پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حافظ پادشاهی مورینیو


حافظ پادشاهی مورینیو
از نظر بسیاری پتر چک سنگربان چلسی بهترین دروازه بان حال حاضر جهان است. برای اثبات این مدعا فقط کافی است نگاهی به آمار و ارقام بیندازید. در ۱۰ دیداری که پتر چک پس از رهایی از مصدومیت شدیدش برای چلسی انجام داده تنها ۴ گل دریافت کرده است.
وی در بازگشت پس از بهبود شکستگی جمجمه اش در دیدار اول مقابل لیورپول دوگل، در لیگ قهرمانان مقابل پورتو یک گل و در فینال جام اتحادیه مقابل آرسنال یک گل دریافت کرد. چک با اشاره به بازگشتش پس از آن مصدومیت وحشتناک می گوید؛ «اگر تصمیم بگیرم بازی کنم دیگر نمی توانم بهانه یی بیاورم.» قبل از بازگشت چک چلسی در ۹ مسابقه اش ۱۰ گل دریافت کرده بود. بهترین و زیباترین واکنش به بازگشت چک به میادین واکنش ژوزه مورینیو پس از پیروزی یک بر صفر مقابل چارلتون در آغاز فوریه بود.
در انتهای بازی این مربی پرتغالی به داخل زمین دوید و دروازه بان بلندقامتش را در آغوش کشید. مورینیو بازگشت چک پس از آسیب دیدگی ۴ ماهه اش را مثل خرید یک بازیکن ۵۰ میلیون پوندی توصیف کرده بود. دروازه بان مستحکم آبی پوشان در این خصوص می گوید؛ «برای هر بازیکنی خوب است که بداند مربی اش به او اعتماد دارد.
برایم بسیار زیبا بود که می دیدم حتی پس از مصدومیت هم او این چنین به من ایمان دارد. شنیدم که مورینیو گفته بازگشتم مثل این است که یک بازیکن ۵۰ میلیون پوندی جدید خریده است. اما مهم نیست که او چه می گوید. زمانی که شما در داخل زمین قرار می گیرید آنگاه دیگر اهمیتی ندارد که چقدر برای خرید شما هزینه کرده اند. فرقی نمی کند شما یک بازیکن صد هزار پوندی باشید یا یک بازیکن صد میلیون پوندی.
شما همیشه باید خوب بازی کنید تا بتوانید در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرید.» چلسی قبل از ورود ژوزه مورینیو در سال ۲۰۰۴ با پرداخت ۲/۷ میلیون پوند «چک» را از باشگاه رن فرانسه خریداری کرد بنابراین این ملی پوش اهل جمهوری چک خرید مورینیو نبود. مورینیو بارها به خاطر میراثی که از مربی قبلی به او رسیده است تشکر کرده و چک را بهترین دروازه بان جهان و بهتر از جی جی بوفون ملی پوش ایتالیایی دانسته است. قدرت بدنی و فیزیک خوب چک کاملاً مشخص است اما باید گفت که قدرت روحی او نیز به خوبی قدرت فیزیکی اش است.
برای مثال او دیدار مقابل لیورپول در آنفیلد را به یاد می آورد. چک می گوید؛ «به خودم گفتم بسیار خوب یا با ۱۰۰ درصد آمادگی بازی می کنم یا اصلاً بازی نخواهم کرد. اما تصمیم گرفتم که بازی کنم. بنابراین این بدین معنا بود که مطمئن بودم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.» پس از ضربه شدیدی که استفان هانت به چک وارد آورد و مصدومیت شدید او را سبب شد بسیاری معتقد بودند ترس از حوادث بعدی همیشه همراه این دروازه بان خواهد بود.
وقتی از چک در مورد احساس اش در بازگشت به میادین در دیدار مقابل لیورپول پرسیدند وی پاسخ داد؛ «فراموش کردن همه چیز بسیار آسان است زیرا زمانی که شما در داخل زمین هستید نمی توانید به هیچ چیز جز فوتبال فکر کنید. در واقع بدن تان این کار را می کند. شما کاملاً در بازی حل می شوید و این همان اتفاقی است که برای من هم افتاده است.» زمانی که چک تمریناتش را از سر گرفت شرایط بسیار دشواری داشت.
در ابتدا تصور می شد او نتواند برای ۱۲ ماه و حتی برای همیشه بازی کند اما خیلی زود بر مشکلاتش فائق آمد. پزشکان به او گفتند تا زمانی که دیگر هیچ خطری وی را تهدید نکند باید از محافظ سر استفاده کند. چک می گوید؛ «من به بازی کردن با محافظ سر عادت کرده ام بنابراین حقیقتاً احساس متفاوتی نسبت به گذشته ندارم.» در حقیقت چک بر این باور است که روزی همه دروازه بانان دنیا باید از محافظ سر استفاده کنند.
او مدعی شد؛ «در فوتبال هم می توان مثل هاکی روی یخ از اینگونه محافظ ها استفاده کرد. در گذشته هیچ کس در فوتبال از این محافظ ها استفاده نمی کرد. اما در آینده همه می توانند از این محافظ ها استفاده کنند. این مساله باید اجباری شود. بازی ها پیشرفت می کند و همه چیز سریع تر، سخت تر و قدرتی تر شده است.»
