پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نشاط درآغاز اسفند


نشاط درآغاز اسفند
زمانی كه فصل زمستان به انتها می‌رسد و ابرها كم‌كم جای خود را به آفتاب درخشان می‌بخشند، احساس عجیبی در بطن وجود انسان فریاد می‌زند كه با شادابی و نشاطی دلپذیر همراه است.طلوع سپیده با خورشید تابان، خواب را از چشمان انسان می‌رباید و پرتوی گرم مهرفروزان در صبح سرد زمستانی طراوتی خوشایند به روح انسان هدیه می‌دهد.همیشه شروع اسفندماه، نوید بخش پایان سرمای زمستان و شروعی برای شكوفایی و سرسبزی مجدد درختان خفته در خواب زمستانی است.
با شروع اسفندماه، بوی بهار احساس می‌شود، تنها كافی است برای حس عطر گل‌های نسترن و اقاقیا و عطر خاك و نم باران بهاری، هنگام طلوع آفتاب كمی در فضای آزاد نفس عمیق بكشید تا نشاط و شادابی بهار را احساس كنید و تا پایان روز با این نشاط و شادی همراه باشید. هنگام نفس كشیدن عمیق در هوایی پاك، چشمانتان را ببندید و به صدای پرندگانی گوش فرا دهید كه به منظور آشیانه‌سازی و جفت‌گیری با یكدیگر به معاشقه می‌پردازند تا فصل نوین دیگری برای زندگی و ادامه حیات خود رقم زنند. با صدای پای بهار و نوای پرندگان غزل خوان، آنچنان شادابی و نشاطی در وجود انسان موج می‌زند كه گویی هیچ غمی در دل وجود ندارد.
در این لحظه دلتان می‌خواهد مانند درختان دوباره متولد شوید و همچون پرندگان ترانه‌سرایی كنید. اسفندماه و شروع فصل، بهار بهترین فرصت برای آموختن درس عشق و نشاط و شادابی از طبیعت است. دانشمندان ثابت كرده‌اند كه بخشی از مغزانسان در فصل زمستان به دلیل خصوصیات خاص این فصل، عملكردی دارد كه به حس افسردگی و غم در افراد منجر می‌شود كه با پایان یافتن زمستان و آغاز فصل گل و شكوفه ، از شدت این حس منفی كاسته می‌شود. فصل بهار نیز به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود طراوت، شادابی و نشاط را برای انسان‌ها به ارمغان می‌آورد كه ناشی از ادراك و حس درونی انسان نسبت به این فصل زیبای خداست.
فصل بهار همیشه با تولد، باروری و شكوفایی همراه است كه این ویژگی‌ها هر یك به طور جداگانه شور و هیجانی به همراه دارند كه باعث گسترش شادابی و احساس نشاط در انسان می‌شوند. احساسات و روحیه انسان بسیار تحت تاثیر عوامل محیطی است كه این عوامل به طور اكتسابی می‌توانند موجب شادی و یا غم در قلب انسان شوند.
● چند نكته برای شادابی بیشتر در صبحگاه
▪ ‌از خورشید و آفتاب به عنوان منبع نور و انرژی الهام بگیرید و سعی كنید صبح زود تماشاگر طلوع خورشید باشید.
▪ هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب، ۵ تا ۱۰ دقیقه ورزش صبحگاهی را در برنامه خود داشته باشید.
▪ در هوای پاك و آزاد به مدت ۳ دقیقه نفس عمیق بكشید. به هیچ چیز فكر نكنید و بگذارید خون در تمام بدنتان جریان یابد.
▪ صبحانه خود را كامل بخورید.
▪ از خوش‌‌بوترین عطری كه دوست دارید استفاده كنید و لباسی تمیز و مرتب بپوشید.
▪ هر صبح پیش از خروج از منزل برای تمام طول روز خود برنامه‌ریزی داشته باشید.‌
سید عیسی عماد
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید