دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 25 June, 2018

روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها


روابط عمومی؛ یک نهاد مستقل و پویا در سازمانها
شناخت روابط عمومی به عنوان یك نهاد مستقل، پویا و توانمند و ... از جمله مسایلی است كه همواره با شكل‌گیری اولین نهاد روابط عمومی در كشور و همین طور در صنعت برق مطرح بوده است.
نهاد روابط عمومی كه از توانمندی و استقلال كم بهره باشد قادر نخواهد بود كه به شكل كاملاً‌موثر بر امتناع، توجیه و هدایت افكار عمومی موثر باشد.
در مقاله زیر كه به وسیله یكی از كارشناسان اداره برق خواف واقع در خراسان جنوبی به نگارش درآمده ضمن بررسی دلایل تشكیل روابط عمومی از ویژگیهای پوینده بودن این نهاد سخن رفته است.
همزمان با تكامل بشر و پا نهادن آن به زندگی اجتماعی و پیشرفت سریع فن‌آوری و ارتباطات و شكل‌پذیری انسانها از این تحولات رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عمده‌ای شد و به روش‌های پدرسالارانه، قیم‌ مابانه، عصر حجر، برده‌داری و غارنشینی در این ارتباط خاتمه داده شد. جوامع بشری و سازمانهای نوین براساس تقاضای زندگی به شیوه مدرن و امروزی شكل گرفتند و مدیریت و هدایت آنها تغییر كرد. بنابراین دانشمندان علم مدیریت به این فكر افتادند تا به شیوه‌های علمی، رفتارهای افراد را در جوامع و سازمانها مورد مطالعه قرار دهند.
با ‎آغاز انقلاب صنعتی و شروع زندگی ماشینی و توسعه شهرها و زندگی شهرنشینی و رشد روزافزون آن رفتارهای افراد هم دستخوش تغییرات عدیده‌ای شد. دیگر شرایط به صورتی نبود كه هرچه خان و بزرگ قبیله و عشیره مطرح می‌كرد به عنوان حرف نهایی مطرح شود. رفتارهای پیچیده افراد در سازمانها، یكی از مشكلات و چالشهای اساسی مدیران بود و مدیران قادر به اداره امور سازمانها بر مبنای ایده‌های سنتی و غیر علمی نبودند، لذا بحث مدیریت منابع انسانی در علم مدیریت مورد توجه بسیاری از دانشمندان این علم قرار گرفت و قدم‌های مفید و ذی‌قیمتی در این راه برداشته شد و منجر به پویایی، حیات و نجات بسیاری از سازمانها شد و مدیران به شیوه‌های نوین علم مدیریت بر این چالشها فایق آمدند به صورتیكه كه امروزه به راحتی و با كمك گرفتن از علم مدیریت می‌توان جوامع بشری و سازمانها را كه از رفتارهای بسیار پیچیده‌ای برخوردار هستند به سهولت اداره كرد و دیگر دغدغه اداره امور را نداشت كه این خود می‌تواند فرصت را برای مدیران و اداره‌كنندگان جوامع بوجود آورد كه بیشتر وقت و انرژی خود را وقف نوآوری، خلق ایده‌های برتر، برنامه‌ریزی و ... كنند.
علم مدیریت در غرب از پختگی و اطلاعات بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت كه در علم مدیریت ومنابع انسانی غربیها بسیار موفق هستند كه باید از موفقیت‌های آنان به سود خود بهره جوئیم و متاسفانه پایین بودن نرخ بهره‌وری، بوروكراسی دست و پاگیر، نبود صداقت در رفتارها، سهل‌انگاری در اجرای وظایف، تولید محصولات و خدمات باكیفیت نامرغوب و نامطلوب، عدم دلبستگی به كار، گریز و فرار از مسئولیت، عدم توجه به آینده و گرفتار شدن به روزمرگی از نشانه‌های بارزی است كه در برخی از سازمانهای ما وجود دارد.
باید خاطرنشان كرد یكی از بازوان پرقدرت در علم مدیریت و رفتارهای سازمانی، روابط عمومی است كه اگر در جایگاه واقعی خود در كشور و سازمانها قرار گیرد و نگاه متولیان امور اداره جامعه نگاه حاشیه‌ای به این نهاد قدرتمند نباشد، می توان با كمك آن بسیاری از گره‌های كور در رفتارهای سازمانی را گشود و راههای سخت و دشوار را به راحتی هموار كرد.
مسلماً هزار و یك رفتار پیچیده افراد به عنوان عوامل درون سازمانی بر عملكرد سازمان تاثیرگذار است.
لذا چنانچه یك روابط عمومی منطقی در درون و برون سازمان و بین رده‌های افقی و عمودی سازمان و هرم سازمانی حاكم باشد می‌توانیم انرژی نهفته در افراد را مهار كرده و در جهت خدمت سازمانی به كار گرفت و در جهت رسیدن به اهداف یك سازمان بكار گرفت. چنانچه رفتار عمومی به عنوان یك نهاد مستقل در جامعه تلقی شود و برحسب وظایف خود به بازخورد رفتارهای درون سازمانی و برون سازمانی بپردازد بسیاری از هزینه‌ها قابل كاهش است و سودآوری آن برای جامعه و انسانها مثمرثمر است.
این تفكر، چنین ذهنیتی را بوجود می‌آورد كه نگاه‌ها به علم مدیریت و منابع انسانی دچار تغییر اساسی شود و به عنوان پیش نیاز توسعه همه جانبه و پایدار باید پذیرفت كه باید با كمك علم مدیریت، منابع انسانی و روابط عمومی كه شاخه‌ای از این علم محسوب می‌شود چرخشی بین دیدگاههای سنتی با نگرشهای جدید علم مدیریت در مدیران ایجاد كرد تا شاهد جهش گسترده‌ای در همه سطوح باشیم و همانگونه كه غربیها این علم را در خدمت توسعه متوازن قرار دادند و به موفقیت‌های شگرفی نائل آمدند ما هم بتوانیم از توانمندیهای این علم بهره بگیریم، بنابراین روابط عمومی نیاز واقعی امروز جامعه است و باید هم نگاه مسئولان امور به آن متحول شود و این نهاد به عنوان پل ارتباطی بین مدیران و منابع انسانی، بسترهای مناسب را به جهت سود جستن سازمان و هم اقناع مصرف‌كنندگان كالا و خدمات به عنوان خروجی‌های سازمان فراهم آورد. عده‌ای از متخصصان علم مدیریت از روابط عمومی به عنوان یك هنر یاد كرده‌اند و آن را هنر ایجاد برقراری رابطه دوسویه مبتنی بر روابطی دوستانه در سازمان نامیده‌اند كه جای روابط خشك و تحكم‌آمیز از بالا به پایین را می‌تواند تغییر دهد و بستر لازم برای مدیریت مشاركت‌ جویانه را فراهم آورد كه همه احساس كنند جزئی از یك خانواده بزرگ هستند و عضوی از سیستمی هستند
كه در صورت نقص در یك عضو همه اعضاء دچار ضرر و زیان خواهند شد و نگرش سیستمی در آن جریان خواهد یافت و دیگر حد و مرزی بین منافع خود و سازمان و نهادی كه در آن به عنوان عامل انسانی مشغول تولید كالا و خدمت است قائل نخواهد بود. اینجا است كه وقتی مدیران و منابع انسانی كه اساسی‌ترین عوامل چرخه تولید كالا و خدمات هستند فارغ از دغدغه‌های اداره امور باشند نوآوری و خلاقیت و رشد فضیلت‌های سازمانی شروع به زایش و تكامل خواهد كرد و شاهد یك انقلاب درون سازمانی خواهیم بود كه خروجیهای آن در بیرون سازمان خواهد توانست اقناع مصرف‌كنندگان را فراهم كند.

خزایی زوزنی - اداره برق خواف

منبع : پیک برق

مطالب مرتبط

اعتمادسازی از حرف تا عمل

اعتمادسازی از حرف تا عمل
در دنیایی که عصر اطلاعات و ارتباطات نام گرفته است، موفقیت سازمانها با چگونگی نقش و جایگاهشان نزد افکار عمومی (Public Opinion) محک زده می شود. امروزه سازمانهایی که روند حرکت خود را بر طول موج افکار عمومی تنظیم نموده و با فاصله گرفتن ازتبلیغات سعی می کنند با استفاده از سازوکار اطلاع‌رسانی و یا روابط عمومی (Public Relation) برای خود خوشنامی ایجاد نموده و برندسازی نمایند در صحنه کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی نیز بهتر عمل نموده و موفق‌تر ظاهر خواهندشد. برای نزدیک شدن به خواسته‌ها و نیازهای مردم ابتدا باید اعتماد آنها را جلب کرد.
اما اعتمادسازی جاده‌ای دوطرفه است. تا زمانی که مردم را قلبا” باور ننموده و به آنها اعتماد نکنیم مورداعتماد آنها واقع نخواهیم شد.
مردم به واسطه تراکم امواج حاصل از عصر ارتباطات یاد گرفته‌اند که هر ادعایی را به سادگی باور نکنند.
مردم امروزه به حسگرهای هوشمند بسیار نیرومندی مجهز شده اند که آنها را قادر می سازد تا بدل (ادعاهای واهی) را از طلاب ناب تشخیص دهند، بنابراین باید گفت ما به عصر سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی وارد شده ایم. دیگر نمی توان تنها با تکیه بر تبلیغات، یک نام تجاری را به بازار عرضه کرد و انتظار داشت تا مردم از این طریق به ما اعتماد کنند. تبلیغات با رویکرد پروپاگاندا ندای یک سویه شرکتهایی است که تنها به فروش و کسب منافع بیشتر می اندیشند. امروزه اکثر شرکتهای بزرگ و مطرح بین المللی یک چرخش اساسی در برنامه‌های بازاریابی خود ایجاد کرده و از بازاریابی تبلیغات محور به بازاریابی روابط عمومی محور روی آورده‌اند. طبق این نگرش برای ایجاد یک برند موفق و مورداعتماد دیگران، باید کمتر و سنجیده‌تر حرف زد و بیشتر عمل کرد. به قول امرسون «آنچه هستیم بهتر ما را معرفی می کند تا آنچه که می گوییم». البته بازاریابی روابط عمومی محور به معنای خداحافظی کردن از تبلیغات برای همیشه نیست، زیرا کسب و کار بدون تبلیغات مثل چشمک زدن در تاریکی است. شما می دانید چه می کنید اما طرف مقابل شما را نمی بیند. نکته مهم آن است که تبلیغات را ادامه حرکت روابط عمومی درنظر بگیریم یعنی «قالب موضوعی یک برنامه تبلیغاتی به گونه‌ای انتخاب شود که بتواند مفهومی را که روابط عمومی آن را در ذهن مخاطب ایجاد کرده است، تکرار کند» دو عملکرد اصلی یک برنامه بازاریابی، در مرحله اول ساخت یک نام تجاری و سپس حمایت و دفاع از آن است. روابط عمومی نام تجاری را به وجود می آورد و تبلیغات از آن حمایت می کند. سپردن مسئولیت ساخت نام تجاری به عهده تبلیغات دیگر پذیرفتنی نیست، زیرا تبلیغات صرفا بر نقش هنر تکیه دارد و ارزیابی ارزش هنر (مثل یک تابلو نقاشی) مفهومی ذهنی و انتزاعی است.
● مؤلفه‌های ایجاد اعتماد
اگر برقراری ارتباط موثر را کلید فروش موفق درنظر بگیریم، اعتماد را باید اساس و جوهره تشکیل هر رابطه و سنگ‌بنای هرگونه موفقیتی در عرصه مملکت‌داری، زندگی و کسب و کار به حساب آورد. اگر از فروشندگان حرفه‌ای و رؤسای سازمانهای بزرگ فروش درمورد دلایل موفقیتشان سؤال کنیم، بدون شک آنها (اعتماد) را یک عامل مهم و راهبردی در این زمینه معرفی خواهندکرد. اصولا صمیمیت به عنوان رمز برقراری رابطه موثر با دیگران از جایی خاتمه می یابد که عدم اعتماد شروع می شود. در اینجا مؤلفه‌های پنج‌گانه اعتماد را با سر واژه لغت انگلیسی Trust معرفی می کنیم.
این مؤلفه‌های پنج‌گانه که تمامی استادان بزرگ بازاریابی در سطح جهان بر روی آنها اتفاق‌نظر دارند، می تواند به کارآفرینان در ایجاد روابط قوی و مستحکم با مشتریان و نیز پی‌ریزی ارتباطات دامنه‌دار و مؤثر با سایر اطرافیان کمک کند.
۱) راست‌گویی T-Truth
عدم پایبندی به وعده‌ها و تحویل کالا و خدمات موردنظر درغیر موعد مقرر و برقرار نکردن ارتباط نزدیک و موثر با مشتریان درجهت رفع نیازها و تأمین خواسته‌های آنها پس از خاتمه فروش، ازجمله عواملی محسوب می‌شوند که می توانند زمینه‌های شکست تدریجی هر کسب و کاری را فراهم کنند. اما از زاویه نگاه مشتری دروغ‌گویی و عدم صداقت اصلی‌ترین عامل در ایجاد دیوار بی‌اعتمادی میان او با فروشنده به شما می رود. بنابراین سعی کنید به روش رهبران بزرگ و کارآفرینان موفق، پایه و اساس هرگونه رابطه با دیگران را راست‌گویی و صداقت قرار دهید. زیرا راستی تنها سکه‌ای است که در هر بازاری قیمت دارد و قابل معامله است. حقیقت را محکم بچسبید. التزام عملی شما نسبت به این اصل محوری در زندگی فردی و اجتماعی عامل مهمی درجهت کسب شهرت و اعتبار شما به شمار می‌رود. کسب شهرت و اعتبار مانند برافروختن آتش است، یک بار که روشن کردید، خودش توسعه می یابد؛ اما زمانی که آن را خاموش کردید روشن کردن دوباره آن شما را به زحمت خواهد انداخت.
۲) جلب اطمینان R-Reilability
فرایند اعتمادسازی پس از راست‌گویی درست از همین نقطه آغاز می شود. هر بار که اطلاعات مورد درخواست مشتری را صحیح و بموقع دراختیارش قرار می دهید، درحال اعتمادسازی هستید. هر بار که پس از تحویل کالا و یا ارائه خدمات موردنظر به مشتری درپی دریافت بازخوردهای آن هستید و خود را در خدمت خواسته‌ها و نیازهای بعدی او قرار می دهید، اعتماد ایجاد می کنید. هر بار که مشکلات مشتری را بموقع رفع می کنید یا حداقل وانمود می کنید که نسبت به مشکل او شناخت و آگاهی دارید، جلب اطمینان می کنید. جلب اطمینان نیازمند اقدامات خاص و خارق‌العاده‌ای نیست، بلکه تنها کافی است که مشتری را به این باور برسانید که شما قبل از فروش، درحین فروش و پس از خاتمه فروش در کنار او و در خدمت خواسته‌ها و نیازهای او هستید و به شرایط برد – برد فکر می کنید.
۳) درک و شناخت شرایط مشتری U-Underestanding
وقتی در مسیر درک نیازهای مشتری و موفقیت وی سرمایه‌گذاری می کنید، مؤلفه‌های ایجاد اعتماد را گردهم می آورید و به محیط پیرامون خود از روزنه نگاه مشتری نگاه می کنید. پرس و جوهای شما که بر علاقه‌مندی‌تان نسبت به شناخت مشکلات و چالشهای مشتری دلالت می کند، یکی از راههای درک مشتری در افق اعتمادسازی به شمار می رود و در این زمینه به شما کمک می کند. این تلاشها موجب خواهدشد تا هرچه بیشتر به مشتری نزدیک شوید و به زبان خودش با او صحبت کنید. درک شرایط و موقعیت مشتری نه تنها در فرایند ایجاد اعتماد مفید و موثر است، بلکه امکان لازم به منظور کمک هرچه بیشتر به حل مشکلات او را نیز دراختیار شما قرار می دهد.
۴) خدمت به مشتری S-Services
برای جلب اعتماد مشتری هیچ راه مناسب‌تری به جز خدمت به وی وجود ندارد. به منظور ارزیابی موقعیت و بالابردن ضریب موفقیت خود در زمینه فروش سعی کنید برای این سؤالات پاسخهای مستدل و قانع‌کننده‌ای داشته باشید:
- آیا اگر من حتی یکی از مشتریانم را از دست بدهم، دلیل آن را می دانم؟
- اگر دلیل آن را نمی دانم، آیا برای یافتن دلیل آن بررسی و پرس و جوی لازم را انجام می دهم؟
- آیا من خود را منبع مطمئن و قابل اتکایی برای پاسخگویی به سؤالات و رفع نیازهای مشتریانم می دانم؟
- آیا من با ارائه خدمات مناسب، بیش از حد انتظار مشتریان و فراتراز چارچوبهای مرسوم در صنعت برای آنها ارزش اضافه ایجاد می کنم؟
۵) منتظر ماندن T-Take Your Time
ریشه‌های درخت اعتماد باریک و ضعیف است. کوچکترین تلاشها و فعالیتهای شما درجهت اعتمادسازی مانند مشکلاتی که از مشتریان حل می کنید و یا سفارشهایی را که بموقع و مطابق با توافقات قبلی تحویل می دهید، در گذر زمان به بار می نشیند و زمینه‌های لازم به منظور ایجاد روابط پایدار و مستحکم با مشتری را فراهم می سازد. اعتمادسازی مانند طعمه‌ای نیست که بتوان آن را یک دفعه با چکاندن ماشه شکار کرد. بلکه شبیه به کشاورزی که برای برداشت محصول خود ماهها مراقبت می کند و انتظار می کشد، باید وقت صرف کرد و صبور بود. میوه‌ای که به آرامی و با صرف وقت بر روی شاخه درخت به ثمر می رسد، آب‌دارتر و لذیذتر از میوه‌ای خواهد بود که به زور موادشیمیایی می رسد و آماده خوردن می شود.

وبگردی
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت - سیاست‌های ارزی اخیر دولت بر اصولی استوار شد که از همان ابتدا تبعات اجرای آن قابل پیش‌بینی بود؛ به طوری که هیچ‌یک از اهداف اولیه سیاست‌های ارزی فروردین ماه تحقق ...
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو - تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو در اعتراض به وضعیت ارز
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!