شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نقش مخابرات در توسعه اقتصادی


نقش مخابرات در توسعه اقتصادی
با اختراع تلگراف، تلفن و بی سیم (در محدوده اواسط قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی) بهره‏برداری از فناوری ارتباطات راه دور در كشورهای مختلف جهان آغاز شد. توسعه این فناوری و استفاده از آن در كشورهای مختلف به بروز چند پیرامون آن منجر شد كه استفاده قانونمند از مخابرات را به عنوان یك راهكار اساسی طلب می‏نمود. تشكیل اتحادیه تلگراف در ۱۸۶۵ میلادی، تصویب نخستین آیین نامه بین المللی تلفن در كنفرانس بل (BELL) به سال ۱۸۸۵ میلادی و تصویب آیین نامه بین المللی بی سیم در ۱۹۰۶ میلادی مصادیقی از آن است كه سرانجام در سال ۱۹۳۲ میلادی به تشكیل اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) منجر شد.
این اتحادیه با توجه به توانمندی‏های مخابراتی برای هر سال یك شعار جهانی برمی‏گزیند كه اشاره به شعارهای چند سال اخیر خالی از لطف نیست:
۱) مخابرات و تعاون بین الملل
۲) مخابرات و توسعه صنعتی
۳) مخابرات و نجات بشر
۴) مخابرات، فضا و افق‏های جدید
۵) مخابرات و تكامل بشر
۶) مخابرات و فرهنگ و ...
از شعارهای فوق الذكر می‏توان چنین نتیجه گرفت كه توسعه مخابرات در یك كشور به عنوان بستر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‏رود. تبادل علمی - فرهنگی، گفت و گوی تمدن‏ها، بازاریابی و تجارت در گرو ارتباطات است و در دنیای امروز مخابرات بستر ارتباطات سریع و سالم است. تبادل نظرات، تفكرات، بیان، پیام‏های ضبط شده و تصاویر بصری بین دو یا چند میلیون نفر را می‏توان ارتباطات خواند.
در دنیای مدرن ارتباطات نقش تعیین كننده‏ ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می‏كند. لذا مخابرات بهترین و برترین ابزار برای این تبادل است. به عبارت دیگر در سال‏های اخیر پیشرفت فوق‏العاده فناوری‏های كاربردی در مخابرات به قدری بوده است كه من بعد برای بشر پیشبرد ارتباطات (صوتی، تلگرافی یا تصویری) با كمترین هزینه از یك نقطه به نقطه دیگر جهان از طریق همكاری، هماهنگی و عادی سازی سیستم‏ها و زیر ساخت‏های مخابراتی ممكن می‏شود.
در سال‏های اخیر ITU گزارش ویژه‏ای را تحت عنوان "اینترنت برای توسعه" منتشر كرده است كه شامل موارد متعددی است كه نشان می‏دهد چگونه تجارت الكترونیكی می‏تواند چشم اندازهای جدیدی را به روی كشورهای در حال توسعه بگشاید.
به عنوان مثال كشاورزان یك مزرعه در كشور پرو از تجارت الكترونیكی برای فروش مستقیم تولیداتشان به ایالات متحده آمریكا استفاده می‏كنند و چنین فرآیندی تا ۵ برابر موجب افزایش درآمد آنها شده است.
كوته سخن آنكه اگر كشورها درك مشترك در ایجاد ارتباط بهتر با یكدیگر نداشته باشند، پیشرفت‏های جهانی مقدور نخواهد شد و در یك دهكده جهانی مساعدت و وجود تشریك مساعی برای ارتباط بهتر می‏تواند دنیای صادقانه بشر را در آینده تضمین نماید.
منبع: MAGAZINE DIGITAL HOME
منبع : نشریه سبا


همچنین مشاهده کنید