پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرطانی یا غیر سرطانی


سرطانی یا غیر سرطانی
اگر میانسال باشید، به‌خصوص اگر كمی اضافه وزن هم داشته باشید، می‌توانید توده‌های متعددی را در زیر پوست خود پیدا كنید. این توده‌ها معمولاً بدون درد هستند و خیلی زیاد و یا زود، تغییر اندازه نمی‌دهند. پزشك محله پس از معاینه، به شما اطمینان می‌دهد كه توده‌‌‌های زیر جلدی از نسج چربی (لیپوما) هستند و مشكلی ایجاد نمی‌كنند.
این توده‌‌‌ها نیاز به اقدام خاصی هم ندارند.
اگر شما از وجود آن‌‌ها ابراز ناراحتی كنید و یا اندازه‌شان اشكال ایجاد كند، آن وقت باید آن را به تیغ جراح سپرد.همه توده‌‌‌هایی كه در زیر پوست پیدا می‌شوند، شامل حال این تعریف نمی‌شوند و ضرورت دارد تا بررسی شوند چون ممكن است تظاهرات شبیه چربی خوش‌خیم داشته باشند اما از نوع بدخیم (لیپوساركوما) باشند.
منظور از سرطان‌‌‌های نسج نرم، سرطان خانواده‌هایی از سلول‌‌ها و بافت‌‌‌ها هستند كه در سرتاسر بدن وجود دارند. مانند عضلات، نسج چربی، بافت‌‌‌های همبند، عضلات صاف و غیرارادی دیواره‌‌‌های دستگاه گوارش و غیره. اگر خانم جوانی، تود‌‌ه ای را در روی باسن، ران، بازو و یا حتی كف دست احساس كرد كه بدون درد است، تحرك كافی ندارد و زمان كوتاهی از عمر آن نمی‌گذرد و یا اندازه آن بزرگ‌تر از پنج سانتی متر است، می‌تواند از نوع سرطان‌‌‌های نسج نرم (ساركوما) باشد البته در بسیاری از بیماران این توده‌‌‌ها خوش‌خیم هستند.
ساركوما، نام عمومی برای سرطان‌‌‌های نسج نرم است. اگر این سرطان در نسج چربی پیدا شود به آن لیپوساركوما و اگر در نسج عضلانی باشد به آن لیومیوساركوما می‌گویند. گاهی این نوع سرطان در استخوان پیدا می‌شود، به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی و در قسمت‌‌‌هایی از استخوان كه هنوز سخت نشده است، در این صورت به آن استئوساركوما گفته می‌شود.
راه پیشگیری از ساركوما را نمی‌شناسیم اما اگر بیمار به موقع مراجعه كند و تشخیص داده شود، به خوبی قابل درمان است. ژنتیك و تغییرات كروموزومی نقش مهمی در این نوع سرطان دارند. تشخیص انواع ساركوما‌‌ها معمولاً با نمونه‌برداری نسجی است، البته مواردی را با عكس‌برداری می‌توان حدس زد.
انجام نمونه‌‌برداری در سرطان نسج نرم مستلزم تجربه كافی در این زمینه است و به آسانی سایر سرطان‌‌‌ها انجام نمی‌شود، زیرا دستكاری‌‌های غیرضروری می‌تواند در فرآیند درمان بیمار مشكل ایجاد كند. جراحی هنوز بهترین و مؤثر‌ترین راه درمان ساركوما (سرطان‌‌‌های نسج نرم) است و معمولاً باید ضایعه نسج نرم با حاشیه‌‌‌های سالم برداشته شوند.
اخیراً دارو‌‌هایی نیز به بازار عرضه شده است كه تا حدودی در درمان بیمار كمك می‌كند، اما هرگز به جایگاه جراحی نرسید‌‌ه‌اند،‌ بنابراین همچنان جراحی را مناسب‌‌ترین راه درمان ساركوما می‌دانیم.
رادیو‌تراپی (استفاده از اشعه درمانی) معتبر در حین و بعد از عمل‌ برای موارد خاصی از سرطان‌‌‌های نسج نرم به‌كار می‌رود. سرطان نسج نرم در همه سنین پیدا می‌شود ولی اغلب، مربوط به سنین نوجوانی و جوانی است، در حالی كه بقیه انواع سرطان‌‌‌ها بیش‌تر در سنین بالا‌تر پیدا می‌شوند.
همان‌طور كه گفته شد، سرطان‌های نسج نرم در نسوج چربی زیر پوست، عضلات بدن، مخاط‌‌‌ها و عضلات دستگاه گوارش از د‌‌هان تا مقعد، نسج همبند ‌پستان، چشم و گاهی هم مغز پیدا می‌شوند. ‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید