جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


آشنایی با هیئت استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری


آشنایی با هیئت استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری
هیئت استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری(IAESB) که پیش از این کمیته آموزش(EC) نامیده می‌شد، یکی از کمیته‌های وابسته به فدراسیون بین‌المللی حسابداران(IFAC)است که رهنمودهای لا‌زم برای بهبود استانداردهای آموزش حسابداری در سراسر جهان را تهیه می‌کند. محور کار هیئت بر دو عرصه اصلی زیر استوار است:
▪ عناصر ضروری برای صدور مدرک، که عبارتند از آموزش، تجربه کاری، و آزمونهای شایستگی حرفه‌ای.
▪ ماهیت و حدود آموزش حرفه‌ای مستمر مورد نیاز حسابداران.
هیئت نظارت بر منافع عمومی۵ (PIOB) بر فعالیت هیئت یادشده نظارت می‌کند. این هیئت در سال ۲۰۰۵ تشکیل شد و با هدف افزایش اعتماد عمومی، بر فعالتیهای هیئت استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری از جمله تدوین استانداردهای آموزشی نظارت دارد.
بیانیه‌های هیئت پس از عبور از فرایندی مناسب که از شفافیت و دقت برخوردار است، شامل نظرات دریافتی از عموم افراد، مراجع عضو فدراسیون بین‌المللی حسابداران و اعضای آنها، و گروه مشورتی تهیه می‌شود.
هیئت استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری ۱۷ عضو دارد. ۱۰عضو هیئت به پیشنهاد مراجع عضوفدراسیون کشورهای ایرلند، کانادا، فرانسه، مکزیک، لهستان، آلمان، هندوستان، ایالا‌ت متحد، بریتانیا و پاکستان انتخاب شده‌اند. دو عضو دیگر از مراجع بین‌المللی و ۵ عضو دیگر از موسسه‌های بین‌المللی حسابرسی انتخاب می‌شوند.
● استانداردهای بین‌المللی آموزش
تاکنون ۸ استاندارد بین‌المللی آموزش(IES) و دو بیانیه یکی با عنوان «مقدمه‌ای بر استانداردهای بین‌المللی آموزش» و دیگری با عنوان «چارچوبی برای بیانیه‌های بین‌المللی آموزش» به شرح زیر منتشر شده است.
▪ مقدمه‌ای بر استانداردهای بین‌المللی آموزش
این بیانیه اطلا‌عات پایه‌ای مرتبط با ایجاد استانداردهای بین‌المللی آموزش برای حسابداران حرفه‌ای را فراهم می‌سازد و دامنه مباحثی را که استانداردها دربرمی‌گیرند، تشریح می‌کند و درباره شیوه‌‌های اقتباس استانداردها و به‌کارگیری آنها در برنامه‌های آموزشی مراجع عضو فدراسیون بحث می‌کند.
این بیانیه در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده است.
▪ چارچوبی برای بیانیه‌های بین‌المللی آموزش
این بیانیه در برگیرنده عنوانهای زیر است:
ـ مقدمه شامل هدفها و تعریفها،
ـ ماموریت و هدفهای راهبردی کمیته آموزش،
ـ ماهیت، دامنه و اختیارات بیانیه‌ها،
ـ فرایند مشاوره‌ای،
ـ حدنصاب و رای‌گیری،
ـ مفاهیم ایجاد بیانیه‌ها،
ـ رابطه بین قابلیت۱۳ وشایستگی.
این بیانیه نیز در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده است.
۱) استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۱
▪ الزامات ورود به برنامه آموزش حسابداری حرفه‌ای
این استاندارد الزامات ورودی برای برنامه‌های آموزش حسابداری حرفه‌ای و تجربه‌کاری که باید از سوی مراجع عضو فدراسیون رعایت شود را تعیین می‌کند. در این استاندارد به علا‌وه توضیحاتی درباره چگونگی ارزیابی شرایط ورودی فراهم شده است.
هدف این استاندارد ایجاد اطمینان در این زمینه است که دانشجویانی که امید دارند حسابدار حرفه‌ای شوند به چنان زمینه آموزشی دست یافته‌اند که به آنها امکان می‌دهد شانس معقولی برای موفق شدن در مطالعات خود و امتحانات ورودی و گذراندن دوره تجربه‌کاری داشته باشند.
این استاندارد در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده و رعایت آن از اول ژانویه ۲۰۰۵ الزامی بوده است.
۲) استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۲
▪ محتوای برنامه‌های آموزش حسابداری حرفه‌ای
این استاندارد محتوای علمی برنامه‌های آموزش حسابداری حرفه‌ای را که داوطلبان باید بگذرانند تا به عنوان حسابدار حرفه‌ای شناخته شوند، شرح می‌دهد.
هدف این استاندارد ایجاد اطمینان در این زمینه است که داوطلبان عضویت در مراجع عضو فدراسیون، دانش حسابداری حرفه‌ای پیشرفته و کافی دارند تا بتوانند به عنوان حسابدار حرفه‌ای شایسته در محیطی که هر روز بیش از پیش پیچیده می‌شود و تغییر می‌کند، کارکنند.
آن بخش از برنامه‌های آموزش حسابداری حرفهای که به معلومات اولیه مربوط است در سه سرفصل اصلی زیر نشان داده شده است:
الف) حسابداری، امورمالی، و معلومات مرتبط؛
ب) معلومات سازمانی و تجاری؛ و
ج) معلومات فناوری اطلا‌عات.
این استاندارد نیز در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده است و رعایت آن از اول ژانویه ۲۰۰۵ الزامی بوده است.
۳) استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۳
▪ مهارتهای حرفه‌ای
این استاندارد، ترکیبی از مهارتهای مورد نیاز متقاضیان برای به دست آوردن صلا‌حیت۱۸حسابدار حرفهای را مشخص می‌کند. از هدفهای این استاندارد این است که نشان دهد چگونه آموزش عمومی که ممکن است از راههای گوناگون و مضامین مختلف به دست آید، می‌تواند در گسترش این مهارتها سهم داشته باشد.
هدف این استاندارد ایجاد اطمینان در این زمینه است که متقاضیان عضویت در مراجع عضو فدراسیون، صاحب ترکیب مناسبی از مهارتها (ذهنی، فنی، شخصی، میان فردی۱۹ و سازمانی) برای اینکه به عنوان حسابدار حرفه‌ای کارکنند، هستند. این مهارتها به حسابداران حرفه‌ای این توانایی را می‌بخشد که در مسیر شغلی خود به عنوان فرد حرفه‌ای شایسته در محیطی نیازمند و با پیچیدگی روزافزون، ادای وظیفه کنند.
مهارتهای مورد نیاز حسابداران حرفه‌ای در۵ عنوان اصلی زیر گروهبندی می‌شود:
ـ مهارتهای ذهنی۲۰،
ـ مهارتهای فنی و کارکردی،
ـ مهارتهای شخصی،
ـ مهارتهای ارتباطی و میان فردی، و
ـ مهارتهای سازمانی و مدیریت تجاری.
این استاندارد به‌علا‌وه، مطالعات غیرمرتبط با امورتجاری را که در توسعه این مهارتها دخالت دارد و ممکن است بخشی از آموزش عمومی باشد، مورد اشاره قرار می‌دهد ولی آموزش حسابداری حرفه‌ای، نگرشها، اخلا‌قیات و ارزشهای حرفه‌ای، و الزامات تجربه‌کاری را که در دیگر استانداردهای بین‌المللی آموزش مطرح شده، دربر نمی‌گیرد.
این استاندارد نیز در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده است و رعایت آن از اول ژانویه ۲۰۰۵ الزامی بوده است.
۴) استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۴
▪ نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای
این استاندارد درباره نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای بحث می‌کند که حسابداران حرفه‌ای باید در طول دوره آموزشی که منجربه کسب صلا‌حیت می‌شود، به دست آورند.
هدف این استاندارد ایجاد اطمینان در این زمینه است که متقاضیان عضویت در یکی از مراجع عضو فدراسیون، صاحب نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای مناسب برای اینکه به عنوان حسابدار حرفه‌ای کارکنند، هستند.
فدراسیون بین‌المللی حسابداران این دیدگاه را که حرفه حسابداری در سراسر جهان در محیطهایی با فرهنگها و الزامات قانونی مختلف کار می‌کند، می پذیرد؛ با وجود این، اقدام به فراهم ساختن «آیین اخلا‌قی برای حسابداران حرفه­ای» در سطح بین­المللی کرده است. نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای به طور مستقیم با رسالت فدراسیون برای توسعه و ارتقای حرفه و توانمندسازی آن در ارائه خدمات کاملا‌ً با کیفیت بالا‌ در جهت منافع عمومی، ارتباط دارد.
این استاندارد نیز در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده است و رعایت آن از اول ژانویه ۲۰۰۵ الزامی بوده است.
۵) استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۵
▪ الزامات تجربه‌کاری
این استاندارد تجربه‌کاری را مشخص می‌کند که مراجع عضو فدراسیون باید اعضای خود را برای کسب صلا‌حیت حسابدار حرفه‌ای ملزم به کسب آن کنند.
هدف این استاندارد ایجاد اطمینان در این زمینه است که متقاضیان کسب صلا‌حیت حسابدار حرفه‌ای، تجربه‌کاری قابل قبولی را در زمان احراز صلا‌حیت به دست آورده‌اند تا بتوانند به عنوان حسابدار حرفه‌ای شایسته کار کنند.
پس از کسب صلا‌حیت ممکن است تجربه و دانش بیشتری لا‌زم باشد تا متقاضیان بتوانند در سطح حسابرس رسمی یا سایر اشکال تخصصی ارتقا پیدا کنند. در هر صورت، برای توسعه و حفظ شایستگی حرفه‌ای یادگیری تمام عمر لا‌زم خواهد بود.
این بیانیه نیز در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده است و رعایت آن از اول ژانویه ۲۰۰۵ الزامی بوده است.
۶) استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۶
▪ ارزیابی قابلیتها و شایستگی حرفه‌ای
این استاندارد الزامات مربوط به ارزیابی نهایی قابلیتها و شایستگی حرفه‌ای متقاضیان پیش از کسب صلا‌حیت را برمی‌شمرد.
این استاندارد با موضوع ارزیابی قابلیتهای حرفه‌ای (یعنی دانش حرفهای، مهارتهای حرفه‌ای، و نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفهای) که در طول برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای کسب شده است، سروکار دارد.
در بیانیه «چارچوبی برای بیانیه‌های بین‌المللی آموزش»، دانش حرفه‌ای، مهارتهای حرفه‌ای، و نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای به عنوان «قابلیتها» مورد اشاره قرار گرفته است. قابلیتها ویژگیهایی است که افراد با برخورداری از آن امکان می‌یابند نقش خود را با شایستگی انجام دهند. صاحب قابلیتها بودن نشانه خوبی است که فرد توانایی دارد با شایستگی در محیط کار وظیفه خود را انجام دهد.
شایستگیها، مهارتها و ارزشهای حرفه‌ای معینی ممکن است از طریق تجربه‌کاری به صورتی بهتر کسب و در محیط کار یا از طریق شبیه‌سازی محیط کار ارزیابی شود.
این استاندارد نیز در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده و رعایت آن از اول ژانویه ۲۰۰۵ الزامی بوده است.
۷) استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۷
▪ توسعه حرفه‌ای مستمر۲۵ (برنامه‌ای برای یادگیری تمام‌عمر و توسعه مستمر شایستگی حرفه‌ای)
این استاندارد موارد زیر را برای مراجع عضو تجویز می‌کند:
الف) ترغیب ایجاد تعهد در میان حسابدار ان حرفه‌ای به یادگیری تمام عمر،
ب) تسهیل دسترسی به منابع و فرصتهای توسعه حرفه‌ای مستمر برای اعضا،
ج) ایجاد الگو برای اعضا به منظور توسعه و حفظ شایستگی حرفهای لازم در حمایت از منافع عمومی،
د) نظارت و به اجرا گذاشتن امر حفظ و توسعه مستمر شایستگی حرفه‌ای حسابداران حرفه­ای.
این استاندارد مبتنی بر این اصل است که مسئولیت توسعه و حفظ شایستگی حرفهای لا‌زم برای عرضه خدمات با کیفیت بالا‌ به صاحبکاران، کارفرمایان و سایر ذینفعان به عهده شخص حسابدار حرفهای است.
این استاندارد در مه ۲۰۰۴ منتشر شده و رعایت آن از اول ژانویه ۲۰۰۶ الزامی بوده است.
۸) استاندارد بین­المللی آموزش شماره ۸
▪ شایستگی لا‌زم برای حسابرسان حرفه­ای
این استاندارد شایستگی لازم برای حسابرسان حرفه­ای، شامل کسانی را که در محیطها یا صنایع خاص کار می‌کنند برمی‌شمرد. برای مراجع عضو فدراسیون ضروری است رویه­ها و مقرراتی تنظیم کنند که به اعضا اجازه میدهد الزامات این استاندارد را پیش از آن که نقش حسابرس حرفهای را برعهده بگیرند، برآورده سازند. مسئولیت ایجاد و ارزیابی شایستگی مورد نیاز، بهطور مشترک بردوش مراجع عضو فدراسیون، سازمانهای حسابرسی، مراجع تنظیم مقررات، و سایر اشخاص ثالث است.
یک استاندارد خاص برای حسابرسان حرفهای از آن جهت لازم است که عملکرد شایسته در این زمینه مستلزم دانش تخصصی است. به­علا‌وه، اشخاص ثالث و عموم مردم به حسابرسی اطلا‌عات مالی تاریخی اتکا میکنند. این استاندارد مبتنی بر زمینهای است که به وسیله استانداردهای بین­المللی آموزش شماره­های ۱ تا ۷ برای حسابداران حرفه­ای ایجاد شده است.
این استاندارد در ژوئیه ۲۰۰۶ منتشر شده و رعایت آن از تاریخ اول ژوئیه ۲۰۰۸ برای تمام حسابرسان حرفه­ای الزامی و به­کارگیری زودرس آن نیز مجاز است.● رهنمودهای بین­المللی آموزش برای حسابداران حرفه­ای
رهنمود بین­المللی آموزش(IEG) برای حسابداران حرفهای به استقرار «رویه­های مناسب» مورد پذیرش عموم در آموزش حسابداران حرفهای از طریق فراهم ساختن نظر مشورتی یا رهنمود درباره چگونگی دستیابی به «رویه‌های مناسب» یا «بهترین رویه» حسابرسی، کمک می­کند.
رهنمودهای بین­المللی آموزش برای حسابداران حرفهای ممکن است به­منظور تفسیر، تشریح به کمک مثال، روشن ساختن یا بسط موضوعهای مرتبط با استانداردهای بین­المللی آموزش برای حسابداران حرفهای به کار رود. در این کارکرد، رهنمودها به مراجع عضو کمک می‌کنند تا به «رویه‌های مناسب»، به ترتیبی که در استانداردهای بین­المللی آموزش مشخص شده، دست پیدا کنند و آن را به کار گیرند. رهنمودها به‌علا‌وه ممکن است رویه­هایی را پیشنهاد کنند که گستردهتر یا عمیقتر از رویه مشخص شده در استاندارد باشد، و یا بهجای آن ممکن است روشها یا رویه­های نمونه را توضیح دهند؛ شامل آنهایی که به عنوان «بهترین رویه» جاری شناخته میشوند و مراجع عضو بخواهند آنها را اقتباس کنند. رهنمود بین المللی آموزش به طور معمول پس از مدتی به استاندارد بین المللی آموزش تغییر پیدا می­کند. در حال حاضر تنها رهنمود بین المللی آموزش شماره ۱۱ به قوت خود باقی است.
● رهنمود بینالمللی آموزش شماره ۱۱
▪ز فناوری اطلا‌عات برای حسابداران حرفه‌ای
هدف این رهنمود کمک به مراجع عضو در آماده ساختن حسابداران حرفه­ای برای کارکردن در محیط فناوری اطلا‌عات است. جامعه از حسابداران حرفهای انتظار دارد که نقش خود را با شایستگی انجام دهند. برای این مقصود، حسابداران حرفهای باید در استفاده از فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر از خود شایستگی نشان دهند. این رهنمود دانش و شایستگیهای لا‌زم در محیط فناوری اطلا‌عات را شرح می‌دهد.
این رهنمود نخستین بار در دسامبر سال ۱۹۹۵ منتشر شد و پس از آن در ژوئن ۱۹۹۸ و بهدنبال آن در دسامبر ۲۰۰۲ تجدیدنظر و در ژانویه ۲۰۰۳ منتشر شد. به تازگی در پانزدهم اوت ۲۰۰۶ نیز پیش‌نویس بیانیه رویه بین‌المللی آموزش شماره ۲۲۱ با همین عنوان برای نظرخواهی انتشار یافته است.
● مقاله‌های آموزشی بین‌المللی برای حسابداران حرفه‌ای
مقاله­های آموزشی بین‌المللی (IEP) از طریق توضیح دادن، بررسی کردن، تحلیل کردن، یا به اشکال دیگر مباحث و رویه­های آموزشی را به صورتی انتقادی ارزیابی میکند. هدف این مقاله­ها این است که توجه کردن به مباحث و نظردادن پیرامون آنها را ترغیب کند تا موجب پیشرفت آنها شود. مقاله همچنین ممکن است توصیفی باشد، با این هدف که آگاهی را ارتقا، و اطلا‌عات و دانش درباره مباحث آموزش و توسعه یا رویدادهای مربوط به حرفه حسابداری را انتقال دهد.
● مقاله آموزشی بین‌المللی شماره ۱
▪ شناسایی موسسه‌های عرضه کننده خدمات آموزشی پیش از دریافت مدرک به وسیله مراجع عضو فدراسیون
این نشریه بر موسسه‌های داخلی عرضه کننده خدمات آموزشی که مراجع عضو فدراسیون اعتبار آنها را برای ارائه خدمات آموزشی پیش از دریافت مدرک به رسمیت می‌شناسند، تاکید دارد؛ از قبیل دانشگاهها یا موسسه‌های آموزشی که دوره‌ها یا برنامه‌های آموزش حسابداری ارائه می‌کنند یا سازمانهای خصوصی که به دانشجویان آینده یا ثبت نام شده مراجع عضو فدراسیون، خدمات راهنمایی تحصیلی یا آماده سازی برای امتحان عرضه می‌کنند.
این مقاله مراجع عضو فدراسیون را تشویق می‌کند که با موسسه‌های عرضه کننده خدمات آموزشی همکاری مشترک داشته باشند تا به هدف مشترک بهبود مستمر در آموزش حسابداری دست پیدا کنند.
این مقاله در دسامبر سال ۲۰۰۲ منتشر شده است.
● مقاله آموزشی بین‌المللی شماره ۲
▪ به سوی حسابداران حرفه‌ای شایسته
این مقاله پیشنهاد می‌کند که یکی از هدفهای نگرش مبتنی بر شایستگی باید این باشد که برنامه‌های آموزشی را به صورتی فشردهتر با نیازهای محیط کار پیوند دهد. مراجع حرفه‌ای، از طریق تجزیه و تحلیل نقشهای حاضر در محیط کار می‌توانند برای تعیین دانش و دیگر تواناییهایی که اساس آن نقشها را تشکیل می‌دهد، مسیر پشت سر را مرور کنند. به این ترتیب، نگرشی مبتنی بر شایستگی می‌تواند سیستمهای آموزشی و پرورشی را از دانش و تواناییهای مربوط و مورد نظر مطلع سازد. برنامه‌های آموزشی را می‌توان از طریق بررسی منظم نیازهای محیط کار و سپس تعیین تغییرات مورد نیاز برای پاسخگویی به نیازهای جدید، بهنگام ساخت و در نتیجه، اطمینان پیدا کرد که دانش و دیگر تواناییهای مندرج در برنامه نامربوط نباشد.
این مقاله در آوریل سال ۲۰۰۳ منتشر شده است.
● مقاله آموزشی بین‌المللی شماره ۳
▪ روشهای ارزیابی
استاندارد آموزش بین‌المللی شماره ۶ با عنوان «ارزیابی قابلیتها و شایستگی حرفه‌ای»، الزامات ارزیابی نهایی شایستگی و قابلیتهای حرفه‌ای متقاضی را پیش از کسب صلا‌حیت مشخص می‌کند. استاندارد یادشده به ویژه، ارزیابی قابلیتهای حرفه‌ای کسب شده در طول برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد.
افزون بر قابلیتهای یادشده (یعنی ویژگیهایی که فرد باید داشته باشد تا بتواند نقش خود را به صورتی شایسته ایفا کند) حسابدارانی که به تازگی صلا‌حیت خود را کسب کرده‌اند نیز باید برای استفاده درست از آن قابلیتها از خود شایستگی نشان دهند. این شایستگیها را می‌توان به صورتیآسانتر، از طریق تجربه‌کاری به دست آورد، همانگونه که در استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۵ با عنوان «الزامات تجربه‌کاری» به موضوع پرداخته شده است؛ کسب این شایستگیها را می‌توان در محیط کار یا از طریق شبیه سازی محیط کار ارزیابی کرد.
هدف این مقاله کمک به مراجع عضو فدراسیون است تا به صورتی اثربخش مسئولیتهای خود را برای اطمینان یافتن از به‌کارگیری ضوابط مناسب ارزیابی و نیز اینکه متقاضیان پذیرفته شده برای عضویت از صلا‌حیت مناسبی برخوردارند، ادا کنند.
این مقاله مفاهیم اساسی ارزیابی را مطرح ، فهرست خلا‌صه‌ای از ارزش و اعتبار شیوه‌های ارزیابی را ارائه می‌کند و سپس با زبانی غیر دستوری، مناسبترین شیوه‌های ارزیابی برای آزمون شایستگیها و قابلیتهای مختلف را به صورت نظری و تجربی، طرح می‌کند.
این مقاله در دسامبر ۲۰۰۴ منتشر شده است.
● پیشنویس استانداردها و رهنمودهای بین‌المللی آموزش
به عنوان بخشی از فرایند مناسب برای انتشار استانداردهای بین­المللی آموزش پیشنهادی، و رهنمودهای بینالمللی آموزش پیشنهادی به منظور اظهارنظر همگانی، فدراسیون بینالمللی حسابداران در ابتدا اقدام به انتشار پیشنویس می‌کند.
هر پیشنویس با یک یادداشت توضیحی همراه است که هدفها و پیشنهادهای اصلی مندرج در پیشنویس استاندارد یا رهنمود را نمایان می‌کند. یادداشت توضیحی به علا‌وه ممکن است اظهارنظر کنندگان را به سمت جنبه‌هایی از استاندارد یا رهنمود پیشنهادی که نیاز به بازخورد شخصی دارد هدایت کند.
بیانیه پیشنهادی رویه بین‌المللی آموزش شماره۲۰ راههای توسعه و حفظ نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای
در سال ۲۰۰۴ هیئت استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری پروژه پژوهشی مهمی در زمینه آموزش رفتار را تصویب و به اجرا گذاشت. گروه پژوهش وظیفه داشت رهنمودی برای مراجع عضو فدراسیون و موسسه‌های آموزش حسابداری تهیه و آنان را ترغیب کند از راههای گسترده برای توسعه رفتار و ارزشها در برنامه‌های آموزشی و پرورشی تهیه شده برای حسابداران حرفه‌ای استفاده کنند. این بیانیه رویه پیشنهادی از گزارشپژوهش یادشده استخراج شده است.
استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۴ )۴(IES با عنوان <نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای> از مراجع عضو فدراسیون می‌خواهد بخشی از برنامه آموزش پیش از کسب صلا‌حیت حسابداران حرفه‌ای را به توسعه نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای اختصاص دهند. هدف این بیانیه رویه پیشنهادی ارائه رهنمود به مراجع عضو فدراسیون درباره چگونگی دستیابی به رویه مناسب در توسعه نگرشها، رفتار و ارزشهای حرفه‌ای در ارتباط با استاندارد بین‌المللی آموزش شماره ۴ است.
این پیشنویس در سپتامبر ۲۰۰۶ منتشر شده و فرصت اظهارنظر درباره آن تا ۱۵ دسامبر ۲۰۰۶ است.
بیانیه پیشنهادی رویه بین‌المللی آموزش شماره ۲۲۱: فناوری اطلا‌عات برای حسابداران حرفه‌ای
بیانیه رویه پیشنهادی شماره ۲۲۱ پیش از این به عنوان رهنمود بین‌المللی آموزش شماره ۱۱ در دسامبر ۱۹۹۵ منتشر و در ژوئن ۱۹۹۸ و سپس در دسامبر ۲۰۰۲ بازنگری شده بود. هدف این سند کمک کردن به مراجع عضو فدراسیون است تا حسابداران حرفه‌ای را برای بهکارگیری فناوری اطلا‌عات )IT( و کار در محیط فناوری اطلا‌عات آماده کند. این بیانیه دانش و شایستگیهای مورد نیاز در این رابطه را نیز تشریح می‌کند.
به دلیل تغییر سریع فناوری اطلا‌عات و محیطهای تجاری، این بیانیه ممکن است در فاصله زمانی کوتاهی تاریخ گذشته شود و در نتیجه به طور پیوسته نیاز به بازنگری دارد تا اطمینان حاصل شود که به طور مناسب دانش و شایستگیهای مورد انتظار از حسابداران حرفه‌ای را منعکس می‌سازد. هیئت استانداردهای بین‌المللی آموزش در اوت ۲۰۰۴ تصمیم گرفت رهنمود بین‌المللی آموزش شماره ۱۱ را بازنگری کند که بیانیه رویه پیشنهادی شماره ۲۲۱ نتیجه تصمیم یادشده است.
این پیشنویس در ژوئیه ۲۰۰۶ منتشر شده و فرصت اظهارنظر درباره آن تا ۱۵ نوامبر ۲۰۰۶ است.
اشرف بهشتیان
منبع : نشریه تحلیلی پژوهشی سازمان حسابرسی


همچنین مشاهده کنید