چک بر این باور است که فوتبال امروز تغییرات بسیاری داشته است. «اخیراً دروازه بانان بیشتر از قبل دچار مصدومیت از ناحیه سر می شوند. شما برای گرفتن توپ برخی اوقات باید روی پای بازیکنان شیرجه بزنید و هیچ تضمینی وجود ندارد که آسیبی نبینید. دیدید که ادوین فن درسار در دیدار مقابل تاتنهام دماغش شکست بنابراین استفاده از محافظ سر الزامی به نظر می رسد.»
پتر چک خیلی سریع دوران نقاهتش را پشت سر گذاشت؛ در حالی که این نگرانی وجود داشت چک پس از این حادثه دچار حملات تشنجی شود.
او اکنون حتی از دارو هم استفاده نمی کند و دیگر از آن سردردهای وحشتناک رنج نمی برد. او می گوید؛ «بابت این مساله خیلی خوشحال هستم.» روحیه بالای چک در دیدار مقابل چارلتون ۳ امتیاز را برای چلسی به ارمغان آورد. پس از آنکه چلسی نتوانست به گل زودهنگام دست یابد همه چشم ها به چک معطوف شد. وی با دو عکس العمل استثنایی مانع ورود توپ به دروازه اش شد و تیمش با یک گل به پیروزی دست یافت. چک می گوید؛ «زمانی که پیتر اشمایکل از منچستریونایتد رفت آنها برای پیدا کردن دروازه بانی مثل او با مشکل مواجه شدند. یا اینکه به ماسیمو تایبی نگاه کنید.
زمانی که او برای آتالانتا بازی می کرد فوق العاده بود. زمانی که تیم حریف ۱۵ موقعیت خلق می کرد او ۱۳ فرصت را از حریف می گرفت و تیمش اتکای خاصی به او داشت. اکنون وقتی یک دروازه بان از شش موقعیت، پنج تای آن را مهار کند حتی اگر تیمش ببازد باز هم قهرمان تیم خواهد بود. زمانی که شما برای باشگاهی چون چلسی یا باشگاه بزرگ دیگری بازی می کنید آنگاه تیم های حریف ممکن است تنها یک فرصت گلزنی به دست آورند. اما بازی ممکن است به نفع آنها پایان پذیرد. اگر شما بتوانید آن تک فرصت را از حریف تان بگیرید تیم تان پیروز خواهد شد در غیر این صورت به دردسر خواهید افتاد.
و این مساله یی است که کار یک دروازه بان را در یک باشگاه بزرگ سخت تر می کند.» اولین جامی که پتر چک در انگلستان به دست آورد جام اتحادیه بود. چلسی با شکست آرسنال به چهارمین قهرمانی اش در جام اتحادیه دست یافت. او می گوید؛ «هر عنوان قهرمانی ارزش فراوانی دارد. در اولین سال حضورم در فوریه به این عنوان قهرمانی دست یافتیم. برای ادامه فصل هر چند عملکرد بسیار بدی داشتیم اما با اعتماد به نفس بیشتری بازی می کردیم.» چک در مورد بازی هایی که به ضربات پنالتی کشیده می شود می گوید؛ «وقتی کار به ضربات پنالتی کشیده می شود اصولاً از شما انتظار ندارند ضربات را بگیرید البته در واقعیت همه نگاه ها در تیم به شما دوخته شده است.
وقتی شما در ضربات پنالتی شکست می خورید همه به شما نگاه می کنند و می گویند آه حتی نتوانستی یک ضربه را بگیری. ضربات پنالتی مسوولیت فراوانی را به یک دروازه بان تحمیل می کند. ضربات پنالتی حقیقتاً لذت بخش نیست.» چک تنها یک بار در ضربات پنالتی حضور داشته و توانسته دو ضربه را مهار کند. پنج سال پیش در رقابت های قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا در فینال مسابقات فرانسه و جمهوری چک در برابر هم قرار گرفتند و «چک» ۲۰ساله نشان داد که چه دروازه بان قابلی است.
او می گوید؛ «فکر می کنم اکنون که ۲۴ سال دارم در آغاز راه هستم. بنابراین امیدوارم پیشرفت کنم. من می توانم بهتر از این باشم. هنوز هم جوان هستم.» فرانک لمپارد یکی از بازیکنان مورد علاقه چک است. او در خصوص هافبک همه کاره تیم شان می گوید؛ «شما نمی توانید هافبک های بسیاری را ببینید که در هر فصل ۱۸ گل به ثمر برسانند.
دستیابی به چنین رکوردی واقعاً دشوار است. او خیلی خوب توپ را حفظ می کند. نگاه خوبی دارد، پاس های فوق العاده یی می دهد و شوت هایش هم استثنایی است. برای باشگاه حفظ بازیکنان کلیدی اهمیت فراوانی دارد. فرانک برای سال ها است که بازیکن کلیدی چلسی است.» این در حالی است که آینده افرادی چون لمپارد و حتی مورینیو و رومن آبراموویچ در چلسی در هاله یی از ابهام قرار دارد. چک می گوید؛ «من نمی توانم در مورد دیگران صحبت کنم. اگر شما می خواهید برای یک باشگاه بزرگ بازی کنید باید بتوانید با فشارها و تمامی داستان ها کنار بیایید.» چک هم از هم اکنون به آینده یی درخشان تر چشم دوخته؛ آینده یی که شاید در چلسی رقم بخورد و شاید در تیمی دیگر.
گفت وگو با پیتر چک دروازه بان چلسی
ترجمه: مینا شرفی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید