جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


رموز جاودانگی عشق


رموز جاودانگی عشق
اینكه آدم عشق واقعی خودش را پیدا كند و بعد از ازدواج با او بتواند روابط زناشویی سالمی را ایجاد كند، موضوع سختی است كه ذهن هر آدمی را حسابی درگیر می‌كند و شاید فكر و ذكر اكثر آدم‌ها در دوره‌ای از زندگی‌شان همین باشد. متخصصان امور خانواده معتقدند باید بین عشق، صبر و حوصله و اعتماد به نفس تعادل وجود داشته باشد تا واقعا بتوان به نتیجه موردنظر نزدیك‌تر شد.
با مطالعه افراد مختلفی كه به دفاتر مشاوره مراجعه كرده و مشكلا‌ت زندگی مشترك خود را مطرح می كنند ۱۰ نكته مهم برای ایجاد روایط صحیح از زندگی مشترك را می توان یافت. چون با این ۱۰ مورد می‌توان یك زندگی سالم و سرشار از عشق را پایه‌ریزی و همیشه از بركات محبت و عشق جاری در آن استفاده كرد. شاید باور نكنید كه حتی اگر فقط یكی از همسران در این راه تلاش كند، موفقیت زندگی مشترك دچار تغییرات اساسی و مهمی خواهد شد.
۱) صداقت:
صداقت یكی از اساسی‌ترین عوامل ایجاد رابطه سالم در زندگی مشترك است. وقتی صداقتی عمیق و عاشقانه بین دو نفر وجود داشته باشد، حرف هر دو نفر این خواهد بود: "مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد چون تو همیشه حقیقت را به من می‌گویی." این احساس اگر بین زن و شوهر وجود داشته باشد، باعث می‌شود همیشه با هم راحت و برای همدیگر بهترین‌ها باشند.
۲) بخشش:
زن و شوهری كه نتوانند از سر تقصیرات هم بگذرند و یكدیگر را ببخشند در نهایت كارشان به شكست و جدایی می‌رسد. اگر بخشش نباشد زخم‌های كهنه سرباز می‌كنند و زن و شوهر هیچ وقت واقعا نمی‌توانند از شر گذشته راحت شوند.
۳) ارتباطی موثر:
زن و شوهر باید یاد بگیرند كه در موارد آسان و چالش بر‌انگیز چطور با هم صحبت كنند. عدم توافق و اختلاف عقیده بخشی از هر رابطه به حساب می‌آید و كاملا عادی است. برای اینكه زن و شوهر بتوانند با اختلاف نظر همدیگر كنار بیایند باید یاد بگیرند كه به روش‌های مختلف ارتباطی همدیگر احترام بگذارند و همگام با همسرشان پیش بروند. در اصل زن و شوهر باید بدانند چطور - به روشی كه همسرشان عشق را می‌شنود و حس می‌كند- با او ارتباطی سرشار از عشق و محبت برقرار كنند.
۴) اعتماد:
اعتماد متقابل هم درست مثل صداقت است و با گذشت زمان عمیق‌تر می‌شود. زن و شوهرهایی كه واقعا به هم اعتماد دارند هیچ وقت درگیر سوءظن و افكار ناراحت كننده نمی‌شوند و سایرین هم نمی‌توانند آنها را تحت تاثیر قرار داده و یا زندگی مشترك آنها را به هم بزنند. این زن و شوهرها می‌توانند راحت با هم صحبت كنند چون نقش بازی نمی‌كنند و می‌دانند كه همسرشان واقعا آنها را دوست دارد.
۵) زمانی برای تنهایی:
زن و شوهر باید زمانی را از هم دور باشند و به تنهایی بگذرانند. اوایل ازدواج اینكه زن و شوهر دائم با هم باشند موضوعی طبیعی است اما با گذشت زمان، این دو نفر باید به علائق و عادات متفاوت خود بپردازند تا به تداوم زندگی مشترك خودشان هم علاقه نشان دهند و تمایل آنها به با هم بودن بیشتر باشد.
۶) دوستی:
زن و شوهر علاوه بر اینكه باید عاشق هم باشند لا‌زم است با همدیگر دوست هم باشند. وقتی آتش عشق و محبت از حالت داغ و سوزان اوایل ازدواج به حالت ملایم و معتدل اواسط زندگی مشترك می‌رسد، دوستی عمیق است كه زن و شوهر را در كنار هم نگه می‌دارد. زن و شوهرهایی كه سال‌هاست ازدواج موفقی را می‌گذرانند همگی معتقدند این دوستی است كه همیشه آنها را كنار هم نگه‌داشته است.
۷) تعهد:
تعهد بنیانگذار و اساس همه ازدواج‌هاست. اگر زوجین بعد از ازدواج نسبت به هم تعهد نداشته باشند هیچ وقت بین آنها صداقت و اعتماد به وجود نمی‌آید.
۸) ارزش‌های مشترك:
معنی ارزش‌های مشترك در زندگی زناشویی این است كه وقتی یكی از دو طرف، تصمیمی مهم در زندگی می‌گیرد، هر دو نفر نزدیك به هم و در یك خط حركت كنند. شاید در مواردی اختلاف نظر وجود داشته باشد اما شادترین زن و شوهرها آنهایی هستند كه در مورد مسائلی مثل تربیت فرزندان با هم توافق دارند.
۹) صبر:
اگر نمی‌توانید با مسائل، مشكلات و تفاوت‌های همسرتان كنار بیایید و با صبر و حوصله نقائص رفتاری او را تحمل كنید باید این خبر بد را به شما بدهیم كه مجبورید اوقات سخت و طاقت فرسایی را تحمل كنید. هیچ‌وقت ازدواج به دلیل وجود مشكلات به جدایی نمی‌رسد، طلاق و جدایی به این دلیل اتفاق می‌افتد كه آدم‌ها نمی‌خواهند تلاش كنند كه این مشكلات به شكل مطلوب و اصولی حل شود.
۱۰) رحمت:
وقتی زن و شوهر به هم رحم و شفقت داشته باشند می‌توانند برای سال‌ها عشق و علاقه را در زندگی مشترك حفظ كنند. در تمام زندگی‌های موفق كه سال‌های سال با عشق و علاقه طی شده رحمت و مهربانی خالص در عمق قلب دوطرف وجود داشته است.‌
دكتر جان گری ، ترجمه: فرشته آل‌علی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید