سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مارگارت تاچر،بانوی آهنین


مارگارت تاچر،بانوی آهنین
مارگارت تاچر زنی كه ۱۲ سال عهده دار مقام نخست وزیری انگلستان بود وارد هشتادمین سال زندگی خود شده است. او كه به زن آهنین معروف گردید، سمبلی بود كه چرخش محافظه كارانه دهه هشتاد در آن تبلور یافت. تاچر با اعتقاد راسخ به آزادی افسارگسیخته اقتصاد بازار، در دوران پایانی جنگ سرد نقشی مهم ایفا نمود. او اگرچه به اعتقاد بسیاری از فمینیستها برای جنبش زنان شخصیتی نامطلوب به شمار میرفت.
هنگامیكه تاچر وارد كاخ نخست وزیری در داونینگ استریت لندن شد، پیامی دوستانه برای مردمش به ارمغان آورد. او گفت:تاچر با این نقل قول فرانس فون عزیزی اولین روز خدمتش به عنوان نخست وزیر بریتانیا را آغاز كرد، در ظاهری بی آزار و لباسهایی دمده. اما او همه چیز بود، جز آنچه ظاهر وی در نخستین روز وزارتش به نمایش میگذاشت. بئا كمپبل خبرنگار فمینیست میگوید: ” در مقابل ما زنی قرار داشت كه وجودش ظاهرا به زنان قدرت میداد اما پشت این ظاهر، تفكرات مردسالارانه و ارتجاعی عمیقی خوابیده بود. او قدرت خود را به قیمت تحت فشار قرار دادن سایر زنان به چنگ آورد.”
مهمترین اتهام جنبش فمینیستی علیه تاچر تا امروز این بوده كه او برای زنان هیچ قدمی برنداشت. برابری حقوق زنان و مطالبات جنبش آنان براستی هم كه هرگز دغدغه محافظه كاران نبود. و تاچر هم هیچگاه برای جنبش زنان ارزشی قائل نشد. او خود دراین باره میگوید: ”زنانی مثل من به موفقیت شغلی شان و به حقوق خود بدون جنبش زنان دست یافتند، قبل از آنكه اصلا جنبش زنانی وجود داشته باشد.”
تاچر هیچ زمان مایل نبود كه در زمره آندسته زنانی قرار گیرد كه برای حقوق زن وارد كارزار سیاست میشدند و درخواستهای زنان نیز برای وی مطرح نبودند. او معتقد بود كه حكومت باید از حوزه مسائل خصوصی شهروندان فاصله بگیرد و مقررات حاكم بر بازار و اقتصاد باید جامعه را مدرنیزه نماید. او به سختگیری در برابر مطالبات اجتماعی و سرسختی برای پیشبرد منافع كاپیتالیسم متهم شد. اما هریت جونز تاریخدان انگلیسی او یك الگوی بی نظیر بشمار میاید.
”اما آنها در عین شاهد این بودند كه او زنی است كه موفقیت شغلی و خانواده باهم در آمیخته و از پس هردو برآمده. نه فقط برآمده كه به قله نیز رسیده است و در دوران انتهایی جنگ سرد نقشی بسیار مهم ایفا كرده است.” به نظر هریت جونز ”او با این اینكار شاید بیش از هر جنبش زنانی كه تا آنزمان مشغول جدالهای لفظی و قلمی بود به زنان خدمت كرد.”
چراكه تاچر با وارد شدن به صحنه ای كاملا مردانه سدهای سنت را درهم شكست و چهره ای جدید از زن انگلیسی عرضه كرد. تاچر زن جنگیدن بود، او براحتی كوتاه نمیامد و سانتی مانتال نبود. تاچر زنی بود كه اراده خود را پیش میبرد. او معتقد بود كه زنان خود باید برای پیشرفت خود تلاش كنند. به نظر هریت جونز مارگارت تاچر شاید هرگز یك چهره شاخص برای جنبش زنان نباشد، اما او برای برخی یک سرمشق بود.
مرجع : دویچه وله
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید