پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تیموریان آبروی فوتبال ایران در انگلیس


تیموریان آبروی فوتبال ایران در انگلیس
پدیده تیم ملی ایران در جام جهانی، این روزها بازیكن ثابت تیم پنجم لیگ برتر انگلستان است. آندرانیك تیموریان، به یكی از ستون های اصلی بولتون تبدیل شده است و سام آلاردایس روی بازیكن ایرانی اش حساب ویژه ای باز كرده است. او آرزوهای بزرگی در سر دارد.
تیموریان از جام جهانی خاطرات خوش فراوانی در ذهن دارد. روزهایی كه زندگی جدید آندو در آن رقم خورد. او در این باره گفت: «جام جهانی برای من مثل خوابی بود كه تعبیر شد. پیش از بازی مقابل چین تایپه در مرحله مقدماتی جام ملت ها فكر می كردم كه برانكو نظر مثبتی روی من ندارد. در واقع این چنین بود اما گلی كه در آن بازی زدم شرایط را برای من تغییر داد. از آن موقع به بعد تقریبا در تمام بازی های تیم ملی فیكس بازی كردم. فكر می كنم كه برانكو راه دیگری نداشت.»
هر چند كه حضور در جام جهانی برای تیموریان مثل یك خواب بود اما نتایجی كه تیم ملی در تابستان گذشته كسب كرد مكمل خاطرات خوش آندو در آلمان نبود. او می گوید: «با كمی همت می توانستیم از گروه مان صعود كنیم. بعضی شب ها بازی ایران و مكزیك مثل یك فیلم از جلوی ذهنم عبور می كند. تنها می توانم افسوس آن روزها را بخورم. ما توانایی كسب نتایج بهتری را داشتیم.»
اما اگر جام جهانی برای فوتبال دوستان ایرانی با خاطرات ناراحت كننده ای همراه بود برای تیموریان حاصلی شیرین به همراه داشت. حضور در لیگ برتر انگلستان كه برای هر بازیكنی آرزویی بزرگ به حساب می آید. او از روزهایی صحبت می كند كه كمتر كسی نسبت به پیوستن آندو به بولتون خوشبین بود: «واقعیت این چنین است.
برای خودم بسیار جذاب بود كه بتوانم در انگلیس بازی كنم. در ابتدا بسیاری می گفتند كه من نمی توانم در انگلیس دوام بیاورم. آنها می گفتند كه به جای رفتن به انگلیس بهتر است به پیشنهادهای فراوانی كه از امارات داشتم پاسخ می دادم. پیشنهادهای مالی تیم های اماراتی بسیار خوب بود ضمن آن كه از پرسپولیس و استقلال هم با من صحبت شده بود. واقعیت این است كه در آن زمان خیلی ها فكر می كردند من در حال بازار گرمی هستم و پس از چند روز حضور در انگلیس با یكی از تیم های ایرانی و حداكثر اماراتی قرارداد می بندم.»
تیموریان در روزهای نخست حضورش در بولتون با مشكلات فراوانی روبه رو شد. اما مهم ترین مشكلش تنهایی بود: «سه ماه اول حضورم در بولتون بسیار سخت بود. باشگاه برایم خانه نگرفته بود و مجبور بودم در یكی از هتل های شهر زندگی كنم.
موبایل هم نداشتم و مهمتر از همه هیچ كس در شهر من را نمی شناخت و بنابراین هواداران هم با من رابطه خوبی نداشتند. تنهایی دیوانه ام كرده بود و افسرده شده بودم. اما می دانستم كه روزهای خوب برای من در راه است. هیچ وقت به ذهنم نرسید كه به همه چیز پشت پا بزنم و به ایران برگردم. سعی كردم با مشكلات كنار بیایم. تمرین بهترین اوقات من در این مدت بود. زمانی كه تمرین تمام می شد می ماندم و با یكی از مربیان بولتون تمرین شوت زنی و ضربات ایستگاهی می كردم.»
شب كریسمس برای تیموریان با خاطره ای خوش همراه شد. شبی كه او توانست پس از ماه ها در دقایقی در دیدار برابر لیورپول به عنوان بازیكن ذخیره به تركیب بولتون بازگردد: «چند روز قبل از بازی مقابل لیورپول، شرایط ماندن برایم بسیار سخت شده بود. تصمیم گرفتم كه حداقل یك ماهی به ایران برگردم تا شرایط روحی ام مناسب شود. این مساله را با آلاردایس در میان گذاشتم. او به من گفت كه بمانم و شرایط در آینده برایم تغییر می كند. تا اینكه بازی با لیورپول شد و من توانستم هر چند كوتاه برای بولتون بازی كنم. اما بازی در جام حذفی برابر دون كاستر شرایط جدیدی را برای من ایجاد كرد. پس از دو گلی كه در این بازی زدم و به عنوان بهترین بازیكن انتخاب شدم و از این به بعد شد كه بازیكن دوازدهم تیم شدم.»
درخشش آندوی ایرانی در بولتون ادامه پیدا كرد تا این كه در دیدار برابر فولام در لیگ برتر به عنوان بازیكن اصلی در تركیب بولتون قرار گرفت. او درباره این دیدار می گوید: «جای تعجب نداشت. در هر بازی كه به عنوان بازیكن ذخیره به تركیب تیم وارد می شدم بنابر گفته بازیكنان و آلاردایس عملكرد خوبی داشتم. حتی یادم هست كه درآن روزها آنلكا، نولان و چند بازیكن دیگر تیم در مصاحبه با روزنامه های انگلیس از من به عنوان یك پدیده نام بردند.
این مساله باعث شد كه در دیدار فولام به عنوان یكی از بازیكنان اصلی برای تیم بازی كنم. در این بازی نود درصد كرنرها و ضربات ایستگاهی از جناحین را من می زدم. در ابتدا برای خودم بسیار جالب بود كه در انگلیسی كه بیشتر بازیكنان شوت زن هستند و بیشتر گل ها به وسیله شوت و سانتر به ثمر می رسد چگونه سرمربی تیم تا این حد به من اطمینان كرده كه مرا مامور زدن این ضربات می كند. اما در حال حاضر ایمان آورده ام كه مزد زحماتم را گرفته ام. روزهایی كه تا یك ساعت در تمرینات تنها می ماندم و تمرین سانتر می كردم. خوشبختانه در این بازی به عنوان بهترین بازیكن زمین انتخاب شدم و در تیم منتخب هفته لیگ برتر قرار گرفتم.»
سال جدید برای هافبك ایرانی بولتون خوش یمن بود. برای تیموریان ورق برگشت و او دیگر از حضور در انگلیس احساس افسردگی نمی كند. او با بیشتر همبازی هایش در بولتون رابطه خوبی دارد و هواداران هم با او مهربان شده اند. او می گوید: از ابتدا بازیكنان با رویی باز با من برخورد كردند و كمتر در درون تیم با مشكل تنهایی روبه رو شدم.
آنها دوستان خوبی هم برای من هستند. در میان بازیكنان با فیلیپس، آنلكا و دیوف رابطه بهتری دارم و الان كه زبان انگلیسی ام بهتر شده راحت تر با آنها ارتباط برقرار می كنم. پس از بازی در تیم، هواداران هم من را به خوبی می شناسند و دیگر مشكلی در شهر ندارم. آنها خیلی من را دوست دارند. ضمن آنكه تعدادی ایرانی در اطراف محل سكونتم زندگی می كنند كه البته بیشتر آنها دوستان برادرم (سرژیك) هستند و اكثر اوقات فراغتم را با آنها می گذرانم.»
او درباره آینده اش در فوتبال انگلیس می گوید: «تا سال ۲۰۰۸ با بولتون قرارداد دارم. اخیرا همه مسوولان باشگاه خواسته اند كه قراردادم را تا سال ۲۰۱۰ تمدید كنم اما من به این پیشنهاد هنوز پاسخ ندادم. ضمن آن كه مسوولان منچستر سیتی و استون ویلا هم با مدیر برنامه هایم مذاكره كرده اند اما هیچ چیز مشخص نیست. یك واقعیت وجود دارد و آن هم این است كه دوست دارم پس از بولتون پیراهن منچستریونایتد را بپوشم و در اولدترافورد بازی كنم. برای رسیدن به این زمان لحظه شماری می كنم.»
تیموریان پس از نمایش عالی در جام جهانی در همه بازی های تیم ملی به عنوان بازیكن ثابت قرار گرفت و حتی دیگر او بیشتر از نكونام در تیم ملی در چشم است. او درباره جام ملت های آسیا می گوید: «چین همواره یكی از قدرت های فوتبال آسیا است. فكر می كنم كه چین اصلی ترین حریف ما در مرحله گروهی باشد. ازبكستان هم تیم چغری است. بعید می دانم كه كار آسانی برابر این تیم داشته باشیم اما به هر حال من معتقدم كه گروه ما آسانتر از دیگر گروه هاست. كار اصلی ما در مراحل بعدی است.
ما در مراحل بعد حریفان سختی همچون ژاپن و كره جنوبی را پیش رو داریم اما باور دارم كه اصلی ترین حریف ما برای قهرمانی استرالیا خواهد بود. امیدوارم در اولین حضورم در جام ملت ها بتوانم با تیم ملی قهرمان آسیا بشوم. فكر می كنم من اولین بازیكن ایرانی هستم كه اول در جام جهانی بازی كرده ام و بعد در جام ملت ها.»
محسن لواسانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید