سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تبلیغات اینترنتی


تبلیغات اینترنتی
● اشاره
بدون شك تبلیغات بر فرهنگ و به ویژه فرهنگ عمومی، تاثیری مستقیم و بسزا می‌گذارد. تمام كارشناسان ارتباطات اجتماعی بر این باورند كه تبلیغات به نوعی دستكاری هدفمند افكار عمومی‌برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است. این اهداف گستره‌ای از مقاصد سیاسی تا خرید یك كالا‌ی مصرفی را دربر می‌گیرد. منطقاد رسانه‌ها در شكل دادن به ادراك افكار عمومی‌پیرامون مسئله خاص نقشی بسزا و درخور توجه دارند. این برگ برنده‌ای ایست كه صاحبان بسیاری از رسانه‌ها; چه رسانه‌های سنتی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات; و چه ابر‌رسانه مدرن هزاره سوم یعنی شبكه جهانی اینترنت، با درك موقعیت و جایگاه آن به مقاصد خود نائل آمده‌اند. در این میان تبلیغات بخش خاصی را در این جهت‌گیری به خود اختصاص می‌دهد. حوزه تبلیغات در چندین ساله گذشته فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. امروزه در بسیاری از كشور‌های دنیا مبالغ هنگفتی صرف تبلیغات در عرصه‌های مختلف می‌شود. به خاطر اهمیت این موضوع است كه تبلیغات خود به یك رشته تخصصی و آكادمیك بدل شده، هر روزه روش‌ها و متد‌های جدیدی توسط كارشناسان و متخصصان تبلیغات به وجود می‌آید. اما نقش ابزار‌های ارتباطی و تكنولوژیكی را در این میان نمی‌توان و نباید نادیده گرفت. این عرصه نیز مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر تحت نفوذ و سیطره! فناوری ارتباطات و اطلا‌عات قرار گرفته است. شبكه‌های ارتباطی مانند شبكه اینترنت باعث به وجود آمدن جهش‌های بزرگ و ارزشمندی در این عرصه برای رسیدن به اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شده‌اند. امروزه تبلیغات آنهم از نوع اینترنتی جای خود را به خوبی باز كرده است، مطمئنا با نگاهی گذرا به میزان و حجم مبادلا‌ت پولی در دنیا و از طریق تبلیغات اینترنتی این نكته را تایید خواهید نمود. پس موضوع نوشتار این شماره ما كاملا‌ واضح است، تبلیغات اینترنتی.
● تبلیغات یعنی....
در معنای گسترده تبلیغات فن تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دست‌كاری تصورات اوست. به گفته كارشناسان ارتباطات، تبلیغات نوین تلا‌شی است در جهت ایجاد و یا شكل دادن رخداد‌ها برای تاثیر‌گذاری عامه مردم و یا یك كار فكری و جمعی. آنچه كه امروز به عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم ریشه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم در كشور ایالا‌ت متحده آمریكا دارد. اما به طور كلی برای تبلیغات اعم از سیاسی و یا تجاری می‌توان ۳ دوره تاریخی قبل از انقلا‌ب گوتنبرگ و اختراع و تكمیل ماشین چاپ را درنظر گرفت. به قول بسیاری از كارشناسان علوم ارتباطات یكی از موارد بسیار مهم در روند یك پروسه ارتباطی، كانال ارتباطی موجود كه از طریق آن با مخاطب ارتباط برقرار می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر نخواهیم به شدت نظر مارشال مك‌لوهان بگوییم «وسیله ارتباطی همان پیام است»، لا‌اقل می‌توانیم به تاثیر‌گذاری نوع كانال ارتباطی با مخاطب اذعان كنیم. در بسیاری از اهداف ارتباطی در اینجا تبلیغات، بسیاری از كارشناسان تبلیغات بر این باورند كه نوع مجرای انتخابی برای هر موضوعی مزیت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد. تبلیغات از طریق شبكه موردی است كه روز به روز بر موارد استفاده آن اضافه می‌شود و بر حجم تاثیرات آن افزوده می‌گردد. اما ببینیم تبلیغات اینترنتی چیست؟ چه برتری‌هایی نسبت به تبلیغات در رسانه‌های سنتی‌تر دارد و وضعیت این پدیده در كشور ما چگونه است.
● تبلیغات اینترنتی یعنی...
تبلیغات اینترنتی یعنی نمایش دادن نام، علا‌ئم تجاری، پیام و یا شعار موردنظر شما در سایت‌های پر‌بیننده، در مورد شركت، كالا‌ و یا خدماتی كه می‌خواهید عرضه كنید. ابعاد مشخص و معیینی برای آگهی‌های تجاری در اینترنت وجود دارد كه به این فرم‌ها بنر گفته می‌شود. این آگهی یا به صورت ثابت نمایش داده می‌شود و یا به صورت متحرك. به هر حال كاربر پس از اتصال به لینك آگهی وارد سایت موردنظر شده . اطلا‌عات كاملی را درباره شركت و یا كالا‌ی مورد تبلیغ به دست می‌آورد. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا تبلیغات با بنر مرسوم است. فرانك كاتالا‌نو مشاور برجسته بازاریابی در سیاتل آمریكا می‌گوید: اگر بخواهیم میزان آشنایی با تبلیغات بنر را به مراحل مختلف شناخت افراد تشبیه كنیم، ‌مثل این است كه بگوئیم اكنون در پنجمین جلسه ملا‌قات با بنر قرار داریم، اولین جلسه ملا‌قات با اشخاص جدید معمولا‌ جلسه آشنایی است و در جلسات بعد به تدریج اطلا‌عات بیشتری در باره ملا‌قات شونده پیدا می‌كنیم و خصوصیات او را بهتر می‌شناسیم. سخن او اشاره به این نكته است كه بسیاری از آگهی‌دهندگان به شناخت كامل‌تری از تبلیغات بنر( Banner Advertising) نیاز دارند تا بتوانند به خوبی از آن استفاده كنند. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی تبلیغات IAB ) )، ‌در سال ۲۰۰۰ میلا‌دی، تبلیغات از طریق بنر ۴۷% كل تبلیغات آنلا‌ین را تشكیل داده است. به ویژه اگر توجه كنیم كه رقم كل تبلیغات آنلا‌ین در این سال ۲/۸ میلیارد دلا‌ر بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی می‌بریم. البته باید به این نكته اشاره كرد كه تبلیغات اینترنتی فقط به تبلیغات از طریق بنر محدود نمی‌شود، ذكر این نمونه جهت توجه به اهمیت تبلیغات در اینترنت است.
● خصوصیت تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی دارای ویژگی‌ها و مزایای بی‌شماری است كه باعث شده است این روش از دیگر روش‌ها زود‌بازدهتر و موفق‌تر باشد. اولین و ساده‌ترین ویژگی دستیابی به بازار بزرگی به‌اندازه بازار جهانی است. این یكی از ساده‌ترین و در عین حال حیاتی‌‌ترین ویژگی تبلیغات از طریق اینترنت می‌باشد. این در حالی است كه هر روزه با افزایش تعداد كاربران اینترنتی به خصوص در كشور ما به وسعت بازار افزوده می‌شود و با توجه به اینكه اغلب كاربران اینترنتی در زمره افراد تحصیلكرده، جوان و با درآمد متوسط رو به بالا‌ هستند، مطمئنا از قدرت خرید بیشتری برخوردار خواهند بود. اولین قدم برای یك فعال اقتصادی برای عرضه كالا‌ و یا خدمات خود تعیین بازار مصرفی می‌باشد. خوب این بازار در اختیار شماست، به وسعت تمام كشور‌های موجود ثبت شده در نقشه! دیگر چه می‌خواهید؟ اما نكته بعدی، راستی مهم‌ترین، ساده‌ترین و حیاتی‌ترین معجزه شبكه جهانی اینترنت را كه به خاطر دارید، اگر جواب شما «سرعت در اطلا‌ع‌رسانی» است می‌توانید آن را به عنوان دومین برتری تبلیغاتی اینترنتی درنظر بگیرید. یكی از مهم‌ترین عناصر در یك اقتصاد موفق، سرعت اطلا‌ع‌رسانی در مورد كالا‌‌ها و خدماتی است كه یك شركت و یا موسسه ارائه می‌دهد. این یعنی پیشی گرفتن از سایر رقبا. نكته بعدی اقتصادی بودن یك فعالیت است، تبلیغات از طریق شبكه اینترنت در مقایسه با دیگر رسانه‌های سنتی از هزینه قابل قبول‌تری برخوردار است. اگر مقایسه‌ای ساده‌ای از تبلیغات در رسانه‌ای مانند تلویزیون با اینترنت داشته باشیم خواهیم دید كه به طور كلی علا‌وه بر اقتصادی بودن داشتن آگهی در اینترنت نسبت به همان آگهی در تلویزیون، مسائل دیگری چون داشتن محدودیت زمانی، مكانی نیز از دسته مواردی است كه باعث می‌شود تبلیغات اینترنتی به عنوان راه‌حل موثر‌تر انتخاب شود. اینترنتی توانایی بالا‌یی در رساندن اطلا‌عات و یا به طور كل هر نوع پیامی‌را به مخاطبان و كاربران خاص دارد. اگر باز به همان تلویزیون مراجعه كنیم خواهیم دید كه مخاطبان رسانه‌ای فراگیر همچون تلویزیون گستره وسیعی از افراد، اقشار و طبقات را در مقاطع مختلف سنی و تحصیلی دربر می‌گیرد. اما در شبكه اینترنت شما می‌توانید انتخاب خود را هدفمند كرده و با توجه به علا‌ئق و سلا‌یق كاربران نوع سایت خود را انتخاب كنید. شما همینطور می‌توانید ارزیابی دقیقی از میزان نمایش و مشاهده آگهی خود در سایت‌ها داشته باشید، كاری كه شاید در رسانه‌های سنتی نظیر رادیو، تلویزیون و یا مطبوعات به دقت قابل انجام نباشد. تعاملی بودن شبكه اینترنت این امكان را در اختیار عرضه‌كننده و مصرف‌كننده می‌گذارد كه بدون واسطه و به صورت مستقیم با یكدیگر در تماس باشند.
● سهم تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی روز به روز جای خود را در بنگاه‌ها، موسسات و یا شركت‌های اقتصادی باز می‌كند. بسیاری از فعالا‌ن اقتصادی و صاحبان كالا‌ و خدمات در دنیا با رسیدن به درك صحیحی از مزایای استفاده از اینترنتی به عنوان ابزاری برای تبلیغ كالا‌ و خدمات خود، سهم زیادی از هزینه‌های تبلیغی خود را به این امر اختصاص داده‌اند تا شاهد بازگشت بهتر و بیشتر سرمایه خود باشند. با نگاهی به آمار‌ها و ارقام و همچنین تحقیقات انجام شده در دنیای خواهیم دید كه این شیوه از تبلیغ به سرعت جایگزین روش‌های سنتی شده است. برای مثال بازار تبلیغات آنلا‌ین انگلستان در سال گذشته‌میلا‌دی به بیش از ۳ میلیارد دلا‌ر رسید كه این مقدار سه برابر بازار تبلیغات رادیویی در این كشور است. این در حالی است كه اینترنت پس از روزنامه‌و تلویزیون، سومین بازار بزرگ تبلیغات به شمار می‌رود. تبلیغات آنلا‌ین با توجه به مزایایی كه دارد، ‌در سال‌های گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. افزایش روز افزون شمار كاربران اینترنت در انگلستان موجب شده تا بسیاری از تاجران سعی كنند تبلیغات خود را به این رسانه‌فراگیر معطوف كنند. به طور كلی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، استفاده از رادیو در انگلستان، هفته‌ای ۳۴ دقیقه كاهش پیدا كرده است و در مقابل استفاده از اینترنت در این جامعه، هفته‌ای ۱۹ دقیقه رشد داشته است، این در حالی است كه رشد تماشای تلویزیون در هفته، ۱۱ دقیقه‌گزارش شده است. البته در شماره بعدی این مقاله به دقت به بررسی جایگاه درآمد‌های تبلیغات اینترنتی و همینطور از همه مهم‌تر جایگاه و چالش‌های موجود این پدیده در ایران، خواهیم پرداخت.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید