جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ / Friday, 19 January, 2018

روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها


روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها
شناخت روابط عمومی به عنوان یك نهاد مستقل، پویا و توانمند و ... از جمله مسایلی است كه همواره با شكل‌گیری اولین نهاد روابط عمومی در كشور و همین طور در صنعت برق مطرح بوده است.
نهاد روابط عمومی كه از توانمندی و استقلال كم بهره باشد قادر نخواهد بود كه به شكل كاملاً‌موثر بر امتناع، توجیه و هدایت افكار عمومی موثر باشد.
در مقاله زیر كه به وسیله یكی از كارشناسان اداره برق خواف واقع در خراسان جنوبی به نگارش درآمده ضمن بررسی دلایل تشكیل روابط عمومی از ویژگیهای پوینده بودن این نهاد سخن رفته است.
همزمان با تكامل بشر و پا نهادن آن به زندگی اجتماعی و پیشرفت سریع فن‌آوری و ارتباطات و شكل‌پذیری انسانها از این تحولات رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عمده‌ای شد و به روش‌های پدرسالارانه، قیم‌ مابانه، عصر حجر، برده‌داری و غارنشینی در این ارتباط خاتمه داده شد. جوامع بشری و سازمانهای نوین براساس تقاضای زندگی به شیوه مدرن و امروزی شكل گرفتند و مدیریت و هدایت آنها تغییر كرد. بنابراین دانشمندان علم مدیریت به این فكر افتادند تا به شیوه‌های علمی، رفتارهای افراد را در جوامع و سازمانها مورد مطالعه قرار دهند.
با ‎آغاز انقلاب صنعتی و شروع زندگی ماشینی و توسعه شهرها و زندگی شهرنشینی و رشد روزافزون آن رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عدیده‌ای شد. دیگر شرایط به صورتی نبود كه هرچه خان و بزرگ قبیله و عشیره مطرح می‌كرد به عنوان حرف نهایی مطرح شود. رفتارهای پیچیده افراد در سازمانها، یكی از مشكلات و چالشهای اساسی مدیران بود و مدیران قادر به اداره امور سازمانها بر مبنای ایده‌های سنتی و غیر علمی نبودند، لذا بحث مدیریت منابع انسانی در علم مدیریت مورد توجه بسیاری از دانشمندان این علم قرار گرفت و قدم‌های مفید و ذی‌قیمتی در این راه برداشته شد و منجر به پویایی، حیات و نجات بسیاری از سازمانها شد و مدیران به شیوه‌های نوین علم مدیریت بر این چالشها فایق آمدند به صورتیكه كه امروزه به راحتی و با كمك گرفتن از علم مدیریت می‌توان جوامع بشری و سازمانها را كه از رفتارهای بسیار پیچیده‌ای برخوردار هستند به سهولت اداره كرد و دیگر دغدغه اداره امور را نداشت كه این خود می‌تواند فرصت را برای مدیران و اداره‌كنندگان جوامع بوجود آورد كه بیشتر وقت و انرژی خود را وقف نوآوری، خلق ایده‌های برتر، برنامه‌ریزی و ... كنند.
علم مدیریت در غرب از پختگی و اطلاعات بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت كه در علم مدیریت ومنابع انسانی غربیها بسیار موفق هستند كه باید از موفقیت‌های آنان به سود خود بهره جوئیم و متاسفانه پایین بودن نرخ بهره‌وری، بوروكراسی دست و پاگیر، نبود صداقت در رفتارها، سهل‌انگاری در اجرای وظایف، تولید محصولات و خدمات باكیفیت نامرغوب و نامطلوب، عدم دلبستگی به كار، گریز و فرار از مسئولیت، عدم توجه به آینده و گرفتار شدن به روزمرگی از نشانه‌های بارزی است كه در برخی از سازمانهای ما وجود دارد.
باید خاطرنشان كرد یكی از بازوان پرقدرت در علم مدیریت و رفتارهای سازمانی، روابط عمومی است كه اگر در جایگاه واقعی خود در كشور و سازمانها قرار گیرد و نگاه متولیان امور اداره جامعه نگاه حاشیه‌ای به این نهاد قدرتمند نباشد، می توان با كمك آن بسیاری از گره‌های كور در رفتارهای سازمانی را گشود و راههای سخت و دشوار را به راحتی هموار كرد.
مسلماً هزار و یك رفتار پیچیده افراد به عنوان عوامل درون سازمانی بر عملكرد سازمان تاثیرگذار است.
لذا چنانچه یك روابط عمومی منطقی در درون و برون سازمان و بین رده‌های افقی و عمودی سازمان و هرم سازمانی حاكم باشد می‌توانیم انرژی نهفته در افراد را مهار كرده و در جهت خدمت سازمانی به كار گرفت و در جهت رسیدن به اهداف یك سازمان بكار گرفت. چنانچه رفتار عمومی به عنوان یك نهاد مستقل در جامعه تلقی شود و برحسب وظایف خود به بازخورد رفتارهای درون سازمانی و برون سازمانی بپردازد بسیاری از هزینه‌ها قابل كاهش است و سودآوری آن برای جامعه و انسانها مثمرثمر است.
این تفكر، چنین ذهنیتی را بوجود می‌آورد كه نگاه‌ها به علم مدیریت و منابع انسانی دچار تغییر اساسی شود و به عنوان پیش نیاز توسعه همه جانبه و پایدار باید پذیرفت كه باید با كمك علم مدیریت، منابع انسانی و روابط عمومی كه شاخه‌ای از این علم محسوب می‌شود چرخشی بین دیدگاههای سنتی با نگرشهای جدید علم مدیریت در مدیران ایجاد كرد تا شاهد جهش گسترده‌ای در همه سطوح باشیم و همانگونه كه غربیها این علم را در خدمت توسعه متوازن قرار دادند و به موفقیت‌های شگرفی نائل آمدند ما هم بتوانیم از توانمندیهای این علم بهره بگیریم، بنابراین روابط عمومی نیاز واقعی امروز جامعه است و باید هم نگاه مسئولان امور به آن متحول شود و این نهاد به عنوان پل ارتباطی بین مدیران و منابع انسانی، بسترهای مناسب را به جهت سود جستن سازمان و هم اقناع مصرف‌كنندگان كالا و خدمات به عنوان خروجی‌های سازمان فراهم آورد. عده‌ای از متخصصان علم مدیریت از روابط عمومی به عنوان یك هنر یاد كرده‌اند و آن را هنر ایجاد برقراری رابطه دوسویه مبتنی بر روابطی دوستانه در سازمان نامیده‌اند كه جای روابط خشك و تحكم‌آمیز از بالا به پایین را می‌تواند تغییر دهد و بستر لازم برای مدیریت مشاركت‌ جویانه را فراهم آورد كه همه احساس كنند جزئی از یك خانواده بزرگ هستند و عضوی از سیستمی هستند
كه در صورت نقص در یك عضو همه اعضاء دچار ضرر و زیان خواهند شد و نگرش سیستمی در آن جریان خواهد یافت و دیگر حد و مرزی بین منافع خود و سازمان و نهادی كه در آن به عنوان عامل انسانی مشغول تولید كالا و خدمت است قائل نخواهد بود. اینجا است كه وقتی مدیران و منابع انسانی كه اساسی‌ترین عوامل چرخه تولید كالا و خدمات هستند فارغ از دغدغه‌های اداره امور باشند نوآوری و خلاقیت و رشد فضیلت‌های سازمانی شروع به زایش و تكامل خواهد كرد و شاهد یك انقلاب درون سازمانی خواهیم بود كه خروجیهای آن در بیرون سازمان خواهد توانست اقناع مصرف‌كنندگان را فراهم كند.

خزایی زوزنی - اداره برق خواف

منبع : پیک برق

مطالب مرتبط

روابط عمومی ، هنرهشتم


روابط عمومی ، هنرهشتم
برای ایجاد و گسترش تفاهم و اعتماد سازی بین سازمان متبوعه و مخاطبان درون و برون آن فعالیت می كند. روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر و برای توفیق در آن می بایست از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده همراه با توجه ویژه به امر تحقیق و پژوهش برای استقرار و كسب تفاهم متقابل غافل نبود. از این رو لازم است هر روابط عمومی در حوزه فعالیت خود با تحلیل وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و محدودیت ها را بررسی و ترسیم كرده و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده خود تلاش كند.
روابط عمومی فعالیتی است ممتد ، مداوم و طرح‌ریزی شده كه از طریق آن ، افراد و سازمانها می‌كوشند تا تفاهم و پشتیبانی كسانی را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پای پیشرفت ، گوش شنوا ، چشم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا می‌كند. فعالیتی كه روابط عمومی انجام می‌دهد در یك كلمه «ارتباط» از دیدگاه نظری «علم» از جنبه عملی و اجرایی خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زیبایی شناختی «هنر» است و آیینه تمام نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات است. روابط عمومی در حقیقت شبكه هوشیار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطی آن با افكار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانون مداری ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقیده ، تحمل شنیدن آرای مخالفان ، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت رشد و توسعه نماید.و روابط عمومی یك رفتار مدیریتی است برای كسب تفاهم با گروههای مخاطب برای ایجاد نگرش مشترك، اعتماد سازی وتحقق روابط حسنه كه عالی ترین تجلی زندگی اجتماعی هم هست.
در روابط عمومی ما دست به یك كار ارتباطی می زنیم و سعی می كنیم با استفاده از این ارتباط پیامی را منتقل كنیم، یا ایده ای را گسترش دهیم و این كار را با استفاده از فنون و تكنیك های روابط عمومی انجام می دهیم كه از جمله این تكنیك ها می توان به فعالیت های انتشاراتی و یا ارتباطات رسانه ای با جراید و صداو سیما، تولید خبر و اطلاع رسانی و یا انجام تبلیغات محیطی مثل استفاده از تابلو های تبلیغاتی داخل شهر، نمایشگاه و غیره اشاره كرد.
● مهمترین وظایف روابط عمومی
مهم ترین وظیفه و رسالت هر روابط عمومی آن است كه با مدیریت نظام ارتباطی سازمان متبوعه اش، امر اطلاع رسانی و اطلاع یابی را تحقق بخشد به این معنا كه با برقراری ارتباط دو سویه و تعاملی هدفمند و مستمر، در حوزه فعالیت خویش، اقدام به انجام تازه ترین پژوهش ها در خصوص مخاطب شناسی، نیازسنجی و نظرسنجی كرده و با برنامه ریزی های سنجیده در جهت نفوذ و اقناع افكار عمومی و نهادینه كردن مشتری مداری در آن سازمان حركت كند.
روابط عمومی می بایست با مشتری صادقانه تبادل اطلاعات كرده و به او بگوید توانایی سازمان متبوعه اش در این حد است و نه بیشتر و در عین حال تمام توان خود را در جهت بهبود ارایه خدمات به كار گرفته است و این موضوع را با توجه به گذشت زمان در آینده اثبات كند تا جریان اعتماد سازی اتفاق بیفتد.
روابط عمومی ها با افكار عمومی، یعنی نماینده بخش بزرگی از جامعه روبه رو هستند كه باید تلاش كنند تا از طریق كاربرد روش های علمی و رعایت اصول اخلاقی در آن نفوذ كنند. پس لازم است گرایش ها، نگرش ها، فرهنگ، سطح تحصیلات، مشاغل، روحیات، هنجارها و ارزش های محلی و منطقه ای را بررسی و شناسایی كرده و برای چگونگی ارتباط و تعامل دوسویه برای رسیدن به نفع طرفین برنامه ریزی و اقدام كنند.
▪ و مهمترین وظایف هر روابط عمومی عبارت است از جمع‌آوری و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیتها ، اقدامات ، طرحها و برنامه‌های سازمان به‌منظور تنظیم گزارش ، خبر و سیاستهای خبری و تبلیغاتی و اجرای طرحهای ارتباطی و انتشاراتی و آماده نمودن اذهان عمومی با توجه به خط مشی كلی سازمان از طریق :
ـ شركت در جلسات مهم هیأت امنا
ـ شورای معاونان و جلسات سیاستگذاری در سطح مدیران و معاونان رده اول سازمان
ـ ارتباط مستقیم و مستمر با مسؤلان
ـ شركت در گردهمایی ها
ـ حضور در سفرهای داخلی و خارجی
ـ دریافت گزارش فعالیتها ، طرحها و برنامه‌های واحدهای مختلف سازمان ، صورتجلسات شوراها و مكاتباتی كه ارزش اطلاع‌رسانی دارند.
ـ جمع‌آوری هر گونه اخبار اطلاعات مورد نیاز به روشهای تلفنی ، شفاهی ، مكاتبه‌ای یارانه‌ای
ـ ارتباط مستقیم با مردم ، جراید ، خبرگزاریها ، رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی .
- بررسی مطالب مطروح در رسانه‌های گروهی و مجامع عمومی در ارتباط با فعالیتهای مستقیم و غیرمستقیم سازمان به‌منظور اطلاع‌رسانی ، انعكاس و پاسخگویی در صورت لزوم
- برقراری ارتباط با روابط عمومی سازمانهای دیگر و نهادهای دولتی برحسب ضرورت از طریق به‌كارگیری ابزار ارتباطی مناسب
- حضور در مراكز قانون گذاری و سیاست گذاری در سطوح ملی و ارتباط با نمایندگان مردم و سیاستگذاران پیرامون وظایف و عملكرد سازمان
- بررسی دیدگاهها و سنجش افكار عمومی مردم ، مخاطبان و خدمات گیرندگان در چهارچوب وظایف و در قالب طرحهای تحقیقاتی و ارائه نتایج حاصل به مسئولان سازمان به‌منظور اتخاذ روشهای اجرایی مطلوب و تدوین طرحها و برنامه‌های اجرایی و ارتباطی مناسب
- دریافت یا خرید كتب نشریات ، نوارهای صوتی و تصویری و اطلاعات و لوح ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و دیگر اطلاعات ، اسناد و مدارك مورد نیاز ایجاد و اداره كتابخانه و آرشیو اطلاعاتی ، مطبوعاتی ، سمعی و بصری و رایانه‌ای مرجع در ارتباط با فعالیتهای سازمان و روابط عمومی با روشهای پیشرفته به‌منظور كاربردهای ارتباطی و استفاده همكاران سازمان
ـ پیگیری انجام به موقع وعده های مسؤولان سازمان به‌منظور انعكاس نتایج حاصل
ـ فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل میان مردم و مسئولان سازمان از طریق برگزاری ملاقات عمومی ، مصاحبه با رسانه‌های گروهی ، برپایی سخنرانیها - ترتیب سفرها ، بازدیدها و ملاقاتها
ـپشتیبانی ، تحلیل و توجیه ارتباطی طرحها و برنامه‌های اجرایی سازمان به‌منظور روشن شدن اذهان عمومی.
ـ انعكاس فعالیتها ، برنامه‌ها و طرحهای سازمان به مردم ، دولت و نهادها و سازمانهای داخل و خارج كشور از طریق :
۱) سخنگوی سازمان
۲) تهیه و تدوین اخبار بیانیه‌ها اطلاعیه‌ها آگهی‌ها و پیامهای سازمان
۳) ترتیب نشر و انعكاس آن در رسانه‌های گروهی
۴)انتشار نشریه ادواری داخلی و چهارچوب قوانین مصوب
۵)انتشار نشریات ادواری و غیر ادواری برای عموم مخاطبان
۶) تهیه عكس اسلاید فیلم تیزر گزارش ، گزارش آگهی نوارهای صوتی و دیگر فعالیتهای سمعی و بصری و نوشتاری و رایانه‌ای از فعالیتهای سازمان آرشیو آنها و انعكاس و پخش آنها از طریق رسانه‌های گروهی .
۷) انتشار عملكرد سازمان و واحدهای مختلف آن در چارچوب قوانین مصوب
۸) برپایی نمایشگاههای گوناگون و شركت در نمایشگاههای مرتبط
۹) طراحی و اجرای فعالیتهای ارتباطی و تبلیغی كلان سازمان
ـ ایجاد حسن رابطه و جلب مشاركت بین كاركنان و مسئولان سازمان در ستاد ، واحدهای تحت پوشش و مراكز استانها از طریق :
۱)برقراری جلسات داخلی و ایجاد نظام پیشنهادها و انتقادها و انعكاس پیشنهادها و انتقادهای كاركنان به مسئولان
۲) ایجاد وحدت رویه و نظارت بر حسن اجرای امور انتشاراتی ، تبلیغاتی و ارتباطی سازمان
۳) طراحی سازمان و شرح وظایف روابط عمومی برای بخشها و مؤسسات و واحدهای مختلف تحت پوشش سازمان و اصلاح و ارتقای سطح روابط عمومی های موجود
۴) اجرای امور نگارشی و هنری در زمینه‌های تبلیغاتی و انتشاراتی ستاد و سازمان مركزی
۵) اجرا و ارائه خدمات و برنامه‌های فرهنگی تبلیغی و هنری در قالبهای گوناگون به همكاران
۶) مطالعه ، بررسی - ارزیابی برنامه‌ریزی و تجهیز مستمر روابط عمومی و فعالیتهای آن به‌منظور ارتقای كیفیت و بهینه سازی فعالیتهای تبلیغاتی ، انتشاراتی و ارتباطی براساس روشهای پیشرفته و به روز آموزش مستمر همكاران روابط عمومی و نیز تشكیل دوره‌هایا نشستهای توجیهی كوتاه مدت برای مدیران و كاركنان سازمان در زمینه روابط عمومی و ارتباطات و ارائه مشاوره و ارشاد واحدهای سازمان در این زمینه‌ها.
۷) مشاركت و برنامه‌ریزی جهت برگزاری سمینارها ، كنفرانسها، نمایشگاهها و كمیته‌های بازرگانی ، صنعتی ، تبلیغاتی ، فرهنگی ، هنری و فنی سازمان
۸)عقد قرارداد ، مجریان طرحهای روابط عمومی كه به بیرون از سازمان سفارش داده می‌شوند.
۹) تهیه ، تنظیم و پیشنهادهای برنامه و بودجه سالانه روابط عمومی
۱۰) اجرای سایر امور مربوط كه برحسب ضرورت از طریق بالاترین مقام سازمان برای اقدام ابلاغ می‌گردد.

وبگردی
کشتی قرآن مطلا سازگار با سیره نبوی یا سنت جاهلی
کشتی قرآن مطلا سازگار با سیره نبوی یا سنت جاهلی - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها