پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زخم ها


زخم ها
● زخمهای مكنده سینه
وقتی سینه به وسیله گلوله یا كارد ویا هر وسیله تیز دیگری سوراخ شود،هنگام عمل دم مقداری هوا از محیط خارج وارد قفسه سینه شده و هنگام بازدم خارج نمی شود و همین جریان باعث می شود كه هر لحظه حجم ریه كمتر شده و قدرت آن نیز كاهش بیابد. علاوه بر هوا مقداری خون نیز در حفره سینه ریخته و فشار بیشتری بر ریه وارد می نماید در نتیجه این دو عامل اكسیژن لازم به بیمار نرسیده و به سختی نفس می كشد پوست بیمار كبود شده وسر و گردن و سینه اش متورم میشود. كار ریه سالم مانده نیز مختل می شود زیرا از طرف مقابل قفسه سینه تحت فشار قرار می گیرد. در چنین مواردی با گذاشتن چند لایه گاز یا پارچه تمیزویا حتی انگشت دست باید محل ورود هوا را مسدود كرده و مصدوم را به پهلو روی طرفی كه سوراخ شده بخوابانیم به طوری كه زیر سرش بلندتر باشد و راحت تر تنفس كند. فوراً به بیمار تنفس مصنوعی یا اكسیژن داده و اورا سریعا به بیمارستان برسانیم.
باید بخاطر داشت كه مجروحان مبتلا به زخمهای مكنده سینه از نظر احتیاج به عمل جراحی در اولویت قرار دارند.
● زخمهای شكم
اجسام تیز و برنده نظیر چاقو یا سقوط بر روی جسم نیز می تواند باعث ایجاد زخم شكم گردند. گلوله تفنگ یا تكه های گلوله توپ، نارنجك، تركش خمپاره و غیره نیز در صورت اصابت به شكم ایجاد زخم می كنند. زخم شكم ممكن است سطحی باشد، یعنی تمام لایه های جدار شكم را پاره نكند ودر این صورت مانند یك زخم معمولی با آن رفتار می شود.
در سایر موارد زخم تمام لایه ها جدار شكم را فرا گرفته و به محوطه داخلی شكم رسیده و به اعضا داخلی شكم صدمه می زند و ممكن است باعث سوراخ كردن اعضای تو خالی نظیر روده ها بشود كه ایجاد عفونت صفاق می كند و یا این كه اعضای تو پر نظیر كبد،طحال و كلیه را سوراخ كند كه ایجاد خونریزی داخلی می كند و با آن مثل آنچه كه در خونریزی داخلی گفته شده، رفتار می كنیم.
ممكن است زخم بزرگ باشد به طوری كه بعضی از اعضای داخل شكم مانند روده ها از آن بیرون بیایند در این حالت شوك ایجاد می شود. در چنین مواقعی یك گاز استریل را باگرفتن روی بخار آب مرطوب كرده و به آرامی روی قسمتهایی كه از داخل شكم بیرون آمده است گذاشته و با بانداژ نواری گاز را محكم كنید. هیچ گاه سعی نكنید اعضای خارج شده را به داخل شكم وارد كنید. بیمار را با پتو بپوشانید. هیچ چیز از راه دهان نداده و بیمار را سریعاً به بیمارستان منتقل كنید.
در پاره ای موارد بعلت اینكه گلوله یا جسم از ناحیه سرین و یا نشیمن وارد شده، قسمتی از اعضای داخل شكم نظیر روده بزرگ و غیره آسیب می بینند بدون آنكه زخمی در جدار شكم دیده شود. گاهی اوقات ضربه های شدید شكم بدون ایجاد زخم باعث پارگی روده ها ویا پارگی طحال و كبد گشته و ایجاد خونریزی داخلی می نماید.
بطوركلی هنگامی كه هیچ یك از اعضای داخل شكم از زخم خارج نشده باشند بیمار را به پشت بخوابانید به طوری كه زانوها خم باشد ویك پتو لوله شده ویا بالش زیر زانوها قرار دهید و سپس با قرار دادن چند بالش یا پتوی تا شده در پشت بیمار، اورا به وضع نیمه نشسته قرار دهید.زخم را مثل یك زخم معمولی پانسمان كنید سپس آنرا با بانداژ محكم كرده و بیمار را با پتو بپوشانید و سپس اورا به پزشك برسانید.
● زخمهای حاصل از انفجار و احتراق باروت
انفجار و احتراق باروت، باعث سوختگی شده و ایجاد زخمهای بسیار عمیق در بدن می نماید. در چنین مواقعی پوست بدن با كثافت و خاك كه اغلب آلوده به میكروبها بخصوص میكروب كزاز است تماس پیدا نموده و قطعات حاصله از انفجار، این ذرات آلوده را باخود به عمق زخم می برند و میكروبها در داخل زخم كه محل بسیار مناسبی برای رشد و نمو آنهاست، جایگزین می شوند. در چنین مواقعی بهتر است كه هر چه زودتر مجروح را به بیمارستان ویا پزشك برسانید تا در صورتیكه لازم باشد علاوه بر معالجات ضروری، به تزریق سرم كزاز نیز اقدام گردد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید