چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

نامزدهای احتمالی انتخابات آینده روسیه


نامزدهای احتمالی انتخابات آینده روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه كه از ماه مه ۲۰۰۰ بر این مسند نشسته است، سال ۲۰۰۸ باید كرسی ریاست را به دیگری بسپارد. اما این كه چه كسی جای او را خواهد گرفت و پای در كفش پوتین خواهد كرد، مسأله ای است كه از هم اكنون كه حدود یكسال به زمان واگذاری قدرت در كرملین باقی مانده است، احتمال های زیادی مطرح شده است و بازار گمانه زنی درباره آینده روسیه پس از پوتین داغ شده است. «جولین اوانس» تحلیلگر نشریه foreign policy از كارشناسان سیاسی روسیه است. «اوانس» بر این باور است كه «پوتین» ۴ جانشین پیش رو دارد، البته او برای خود پوتین نیز این شانس را قائل شده كه برای بار سوم به عنوان رئیس جمهوری روسیه انتخاب شود.
به هر حال تحلیل جولین اوانس از آینده روسیه و برآوردهای او از موقعیت آنها كه می توانند رئیس جمهوری آینده روسیه در سال ۲۰۰۸ باشند، قابل اعتناست:
● دیمیتری مدودوف
او كیست؟ مدودوف نخستین معاون از ۳ معاون نخست وزیر است، پیوند او با پوتین از زمانی شروع شد كه هر دوی آنها در سن پترزبورگ به سر می بردند. مفسران غربی معتقدند تفكر و اندیشه «مدودوف» نسبت به غرب و تجارت باز است.
چرا می تواند حائز این شغل باشد؟ او یكی از محبوب ترین سیاستمداران روسیه البته پس از پوتین به شمار می آید. «مدودوف» محبوبیت خود را مدیون رسانه ها و مطبوعاتی است كه تصاویر او را در همه جا پخش می كنند. موقعیت او به گونه ای است كه مخارج دولت در بخش های مسكن، بهداشت و تحصیلات به دست او سپرده شده است. علاوه بر این او جوان و خوش چهره است. ضمن آن كه ریاست امپراتوری اقتصادی روسیه گازپروم نیز با اوست و او اختیار رهبری بزرگ ترین كمپانی را در روسیه در دست دارد. برهمین اساس صرف دلارهای نفتی در «طرح ملی» نیز برعهده او بوده است.
آیا ممكن است انتخاب نشود؟ «مدودوف» تنها ۴۱ سال دارد و شاید برای احراز چنین پستی خیلی جوان به نظر برسد. اختیاراتی كه در طرح ملی به او سپرده شد، نخستین تجربه حقیقی او در امور اجرایی بوده است. او همچنین نسبتی با خاندان ویژه كرملین دارد كه بیش تر با عنوان وكلای سن پترزبورگ شناخته می شوند. تحلیلگران معتقدند این ارتباط ممكن است كار او را برای رسیدن به پست ریاست جمهوری مشكل سازد. پستی كه یلتسین و پوتین در آن توانسته بودند توازن را بین خاندان های صنعتی و مالی برقرار كنند.
احتمال ها: پیروزی او محتمل است. مدودوف به عنوان رئیس جمهوری آینده می تواند در امور داخلی روسیه، از «ثبات» گرفته تا «پیشرفت» نقش به سزایی داشته باشد.
● سرگئی ایوانف
او كیست؟ او یكی دیگر از معاونان نخست وزیر در پست وزارت دفاع است. او و پوتین در كنار هم از اعضای اصلی كادر كمیته امنیت فدرال روسیه بوده اند. ضمن آن كه وی از جمله بنیانگذاران «كا.گ.ب» بوده است. برخی از تحلیلگران آمریكایی معتقدند كه او از مخالفان ناتو است و بارها محتاطانه نقش ناتو را زیر سؤال برده است.
چرا می تواند حائز این شغل باشد؟ او یكی از اعضای هیأت حاكمه است و به اصطلاح از خود آنها است. او یكی از افسران ارشد سرویس اطلاعاتی در كنار پوتین بود و از مأموران انتصابی FSB كه هركدام از آنها از موقعیت خوبی در كشور برخوردارند، به شمار می آید. بیش تر مأموران FSB یا وزیر و یا صاحبان كمپانی های نفتی هستند.
بنابراین می توان شانس زیادی برای او برای در دست گرفتن حكم ریاست جمهوری قائل شد. او به زبان انگلیسی نیز تسلط كامل دارد و قادر است به این زبان با بیانی سلیس و روان صحبت كند. ضمن آن كه رابطه خوبی با دیپلمات های غربی و از جمله «كاندولیزا رایس» دارد. گفته می شود رایس از توانایی او در درك مسائل اظهار شگفتی كرده است. چیزی كه به پندار او در برخی از مردان كرملین دیده نمی شود. اگر كرملین روی مناقشه ها بیش از انتخابات درست سرمایه گذاری كند، ایوانف می تواند هنر سیاسی خود را همانند قدرت نمایی پوتین در ایام جنگ چچن به نمایش بگذارد.
آیا ممكن است انتخاب نشود؟ ارتش روسیه كه او متولی و حافظ آن بوده از هرج و مرج رنج می برد و اصلاح نشدنی به نظر می رسد. شهرت او سال گذشته با مسأله افزایش ساعات كار در ارتش خدشه دار شد. او آن زمان به عنوان تكنوكراتی سنگدل شناخته شد. «فیونا هیل» رئیس دپارتمان روسیه در شورای اطلاعات ملی آمریكا می گوید: سال ۲۰۰۵ زمانی كه با ایوانف دیدار كرد از سخنان صریح او در مورد ناتو به شگفت آمده بوده است.
احتمال ها: احتمال پیروزی او بسیار زیاد است، چنان كه اگر پوتین اعلام كند اولویت كاری رئیس جمهوری آینده در پاسداری از علاقه مندی های روسیه در قبال غرب است.
● ولادیمیر یاكونین
او كیست؟ او از اعضای سابق «كا.گ.ب» است. در حال حاضر نیز در راه آهن روسیه پست قابل توجهی دارد. او نسبت به دیگر كاندیداها بیشتر از روابطش با «كا.گ.ب» استفاده می كند تا علاقه مندی های تجاری شخصی خود را به پیش ببرد. برای این كه بتواند رئیس جمهوری شود نیز می تواند از همین اهرم استفاده كند.
چرا می تواند حائز این شغل باشد؟ او یكی از اعضای گروه پوتین است و از جمله افرادی است كه در سن پترزبورگ بوده است و در دهه ۹۰ در خانه ای مجتمع گونه زندگی می كرده است. بسیاری از كسانی كه در این دوره چنین شرایطی را داشته اند، در دولت پوتین به مقام و مرتبه ای رسیده اند. بسیاری معتقدند احتمال پیروزی او بیش از دیگران است. زیرا او تجربه كار در حوزه سیاست خارجی را دارد و زمانی به عنوان مأمور «كا.گ.ب» و همچنین مأمور روسیه در سازمان ملل بوده است. ضمن آن كه با قدرت های در حال شكل گیری مانند هندوستان روابط نزدیكی دارد.
آیا ممكن است انتخاب نشود؟ مردم او را به خوبی نمی شناسند. «یاكونین» آدمی عزلت گراست و هنوز نتوانسته ارتباط درستی با رسانه ها برقرار كند. برخی از معاملات تجاری او از دهه ۹۰ به این سو نیز این تلقی را ایجاد كرده است كه او از ارتباطات خود با «كا.گ.ب» برای اهداف خصوصی اش استفاده می كند.
احتمال ها: نمی توان شانس چندانی برای او قائل بود. اگر «یاكونین» بتواند برنده انتخاب شود، شگفتی بزرگی را رقم زده است.
● والنتینا متوینكو
او كیست؟ او فرماندار كنونی سن پترزبورگ است. متوینكو بلندمرتبه ترین زن در دولت پوتین و در واقع تنها زن حائز مرتبه سیاسی در این دولت به شمار می آید. اما او در واقع یكی از عناصر شوروی سابق به حساب می آید كه به نداشتن اعتقادات بنیادین مشهور است.
چرا لایق به دست آوردن چنین شغلی است؟ او یك زن است و این اواخر در بسیاری از كشورها حضور زنانی كه نقش رهبری را ایفا كنند، مرسوم شده است. او كه پیش از این سفیر بوده است، مدتی را در كشورهای خارجی گذرانده است و یكی از نامزدهای احتمالی برای احراز پست ریاست جمهوری به شمار می رود. او همچنین تجربه كار با رسانه ها را نیز دارد و نه تنها با مطبوعات كه با تلویزیون نیز تعاملاتی مؤثر داشته است.
او به عنوان فرماندار سن پترزبورگ می تواند مدعی موفقیت در جذب عرصه های تجاری همچون گازپروم باشد. اگرچه ساكنان محلی شكایت دارند كه آسمان خراش های سن پترزبورگ آسمان آبی را از آنها گرفته است.
آیا ممكن است انتخاب نشود؟ «متوینكو» نسبت به دیگر كاندیداها وزنه ای سبك تر نشان می دهد. او زمانی كه به عنوان سفیر خدمت می كرد در كشورهایی همچون مالت حضور داشت. او در بین مردم سن پترزبورگ نیز محبوبیت چندانی ندارد و حتی گفته می شود به شایستگی «یوری لوژكوف» شهردار مسكو هم نیست. «یوری لوژكوف» كسی است كه ۴ جاده همانند حلقه به دور مسكو كشیده است و به همین دلیل نیز او را «ارباب حلقه ها» می نامند. اما این در حالی است كه خیابان های مركزی سن پترزبورگ پر از چاله هستند. متوینكو با سبك خاصی كه موهایش را درست می كند، به احتمال زیاد نظر بسیاری از طراحان مد را به خود جلب خواهد كرد.
احتمال ها: او كم شانس ترین فرد از بین افراد یاد شده است و اگر حتی بتواند نامزد پست ریاست جمهوری هم شود، برای او موفقیت بزرگی به حساب می آید.
● ولادیمیر پوتین
او كیست؟ دومین رئیس جمهوری روسیه.
چرا می تواند حائز این شغل باشد؟ برای این كه او هنوز هم رئیس است. بسیاری از مردم روسیه علاقه مندند كه پوتین برای بار سوم نیز نامزد ریاست جمهوری شده و این پست را به دست گیرد. آنها معتقدند پوتین پس از هرج و مرج های دهه ۹۰ ناجی ملت روسیه بود. سیستم تمركزی كه او پس از این آشفتگی ها به وجود آورده به اعتقاد بسیاری موجب انسجام قدرت شده است.
البته این توفیق ممكن است به تمركز قدرت در رهبری روسیه بینجامد. ضمن آن كه بسیاری از افراد متمول سن پترزبورگ و مسكو خواهان آن هستند كه وی در رأس كار باقی بماند تا آنها برای در امان ماندن دارایی های خود آسوده خاطر باشند. پوتین ۵۴ ساله هنوز هم جوان به نظر می رسد.
آیا ممكن است انتخاب نشود؟ او باید همچنان پایبند به قوانین خود باشد. مطابق قانون اساسی روسیه، پوتین حق ندارد برای بار سوم بر مسند ریاست جمهوری این كشور بنشیند. پوتین خود نیز چند بار به این مسأله اذعان داشته كه: «من نمی توانم به دیگران بگویم از قوانین تخطی نكنند و آنگاه خودم قانونی را كه وضع كرده ام نابود كنم، آن هم قانونی كه یكی از اصلی ترین قوانین ما به شمار می آید». اگر پوتین همچنان بر مسند ریاست جمهوری بماند، روابط سرد روسیه با دولت های غربی همچنان پابرجا خواهد ماند.
احتمال ها: انتخاب شدن او تقریباً محال است. البته پوتین می تواند حتی در صورت كنار رفتن از صحنه ریاست جمهوری، همچنان در عرصه سیاست مؤثر باشد و سال ۲۰۱۲ بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شركت كند.
ترجمه: بنفشه غلامی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید