سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

توفان مجلس فرو نشست


توفان مجلس فرو نشست
مهره‌های جاهل، غافل، منافق، فریب‌خورده و عامل فتنه و... این كلمات بخشی از سخنان تند یكی از نمایندگان مجلس در واكنش به سوال‌های آزمون ضمن خدمت آموزش و پرورش است. روز سه‌شنبه یكم اسفندماه ۸۵، برای مجلس روز توفانی و برای وزیر آموزش و پرورش و همكاران او روز سختی بود. فرشیدی كه ساعت به ساعت آمار مدارسی را كه معلمان آنها در اعتراض به تصویب نشدن لا‌یحه نظام هماهنگ از حضور در كلا‌س‌های درس خودداری كرده بودند دریافت می‌كرد، با شنیدن خبر رسیدن ماجرای آزمون‌ها به مجلس به سرعت كفش و كلا‌ه كرد و خود را به مجلس رساند. تذكرات پی‌درپی نمایندگان او را كلا‌فه كرده بود. فرشیدی از ساحت پیامبر اعظم(ص) عذرخواهی كرد. به نمایندگان گفت كه طراح سوال‌ها تنبیه شده است و تعمدی در كار نبوده. در همین روز یك مسوول دونپایه در سازمان شهرستان‌های استان تهران از كار بركنار شد.
به نظر می‌رسد توفانی كه روز سه‌شنبه علیه مسوولا‌ن آموزش و پرورش به پا شده به سرعت فرو می‌نشیند و تا چند روز دیگر اثری از آن باقی نمی‌ماند. طراح سوال سازمان شهرستان‌های استان تهران، كه به امید برخورداری از حق‌الزحمه مناسب و كمی هم پاداش اخروی، سوال‌های چهارجوابی آزمون كتبی را از متن كتاب كم حجم سنن‌النبی استخراج كرد و داخل پاكت گذاشت، ظاهرا آن‌قدر مورد وثوق مدیران بود كه كسی لا‌زم ندید قبل از تكثیر نگاهی به سوال‌ها بیندازد. او اما نمی‌دانست كه بین محتوا و شكل باید تناسب و همبستگی وجود داشته باشد و هر محتوایی را نمی‌شود در شكل دلخواه جای داد و تست‌های چهارجوابی ظرف مناسبی برای پاره‌ای احادیث و روایات كمتر مشهور و یا مشكوك نیستند. طراح سوال‌ها، حالا‌ به توصیه مدیران آموزش و پرورش، چند روزی در گوشه‌ خانه نشسته تا آب‌ها از آسیاب بیفتد.
او با شنیدن خبرهای داغ مربوط به ماجرا به‌خصوص مقایسه سوال‌ها و كاریكاتورهای دانماركی حیرت‌زده گمان می‌كند كه قربانی یك ماجرای سیاسی شده است.
نمایندگان مجلس باید با چنین اتفاقاتی بدون خشم و هیاهو برخورد كنند خشم شدید ممكن است نمایندگان را از دیدن ابعاد واقعی ماجرا دور كند. پرسش این است كه آزمون كتبی روز ۱۴ بهمن‌ماه برگزار شد و همان روز صدای این سوالا‌ت درآمد و قطعا به گوش مسوولا‌ن ارشد آموزش و پرورش هم رسیده. چرا آنها واكنشی نشان ندادند؟ طبعا به این دلیل كه عنصر خلا‌فی در این عمل مشاهده نكرده‌اند وگرنه با تنبیه و بركناری دو سه نفر می‌توانستند مدیریت بحران احتمالی را در دست گیرند. نكته بااهمیت این است كه طراحی سوال آزمون‌ها و آموزش نیروی انسانی برعهده اداره كل تربیت‌معلم و آموزش نیروی انسانی وزارت است. این یكی از ادارات كلیدی وزارتخانه در دوره مدیریت جدید است.
سیاست اصلی فرشیدی احیا و تقویت مراكز تربیت معلم به سبك دهه ۶۰ است. قطعا فرشیدی گزیده‌ترین افراد مورد اعتماد خود را در این اداره گرد آورده است. به نظر می‌رسد آنچه كه بعضی نمایندگان، جمود، تحجر و... می‌خوانند، در آموزش و پرورش تعهد، دینداری و... نامیده می‌شود. قرائت اخباریگری توجه به پوسته دین و ظاهرسازی و ریاكاری، قرائت غالب در آموزش و پرورش است. هم‌اكنون كتابی در كنار دست من گشوده است كه توسط اداره كل امور فرهنگی، هنری معاونت پرورشی چاپ شده و سوال‌های آن شباهت زیادی به سوال‌های آزمون ۱۴ بهمن دارد. این تفكر در آموزش و پرورش ریشه‌دار است و با چند نطق و تذكر تند و توفانی جا ‌خالی نخواهد داد. نمایندگان می‌دانند كه انتخاب و گزینش مدیران بخش‌هایی از ادارات آموزش و پرورش براساس چه ملا‌ك‌هایی صورت می‌گیرد. اعتقادات تند و افراطی نه‌تنها در آموزش و پرورش نكوهش نمی‌شود، بلكه به‌عنوان نشانه‌ای بر تشخص مذهبی قلمداد و به دارندگان آن جایزه و مدال اعطا می‌شود.
در تمام سال‌های گذشته، ‌ای‌بسا داوطلبانی كه با شركت در آزمون‌های كتبی و شفاهی و پاسخ به چنین سوال‌هایی به‌عنوان معلم پذیرفته شدند. در همین سال‌ها ای‌بسا كسانی كه علناً با چنین قرائتی از دین به مخالفت برخاستند و در آزمون‌ها مردود شدند. شما فكر می‌كنید وقتی قرار است حتی كتاب‌های علوم پایه مثل فیزیك و شیمی و زیست و ریاضی هم با رویكرد و ادبیات مذهبی نوشته شود، حاصل كار چیزی متفاوت با این سوال‌ها خواهد بود؟ یا وقتی كه روی توسعه تربیت معلم‌های شبانه‌روزی این همه تاكید می‌شود، قرار است در این شبانه‌روزی‌ها با دانشجویان چگونه رفتار كنند و به آنها چه آموزش‌هایی بدهند؟ توفان مجلس به همان سرعت كه برخاست، فرو می‌نشینند، لا‌بی‌ها به كار می‌افتند و همه چیز به خیر و خوشی تمام می‌شود. تكلیف آموزش و پرورشی‌ها با این تفكر چیست؟
شیرزاد عبداللهی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید