سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مراقبت از پوست، نه فقط برای زنان


مراقبت از پوست، نه فقط برای زنان
برای خیلی از مردان مراقبت كردن از پوست معنی ندارد. آنها وقتی می‌گویی كرم ضد آفتاب و یا نرم‌كننده پوست فقط به یاد همسرشان می‌افتند كه باید از آن استفاده كند. عده‌ای از مردها تصور می‌كنند كه استفاده از انواع كرم‌ها بعد از اصلا‌ح صورت و یا مرطوب كننده‌ها در فصل خشكی و یا حتی كرم‌های نرم كننده پوست مردان لازم نیست. در حالیكه بهتر است بدانیم كه مراقبت از پوست، زن و مرد ندارد و مردان هم نیاز دارند زمانی كه برای مدت زیادی در زیر آفتاب قرار می‌گیرند ویا در محیط باز می‌مانند با استفاده از كرم از پوست خود مراقبت كنند.
به گقته محققان كلینیك بالینی پوست و مو دانشگاه یال آمریكا موضوع فقط این نیست كه آقایان چه بپوشند و یا موهایشان را چه طور درست ‌كنند و یا از نظر ظاهر بدنی چقدر قوی و سلامت باشند و اگر این ها وجود داشت كافی است و اصلا مهم نیست كه پوست بدن و صورتش چقدر چروك دارد و یا خشك و تیره شده؟ مردان باید بدانند كه سلامت پوست حتی در آنها مهم‌تر است چون ممكن است زمان بیشتری بیرون از خانه و در محیط باز باشند.
مراقبت صحیح از پوست باعث پیشگیری از سرطان پوست در مردان می‌شود. بر اساس گزارش انجمن پوست امریكا همه ساله بیش از یك میلیون مورد جدید از سرطان پوست گزارش می‌شود كه نزدیك ۸ هزار مورد آن كشنده است. خوشبختانه امروزه كرم ها و لوسیون های مردانه هم وجود دارد كه می‌تواند از پوست آنان مراقبت كند.
خوب است مردان بدانند فولیكول‌های مو كمك می‌كنند تا پوست چروكیده نشود. كلاژن و الاستین پوست مردان بیش از زنان است. این دو ماده كه نوعی بافت پیوندی هستند به پوست كمك می‌كنند تا خاصیت كششی و استحكام بیشتری داشته باشد. در نتیجه پوست مردان به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ درصد كلفت‌تر از پوست زنان است. از این رو پوست آنان بیشتر از زنان مستعد چروكیدگی می‌شود.
غدد چربی مو‌ نیز در مردان چربی بیشتری تولید می‌كنند و این دلیل چرب‌تر بودن پوست مردان نسبت به پوست زنان است. حالا این چربی زیادی مانع از رطوبت گیری خوب پوست می‌شود. اصلا‌ح كردن صورت باعث پوسته پوسته شدن پوست صورت می‌شود و این ظاهر بدی در صورت ایجاد می‌كند. بنابراین استفاده از ژل و یا اسپری های مرطوب و نرم‌كننده پوست بعد از اصلا‌ح كردن صورت در مردان ضروری به نظر می‌رسد. با افزایش سن مردان مستعد ابتلا به سرطان پوست می‌شوند و هر چه پوست چرب‌تر باشد، مردان بیشتر مستعد جوش‌های سرسیاه و آكنه می‌شوند. اما مردان می‌توانند این عوارض را كاهش دهند.
استفاده از كرم ضد آفتاب در محیط های باز و یا زمانی كه لازم است مدت زمان زیادی در آفتار كار كنند، روش مناسبی در پیشگیری از آفتاب‌سوختگی در مردان است. استفاده مداوم و میزان مناسب از كرم های ضد آفتاب می‌تواند پوست را از صدمات حفظ كند. ۹۰ درصد همه سرطان های كشنده پوست توسط اشعه مضر ماورای بنفش ایجاد می‌شود. هنگام استفاده از كرم ضد آفتاب باید مطمئن شوید كه كرم كاملا و در همه قسمت‌های پوست صورتتان به طور یكنواخت پخش شده است.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید