه شرق شناسی که همواره برای آلمانیان جذابیت و گیرایی خاصی داشته است، در سطح سیاسی و به ویژه اقتصادی نیز در سراسر این سال ها، مناسباتی قابل تامل و حتی حیاتی داشته اند.
مناسبات دیپلماتیک این دو کشور همواره زبانزد کشورهای اروپایی و نیز آمریکا بوده است. آلمان همچنین یکی از بزرگ ترین و مهمترین شرکای اقتصادی کشورمان به شمار می رود که تا به امروز کوشیده است، مناسبات اقتصادی میان شرکت های بزرگ خود و حوزه اقتصاد ایران را از فراز و نشیب های سیاست جهانی در امان نگاه دارد.در حوزه سیاسی نیز کشور آلمان با قدمت تاریخی خود معمولا دوشادوش و نه رویاروی کشور باستانی ایران حرکت کرده و پیوسته درصدد دوستی، مسالمت و حل و فصل بحران ها بوده است.
دیپلمات های آلمانی در ایران مورد استقبال دست اندرکاران سیاسی ایران هستند و گویی یکدیگر را به خوبی درک می کنند. در سطح ملت ها نیز، مناسباتی گرم و صمیمانه برقرار بوده است. تبادل دانشجو و گردشگر، در طول اعصار همواره نظر علاقه مندان دو طرف را به فرهنگ های این دو کشور جلب و آنان را به شناخت بیشتر ترغیب کرده است.
کتابی که در دست دارید، همان گونه که از نامش پیداست، به بررسی زندگینامه آخرین صدراعظم کشور آلمان می پردازد. چگونه است که یک زن برای نخستین بار در تاریخ آلمان به مقام صدرات عظمی می رسد؟ این زن ملقب به «زن شرقی» که تا دوران جوانی در آلمان شرقی بسر برده است، چگونه از غرب، آن هم درست از قلب حکومت فدرالی آلمان سر در می آورد؟رودخانه پرتلاطم زندگی او از کدام دره ها و گذرگاه ها عبور می کند؟ به راستی آنگلا مرکل چگونه انسانی است؟
چهره امروزی از این صدراعظم که اجازه نمی دهد درباره زندگی شخصی اش چندان چیزی بدانیم، اما تقریبا همیشه در عرصه سیاست بین المللی، دوشادوش سران کشورهای اروپایی و غیراروپایی حضور دارد، چه خط و خطوطی دارد؟ اهداف او کدامند و رمز پیشرفت او چیست؟با این تفاسیر، جالب است از زبان هلموت کهل، صدراعظم پیشین آلمان درباره مرکل بخوانیم.هلموت کهل درباره آنگلا مرکل می گوید؛«حزب دموکرات مسیحی با پیشنهاد او برای نامزدی صدارت عظمی آلمان، دست به گزینش درستی زده است. اگر کسی مانند من کارشناسی در مقام رهبری یک حزب، به ویژه در جایگاه جناح مخالف دولت باشد، می داند که این خانم چه خدماتی انجام داده است».
کهل، ظاهرا براساس وظیفه ای که برای خود قائل است، از همه به سبب حمایت هایی که طی دهه های گذشته از خود نشان داده اند، تشکر می کند، اما در پی آن، به شکلی غافلگیرکننده چنین می افزاید؛«و اگر می خواهید مرا خوشحال کنید، اکنون این حمایت را در قبال آنگلا مرکل اعمال کنید».
سرانجام به این نقطه می رسیم؛ پشتیبانی این وطن پرست کهنه کار که بیست سال متمادی گل سرسبد حزب دموکرات مسیحی بوده است از زنی که پنج سال پیش از آن ظاهرا ناگزیر شده بود او را از تاج و تخت ریاست افتخاری حزب پایین کشد تا حزب را از گرداب مهلک قضیه کمک های مالی نجات دهد. نمی توان ادعا کرد که مرکل با نگاهی به آنچه گذشته، به ناچار از تصمیمی که اتخاذ کرده، پشیمان است. کتاب مشتمل بر ۱۳ فصل به انضمام تصاویر است.
ولفگانگ اشترگ
ترجمه؛ پریسا رضایی
ناشر؛ مروارید
چاپ اول؛ ۱۳۸۵
۱۱۰۰ نسخه،۳۰۹ صفحه
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید