جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آسم علیه بارداری


آسم علیه بارداری
در طول حاملگی، مادران در خصوص مصرف دارو چندان راحت نیستند. با وجود این، اگر یك زن حامله آسم داشته باشد بدون شك كنترل بهتر علایم خیلی مهم است تا سلامتی‌ مادر و فرزند تامین شود. آسم كنترل نشده می‌تواند تهدیدی برای مادر باشد و همچنین باعث تغییراتی در رشد و بقای نوزاد شود. هدف از درمان و كنترل آسم در طول حاملگی مثل سایر بیماران است تا از بستری شدن آنها جلوگیری شود.
زن حامله مثل دیگر بیماران آسمی باید از مواردی كه موجب تشدید آسم می‌شوند پرهیز كند، مثل آلرژن‌های ویژه‌ای چون گرد و غبار منزل و پشم یا موی حیوانات و همچنین سیگار كشیدن. اگر حاملگی شما مسجل شد، بهترین راه این است كه زیر نظر پزشك آلرژیست یا ایمونولوژیست باشید تا شما را در خصوص شیوه مصرف داروها راهنمایی كند.
اگر شما حامله هستید و آسم هم دارید، ممكن است سوالاتی در خصوص آسم و حاملگی و مراقبت‌های ویژه از فرزندتان در این مواقع داشته باشید. در ذیل، برخی سوالات رایج و پاسخ‌های آن را برای كمك به شما آورده‌ایم.
● آیا زنان آسمی می‌توانند یك حاملگی كامل و ایمن داشته باشند؟
▪ مطالعات نشان داده‌اند، زنانی كه آسم خود را به خوبی كنترل می‌كنند، خطر عوارض و مشكلا‌ت نوزاد و مادر افزایش نمی‌یابد. با آسم كنترل شده، شما می‌توانید یك بچه سالم داشته باشید. ارتباط مستقیمی میان آسم كنترل نشده و كاهش وزن حین تولد وجود دارد، بنابراین به‌خاطر خود و فرزندتان، آسم خود را كنترل كنید.
● چرا آسم كنترل نشده روی جنین تاثیر می‌گذارد؟
▪ آسم كنترل نشده باعث كاهش اكسیژن در خون مادران شده و این كاهش اكسیژن می‌تواند به كاهش اكسیژن جنین منجر شود كه این نیز به نوبه خود می‌تواند به عقب‌ماندگی رشد و بقای نوزاد منتهی شود. بنابراین نگه‌داشتن اكسیژن در حد طبیعی و به تبع آن كنترل كردن آسم برای رشد و نمو طبیعی نوزاد ضروری است.
● آیا داروهای آسم روی جنین تاثیر می‌گذارند؟
▪ مطالعات و مشاهدات روی هزاران زن حامله مبتلا به آسم نشان دادند كه اكثر داروهای استنشاقی آسم تا زمانی كه زن حامله باشد باید مصرف شوند. خطر آسم كنترل نشده بیشتر از خطر داروهای آسم است. با وجود این، باید از مصرف داروهای خوراكی اجتناب شود مگر اینكه برای كنترل آسم ضروری باشند.
● حاملگی چه تاثیراتی روی آسم می‌گذارد؟
▪ حاملگی ممكن است تاثیرات شدیدی روی آسم بگذارد. یك مطالعه نشان داد كه علایم آسم در ۳۵ درصد از زنان حامله بدتر شده در ۲۸ درصد موارد پیشرفت كرده و در ۴۳ درصد موارد بدون تغییر باقی می‌ماند. این نتایج دلیل خوبی هستند تا زیر نظر پزشك ایمونولوژیست یا آلرژیست باشید.
● در طول كدام مرحله از حاملگی، آسم تغییر می‌كند؟
▪ آسم در اواخر سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم بدتر می‌شود. با وجود این برخی از زنان علایمی از آسم را در طول هفته چهارم حاملگی تجربه كرده‌اند.
● چرا آسم در طول حاملگی پیشرفت می‌كند؟
▪ دلیل اصلی آن ناشناخته است. شاید افزایش سطح كورتیزول بدن در طول حاملگی یكی از دلایل آن باشد.
● چرا آسم در طول حاملگی در برخی از زنان تشدید می شود؟
▪ دلیل اصلی آن ناشناخته است. با توجه به اینكه سطح شكم در حاملگی فشرده شده و افزایش پیدا می‌كند، به نوبه خود باعث برگشت مواد غذایی از معده (ریفلاكس) می‌شود. ریفلاكس علایم آسم را تشدید می‌كند. برخی دیگر از عوامل مثل سینوزیت‌ها، عفونت‌های تنفسی ویروسی و استرس باعث تشدید آسم در طول حاملگی می‌شوند.
● آیا ایمونوتراپی در طول حاملگی می‌تواند ادامه یابد؟
▪ ایمونوتراپی تاثیری روی حاملگی ندارد بنابراین می‌تواند ادامه یابد. با وجود این، آلرژن‌تراپی نباید در مراحل اولیه حاملگی شروع شود.
● آیا زنان آسمی می‌توانند تكنیك‌های تنفسی اختصاصی انجام دهند؟
▪ اكثر زنان آسمی بدون هیچ مشكلی می‌توانند این تكنیك‌ها را انجام دهند.
● آیا من می‌توانم شیر بدهم اگر آسم داشته باشم؟
▪ شیردادن روش خوبی برای افزایش ایمنی بچه‌ها است و سفارش هم شده است. انتقال داروها به شیر چندان اهمیتی ندارد. با وجود این مدارك مستدلی در خصوص تاثیر داروها روی مراقبت از نوزاد وجود ندارد .
اصلان امیری
منبع: آكادمی آسم و آلرژی و ایمونولوژی آمریكا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید