سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آشنایی با تابلوهای دیجیتال تبلیغات


آشنایی با تابلوهای دیجیتال تبلیغات
چقدر درباره تابلوهای دیجیتال كه در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اطلاعات دارید؟
اصلی‌ترین نقطه قوت تابلوهای دیجیتال كه در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌‌گیرند،این‌است كه می‌‌توانند پیام‌ها را به سرعت برحسب شرایط تغییر دهند و به عبارت بهتر، پیام‌ها را با شرایط فوری، انطباق دهند.
▪ مزایای تابلوهای دیجیتالی را می‌‌توان به شرح زیر فهرست كرد:
- تبلیغات و پیام‌ها می‌‌توانند به سرعت تغییر كنند و مشتریان به این ترتیب می‌‌توانند در معرض تبلیغات جدید، مرتبط و منعطف قرار گیرند.
- تبلیغات مختلف می‌‌توانند به سرعت به روز شوند، بی‌‌آن‌كه نیازی به هزینه فیزیكی در قبال تغییر تبلیغ باشد.
- كاربرد اصلی تابلوهای تبلیغاتی شبكه دیجیتال (DSNS) در عرصه تبلیغات در نقطه خرید است. در چنین نقاطی تبلیغات‌كنندگان نیاز به این دارند كه كالاها و خدماتشان به طرزی پیوسته معرفی شود.
- انعطاف شبكه‌های تابلوهای دیجیتال باعث می‌‌شود تا تبلیغات نسبت به مشتریان مختلف از حساسیت لازم برخوردار باشد. به عنوان مثال با اتكا به این شبكه می‌‌توان زمان مورد نظر مشتری را برای خرید در نظر گرفت. تابلوهای تبلیغاتی پلاسما یا LED در مراكز كوچك و بزرگ خرید كه شلوغ هم هستند، نصب می‌‌شود و در فضاهای اداری فروشگاه‌ها به گونه‌ای قرار می‌‌گیرند تا زنان مسن در طول روز، مدیران جوان هنگام ناهار و ۱۳ تا ۱۹ ساله‌ها هم از ساعت چهار بعدازظهر به بعد با آن‌ها مواجه شوند.
- منافع تابلوهای تبلیغاتی شبكه‌ای دیجیتال فراتر از تبلیغات بوده و می‌‌تواند به عنوان یك ابزار آموزش در محل كار هم عمل كند، به گونه‌ای كه هم كاركنان و هم مشتریان بتوانند از رویدادهای در حال وقوع در فروشگاه خبردار شوند و هم فرضاً بدانند خرید خود را از چه مكانی دنبال كنند و یا كدامیك از راه‌های خروج از مراكز خرید خلوت‌تر است.
● تجارب كشورهای گوناگون
در آمریكا در مسیر استفاده از تابلوهای تبلیغاتی شبكه‌ای دیجیتال مشكلاتی بروز كرده است. هنوز مدل‌های مالی استفاده از این شبكه‌ها در آمریكا نامشخص مانده و كسی نمی‌‌داند سرمایه‌گذاری در حوزه كاركنان و تجهیزات در این زمینه، چه وقت به بار می‌‌نشیند. شركت‌هایی كه در این عرصه وارد عمل شده‌اند، دست به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی زده‌اند. بهتر است ابتدا در این زمینه تحقیق كرد و آنگاه به محل رقابت فكر كرد. به آمیزه‌ای از تكنولوژی‌ها توجه كنید، چرا كه كارشناسان پیش‌بینی می‌‌كنند تركیبی از تابلوهای تبلیغاتی با پیام‌های متحرك و ثابت می‌‌تواند جواب بدهد.
در اروپا نیز چندین پژوهش برای ارزیابی میزان تأثیر تابلوهای دیجیتال انجام شده است. این پژوهش‌ها عمدتاً بر این موضوع تمركز داشته است كه چه میزان از افزایش فروش‌ها در نتیجه استفاده از تبلیغات برای محصولات و خدمات بر روی چنین تابلوهایی بوده است.
نتیجه یك تحقیق كه بر روی یك شبكه تبلیغات تلویزیونی در فروشگاه ASDA صورت گرفت (شعبه سوپرماركت وال مارت انگلیس) حاكی از این بود كه دو فروشگاه كه از این شبكه تبلیغی استفاده می‌‌كردند، یازده درصد افزایش فروش داشتند.
آزمون‌های دیگری هم در این باره به عمل آمده است. در سال ۲۰۰۴ نتیجه یك تحقیق در یك فروشگاه انگلیس نشان داد كه محصولات خاصی حتی تا ۴۵ درصد افزایش فروش داشته‌اند.
تحقیق دیگری هم كه در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۴ در ۱۸۲ فروشگاه COMPUSA به عمل آمد، نشان داد میانگین فروش كالاهای مورد تبلیغ ۲۹ درصد افزایش داشته است.
كارشناسان این صنعت معتقدند اگرچه افزایش فروش‌ها در موقعیت‌های متفاوت، با یكدیگر فرق داشته است، اما حداقل میانگین بین‌۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است و این امر در مكان‌هایی رخ داده است كه از تابلوهای تبلیغاتی شبكه‌ای دیجیتال استفاده می‌‌كرده‌اند.
● تجهیزات‌ تابلوهای تبلیغاتی شبكه‌ای دیجیتال
برای راه‌اندازی تابلوهای تبلیغاتی شبكه‌ای دیجیتال به چه چیزهایی نیاز وجود دارد؟
پاسخ این است: به سیستم‌های نمایش چند رسانه‌ای الكترونیك قابل كار با شبكه و نیز به نرم‌افزارهای مدیریت محتوا كه قابلیت به روزسازی محتوا از راه دور را داشته باشند. محتوای دیجیتال در این شبكه‌ها از یك سرور مركزی هدایت می‌‌شود و در طول اینترنت حركت می‌‌كند.
در حال حاضر صفحات نمایش LCD و پلاسما برای تبلیغات داخلی و صفحات نمایش LED هم برای تبلیغات بیرون از خانه، از محبوبیت برخوردارند. برای تابلوهای تبلیغات شبكه‌ای دیجیتال از نرم‌افزارهای همساز با سایر راه‌حل‌ها استفاده می‌‌شود و به این ترتیب تبلیغات‌دهندگان می‌‌توانند محتوای مورد نظر خود را از طریق شبكه هدایت كنند.
ترجمه و تلخیص: دكتر یونس شكرخواه
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید