سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


گفت وگویی درباره سید برت با برادرزاده اش


گفت وگویی درباره سید برت با برادرزاده اش
وقتی به یكی از معدود عكس هایی كه از سید برت (Syd Barrett) در سال های اخیر گرفته شده است نگاه كنید، اثری از بنیان گذار پینك فلوید در آن دیده نمی شود.
مردی میانسال را در آن عكس می بینید كه بیشتر موهای سرش ریخته است، لباس جین برتن دارد و از خرید بر می گردد.
بیشتر به یك انگلیسی آرام شبیه است كه به سال های بازنشستگی خود نزدیك می شود؛ بازنشستگی و بعد از آن هم مرگ.
سید برت سال ها پیش بازنشسته شد. نزدیك به ۳۰ سال قبل در اوج شهرت، خلاقیت، افتخار و ناراحتی روانی به زانو درآمد و بازنشسته شد.
در دورانی بازنشسته شد كه خوانندگان راك دیگر overdose نمی كردند و بیشتر ستاره های راك خاموش شده و زیر خاك بودند. اما جالب اینجاست كه برت هنوز شهرت خود را حفظ كرده و با وجود این كه در همان سال های اولیه بالا رفتن پینك فلوید از قله شهرت مجبور شد از گروهی كه خود او آن را تشكیل داده بود كناره گیری كند بازهم نامش با پینك فلوید درآمیخته و حتی آلبوم های تكی كه پس از جدایی از پینك منتشر كرد نیز به اندازه كافی شناخته شده هستند.
نام سید برت برای دوستداران موسیقی راك در كنار نام هایی چون جیمی هندریكس، جنیس جاپلین و جیم موریس قرار می گیرد. اما خود او انگار به تمام گذشته و پیشینه خود پشت كرده و در خانه ای در كمبریج دوران بازنشستگی را پشت سر می گذارد.
سال هاست كه دیگر حاضر به مصاحبه نیست و آنهایی كه در پی گفت وگو با او هستند چاره ای ندارند جز این كه به اطرافیانش متوسل شوند. مصاحبه ای كه پیش رو دارید از سوی یكی از سایت های علاقه مندان پینك فلوید با یان برت برادرزاده سید برت انجام شده است.
فكر می كنم شما در سال ۱۹۷۳ متولد شدید؛ یعنی حدود همان سال هایی كه روزهایی بد برای سید آغاز شده بود. نخستین خاطراتی كه شما در آن سال ها از سید به یاد دارید، چیست؟
در آن سال هایی كه من بسیار كوچك بودم در واقع اصلاً چیزی درباره او نمی دانستم. هرچند او در همان خانه ای بود كه ما برای دیدن مادربزرگمان به آنجا می رفتیم، همیشه در اتاق خودش بود و بسیار به ندرت پیش می آمد كه او را ببینیم.
تنها چیزی كه می دانستم این بود كه حال سید چندان مساعد نیست و می خواهد تنها باشد. هیچ دركی از این موضوع نداشتم كه او پیش از آن فرد مشهوری بود و درباره مشكلاتی كه با آنها درگیر بود هم هیچ ذهنیتی نداشتم.
این روند تا زمانی كه به سنین نوجوانی رسیدم ادامه داشت. به خاطر می آورم كه دوره ای در یكی از این مراكز توانبخشی در خارج از شهر به ملاقاتش می رفتم و در جنگل های اطراف قدم می زدیم اما اصلاً نمی دانستم كه آنجا چه كار می كند و برای چه آنجاست. تنها چیزی كه به یاد دارم این است كه آنجا به نظرم خیلی ترسناك بود.
▪ بودن در كنار عمویت چطور است و آیا هیچ قانون خانوادگی درباره این كه مثلاً نباید موضوع های مربوط به گذشته اش را مطرح كرد، وجود دارد؟
گذشته چیزی نیست كه سید هیچ وقت درباره آن صحبت كند.
▪ یا هیچ وقت او درباره این كه بیتلز، استونز یا افراد معروف اینچنینی را دیده، با تو صحبت كرده است؟
نه.
▪ او بیشتر به چه سبكی از موسیقی گوش می دهد؟
سید یك ضبط كوچك داشت اما تعداد نوارهایش بسیار كم و بیشترشان كنسرت های كلاسیك است. فكر می كنم دیگر خیلی به موسیقی علاقه مند نیست. یك گیتار آكوستیك هم داشت كه البته هیچ وقت نشنیدم صدای آن را در بیاورد.
▪ او درباره خودش چه فكری می كند… آیا به گذشته خود اهمیت می دهد؟ به نظر تو به این دیدگاه رسیده كه بر بسیاری از هنرمندان دیگر تاثیر مهمی داشته است؟
در حقیقت كمترین اهمیتی به گذشته نمی دهد و حالا دیگر از آن روزهایی كه به دلربایی و هیجان صحنه علاقه مند بود بسیار دور است. مطمئنم اگر با افرادی روبه رو شود كه برایشان مهم باشد زمانی در سال های دهه ۶۰ ترانه هایی خوانده و آهنگ هایی را زده، خیلی گیج می شود.
▪ عده زیادی از علاقه مندان سید هستند كه دوست دارند به خانه او در كمبریج بروند و با او دیدار كنند. نكته خاصی وجود دارد كه بخواهی به آنها بگویی؟
تنها چیزی كه می خواهم به این دسته از دوستداران او بگویم این است كه لطفاً این كار را نكنید. می دانم كه هنوز عده زیادی از طرفداران سید نگران او هستند و می خواهند بدانند در چه وضعیتی است اما او اصلاً دوست ندارد مردم در خانه اش را بزنند و هر روز حالش را بپرسند.
لطفاً او را راحت بگذارید تا در آرامشی كه به دست آورده است، زندگی كند. به همه دوستداران سید كه نگران حالش هستند اطمینان می دهم كه حال و روز خوبی دارد و اگر مجبور نباشد با طرفدارانی مواجه شود كه بیرون از خانه منتظر هستند یا در خانه به سراغش می روند از این هم بهتر می شود.
به همین دلیل از افرادی كه این گفت وگو را می خوانند و از محل زندگی سید با خبر هستند، خواهش می كنم آدرس او را در اختیار دیگران نگذارند. مطمئناً هر فردی حق دارد اندكی آرامش، صلح و چیزهای خصوصی را برای خود نگه دارد. اگر سید هنوز به طور جدی با موسیقی درگیر بود، می توانستیم انتظار داشته باشیم از دست طرفدارانش در امان نباشد، اما الان بیش از ۲۰ سال است كه هیچ اثری منتشر نكرده. لطفاً به او اندكی احترام بگذارید و در آرامش رهایش كنید.
▪ سید به افرادی كه در خانه او را می زنند چه جوابی می دهد؟ آیا پیش روی آنها در را به هم می كوبد؟ خیلی كم پیش می آید كه كسی را به داخل راه بدهد اما معمولاً سعی می كند تا جایی كه امكان دارد به شكلی مودبانه در را ببندد. فكر می كنید این امكان وجود دارد كه یك روز با انتشار كتاب یا به شكلی دیگر، داستان خود را بیان كند؟
فكر نمی كنم علاقه ای به این كار داشته باشد. دوست ندارد یكبار دیگر به گذشته بازگردد؛ به زمانی كه به فروپاشی روحی روانی و كناره گیری اش از اجتماع منتهی شد.
تمام دوران پینك فلوید متعلق به سال ها پیش است و او حالا می خواهد در آرامش بماند، كتاب بخواند، نقاشی كند یا هر كار دیگری كه دوست دارد…
▪ گفتید كه اخیراً دوباره نقاشی می كشد. هیچ كدام از كارهایش را دیده اید؟ می توانید آنها را توصیف كنید؟ بیشتر سعی می كند شیوه های مختلف را تجربه كند.آثاری كه دیده ام كاملاً متفاوت هستند و در سبك های گوناگون جا می گیرند. جدیداً به تصاویر هندسی و شكل های تكرار شونده علاقه مند شده مثل شكل هایی كه در كاشی ها یا پارچه ها تكرار می شود.
البته كارهای انتزاعی با رنگ و روغن و نقاشی های ناتورالیستی با آب رنگ او را هم دیده ام. تا به حال درباره نقاشی هایش با هم جدی صحبت نكرده ایم به خاطر همین نمی توانم دقیقاً به شما بگویم با نقاشی هایش چه چیزی را دنبال می كند.
البته نوشتن را هم هنوز دنبال می كند اما صرفاً برای لذت خودش؛ در چند سال گذشته، كتابی درباره تاریخ هنر و بررسی تحولات آن در گذر زمان نوشته است. من این كتاب را نخوانده ام اما قبل از این كه شما بخواهید سئوالی بپرسید می توانم بگویم تردید بسیاری دارم كه بخواهد آن را منتشر كند.
▪ آیا در رویدادهای خانوادگی مثل جشن كریسمس ، جشن تولدها یا گردهمایی های خانوادگی این چنینی شركت می كند؟
خیلی جالب می شد اگر از پس حضور در چنین جمع هایی برمی آمد، اما واقعیت این است كه از ارتباط های اجتماعی حتی به شكل خانوادگی لذت نمی برد. بودن در بین تعداد زیاد مردم برای او آزاردهنده است.
البته چندبار به خانه شخصی من در لوتن سرزد اما فقط برای یك روز. در اوایل دهه ۸۰ هم چندبار برای جشن كریسمس با ما همراه بود كه برای من در آن سال های كودكی جذابیت خاصی داشت.
آن موقع یك بازی الكترونیكی هدیه گرفته بودم كه با آن می توانستم قطعات ساده موسیقی بسازم و در كنار سید بر روی یك مبل نشسته بودم و به او یاد می دادم چطور با آن آهنگ بسازد و بازی كند.
▪ پایه اصلی دیدگاه های فكری او در این سال ها چیست؟
این سئوالی نیست كه من بتوانم به آن جواب بدهم چرا كه اولاً این مسئله یك مفهوم ذهنی است و ثانیاً من كه او نیستم و نمی توانم روانشناسی او را تشریح كنم. تنها چیزی كه می توانم بگویم این است كه من و خانواده ام هربار سید را در سال های اخیر می بینیم احساس می كنیم به حسی از رضایت و خشنودی دست پیدا كرده كه پس از فروپاشی در دهه ،۷۰ برای سال ها آن را از دست داده بود.
او خوشحال است از این كه با آرامش كتاب می خواند، نقاشی می كند و تلویزیون می بیند. صحبت كردن با سید مانند صحبت كردن با دیگران نیست.
شیوه غریب و بریده بریده ای برای حرف زدن دارد به همین دلیل حتی مسائل پیش پا افتاده روزمره در صحبت هایش انتزاعی به نظر می رسند اما این مسئله به منطق درونی او بازمی گردد و این كه شیوه بیانی خود را دارد.
اگر مردم می خواهند فكر كنند سید برت یك دیوانه وحشی متعلق به دهه ۶۰ است به خودشان مربوط می شود اما من فكر می كنم این طرز تفكر، نوعی بی انصافی به همه چیزهایی است كه او به موسیقی بخشید و همچنین بی انصافی نسبت به خود او به عنوان یك انسان است.
این طرز تفكر، ساده ترین راه برای نگاه كردن به وضعیت موجود است. چیزی كه مرا از شیوه برخورد رسانه ها با سرگذشت او ناراحت می كند این است كه او را به عنوان مردی دیوانه یا یك نابغه موسیقی راك كه مجنون شده تصویر می كنند. ا
نگار اصلاً مهم نیست چه قدر درد و رنج روحی را درست در سال های موفقیت و شهرت گروه تحمل كرده است. فكر می كنم اگر به طور جزیی به این مسائل نپردازیم، مردم متوجه نمی شوند میزان واقعی فروپاشی و ویرانی او با رنجی كه تحمل كرده، چقدر است.
▪ سید هیچ یادداشت روزانه یا چیز دیگری از دوران زندگی خود در دنیای موسیقی نگه داشته است؟
صادقانه بگویم كه نمی دانم آیا چیزی از دوران پینك فلوید نگه داشته یا نه
▪ شایعاتی درباره این كه او ازدواج كرده شنیده ام، حقیقت دارد؟
اصلاً واقعیت ندارد. تا چند سال پیش و قبل از مرگ مادرش - مادربزرگ من - این دو نفر با هم زندگی می كردند و حالا او تنهاست.
▪ با توجه به صحبت هایی كه كردید پس باید از این كه موسیقی سید در حال حاضر به عنوان بخش مهمی از موسیقی راك شناخته می شود و هر سال تعداد زیادی از طرفدارانش همان آثار قدیمی را دوباره می خرند، شگفت زده باشید؟
همیشه از این كه بعد از گذشت سال ها، هنوز علاقه مندان زیادی هستند كه آثار او را می خرند، شگفت زده می شوم به همین دلیل وقتی از مردم داستان های عجیبی در این باره می شنوم تعجب نمی كنم.
در محافل و مهمانی های بسیار پیش آمده است كه من را به عنوان برادرزاده سید معرفی می كنند كه حسابی كفر مرا در می آورد آخر من هیچ كاری انجام نداده ام غیر از این كه در این خانواده به دنیا آمدم.
▪ بهتر است مشكلات سید در گذشته را رها كنیم. آیا می دانید نگرش او به موادمخدر چیست؟ هیچ وقت در این زمینه نصیحتی به شما نكرده است؟
من هیچ اطلاعی راجع به دیدگاهش نسبت به موادمخدر در حال حاضر ندارم اما فكر می كنم فهمیدن دیدگاه او پس از پشت سر گذاشتن سال های سخت دهه ۱۹۷۰ و مشكلاتی كه تحمل كرد به تخیل خیلی قدرتمندی احتیاج نداشته باشد.
▪ من شایعاتی درباره دوستی بریان انو و جیمی پیج با سید شنیده ام. چیزی در این مورد می دانید؟
دانسته های من به كتابی درباره زندگی سید برمی گردد كه در آن نوشته شده بود انو و پیج بسیار علاقه مند بودند با او همكاری كنند و فكر می كنم همین مسئله باعث به وجود آمدن شایعاتی در این باره شد. بازهم می گویم به طور دقیق چیزی نمی دانم اما فكر نمی كنم این دو نفر حتی سید را دیده باشند.
▪ می دانم كه هنوز تعداد زیادی از كارهای سید برت در جایی وجود دارد و تاكنون منتشر نشده است: قطعاتی از سال های اولیه كار، ترانه های انفرادی و تصاویری از او. آیا تاكنون با پدر یا دیگر عموهای شما برای انتشار آنها مذاكره ای انجام شده است؟ اگر چنین پیشنهادی به خانواده شما شود با آن موافقت خواهید كرد؟
در موقعیتی نیستم كه با چنین سئوالی روبه رو شوم و به آن جواب دهم. شاید هم هنوز این چیزهایی كه می گویید در جایی وجود داشته باشد و من هم به اندازه هر فرد دیگری دوست دارم آنها را بشنوم اما این كه ممكن است این آثار كجا باشند هیچ ذهنیتی ندارم.
هیچ وقت هم ارتباطی با كمپانی های ضبط آثار موسیقی نداشتم و با توجه به این كه خانواده ام به سید كمك كرده اند تا ارتباط خود را با این كمپانی ها قطع كند ما دیگر هیچ جایی در این تجارت نداریم و به همین دلیل درباره این كه شاید هنوز آثاری از سید پیش آنها باشد، اطلاعی نداریم.
▪ خود شما چقدر طرفدار پینك فلوید هستید؟ آیا تمام دیدگاه های آنها را قبول دارید؟ نظرتان درباره شیوه گیتار زدن عمویتان در آن سال های اولیه پینك چیست؟
با این وجود همه كارهای اولیه آنها را دوست دارم ولی از خیلی كارهای بعدیشان خسته می شوم و حوصله ام را سر می برند اما گوش دادن به موسیقی سید به خصوص آلبوم های تكی او تجربه غریبی است كه نمی توانم به راحتی آن را توضیح بدهم.
وقتی گوش هایم خواندن سید را می شنوند مغزم احساس می كند فرد دیگری در حال خواندن آن ترانه هاست. باید متوجه باشید كه وقتی سید آن قطعات را اجرا می كرد من حتی به دنیا نیامده بودم و برایم بسیار مشكل است كه بفهمم این همان فردی است كه آن قطعات را اجرا كرده.
وقتی به آن ترانه ها گوش می دهم بار روانی سنگین تری نسبت به مردم عادی احساس می كنم، وقتی بسیاری از شنوندگان درد و رنج نهفته در آنها را به راحتی ندیده می گیرند و به خود می گویند یك خواننده راك خل وضع این پرت و پلاها را گفته، من نمی توانم چنین كاری بكنم.
منبع: dolly rocker
ترجمه: چنگیز محمودزاده
منبع : سایت تخصصی گیتار


همچنین مشاهده کنید