پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تداوم مکیدن انگشت در کودکان باعث تغییر شکل فک و کام می‌شود


تداوم مکیدن انگشت در کودکان باعث تغییر شکل فک و کام می‌شود
بیشتر نوزادان و كودكان شیرخوار عادت به مكیدن انگشت دارند كه در صورت تداوم این عادت فشار ممتد ناشی از انقباضات عضلانی بر دهان و دندانها باعث تغییر شكل فك و كام می‌شود.
انگشت مكیدن نوزاد و كودك شیرخوار یك حركت طبیعی،سالم و شایع است ولی تداوم یافتن آن ممكن است باعث تغییراتی در حالت فك و كام شود.
تا سنین ‪ ۹ - ۶‬ماهگی تمایل به مكیدن انگشت بدون احساس گرسنگی یك واكنش طبیعی و مهم محسوب می‌شود كه اغلب شیرخواران گاه بدون احساس گرسنگی تمایل به مكیدن دارند.
در این زمان مكیدن دست برای شیرخوران آرامش بخش است.این عمل به نوزاد بدون نیاز به كمك دیگران، امكان تسكین اضطراب و تنش های درونی خود را می‌دهد و یك مرحله مهم در تكامل روانی او بحساب می‌آید.
بعضی از شیرخواران از روش‌های دیگری هم برای كاهش تنش درونی خود استفاده می‌كنند،نظیر بازی با لاله گوش یا كشیدن موی سر.در این سنین انگشت مكیدن به تنهایی معیار خوبی برای تشخیص گرسنگی و كمبود شیر نیست و عوامل دیگری مثل دفعات و مدت تغذیه،وزن‌گیری و دفعات دفع ادرار برای بررسی كمبود شیر باید در نظر گرفته شوند.
حدود ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬درصد كودكان یك تا پنج سال به انگشت مكیدن ادامه می‌دهند.در اینصورت مكیدن انگشت در زمانی انجام می‌شود كه كودك نیاز به تسلی خود دارد مثلا قبل از خوابیدن و یا در طی روز هنگام ترس یا دلشكستگی.
این مساله معمولا خود بخود و تا سن ‪ ۵-۴‬سالگی و قبل از سن رویش دندان‌های دائمی، بدون نیاز به مداخله رفع می‌شود و در صورت تداوم این عادت بایستی به پزشك مراجعه كرد.
وی تصریح كرد:اغلب والدین نگران این هستند كه مكیدن انگشت به عنوان یك عادت بد و ماندگار باقی بماند ولی حقیقت این است كه عادت مكیدن معمولا با منع مستقیم یا تنبیه به سادگی قابل رفع نیست.
در این صورت شگردهای متعددی برای حل مساله وجود دارد و نكته مهم این است كه این عادت معمولا زمانی ترك خواهد شد كه خود كودك تمایل به همكاری بر رفع آن داشته باشد.
از جمله نكات قابل توجه در رفع این مشكل این است كه تا زمانی كه كودك قادر به درك كلام نیست وی را از مكیدن انگشت منع مستقیم و تنبیه نكنید و بجای منع مستقیم و تنبیه كردن كودك، وی را وقتی كه انگشت را نمی مكد تشویق كنید.
زمان بیشتری را با كودك بگذرانید و او را تشویق به استفاده از دستها برای انجام كارهای دیگری مثل نقاشی و بازی‌های مختلفی كه دست را مشغول می‌دارد تشویق كنید.
در زمان خواب برای مشغول كردن دست و حل بعد عاطفی مسئله عادت به نگهداری از یك عروسك كوچك یا اسباب بازی عروسكی در رختخواب را جانشین مكیدن دست كنید.
مكیدن انگشت یك عادت طبیعی و قابل قبول برای نوزادان و شیرخواران است و معمولا به خودی خود بر طرف می‌شود ولی در صورت تداوم آن بعد از سن ‪ ۴‬سالگی نیاز به مشورت با پزشك است.
دكتر "فاطمه مهتا بصیر" فوق تخصص نوزادان
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید