جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


جیپسی کینگز


جیپسی کینگز
از۹ سال پیش تاكنون كه اولین آلبوم جیپسی كینگز به عنوان پر استقبالترین آلبوم بین المللی معرفی گردید هیچ گروه دیگری قادر به كسب چنین محبوبیتی نشده است و این گروه كماكان پر طرفدارترین گروه موسیقی در جهان محسوب میگردد .تمامی اعضای این گروه از اهالی جنوب فرانسه میباشند كه در اجتماع كولی ها در دامنه های ارلز متولد شده اند.
در دو دهه پیش هنگامی که تهی مایه های انگلیسی و آمریکائی فوج فوج آوازهای (پاپ) را با سینتی سایزرها زمزمه می کردند و سعی داشتن با ظاهر و حرکات عجیب و غریب نگاه ها را به سوی خود جلب کنند،سر بر آوردن و موفقیت گروه نو پا چون جیبسی کینگز بعید می نمود.
آنان کار خود را از کاروانها و اطراف کولی ها در آرلس و مونت پلیه واقع در جنوب فرانسه آغاز کردند.در ابتدای کار، نوای گیتارشان خالی از اشتباه نبود و موجی از ریشخند و تمسخر را بسوی آنها برانگیخت،
ولی از آنجا که نوآوری درتمامی عرصه ها مجموعه از پیام نو،جسارت و پیگیری را می طلبد و در گستره هنر افزون بر همه اینها ارتعاش روح آدمی برترین کلام است،جیپسی کینگز بی اعتنا به واکنش های دلسرد کننده نخستین،به فعالیت های خود ادامه داد تا آنجا که به عنوان قطبی غالب و صاحب سبکی خاص در دنیا شناخته شدو بسیاری از هنرمندان بنام جهان موسیقی را به ستایش هنر بدیع خود واداشت.
آوای برادرن (ری) و (بالیاردو) با آن لحجه عجیب و کولی وار ، واگویه روانی است ازعشق نهفته وجود آدمی ، عشق به آزادی ، عشق به زیستن ، عشق به هم نوع و ستایش زیبائی و جلوه های گوناگون آن و در نهایت ، مهر ورزی جاودانه به آفریننده تمامی اینها.
نوای روح نواز این گروه که بر خواسته از هنر جاری و مردمی نژادهای گوناگون اسپانیائی ، فرانسوی و آفریقای شمالی می باشد و در فرهنگ چند آمیزه ای کولی ها تجلی یافته ،دلهای مشتاق موسیقی را در جای جای جهان به لرزه در می آورد و به سادگی دست احساسشان را دست در دست هم می نهد. این چند آمیزگی و درون مایه غنی فرهنگی را باید یکی از عوامل مهم موفقیت گروه جیبسی کینگز دانست.
بافت فامیلی این گروه نیز همچون موسیقی آنها ترکیبی ساده وم مردمی دارد. آنها چند برادر ، پسر عمو و پسر دایی هستند که هم دوش هم می خوانند و با تک نوازی گیتارشان جهانی را کولی وار به وجد می آورند.
ریشه های تاریخی این گروه را باید در (خوزه ریز) خواننده مشهور فلامنكو جستجو كرد. وی به همراه پسرانش نیكولاس ٫ كنت و پل گروهی بنام ریزها (Los Reyes) تشكیل داد و مدتها به هنر نمایی پرداختند.
سالها بعد پس از مرگ پدر برادران ریز در یكی از اعیاد سالانه كولیها بصورت نسبتا اتفاقی برادران مسثعد بالیاردو را كه از اقوام خود بودند را ملاقات كردند.
از انجایی كه برادران ریز با توجه به تعلیمات پدرشان بیشتر در آواز خوانی مهارت داشتند تا در نواختن گیتار و بر عكس برادران بالیاردو كه تخت تاثیر مانتیاس دپلاتا نوازنده معروف گیتار فلامنكو بوده اند در نوازندگی گیتار از قابلیتهای چشمگیرتری برخوردار بودند هر دو خانواده مصمم شده اند با تشكیل گروهی متحد مكمل هنر یكدیگر باشند.
این گروه كه نام جیپسی كینگز را برای خود بر گزید آواز خوان اصلی آنها (نیکولاس ری) پسر خواننده مشهورفلامنکو(خوزه ری)است که همراه خواننده دیگر این گروه (مانتیاس دپلاتاس) در دهه های شصت و هفتاد به قله های بلند موفقیت دست یافته و میلیون ها نسخه از کار هایشان را به فروش رساندند و همچنین طی همه سالهای فعالیت جیبسی کینگز آوازه خوان ها و گیتاریستهای از خوانواده (ری) (فرانکو،کانت،نیکولاس،پابلو و پاچای) و خانواده های (بالیاردو)(دیه گو،پاکو و تونینو) نیز در آن هنر نمایی کردند.
پس از سالها هنرنمایی چشمگیر در اواخردهه ۸۰۸۰ صدای موطن خود را به گوش شنوندگان سرتاسر اروپا و امریكا برساند.مشكل بتوان نوع موسیقی این گروه را با معیارهای متداول طبقه بندی نمود زیرا موسیقی جیپسی كینگز كه اصولا محلی-عامی میباشد را با ساز گیتار و بر اساس فلامنكوی سنتی اجرا مینمایند.
▪ نکته:
گروه جیپسی گینک را نمیتوان اجرا کننده موسیقی فلامنکو دانست بلکه این گروه بنوعی در اجرای آهنگها و قطعات از موسیقی فلامنکو بخصوص از تکنیکهایش بهره گرفته است.
از طرف دیگر جهت كسب محبوبیت بین المللی اخیرا از سازهای مدرن نیز استفاده میكند .
▪ با این وجود مشخصه های كلی این گروه شامل:
ـ ریتم یكنواخت كه اغلب رومبا میباشد
- همخوانی ( آواز خوانی چند خواننده بطور همزمان) -
ـ استفاده از ساز گیتار به عنوان ساز اصلی
- آواز خوانی با لهجه جیتانه(Gitane)
كه لهجه كولی ها و تركیبی از فرانسوی و اسپانیایی است و پالماس ( دست زدن ) میباشد . تكنواز اصلی گروه تونینو بالیاردو است.
تكنوازی های او خالق چنان لحظات زیبایی میشود كه با ظرافت اشعار شعله ور میگردند. این اشعار اغلب با صدای خشدار و پر احساس نیكولاس ریز و آندره ریز متجلی میگردن
هنگامی به عظمت و پیروزی این گروه پی میبریم که به اجراهای متعدد، انبوه جوایز کسب شده توسط آنان، مرورهای فراوانی که بطور مداوم بر کارهایشان می شود و فروش چشمگیر آلبوم های آنها توجه کنیم.
نخستین حضور واقعی جیبسی کینگز در عرصه موسیقی در سال ۱۹۸۸ بودکه با قرار گرفتن در ردیف (۱۰) آلبوم پر فروش سال در چندین کشور جهان به در یافت جوایز بسیاری نائل آمدند.
ازآن پس انتشار پی در پی آلبوم های متنوع و زیبا مکانی دائمی را در تابلوی اعلانات موسیقی جهان برای این گروه گشود.
هر آلبوم جدید آنها بدون استثنا رده های نخست را در فهرست موسیقی پاپ و لاتین کسب می کرد و این صعودی بی سابقه بود،زیرا تا آن زمان موسیقی غیر انگلیسی زبان موفق به کسب آن مراتب در جهان موسیقی به ویژه در آمریکا نشده بود.
علاوه بر تمام این موفقیت ها در سال (۱۹۹۴) این گروه به عنوان (برترین هنرمندان جهان موسیقی) نیز شناخته شدند.
یکی دیگر ازویژگی های برجسته این گروه ارائه موسیقی بدون کلام می باشد که اغلب نواهای بوجود آورنده این آهنگها ترکیبی بوده ودر مانوس پیشین نمی گنجد.
همین ویژگی بر شهرت جهانگیر جیبسی کینگز بیش از پیش می افزایدو جانهای بی قرار بیشتری را به سوی آنها می کشدتا در سایه هنرشان دمی بیاسایند
● مروری بر برخی از آثار
▪ آلبوم گوناگون(۱۹۸۹)
در کشور فرانسه شهر پاریس در استودیوی پاته مارکونی در ماه های ژوئن، ژوئیه و سپتامبر ضبط شده است.
این آلبوم موفق بدریافت پانزده جایزه شده و همچنین جزو ده آلبوم پر فروش در دوازده کشور جهان بوده است.
▪ آلبوم خوشبختی(۱۹۹۰):
این آلبوم در کشور فرانسه در شهر پانتین در استودیوی هری سان طی سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۳ ضبط شده است.تمامی ترانه های این آلبوم توسط نیکولاس ری سروده شده است.
▪ آلبوم این جهان(۱۹۹۱):
در کشور فرانسه شهر بولان در استودیوی پاته مارکونی ضبط شده است.
ترانه “بی او” در سال ۱۹۹۱ توسط پیتر ویر بعنوان موسیقی فیلم بدون ترس انتخاب شد.
▪ آلبوم زنده(۱۹۹۳):
این آلبوم بصورت زنده در سال ۱۹۹۱ شده و تمام ترانه ها توسط اعضای گروه سروه شده است.البته بجز ترانه “او را دوست دارم” که کاری از جی.پاتراک وجرج ری است.
▪ آلبوم عشق و آزادی(۱۹۹۳):
این آلبوم در شهر سورسنس فرانسه در استودیوی گوایلام ضبط شده است.
این آلبوم ۲ سال بعد یعنی ۱۹۹۵ نامزد جایزه گرمی بعنوان بهترین آلبوم موسیقی سال شناخته شد.
▪ آلبوم بهترینهای جیپسی کینگز(۱۹۹۵):
این آلبوم گلچینی از کارهای قبلی بهمراه آهنگ جدیدی بنام “در کنار تو”میباشد.
▪ آلبوم سرزمین کولی ها(۱۹۹۶):
این آلبوم در شهر میراوال کشور فرانسه در استودیوی میراوال و قسمتی از آن نیز در نیویورک در استودیوی Right Track ضبط شده است.
▪ آلبوم جام (۱۹۹۷):
این آلبوم نیز در سال ۱۹۹۸ نامزد جایزه گرمی بهترین آلبوم موسیقی سال شناخته شد.
منبع : سایت تخصصی گیتار


همچنین مشاهده کنید