پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


۱۵ راه ساده برای رسیدن به موفقیت


۱۵ راه ساده برای رسیدن به موفقیت
ممكن است تصور كنید كه شما راهتان با آن دسته افراد موفقی كه پیوسته كامیابی‌های تازه حاصل می‌كنند یكی نباشد. البته ممكن است آنها توانایی‌هایی داشته باشند كه شما فاقد آن هستید اما همیشه به یاد داشته باشید: موفقیت آموختنی است و تنها تفاوت شما با آنها این است كه آنها همیشه یكسری عادات خاص را به كار می‌بندند و این باعث كامیابی‌شان می‌شود.
موفقیت همین است: جمع راه و روش‌های زندگی هوشمندانه. در اینجا به چند مورد از این شیوه‌ها اشاره می‌شود:
۱) با دقت لباس بپوشید
قبل از ترك منزل به سمت محل كار، زمانی را صرف چك‌كردن شیوه لباس پوشیدن خود كنید و اطمینان حاصل كنید كه آیا لباس مناسب به تن كرده‌اید یا خیر. ممكن است بعضی‌ها بگویند كه لباس برای آدم ارزش نمی‌آورد اما این عقیده اشتباه است. دنیای كار و تجارت تا حد زیادی روی این مساله می‌چرخد.
اگر مثل یك فرد موفق لباس بپوشید، دیگران هم مثل یك فرد موفق با شما برخورد می‌كنند. پس در شیوه لباس پوشیدنتان تجدید‌نظر كنید.
۲) مثل برنده‌ها بیندیشید
رفتار خود شخص، نقش بزرگی در موفقیتش دارد. دیدگاهتان نباید هیچگاه مثل انسان‌های شكست‌خورده باشد. خوب است كه پیشرفت‌ها و دستاوردهایی كه در راه آنها تلاش می‌كنید را برای خود مجسم كنید. همیشه نیمه پر لیوان را ببینید. مردم هم همیشه از افراد موفق تبعیت می‌كنند، نه منفی‌بافان.
۳) جزئی از یك گروه باشید
موفقیت اكثر اوقات یك كار گروهی است. یك گلزن در فوتبال هیچ‌وقت به تنهایی نمی‌تواند موفقیت كسب كند. با همكاری و مساعدت اعضای مختلف یك گروه، موفقیت به دست می‌آید. اگر در یك گروه كار می‌كنید، تا جایی كه می‌توانید مسوولیت‌ها و كارهای خود را به بهترین نحو ممكن انجام دهید و از دیگران نیز همین انتظار را داشته باشید. در این حالت است كه موفق خواهید شد.
۴) پویشگر باشید
كسی كه شكار كردن بلد باشد، می‌داند كه می‌توانید منتظر شكار در جایی مخفی شوید اما هیچ‌وقت چیزی شكار نكنید. قانون شكار این نیست. باید از مخفیگاه بیرون آیید و خودتان به دنبالش بروید. در مسائل كاری نیز وضع به همین منوال است. منتظر تكلیف نمانید. خودتان به دنبال كار باشید. در خود انگیزه ایجاد كنید و به دنبال پروژه‌های جدید باشید و از هیچ چیز هراسی به دل راه ندهید.
۵) احساسات خود را به روشنی بیان كنید
وقتی همه قدم‌ها را به دقت بردارید، تنها چیزی كه ممكن است مانع رسیدن شما به موفقیت شود، مهارت‌های ارتباطی است. خود را در یك جلسه كاری تصور كنید. رئیستان از شما نظر‌خواهی می‌كند، شما دقیقاً می‌دانید كه چه باید بگویید تا مشكل حل شود اما در بیان آن عاجزید. صدایتان و كلماتتان هیچكدام یاری‌تان نمی‌كنند. اینجاست كه همه كم‌كم از شما دوری می‌كنند. پس یاد گرفتن مهارت‌های ارتباطی یكی از اصول اولیه است.
۶) همیشه نتیجه را در ذهن داشته باشید
هر كاری كه انجام می‌دهیم، قطعاً دلیلی دارد و برای رسیدن به نتیجه‌ای مشخص است كه همه این كارها را انجام می‌دهیم. در محل كار هم باید همین‌طور باشد. هر كار ناخوشایندی هم كه مجبور به انجامش هستید را با در نظر گرفتن نتیجه و هدفتان به دقت انجام دهید. این به شما انگیزه هم می‌دهد.
۷) بدانید چطور پشت تلفن صحبت كنید
مهم نیست كار شما چه باشد، تلفن همیشه یكی از مهم‌ترین ابزارها بوده است. حتی از كامپیوتر هم مهم‌تر است چون وسیله‌ای است كه با آن ارتباط برقرار می‌كنیم. كسی كه آنطرف خط است باید اطمینان یابد كه شما دقت و توجه لازم را به او دارید. هنگام صحبت كردن با تلفن از خوردن و آشامیدن و آدامس جویدن خودداری كنید.
۸) منظم باشید
هنگام كار كردن روی یك پروژه، قدم به قدم همه مراحل را به دقت طی كنید. برای كار خود طرح و برنامه داشته باشید. اگر قسمتی از كار را ندیده بگیرید، مطمئناً كارتان به نتیجه نخواهد رسید.
۹) انتقاد نكنید
گروهی از مردم فقط برای ایراد گرفتن از سایرین زندگی می‌كنند. شما اینطور نباشید، اگر در كار كسی ایرادی مشاهده كردید، مثل یك معلم به او گوشزد كنید. كسی را مسخره نكنید و بیش از حد شكایت نكنید و زمانی هم كه كاری شایسته ستایش است، تحسین كنید.
۱۰) مودب باشید
سعی كنید در برخورد با دیگران همیشه مودب و مشتاق و علاقه‌مند باشید. مردم در مورد ما با نحوه برخوردمان با آنها قضاوت می‌كنند. خوش خلق باشید و رفتارتان را اصلاح كنید.
۱۱) هر از گاهی مسوولیت مشكلی را بر عهده بگیرید
افراد در برخورد با مشكلات دست پاچه می‌شوند. بهترین راه حل برای از بین بردن این مشكل این است كه هر از چند گاهی مسوولیت برطرف كردن یك مشكل را بر گردن بگیرید.
۱۲) با انتقادات دیگران از شما به خوبی برخورد كنید
وقتی كسی از شما انتقادی می‌كند، ابتدا ببینید منبع معتبری دارد یا خیر. راحت است كه انتقاد را ندیده بگیرید و پیش خود بگویید طرف حسود بود اما خوب است كه گهگاه خودمان را همانطور كه دیگران می‌بینند ببینیم. روی انتقادات دیگران فكر كنید و توصیه‌ها را نادیده نگیرید.
۱۳) الگو باشید
همیشه كارها را طوری انجام دهید كه انتظار دارید دیگران انجام دهند. این كار بسیار تاثیر‌گذار است و در كل شركت انعكاس پیدا می‌كند. اگر همیشه كارهایتان را به بهترین نحو انجام دهید، در كارتان نمونه خواهید شد و دیگران نیز به عنوان یك سرمشق از شما پیروی می‌كنند.
۱۴) صبور باشید
چیزی به اسم موفقیت یك‌شبه یا یك‌شبه ره صد ساله رفتن وجود ندارد. حتی آنها كه به نظر شما یك دفعه موفق شدند نیز مطمئن باشید كه برای رسیدن به این موفقیت زمانی طولانی تلاش كرده‌اند. رسیدن به موفقیت نیازمند گذر زمان است. باید صبور باشید و همیشه هدف را در ذهنتان نگاه دارید.
۱۵) چیزهای جدید بیاموزید
سعی كنید همیشه در زمینه كاری‌تان از اطلاعات روز باخبر شوید و علوم جدید مربوطه را یاد بگیرید. اگر همیشه سطح دانش خود را بالاتر از دیگران نگاه دارید، موفق خواهید شد.
با انجام این نكات، خیلی زود خواهید دید كه توجه دیگران به سمتتان معطوف می‌شود و طالب تجارت، معامله و كار كردن با شما می‌شوند و وقتی چنین حالتی ایجاد شود، یعنی موفق شده‌اید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید