شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها


روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها
شناخت روابط عمومی به عنوان یك نهاد مستقل، پویا و توانمند و ... از جمله مسایلی است كه همواره با شكل‌گیری اولین نهاد روابط عمومی در كشور و همین طور در صنعت برق مطرح بوده است.
نهاد روابط عمومی كه از توانمندی و استقلال كم بهره باشد قادر نخواهد بود كه به شكل كاملاً‌موثر بر امتناع، توجیه و هدایت افكار عمومی موثر باشد.
در مقاله زیر كه به وسیله یكی از كارشناسان اداره برق خواف واقع در خراسان جنوبی به نگارش درآمده ضمن بررسی دلایل تشكیل روابط عمومی از ویژگیهای پوینده بودن این نهاد سخن رفته است.
همزمان با تكامل بشر و پا نهادن آن به زندگی اجتماعی و پیشرفت سریع فن‌آوری و ارتباطات و شكل‌پذیری انسانها از این تحولات رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عمده‌ای شد و به روش‌های پدرسالارانه، قیم‌ مابانه، عصر حجر، برده‌داری و غارنشینی در این ارتباط خاتمه داده شد. جوامع بشری و سازمانهای نوین براساس تقاضای زندگی به شیوه مدرن و امروزی شكل گرفتند و مدیریت و هدایت آنها تغییر كرد. بنابراین دانشمندان علم مدیریت به این فكر افتادند تا به شیوه‌های علمی، رفتارهای افراد را در جوامع و سازمانها مورد مطالعه قرار دهند.
با ‎آغاز انقلاب صنعتی و شروع زندگی ماشینی و توسعه شهرها و زندگی شهرنشینی و رشد روزافزون آن رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عدیده‌ای شد. دیگر شرایط به صورتی نبود كه هرچه خان و بزرگ قبیله و عشیره مطرح می‌كرد به عنوان حرف نهایی مطرح شود. رفتارهای پیچیده افراد در سازمانها، یكی از مشكلات و چالشهای اساسی مدیران بود و مدیران قادر به اداره امور سازمانها بر مبنای ایده‌های سنتی و غیر علمی نبودند، لذا بحث مدیریت منابع انسانی در علم مدیریت مورد توجه بسیاری از دانشمندان این علم قرار گرفت و قدم‌های مفید و ذی‌قیمتی در این راه برداشته شد و منجر به پویایی، حیات و نجات بسیاری از سازمانها شد و مدیران به شیوه‌های نوین علم مدیریت بر این چالشها فایق آمدند به صورتیكه كه امروزه به راحتی و با كمك گرفتن از علم مدیریت می‌توان جوامع بشری و سازمانها را كه از رفتارهای بسیار پیچیده‌ای برخوردار هستند به سهولت اداره كرد و دیگر دغدغه اداره امور را نداشت كه این خود می‌تواند فرصت را برای مدیران و اداره‌كنندگان جوامع بوجود آورد كه بیشتر وقت و انرژی خود را وقف نوآوری، خلق ایده‌های برتر، برنامه‌ریزی و ... كنند.
علم مدیریت در غرب از پختگی و اطلاعات بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت كه در علم مدیریت ومنابع انسانی غربیها بسیار موفق هستند كه باید از موفقیت‌های آنان به سود خود بهره جوئیم و متاسفانه پایین بودن نرخ بهره‌وری، بوروكراسی دست و پاگیر، نبود صداقت در رفتارها، سهل‌انگاری در اجرای وظایف، تولید محصولات و خدمات باكیفیت نامرغوب و نامطلوب، عدم دلبستگی به كار، گریز و فرار از مسئولیت، عدم توجه به آینده و گرفتار شدن به روزمرگی از نشانه‌های بارزی است كه در برخی از سازمانهای ما وجود دارد.
باید خاطرنشان كرد یكی از بازوان پرقدرت در علم مدیریت و رفتارهای سازمانی، روابط عمومی است كه اگر در جایگاه واقعی خود در كشور و سازمانها قرار گیرد و نگاه متولیان امور اداره جامعه نگاه حاشیه‌ای به این نهاد قدرتمند نباشد، می توان با كمك آن بسیاری از گره‌های كور در رفتارهای سازمانی را گشود و راههای سخت و دشوار را به راحتی هموار كرد.
مسلماً هزار و یك رفتار پیچیده افراد به عنوان عوامل درون سازمانی بر عملكرد سازمان تاثیرگذار است.
لذا چنانچه یك روابط عمومی منطقی در درون و برون سازمان و بین رده‌های افقی و عمودی سازمان و هرم سازمانی حاكم باشد می‌توانیم انرژی نهفته در افراد را مهار كرده و در جهت خدمت سازمانی به كار گرفت و در جهت رسیدن به اهداف یك سازمان بكار گرفت. چنانچه رفتار عمومی به عنوان یك نهاد مستقل در جامعه تلقی شود و برحسب وظایف خود به بازخورد رفتارهای درون سازمانی و برون سازمانی بپردازد بسیاری از هزینه‌ها قابل كاهش است و سودآوری آن برای جامعه و انسانها مثمرثمر است.
این تفكر، چنین ذهنیتی را بوجود می‌آورد كه نگاه‌ها به علم مدیریت و منابع انسانی دچار تغییر اساسی شود و به عنوان پیش نیاز توسعه همه جانبه و پایدار باید پذیرفت كه باید با كمك علم مدیریت، منابع انسانی و روابط عمومی كه شاخه‌ای از این علم محسوب می‌شود چرخشی بین دیدگاههای سنتی با نگرشهای جدید علم مدیریت در مدیران ایجاد كرد تا شاهد جهش گسترده‌ای در همه سطوح باشیم و همانگونه كه غربیها این علم را در خدمت توسعه متوازن قرار دادند و به موفقیت‌های شگرفی نائل آمدند ما هم بتوانیم از توانمندیهای این علم بهره بگیریم، بنابراین روابط عمومی نیاز واقعی امروز جامعه است و باید هم نگاه مسئولان امور به آن متحول شود و این نهاد به عنوان پل ارتباطی بین مدیران و منابع انسانی، بسترهای مناسب را به جهت سود جستن سازمان و هم اقناع مصرف‌كنندگان كالا و خدمات به عنوان خروجی‌های سازمان فراهم آورد. عده‌ای از متخصصان علم مدیریت از روابط عمومی به عنوان یك هنر یاد كرده‌اند و آن را هنر ایجاد برقراری رابطه دوسویه مبتنی بر روابطی دوستانه در سازمان نامیده‌اند كه جای روابط خشك و تحكم‌آمیز از بالا به پایین را می‌تواند تغییر دهد و بستر لازم برای مدیریت مشاركت‌ جویانه را فراهم آورد كه همه احساس كنند جزئی از یك خانواده بزرگ هستند و عضوی از سیستمی هستند
كه در صورت نقص در یك عضو همه اعضاء دچار ضرر و زیان خواهند شد و نگرش سیستمی در آن جریان خواهد یافت و دیگر حد و مرزی بین منافع خود و سازمان و نهادی كه در آن به عنوان عامل انسانی مشغول تولید كالا و خدمت است قائل نخواهد بود. اینجا است كه وقتی مدیران و منابع انسانی كه اساسی‌ترین عوامل چرخه تولید كالا و خدمات هستند فارغ از دغدغه‌های اداره امور باشند نوآوری و خلاقیت و رشد فضیلت‌های سازمانی شروع به زایش و تكامل خواهد كرد و شاهد یك انقلاب درون سازمانی خواهیم بود كه خروجیهای آن در بیرون سازمان خواهد توانست اقناع مصرف‌كنندگان را فراهم كند.
خزایی زوزنی - اداره برق خواف
منبع : پیک برق


همچنین مشاهده کنید