پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ژاپنی‌های روزنامه خوان


ژاپنی‌های روزنامه خوان
دیدگاه های مختلفی درباره رازهای پیشرفت شتابان ژاپن وجود دارد، اما شاید بتوان گفت كه یكی از این رازها، تنوع رسانه ها و سطح بالای روزنامه خوانی در میان اقشار مختلف مردم این كشور باشد.
بررسی های انجمن روزنامه نگاران ژاپن نشان می دهد كه هم اكنون برای هر خانوار ژاپنی، بیش از یك روزنامه منتشر می شود كه در جهان در بالاترین رده قرار دارد. بر اساس آمار این انجمن در ژاپن كه بیش از ۵۱ میلیون و ۱۰۲ هزار خانوار در آن زندگی می كنند، ۵۲ میلیون و ۳۱۰ هزار نسخه روزنامه چاپ می شود.
این آمار همچنین بدین معنی است كه در كشور ۱۲۷ میلیون نفری ژاپن، برای هر ۲‎/۴۳ نفر یك روزنامه منتشر می شود. این گزارش نشان دهنده آن است كه كلانشهر توكیو، پایتخت ژاپن، بیش ترین روزنامه خوان را در خود جای داده است. در توكیو بیش از ۶ میلیون و ۵۳ هزار نسخه روزنامه منتشر می شود كه این آمار نشان می دهد، برای هر خانوار در توكیو، ۱‎/۰۲ روزنامه منتشر می شود. یكی از دلایل بزرگ گسترده بودن روزنامه خوانی در ژاپن، وجود شبكه های توزیع روزنامه در گوشه و كنار این كشور است كه روزنامه را به در منزل مردم می رساند. این شبكه گسترده توزیع موجب شده تا در ژاپن هر روزه در صندوق پست خانه ۹۴‎/۳۲ درصد از روزنامه خوانان ژاپنی، روزنامه قرار گیرد. باقی خوانندگان نیز روزنامه های خود را به طور مستقیم از كیوسك ها، ایستگاه های قطار و یا دیگر مكان های عرضه روزنامه خریداری می كنند.
در ژاپن بیش تر شركت های بزرگ مطبوعاتی، روزانه روزنامه خود را ۲ نوبت چاپ می كنند و آنها را بامداد و غروب هر روز در دسترس خواننده قرار می دهند.
به طور معمول پخش روزنامه بامدادی در ژاپن حوالی ساعت ۳ تا ۴ بامداد و پخش چاپ غروب روزنامه ها، ساعت ۴ بعداز ظهر هرروز انجام می شود. روش پخش روزنامه در ژاپن بدین شكل است كه در مرحله نخست روزنامه از چاپخانه در مراكز شهرها به كانون های پخش در گوشه و كنار كشور فرستاده می شوند و سپس به وسیله موتور و دوچرخه سوارانی كه در این مراكز كار می كنند، به در منازل می رسد.
بررسی های انجمن روزنامه نگاران ژاپن نشان می دهد، هر ژاپنی به طور میانگین روزانه ۲۹‎/۸ دقیقه وقت خود را برای خواندن روزنامه صرف می كند. مردان ژاپنی ۳۲‎/۵ دقیقه و بانوان ژاپنی ۲۷‎/۴ دقیقه در روز برای روزنامه خوانی صرف می كنند.
بررسی های ۶ روزنامه بزرگ سراسری ژاپن نشان می دهد، حدود ۶۵ درصد از ژاپنی ها، اطلاعات رخدادهای سیاسی را از روزنامه ها دریافت می كنند كه ۱۰ درصد كمتر از تلویزیون است.
نتیجه این بررسی همچنین نشان می دهد كه ۶۶‎/۳ درصد از شهروندان ژاپنی اخبار محلی و منطقه ای را از روزنامه می گیرند كه حدود ۴۰ درصد بیش تر از تلویزیون است.
پرشمارگان ترین روزنامه سراسری در ژاپن، روزنامه یومیوری است كه روزانه حدود ۱۴ میلیون نسخه روزنامه در ۲ نوبت منتشر می كند.
روزنامه یومیوری در سال ۱۸۷۸ میلادی با شمارگان چندصد نسخه كار اطلاع رسانی را در ژاپن آغاز كرده،اما هم اكنون نه تنها در ژاپن بلكه درجهان در جایگاه پرشمارگان ترین روزنامه قرار گرفته است. این روزنامه در سراسر ژاپن ۲۸ مركز چاپ دارد كه چاپ صفحات رنگی روزنامه در آنها امكانپذیر است. این روزنامه حدود ۶ هزار كارمند با ۳۳ دفتر در خارج و ۳۵۲ دفتر در داخل ژاپن دارد كه شمار كلی آنها به ۳۸۵ دفتر می رسد.
روزنامه یومیوری در منطقه خاورمیانه نیز دارای ۴ دفتر در تهران، استانبول، قاهره و بیت المقدس است. یومیوری ۸ هزار مركز فروش در ژاپن دارد كه روزنامه های بامداد و غروب را به دست مشتركان این روزنامه می رساند. چاپ بامدادی این روزنامه به طور میانگین حدود ۴۰ صفحه و چاپ بعد از ظهر حدود ۱۰ صفحه دارد كه صفحه نخست آن را معمولاًبا عكس رنگی تزئین می كنند.
یومیوری یك روزنامه وابسته انگلیسی زبان به نام دیلی یومیوری دارد كه بیش از ۴۲ هزار نسخه در روز داشته و پس از روزنامه ژاپن تایمز در رده دوم پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی زبان در ژاپن قرار دارد.
گفتنی است روزنامه یومیوری ۴ كانال تلویزیونی وابسته دارد كه بزرگ ترین آن، كانال ۴ «نیهون تربی» است.
این روزنامه برگزاركننده بسیاری از نشست های جهانی در زمینه های مختلف همچون علمی، فرهنگی و سیاسی است و در آن حتی رهبران كشورها نیز شركت می كنند.
در منشور روزنامه یومیوری آمده است كه باید حقیقت را با دلیری پیگیری كرد و با استفاده از حق بیان مسئولانه با دادن اطلاعات درست به مردم، به اعتماد آنها پاسخ شایسته داد. احترام به حقوق انسان ها و آرمان قراردادن انسان سالاری، نیز از دیگر متون منشور روزنامه یومیوری است.
دومین روزنامه بزرگ ژاپن روزنامه «آساهی» است كه روزانه حدود ۱۱‎/۵ میلیون نسخه روزنامه منتشر می كند. این روزنامه كه در سال ۱۸۷۹ میلادی كار خود را آغاز كرده است، هم اكنون ۶ هزار و ۴۳ نفر كارمند دارد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید