جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لاغر شدن با دستگاه


لاغر شدن با دستگاه
اندرمولوژیه دستگاهی است كه به منظور درمان چاقی‌های موضعی ساخته شده است.استاروك همان‌گونه كه از نامش پیداست، دستگاهی است كه با تأكید بیشتر روی ایجاد مكش (وكیوم) سعی دارد چربی‌های سفت و بی‌حركت اندام‌های چاق را به حركت وادارد.
این دستگاه برای اولین‌بار در سال‌های نخستین دهه ۸۰ میلادی به وسیله لوئیس پل‌گوتیمی ساخته شد. هدف از ساخت این دستگاه، كاهش چاقی‌های موضعی با كمك ماساژ مكانیكال اندام چاق بود. اندرمولوژیه اولین دستگاه با این عملكرد است كه از سوی سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA)مورد تأیید قرار گرفت و از این حیث ركورددار است، چرا كه پس از آن دستگاه‌های بسیار متنوعی چون استاروك، جی‌فایو، رادیوفریكوئنسی، مجیك‌بلت، لیزر و مزوتراپی به بازار عرضه شدند اما اندرمولوژیه اولین و البته ساده‌ترین بود.
● سلولیت چیست؟
حتما تا به حال متوجه تغییرات پوست برخی از نواحی چاق بدن خود و تغییراتی كه پوست آن نواحی را شبیه پوست پرتقال كرده است شده‌اید، اگر چنین است می‌توانم این مژده را بدهم كه شما هم دچار سلولیت شده‌اید. سلولیت را باید شایع‌ترین بیماری عصر ارتباطات دانست. هرچند شروع روند بیماری به دلیل تجمع چربی ناشی از پرخوری و یا فعالیت نامناسب است اما امروزه ثابت شده است كه بروز سلولیت هیچ‌گونه ارتباط معنی‌داری با چاقی ندارد. به عبارت دیگر، افراد لاغراندام و چاق به یك نسبت به سلولیت مبتلا می‌شوند.
شاید فكر كنید عبارت <شایع‌ترین بیماری>، نوعی بلوف تبلیغاتی باشد اما من همچنان بر سر حرف خود پافشاری ‌كرده و ادعا می‌كنم هیچ مرد و یا زن بالای ۱۰ سال نمی‌تواند ادعا كند كه سلولیت ندارد مگر ورزشكاران حرفه‌ای میادین بین‌المللی.
● سلولیت از كجا می‌آید؟
اگر به دنبال یافتن علت اصلی بروز سلولیت هستید باید به عرضتان برسانم كه تازه به جمع دانشمندان و پزشكان و محققان علاقه‌مند به این كشف پیوسته‌اید. چرا كه مكانیزم اصلی بروز سلولیت هنوز در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است. گفته می‌شود اختلالات غدد درون‌ریز كه به درهم‌ریختگی وضعیت سوخت‌و ساز بدن منجر می‌شوند، عامل اصلی این بیماری اند اما هنوز جزئیات این ماجرا چندان مشخص نیست. مثلا اینكه چرا خانم‌ها بیشتر به سلولیت مبتلا می‌شوند یا چرا سلولیت در آنها نسبت به درمان مقاوم‌تر است سؤالاتی هستند كه پاسخ دقیقی ندارند البته هورمون‌های زنانه ارتباط مستقیمی با تجمع چربی و چاقی دارند.
عامل دیگری كه در این بیماری اهمیت دارد، اختلال گردش خون محیطی است و این امر از فشارهای موضعی ناشی می‌شود. در واقع نواحی تحتانی بدن مانند نشیمن‌گاه در اثر نشستن‌های طولانی‌مدت دچار این‌حالت می‌شود. افت گردش خون در این مناطق در درازمدت موجب تجمع سموم و كاهش میزان اكسیژن بافتی می‌شود بنابراین سموم محیطی در لابه‌لای سلول‌های چربی تجمع یافته و سبب بروز اختلالاتی در بافت چربی می‌شوند. از سوی دیگر، می‌دانیم تمامی بافت‌های تحت فشار در درازمدت فیبروزه می‌شوند. بدین معنا كه بافت‌های بدن در اثر قرار گرفتن در معرض فشارهای موضعی سفت و مقاوم می‌شوند تا بتوانند از خود محافظت بیشتری كنند. در چنین شرایطی دیواره‌هایی از جنس رشته‌های پروتئینی در بین سلول‌های چربی تشكیل می‌شوند كه هنگام لمس به صورت توده‌هایی در زیر پوست احساس می‌شوند. پوست ناحیه نیز به مرور زمان شكل صاف و نرم خود را از دست داده و ضخیم و دانه‌دانه می‌شود كه در میان مردم با نام پوست پرتقال شهرت پیدا كرده است.
● شما هم بله!
سلولیت بسته به میزان پیشرفت بیماری درجات مختلفی دارد. در فرم ابتدایی تنها با لمس و دقت می‌توان توده‌هایی را در زیر پوست حس كرد. در صورتی كه در حالت پیشرفته آن، بدون تغییر مكان بافت با چشم به راحتی می‌توان توده‌ها را در سطح پوست مشاهده كرد. پس اگر ادعا می‌كنید سلولیت ندارید معنایش این است كه سلولیت شما پیشرفته نشده كه بتوان آن را بدون زحمت دید.
● اندرمولوژیه چه می‌كند؟
طرز كار دستگاه بسیار ساده است اما در عین سادگی، از كارآمدی قابل قبولی برخوردار است و این به هوش و نبوغ سازنده آن باز می‌گردد، چرا كه او با دقت تمام توانسته بود حدس بزند علت اصلی بروز سلولیت و چاقی‌های موضعی چیست؟ در واقع مشكل اصلی و پایه‌ای در چنین بیماری مرموزی، اختلال گردش خون و لنف موضعی است. فرد بدون اینكه بداند چه بلایی بر سر خود می‌آورد هر روز بین ۳ تا ۴ ساعت بدون كمترین حركتی روی صندلی می‌نشیند. در این شرایط، بافت نشیمن‌گاه مجبور است در این مدت طولانی وزن بیش از نیمی از بدن را تحمل كند و حاصل كار چیزی نیست جز بسته شدن مویرگ‌ها و رگ‌های لنفاوی و شروع سیر بیماری سلولیت.
اندرمولوژیه با انجام ماساژ‌های ملایم، متوسط و محكم ابتدا سبب پرخون شدن بافت شده و در مراحل بعدی فرآیند رگ‌سازی را در بافت چربی تحریك می‌كند. زمانی كه سیستم خون‌رسانی فعال شده و اكسیژن و مواد غذایی به میزان مورد نیاز در دسترس بافت قرار ‌گیرد بافت چربی آرام آرام گرم و پرخون شده و سفتی قبلی خود را از دست می‌دهد.
در این شرایط، اگر بیمار یك رژیم غذایی كم‌كالری را رعایت كرده و هر روز به میزان لازم فعالیت بدنی داشته باشد، چربی‌های موضعی قابلیت آزاد شدن و مصرف شدن در چرخه سوخت‌وساز را پیدا می‌كنند. سموم و مواد زائد نیز در چنین شرایطی فرصت رسوب پیدا نمی‌كنند اما كار به اینجا ختم نمی‌شود، چرا كه بافت چربی در سلولیت به وسیله رشته‌های سفت فیبرینی احاطه شده و این مشكل‌ترین مرحله كار است. اندرمولوژیه برای این معضل نیز چاره‌ای اندیشیده است و آن حركات مكنده و چرخشی است كه طراحان اعتقاد دارند با تكرار این حركات می‌توان دیواره‌های مذكور را به حالت اولیه‌شان باز گرداند هرچند كه این دیواره‌ها چندان رام و مطیع نباشند.
● روش كار
قبل از شروع كار بهتر است بیمار یك لباس تنگ و چسبان مخصوص بر تن كند. به این ترتیب پروب دستگاه با راحتی بیشتری روی بدن بیمار حركت خواهد كرد و از طرفی امكان هرگونه تماس و انتقال آلودگی و عفونت از دستگاه به بیمار و برعكس از بین می‌رود. حال وضعیت بیمار از همه لحاظ مناسب است و تكنسین براساس میزان بافت چربی، تحمل بیمار و تعداد جلسات گذشته، درجه مكش و چرخش پروب را تنظیم كرده و كار را با حركت پروب روی اندام مبتلا آغاز می‌كند. در هر جلسه بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه كار انجام می‌شود. بیمار بهتر است براساس یك برنامه منظم هر هفته بین یك تا دو بار مراجعه كند. وی طی انجام كار به هیچ‌عنوان درد نداشته و احساس خوب و آرامی پیدا می‌كند، درست مثل زمانی كه او را ماساژ می‌دهند البته گاهی بیماران بسیار حساس، پس از انجام كار كمی احساس كوفتگی می‌كنند كه البته گذراست. در این روش حداقل ۱۰ جلسه برای كامل شدن كار توصیه می‌شود.
● چه كسانی بیشترین سود را می‌برند؟
اندرمولوژیه برای تمام كسانی كه دچار چاقی موضعی و سلولیت هستند، مفید است، خصوصا افرادی كه یك رژیم غذایی معمول و كم‌كالری را رعایت كرده و روزانه یك ساعت را به یك ورزش ملایم اختصاص می‌دهند. البته این شرایط برای درمان ایده‌آل است اما سایرین هركدام به میزان رعایت این اصول از این روش سود می‌برند چرا كه این روش هیچ ضرری نداشته و محدودیت و ممنوعیتی ندارد. تنها كسانی كه به علت مشكلات قلبی - عروقی، عروق شكننده‌ای داشته و یا داروهای ضد انعقادی مصرف می‌كنند و افرادی كه مشكل خونی دارند، ممكن است نتوانند از این روش برای لاغری موضعی استفاده كنند.
● استاروك
استاروك همان‌گونه كه از نامش پیداست، دستگاهی است كه با تأكید بیشتر روی ایجاد مكش (وكیوم) سعی دارد چربی‌های سفت و بی‌حركت اندام‌های چاق را به حركت وادارد. در این روش با استفاده از پروب‌هایی به شكل فنجان با ایجاد حركت‌های چرخشی و مكشی همزمان درناژ لنفاوی به حداكثر ممكن می‌رسد. كاركرد دستگاه بسیار شبیه اندرمولوژیه است، با این تفاوت كه كار تكنسین بسیار ساده‌تر بوده و تنها شامل نصب فنجان‌ها روی پوست و تغییر محل آنها، هر ۱۰ دقیقه یك‌بار است. در این روش پوست بین دو فنجان در حال چرخش مكیده می‌شود و این موجب ایجاد فشار بیشتری به بافت چربی می‌شود. در مجموع، عملكرد بهتر و راحت‌تر استاروك سبب شده این وسیله كم‌كم جایگزین روش قدیمی‌تر اندرمولوژیه شود.
دكتر مهرداد اخوان‌بهبهانی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید