جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


تمایل به حداکثر خانه‌داری


تمایل به حداکثر خانه‌داری
تا چه حد با اصول و قواعد شستن، خشك كردن و اتوكشیدن لباس‌ها آشنایید؟ قواعد و دستورهای زیر به شما كمك خواهد كرد تا برخانه‌داری خود كمی بیفزایید:
● انتخاب كنید!
پیش از هر چیز ماده‌ای را كه برای شست‌وشوی لباس‌ها نیاز دارید انتخاب كنید. پودرهای لباسشویی معمولا برای لباس‌های سفید، بسیار كثیف (كثیفی ناشی از خاك و گل) و پارچه‌هایی كه الیاف مقاوم دارند، مناسب است. مایعات شوینده نیز برای لباس‌هایی به كار می‌روند كه رنگ پس می‌دهند یا می‌خواهید آنها را با آب سرد بشویید.‌‌
● جدا كنید!
برای آنكه لباس‌هایتان بیشتر عمر كنند و زیبا و نو باقی بمانند، برای هر نوع پارچه، شوینده خاص آن را استفاده كنید. رنگ‌های روشن، تیره و لباس‌های بافتنی را از هم جدا كنید. جیب لباس‌ها را خالی كرده و لباس‌های رنگی، شلوار جین و پولیورها را هم پشت و رو كنید.
● لكه‌زدایی كنید!
بعضی لكه‌ها طی شست‌وشو پاك نمی‌شوند. پس باید قبل از شست‌وشو، اول لكه‌ها را پاك كنیم.
● شست‌وشو با دست
هنگام شست‌وشوی لباس‌ها با دست، درجه حرارت آب بهتر است ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد. بیش از حد از مواد شوینده استفاده نكنید چون احتمال دارد مقداری از مواد درون بافت پارچه باقی بماند. برای شست‌وشوی لكه‌های غذا از آب گرم و برای لكه‌های خون و شیر از آب سرد استفاده كنید. وقتی لباسی را با دست می‌شویید، كاملا آب آن را بچلانید تا زردی روی آن باقی نماند.
▪ شیوه شستن لباس‌های بافتنی صابون سفید لباسشویی ماده‌ای ایده‌آل برای شستن لباس‌های بافتنی است. صابون خشك را روی قسمت‌های كثیف لباس بمالید و اجازه بدهید تمام شب به همین حالت بماند. صبح با آب ولرم آن را آب بكشید.
▪ شیوه شستن لباس‌های پشمی لباس‌های پشمی را به سرعت و در آب ولرم ۳۰ درجه سانتی‌گراد بشویید و به آرامی چنگ بزنید. سپس چند بار با آب ولرم و در نهایت با آب سرد آب بكشید. هرگز لباس‌های پشمی را نچلانید. آنها را درون حوله‌ای بپیچید تا آبشان گرفته شود. سپس حوله را تعویض كرده و اجازه دهید لباس كاملا خشك شود. پارچه‌های پشمی بسیار حساس‌اند. هرگز آنها را نجوشانید. از محصولات كلردار در شستن آنها استفاده نكنید. برای مدت زیادی آنها را نخیسانید. در آفتاب خشك‌شان نكنید و مواظب بیدها باشید.
▪ شیوه شستن لباس‌های پنبه‌ای شستن لباس‌های پنبه‌ای و كتانی بسیار آسان است البته حتما باید قبل از شستن، لكه‌زدایی شوند. این نوع پارچه‌ها تحمل گرما را دارند با این حال بهتر است، درجه حرارت بالاتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد نرود.
▪ شیوه شستن پارچه‌های ابریشمی: پارچه‌های ابریشمی را نباید چنگ زد. استفاده از آب ژاول هم مناسب نیست چون موجب زرد شدن‌شان خواهد شد ولی درعوض آمونیاك برای آن بسیار مناسب است. پارچه‌های ابریشمی را در آب ولرم كه صابون در آن حل شده و چند قطره آمونیاك به آن اضافه شده است، فرو ببرید و سپس آن را آب بكشید. عده‌ای نیز پیشنهاد می‌كنند در آخرین آب آبكشی، مقداری شكر در آب آبكشی حل كنید. ابریشم پارچه‌ای حساس است. برای شستن آن از مواد سفیدكننده استفاده نكنید. آن را بجوشانید و برای خشك كردن در آفتاب پهن نكنید. مواظب بیدها هم باشید. برای آنكه بفهمید پارچه ابریشمی شما رنگ پس می‌دهد یا نه، آن را خیس كرده ، روی آن پارچه‌ای كتانی پهن كنید و اتو را روی آن بگذارید. اگر كتان رنگی شد، به این معناست كه رنگ ابریشم شما ثابت نیست. از این روش برای امتحان هر نوع پارچه دیگری نیز می‌توانید استفاده كنید.
● شستشو با ماشین
پارچه‌های كتانی سفید یا آنهایی را كه رنگ پس نمی‌دهند با دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد، پارچه‌هایی با رنگ ثابت و یا پارچه‌های تركیبی را با دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و لباس‌های پشمی و رنگی را با دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد بشویید. یك ماشین لباسشویی قادر است حداكثر پنج كیلوگرم پارچه كتان، ۵/۲ كیلوگرم پارچه تركیبی یا یك كیلوگرم لباس پشمی را بشوید. پارچه‌های كتانی به آب زیادی احتیاج ندارند ولی در عوض پارچه‌های پشمی و تركیبی آب زیادی می‌خواهند. توجه كنید كه لباس‌های حوله‌ای دو كیلوگرم، حوله حمام ۳۰۰ گرم، ملحفه ۵۰۰ گرم تا یك كیلو، محلفه تشك ۶۰۰ گرم و یك پیراهن معمولی ۳۰۰ گرم وزن دارد. یك ماشین لباسشویی حداكثر ظرفیت پنج كیلو بار را دارد و این بدان معنی است كه در هر بار شست و شو، تنها دو تا سه كیلو از آن را پر كنید.
میزان مواد شوینده قید شده روی دستور كار ماشین، برای شرایط عادی قید شده است، یعنی زمانی كه لباس‌ها خیلی كثیف نیستند و آب نیز سخت نیست. اگر هر یك از این شرایط تغییر كند، مسلما مقدار شوینده نیز تغییر خواهد كرد.
اگر لباس‌ها خیلی كثیف باشند یا از آب سخت استفاده كنید، میزان شوینده را باید بالا برد اما در صورتی كه از آب شیرین استفاده می‌كنید و لباس‌ها هم خیلی كثیف نیستند یا مقدار آنها كم است، میزان ماده شوینده مورد استفاده را نیز باید پایین بیاورید. اگر می‌خواهید لباس‌ها كاملا تمیز شوند، به مقدار كافی آب در ماشین بریزید تا لباس‌ها به راحتی بچرخند و كثیفی آنها پاك شود. ابتدا‌ آب داخل ماشین بریزید و هرگز لباس‌ها را روی هم جمع نكنید.
اگر از آب ولرم یا گرم استفاده كنید تاثیر مواد شوینده بهتر و بیشتر خواهد بود. از آب سرد تنها برای شستن لباس‌هایی كه رنگشان ثابت نیست و یا خیلی كثیف نیستند استفاده كنید، دستورالعمل ماده شوینده را به دقت بخوانید. مثلا انواع سفیدكننده‌ها را ابتدا باید در آب حل كرد، سپس لباس‌ها را درون آن ریخت و شست. نرم‌كننده‌های مایع را نیز در آخرین آب آبكشی حل می‌كنند. بهتر است برای آب كشیدن لباس‌ها از آب سرد استفاده كنید. در این صورت اتوكشیدن راحت‌تر خواهد بود.
آب سرد برای شست‌وشوی لباس‌های كثیف مناسب نیست و مواد شوینده در آب ۱۸ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر خوب عمل نمی‌كند. هنگامی كه نرم كننده را در آخرین آب آبكشی می‌ریزید مطمئن شوید كاملا حل شده و رقیق است. نرم‌كننده را مستقیما روی لباس یا پارچه‌ بریزید چون در این صورت لك آن روی پارچه می‌ماند. در صورتی كه تصادفا لكه نرم ‌كننده روی لباس ماند، ابتدا لكه را با صابون سفید بشویید و اجازه دهید كاملا صابون كف كند و سپس آن را آب بكشید.
اگر لكه روی لباس باقی بماند و شما آن را اتو كنید، دیگر پاك نخواهد شد. محصولات شوینده‌ كه تاریخ مصرفشان گذشته است، اثر پاك‌كنندگی خود را از دست داده‌اند. از آنها برای شست و شوی لباس‌ها استفاده نكنید. برای آنكه لباس‌های شما درخشندگی بهتری داشته باشند در هر بار كه مقداری لباس درون ماشین می‌ریزید، یك دوم پیمانه (۱۲۵ میلی‌لیتر) كربنات سدیم به لباس‌های سفید و رنگی اضافه كنید. افزودن آب لیمو ترش به آخرین آب آبشكی و آویزان كردن لباس‌ها زیر نور خورشید نیز روشی طبیعی برای سفید و درخشان كردن لباس‌هاست. برای پاك كردن رنگ خاكستری و كدری پارچه‌های سفید نیز می‌توانید یك لیوان آب اكسیژنه ۳۰ درصد را به آب آبكشی اضافه كنید یا می‌توانید در آب در حال جوش مقداری آب لیمو بریزید، سپس لباس‌ها را با این آب بشویید. اضافه كردن ۵۰۰ گرم بی‌كربنات سدیم به آخرین آب آبشكی نیز موثر خواهد بود. بسیاری از افراد گمان می‌كنند كه لباس كودك را نمی‌توان با ماشین شست.كاملا برعكس، البته به این شرط كه از مواد شوینده مخصوص الیاف حساس استفاده كنید. پوست كودك ظریف است و دیگر مواد شوینده موجب بروز آلرژی یا حساسیت می‌شوند.
شستن لباس‌های كتانی و پنبه‌ای نیز در ماشین امكان‌پذیر است اما درجه حرارت آب نباید از ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر رود. از مواد شوینده كلردار نیز نباید استفاده كرد چون سبب زرد شدن و خرابی الیاف و بافت پارچه كتان می‌شوند. هنگام شستن پرده نیز گیره‌های آن را بیرون بیاورید. هر سال اجازه دهید یك مرتبه ماشین لباسشویی كاملا خالی و تنها با آب داغ به همراه مواد سفیدكننده، كار كند. در این صورت آلودگی‌های بدنه ماشین پاك خواهد شد.
● اتو نكنید
بهتر است در حین اتو كشیدن ابتدا از پارچه‌هایی با الیاف ضعیف و حساس شروع كنید و در نهایت پارچه‌های مقاوم‌تر را اتو كنید. پارچه‌های پرزدار نیاز به اتو ندارند و پس از مدتی به حالت اول خود باز می‌گردند اما در صورتی كه اتو كشیدن ضروری به نظر می‌رسد پارچه را برعكس كنید، درجه اتو را در پایین‌ترین حد قرار دهید و اتو را به نرمی روی پارچه گذاشته و بردارید.‌‌
● نکات ماشینی
این سه قاعده را در شستن لباس‌ها با ماشین رعایت كنید:
۱) لباس‌های بسیار كثیف و لباس‌های افراد بیمار را از باقی لباس‌ها جدا كنید.
۲) مقدار استفاده از پودر لباسشویی، بستگی به دستورالعملی دارد كه روی ماشین نوشته شده است.
۳) هرگز مدت زیادی لباس‌ها را خیس و مرطوب نگاه ندارید چون در این صورت مكان مناسبی برای رشد باكتری‌ها خواهند بود.
سمیه مقصودعلی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید