پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


چقدر از نیازهای کودکمان مطلعیم؟


چقدر از نیازهای کودکمان مطلعیم؟
هیچ كس به درستی نمی داند كه آیا محیط و طبع انسان سبب تفاوت در رفتار او نسبت به پسران و دختران می شود و یا روش تربیت او. اما تحقیقات نشان داده اند كه پدر و مادر می توانند نقش بسیار مهمی را در كمك و حمایت كودكانشان در جهت یافتن روش هایی سالم و كاربردی برای مقابله و روبه رو شدن با سختگیری های مربوط به جنسیت ایفا نمایند. سخت نگیرید این نخستین قدم برای دستیابی به این امر مهم یعنی آگاهی از نیازهای كودكان است.
● آن چه دختر كوچكتان نیاز دارد
▪ اعتماد به نفس:
بكوشید همواره كودكتان را تشویق و وادار نمایید تا ویژگی هایی را كه شما از او انتظار دارید، در خود پرورش دهد. برای مثال ممكن است به او بگویید من مطمئنم تو آنقدر شجاع هستی كه بتوانی پله ها را یكی یكی بالا بروی. بگذارید بداند كه شما كاملاً به توانایی هایش اعتماد دارید. به او اطمینان بدهید كه با نشاط، سرشار از انرژی و هم چنین با لیاقت است.
▪ خودكفایی:
اجازه دهید فرزندتان حس كند كه دختری با لیاقت و شایسته است و آن چه را كه قادر است اجرا كند. برای مثال لیوان آبمیوه را در دستانش بگیرد و بنوشد و چنان چه از دستش رها شد هرگز او را ملامت نكنید زیرا این تمرین خودكفایی است! بگذارید موهایش را شانه كند و بدون كمك شما یا دیگران خانه ای بسازد و سپس برای ساختن خانه ای محكم تر و زیباتر راهنمایی اش كنید.
▪ آمادگی بدنی:
همواره با او بازی كنید و او را به فعالیت وادارید. همراه با او مسیری را به صورت سینه خیز طی كنید و یا به دنبال هم بدوید. حتی دختربچه هایی كه برای اجرای ورزش های سازمان یافته هنوز خردسال هستند از انجام دادن كارهایی نظیر بالا رفتن از سطحی شیب دار و لیز خوردن از آن، دویدن و پشتك زدن روی سطحی نرم، احساس هیجان و شادی فراوان می كنند.
▪ قدرت تصمیم گیری:
فرصت های گوناگونی را در انجام كاری خالص به دختر كوچكتان پیشنهاد دهید و او را تشویق نمایید تا خود تصمیم گیری كند. اگر هنوز فرزندتان نوپاست، بگذارید او لیوان یا بشقابی را كه می خواهد در آن آب یا غذا بخورد خودش انتخاب كند و یا اگر كودكتان می خواهد با یكی از دوستانش بازی كند، اجازه دهید او خود از میان دوستانش یك نفر را انتخاب كند.
▪ كنجكاوی:
فرصت هایی را در اختیار دختر كوچكتان قرار دهید تا بتواند در محیط اطراف خود سیاحت و كاوش كند. زمانی كه فرزندتان هنوز نوپاست منزل را برای او كاملاً ایمن كنید به طوری كه او بتواند آزادانه بدون آن كه خطری تهدیدش كند در آن تحرك داشته باشد. او را به كتابخانه ، پارك و یا باغ وحش ببرید. بهتر است به نقاط مختلف كشور سفر و او را با مكان های تازه آشنا كنید.
● آنچه پسر كوچكتان نیاز دارد
▪ محبت ظاهری:
پسر كوچك شما بیش از دخترتان نیاز دارد كه او را در آغوش بگیرید. اگر او در حال گریه كردن است، این كار شما او را بسیار آرام و ساكت می كند. زمانی را به بازی كردن با او به ویژه اجرای بازی های آرام و بی سر و صدا اختصاص دهید.
▪ مهارت های كلامی:
همواره با كودكان حتی در دوران نوزادی صحبت كنید. صدای ملایم شما سبب می شود او احساس آرامش كند. هم چنین حرف زدن با پسرتان، سبب پرورش مهارت های كلامی او می شود.
▪ رفع درگیری ها به صورت صلح آمیز:
پسر كوچكتان را با روش هایی سودمند در جهت رفع كشمكش ها و درگیری هایش آشنا كنید. ممكن است او در شرایط ناآرامی قرار گرفته باشد برای مثال از هم سن و سالانش كتك خورده و در این حال او نیز مقابله به مثل كرده باشد. برایش شرح دهید كه آزردن و آسیب رساندن به دیگران كاری نادرست است. بهتر است روش های دیگری را به او بیاموزید تا بتواند عصبانیت و ناراحتی خود را از طریق آن ها ابراز نماید.
▪ بیان احساسات:
پسركوچولوی خود را تشویق كنید تا احساساتش را بیان كند. حتی از او بخواهید گریه خود را بروز دهد. چنان چه كودكتان این پیام را دریافت كند كه احساساتی مانند ناراحتی، اندوه و ... مجاز نیستند بی تردید می آموزد كه چنین احساساتی را حتی در زمان بزرگسالی نیز در خود سركوب نماید.
زهرا قلی زاده
كارشناس ارشد روان شناسی كودكان
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید