چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ / Wednesday, 19 September, 2018

شهر مادی در همسایگی تهران


شهر مادی در همسایگی تهران
مادها از قبایل آریایی بودند كه در هزاره نخست پیش از میلاد به تدریج در ولایات ایران ساكن شدند، ولایاتی كه از منطقه «ری» آغاز شده و به طرف مغرب تا ارتفاعات زاگرس و از طرف شمال و شمال غربی تا حدود «رود كورا» پیش می رفته است.
این همان ناحیه ای است كه به سرزمین ماد بزرگ معروف است. بزرگ ترین شهر آن «هگ متان» است كه آشوریان آن را «آمادانا» می نامیدند و امروزه «همدان» نامیده می شود. در همین شهر قدیمی است كه نخستین دولت تاریخی ایران غربی و مركزی به دست «دیااكو» به سال ۷۰۸ پیش از میلاد مسیح تشكیل شد. دولت ماد در یك قرن و نیم حكومت خود با منقرض كردن دولت زورمند آشور، حكومت وسیعی را به وجود آورد كه از جنوب ایران تا قسمتی از اراضی آسیای صغیر امتداد داشته است. حكومت مادها ۱۵۸ سال پس از تأسیس برافتاد.
بیشترین اطلاعات ما از معماری قلعه های دوره ماد در حقیقت از اسناد تاریخی «آشور» و نقاشی های آنان در كاخ های آشوری است. براساس این اسناد، دژهای مادی، ساختمان های مستحكم و عظیمی بودند كه بر ارتفاعات و صخره های طبیعی و گاهی بر روی خاكریزها و تپه های مصنوعی ایجاد شده و در اطرف آن ها، دست كم یك دیوار و یا گاه چند دیوار (حصار) بنا می شد. اغلب دیوارهای داخلی و خارجی قلعه های مادی از خشت خام ساخته می شدند، البته گاهی نیز دیوارهای اصلی از سنگ بنا شده اند. مادها در ساختن قلعه و نیز انتخاب موقعیت جغرافیایی برای ساخت وساز از معماری دژهای «اورارتویی» تأثیر گرفته اند.
با این كه مطالعه و پژوهش در محوطه های دوره ماد از جمله «گودین تپه» كنگاور، «نوشیجان تپه» ملایر، «تپه هگمتانه» همدان، «تپه باباجان» نورآباد و «تپه حسنلو» ارومیه اطلاعات خوبی از جزئیات معماری این دوره در اختیار باستان شناسان نهاده، اما تاكنون شواهدی از یك شهر مادی در این مكان ها به دست نیامده است.
برای نخستین بار در تاریخ باستان شناسی ایران، یك شهر مادی به وسعت یك كیلومتر در یك كیلومتر در محوطه باستانی ازبكی (۸۰ كیلومتری غرب تهران و در شهرستان نظرآباد) به همت دكتر یوسف مجیدزاده كشف شد كه تاكنون مشابه آن در هیچ یك از محوطه های باستانی منسوب به مادها مشاهده نشده است.
در مركز این شهر بر روی بقایای باستانی در تپه مرتفع، قلعه ای به وسعت ۹۵۰ متر مربع با حصاری به قطر ۵ متر ساخته شده است. این دژ و شهر پیرامون آن، شرقی ترین اثر شناسایی شده مادی در فلات مركزی ایران است؛ چون در متون تاریخی به حضور مادها در بخش هایی از شمال شرق ایران اشاره شده است، اما كشف آثار اداری مادها در ۸۰ كیلومتر غرب تهران برای نخستین بار صورت می گیرد.
دژ مادی ازبكی با دیوارهای درونی به قطر بیش از یك متر، دارای بخش هایی همچون تالار، بارعام، تالار شورا، تالار نشیمن خانواده فرمانروا، عبادتگاه، اتاق نگهبانان، برج دیده بانی و ۳ انبار و با ۲ هزار سنگ فلاخن است. در مجموع فضای معماری محصور بر فراز تپه، ساخت وسازی یادمانی برای سكونت شخصیتی اداری مانند حاكم یا فرمانروای منطقه بوده است كه به احتمال از سوی پادشاه مادها منصوب شده بود. در این دژ مستحكم، كارهای اداری مربوط به شهر مادی، نشست های رسمی نمایندگان شهروندان (ریش سفیدان) یا فرماندهان نظامی و مانند آن انجام می گرفت.
حصار ۵ متری دور دژ، سنگ های فلاخن انباشته شده در گوشه یكی از اتاق ها و چاه آبی به عمق ۴۰ متر كه به منظور استفاده در روزهای جنگ یا محاصره حفر شده، ارزش و اهمیت نظامی دژ را نشان می دهد. در این دژ پیش بینی های لازم برای دفاع از ساكنان آن و حتی همه یا بخشی از ساكنان شهر پائینی در كنار فعالیت های به اصطلاح كشوری صورت گرفته است.
وجود ۲ راه پله و بقایای ۲ سقف فروریخته نشان دهنده آن است كه بخش فروانروانشین این قلعه ۲ طبقه بوده است.
افزون بر آن اگرچه بیش ترین ارتفاع دیوارها در حال حاضر از ۲‎/۷۵ متر تجاوز نمی كند، اما محاسبه طول راه پله ها نشان می دهد كه ارتفاع سقف در حدود ۴ متر بوده است. به نظر دكتر مجیدزاده، معماران مادی به منظور پوشاندن سقف، تیرهای چوبی را كنار هم و كاملاً چسبیده به یكدیگر قرار می دادند و روی تیرها را پس از پوشانیدن آنها با بوریا و یا حصیر، با اندودی از كاهگل می پوشاندند.
بزرگ ترین فضای معماری در همه جای دژ، تالار بزرگی است با ابعاد ۱۱‎/۸*۶ متر كه در میان آن سكویی خشتی به ابعاد ۳‎/۳*۱ متر و بلندی ۶۰ سانتی متر برپا شده است. سطح بالایی این سكو مانند آب چكان لبه دیوار در هر سمت به ضخامت یك خشت گسترش یافته است. همه دیوارهای این تالار بزرگ با رنگ سفید رنگ آمیزی شده و كف آن خشت فرش است.
در دیوارهای جنوبی و غربی آن كه سالم ترند، ۴ تاقچه تزئینی تعبیه شده و كف آنها را با تخته سنگ هایی به رنگ سبز، فرش كرده اند. با توجه به وسعت این تالار و كاربرد این گونه سكوها كه در معابد پیش از تاریخ و دوران تاریخی به «سكوی نذر» شهرت دارند، به احتمال فراوان این فضای معماری یك «معبد مادی» بوده است. به دلیل تقدیس این معبد، مادها دور سكوی نذر را دیواری می كشیدند تا همچون ضریح از آن محافظت كند و همچنین پیش محراب كوچكی كه در كنار اتاق معبد قرار دارد، گویای آن است كه همه اجازه ورود به این عبادتگاه را نداشته اند و آداب و رسوم خاصی برای حضور در این محل وجود داشته است.
فضای درون این عبادتگاه پس از متروكه شدن مانند عبادتگاه مادی در «تپه نوشیجان» با مصالح ساختمانی پر شده بود با این تفاوت كه در اینجا به جای سنگ و كلوخ از خشت استفاده كردند. سرپرست هیأت كاوش محوطه ازبكی در گزارشی كه بعدها منتشر كرد، كاربری مذهبی بزرگ ترین فضای معماری در دژ مادی را انكار كرد.
در یكی از تالارهای قلعه، آثار در و پاگرد به دست آمده و بعضی از اتاق های آن به دلیل اهمیتی كه داشتند با درگاهی تزئینی از هم جدا می شدند. در آنجا همچنین تاقچه هایی كشف شده كه برای ساخت آنها از خشت های قالبی قوس دار استفاده كرده اند. این تاقچه ها در زمره استثنائات است، زیرا پیش از این دوره، نشانه هایی از «قالب» در هیچ یك از محوطه های باستانی به دست نیامده است.
قلعه مادی محوطه ازبكی هرگز با حمله دشمن، آتش سوزی و محاصره مواجه نبوده است و دلیل متروكه ماندن آن می تواند روی كار آمدن سلسله هخامنشیان در اواسط قرن ششم پیش از میلاد وتفاوت سیستم اداری این سلسله با سلسله مادی باشد. به همین دلیل ساكنان دژ فرصت كافی در اختیار داشتند تا وسائل خود را به مكان دیگری انتقال دهند.
هر مشتاق فرهنگ و مدنیت سرزمین ایران می تواند از فراز دژ مادی در ارتفاع ۲۶ متری تپه مرتفع ازبكی، كل شهر صد هكتاری اطراف تپه را مشاهده كند. زمین های تقسیم بندی شده رنگ در رنگ زیر كشت انواع محصولات كشاورزی، نشان دهنده تسطیح نیمی از شهر مادی است كه دیگر امكان حفاری در آن وجود ندارد. باستان شناسان می گویند جای جای این محوطه، باستانی است و جدیدترین آثار آن به دوره مادها می رسد یعنی تاریخی حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.
دكتر مجیدزاده معتقد است كه تپه مرتفع محوطه ازبكی بقایای ۳ قلعه را در خود جای داده كه قدیمی ترین آن ۲هزار و ۲۵۰ مترمربع وسعت دارد و قطر دیواره های آن ۷متر است. این قلعه در حال حاضر در پائین ترین قسمت تپه مدفون شده و روی آن در دوره های بعد قلعه ای دیگر ساخته شده است كه جدیدترین و آخرین آن، قلعه متعلق به مادها است.
از سوی دیگر باستان شناسان در چهارمین فصل كاوش (سال۱۳۸۰) در ۳۰متری غرب تپه مرتفع در وسعت ۲۰۰ متر مربع، به بقایای محلی دست یافتند كه با توجه به دیوارها، تالار و برخی شواهد دیگر احتمالاً خانه یك صاحب منصب عالی مقام دوره ماد بوده كه ممكن است با گسترش كارگاه حفاری، وسعت این خانه به ۴۰۰ مترمربع هم برسد.
در دومین فصل كاوش در محوطه ازبكی (پائیز ۱۳۷۸) از دژ مادی، دیوارهای دورنگی كشف شد كه وجود آنها نشان می دهد كه مادها به منظور تزئین بنای خود، یك ردیف خشت خاكستری را بر روی یك ردیف خشت به رنگ خاك معمولی (قرمز) قرار می داده اند. از آنجا كه این گونه تزئینات در دوران «هخامنشیان» و در آثار به جای مانده در «تخت جمشید» و «پاسارگاد» به وفور مشاهده می شود، تصور می شد كه هخامنشیان این سبك كار را از «اورارتوها» كه پیش ازمادها می زیستند، فرا گرفته باشند.
این در حالی است كه كشفیات اخیر بیان كننده تعلق این سبك كار به مادها است.در اواخر چهارمین فصل كاوش (پائیز۱۳۸۰) نخستین پیكره سنگی متعلق به دوره مادها در محوطه ازبكی كشف شد. این پیكره سنگی استوانه ای شكل، حدود ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارد، اما از آنجا كه در قسمت پائین مجسمه آثار شكستگی وجود دارد احتمالاً اندازه اولیه مجسمه ۱۸ سانتی متر بوده است. این مجسمه مادی در عین سادگی از ظرافت خاصی برخوردار است و كلاهی كه بر سر دارد، مشابه طرح كلاه مادی در نقوش برجسته سنگی تخت جمشید و صخره های غرب ایران است.
همچنین استوانه ای بودن پائین تنه مجسمه احتمالاً بیانگر لباس پوستین مانند مادها است كه نمونه های مشابه آن بر نقوش برجسته بر جای مانده از مادها مشاهده می شود.این پیكره سنگی كه از جنس سنگ شنی است از كنار دیوار ورودی كف زمین یكی از ۳انبار قلعه مادی در تپه مرتفع كشف شد و باستان شناسان به لحاظ نوع پوشش، كلاه مجسمه ونیز لایه نگاری های انجام شده آن را متعلق به ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش و همزمان با دوره مادی می دانند. از این رو این مجسمه به عنوان نخستین اثر منتسب به مادها در زمینه مجسمه سازی ارزش فوق العاده ای دارد.
با توجه به تداول ساخت مجسمه های استوانه ای شكل در سراسر خاورمیانه، این مجسمه مادی نسبت به بسیاری از آثار كشف شده از بین النهرین، بسیار ساده و ابتدایی است. با توجه به این ویژگی می توان گفت مادها با وجود برخورداری از تجربه كافی در زمینه فلزكاری در مورد آثار سنگی تبحر چندانی نداشته اند.

حسین عسكری

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

فارس ایرانی کوچک

فارس ایرانی کوچک
فارس بی جهت ایران كوچك نامیده نشده است، چراكه چهاراقلیم با گونه‌های گیاهی، جانوری و چندین تمدن ایران باستان و اسلامی را می‌توان در این استان پهناور به عینه دید.
استان فارس با ۱۲۲ هزار و ۶۶۱ كیلومتر مربع، ۶۰ شهر، ۶۹ بخش و ۱۹۰ دهستان جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است.
فارس از شمال به آباده و اقلید(سردسیر) از غرب به سپیدان (سردسیر) ،از جنوب به كازرون و لامرد و (گرمسیر)از جنوب شرقی به لارستان (گرمسیر) و از شرق به نی ریز و فسا( گرم و معتدل) متصل و در مركز، شیراز معتدل را به عنوان گل سر سبد شهرهای ایران دارد.
در هر فصل سال می‌توان اقلیم‌های چهارگانه را در فارس مشاهده كرد و به طی فاصله‌ای سه ساعته از مركز این استان، آب و هواهای چهاگانه را مورد تمتع قرار داد.
از سوی دیگر، مساحت‌های جنگل‌های پراكنده در سطح فارس در جمع از مساحت جنگل‌های شمال كشور بیشتر است (نه از نظر تراكم و گونه گیاهی) بنابر این، فارس در خود علاوه بر جاذبه‌های تاریخی كه به دلیل حضور تمدن‌های مختلف دوران پیش از اسلام و پس از اسلام، دارای جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی است.
روستای قلات و آبشار این روستا یكی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فارس به شمار می‌رود، به طوری‌كه این روستا در شمار روستاهای تاریخی كشور به ثبت رسیده و آثاری از تمدن یك‌هزار ساله را در خود دارد.
كمی دورتر در مسیر غرب شیراز، بهشت گمشده( تنگ بستانك) قرار دارد كه وسعت جنگل قرار گرفته در دل كوه و در كنار آبشارهای متعدد و رودخانه زیبای این تنگ به حدی است كه انواع جانواران وحشی را می توان در آن یافت.
در آخرین نقطه استان فارس، شهرستان سپیدان با آبشار مارگون قرار دارد. در نقطه‌ای سردسیر كه در تابستان درجه برودت هوا پائیز را به خاطر می‌آورد.
قرار گرفتن پیست اسكی سپیدان كه در زمستان اسكی روی برف و در تابستان اسكی روی چمن را برای علاقه مندان فراهم می‌كند.
تنگ براغ نقطه‌ای دیگر از زبیایی‌های طبیعی فارس است كه در برابر دیدگان هر توریستی كه قرار بگیرد لابد از گفتن سبحان الله خواهد بود.
در سمت شمال فارس، آثار برجای مانده از دوران اسلام بی‌شمارند از قلعه‌ها و برج‌ها و آثار بیشماری كه چشم می‌نوازد دیدارشان تا سرحد شیراز كه پاسارگاد و تنگ بلاغی و نقش رستم و تخت جمشید، نگین‌های تاج تمدن ایران باستان كه خوش می‌درخشند.
از این آثار جز تكرار مكررات نخواهد بود اما نمی‌توان به خاطر نیاورد، آثار زیبای موجود در این نقاط را كه در خود حرف های ناگفته بسیار دارند خصوصاً آرامگاه كورش كبیر در منطقه پاسارگاد كه این ایام نقل محافل خبر ایران و جهان شده است با مسیری كه در انتها به محل احداث سد سیوند می‌رسد.
در شمال فارس دریاچه كافتر نیز نقطه‌ای دیدنی برای هر گردشگری خواهد بود. شرق فارس به واسطه وجود شهرهایی با قدمت تاریخی مانند فیروزآباد، میمند ،لارستان و داراب دارای آثاری زیبا از جاذبه‌های تاریخی است.
مسیر گردشگری جنوب را اگر به سمت لارستان ترسیم كنیم، چهار مسیر را می‌توان مشخص كرد كه در هر كدام آثار زیبایی از تاریخ و طبیعت وجود دارد.
در مسیر فیروزآباد به لارستان آثار تاریخی و تفرجگاه‌های زیبا و ارزشمندی همچون كاخ اردشیر فیروزآباد،قلعه دختر، چشمه سزآسیاب قیر، بقعه شیخ شعیب، مناره شیخ دانیال، سد دول ابراهیمی، سر در مسجد جامع، مقبره امرای میر شریف در شهر خنج و بقعه سلفی، بركه ملا محمد و حاج رئیس و ده بركه‌های فاریاب میرعبدالله، خانه‌های سوداگر، كرامتی، هوشیار، حسین نیا، زرنگار، قلعه پرویزه، تل قلعه عبدالقادری فیشور، تل قلعه زیر دژ هود،كاروانسراهای سیفا، معلم كثیر و لرد میری، بقعه عبدكثیر، بافت قدیم شهر و حمام‌های سودا گر و ملا محمد، در شهر اوز، قلعه همایون دژ، سد تنگاب، حسینیه آخوند، بركه چهارتاخ در گراشو
در مسیر دیگر از سمت جهرم كاروانسراهای خواجه عبدالحسن، شترخانه صفی قلی خان، پشته سنگر، گلشن، بست فاریاب، چهاربركه، چشمه رحمت آباد، امامزاده بریز، چشمه زاهدرستم، قلعه گبری دهكویه، مسجد جامع دهكویه، امامزاده میراسمائیل، حمام و قلعه قدیمی كورده، امامزاده میر ابراهیم، آسیاب آبی لار، آب باریك، قلعه اژدها پیكر، بازار قیصریه، خانه محمودی، خانه قنادی بركه، معتمد، دهن شیر، باغ نشاط، حمام نشاط ، پیرسرخ، ساباط حاج علی وكیل، قلعه قدمگاه در شهر تاریخی، فرهنگی و تجاری لار، حمام میردرویش عالی، بند سی و نه تایی هرمود، كوه شب بلندترین كوه لارستان، چار طاقی كمرو، منطقه حفاظت شده هرمود با جانوران منحصر به فرد حفاظت شده است.
آتشكده آذرفرنبغ كاریان كه یكی از سه آتشكده ایران محسوب می‌شود و در زبان محلی با آن(قلعه تشی)می‌گویند. آثار تاریخی فراوان در شهرهای بنارویه و جویم، مسجد جامع و مقبره پیر منصور در كوره، قلعه زیر دژ در مسجد جامع هود، حمام قلات، مسجد و آبشار بیدشهر بافت قدیم كهنه،بقعه شیخ محمد مراد و طاق دامن كهنه و مقابر و تالاب بزرگ و زیبای روستای هیرم كه به دریاچه هیرم معروف است و قسمتی از آب چشمه گرم آن برای امراض پوستی مفید و به آب باد هیرم اشتهار دارد و همچنین دشت كوره كه زمستان ها پر آب و سرسبز می‌شود همگی در بهار و انتهای زمستان دیدنی است.
از سمتی دیگر به طرف فسا و نی ریز، دریاچه مهارلو، دریاچه بختگان،جنگل‌های سروستان و استهبان، آبشارهای متعدد، آثار برجای مانده از دوران ساسانیان، اشكانیان وایام حكومت شاهان هخامنشی، در شهرهای مختلف از جمله داراب دیدنی و درخاطر ماندنی است.
فارس به طرف جنوب كشور نیز در خود آثار زیبایی دارد، دشت ارژن، دریاچه پریشان، بیشابور، شهر جدید بیشابور، غار شاپور و جنگل بكر و زیبای مله گاله و آثار برجای مانده از دوران اشكانیان و ساسانیان و سده‌های اول بعد از اسلام را می‌توان در بخش بخش و روستا روستای این مناطق دید.
كوهمره سرخی با جنگل و رودخانه زیبا و عمیق،از یك سو و پس كوهك و مسیر آن تا مرز كهگیلویه و بویر احمد.
نخلستان‌های خشت و كمارج، باغ‌های مركبات در نقطه نقطه این منطقه گرمسیری كه همه در بهار به بهار می نشینند و در كنار شكوفه سرهای بادام كوهی چنان چشم نوازند كه هر بیننده‌ای را مسحور می‌كند.
شیراز خود به تنهایی مملو از آثار و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است كه از ورودی شمالی شهرچشم را نوازش می‌كند.
تنگ الله اكبر با ساختمان تاریخی –مذهبی دروازه قرآن، خواجوی كرمانی در دامنه سمت راست و گهواره دید و پارك شهید گمنام در سمت چپ، آرامگاه شاه شجاع و ساختمان زیبای تخت ضرابی، هفت تنان و چهل تنان، باغ جهان نما و عمارت حافظیه و آرامگاه خواجه اهل راز حافظ شیرین سخن همه در ورود به شیراز دیده می شوند.
از همان بدو ورود می‌توان گنبدهای سبز و مطهر شاهچراغ، آستانه، علی ابن حمزه و سیدآج غریب را دید.
در سمت دیگر شهر باغ دلگشا كه پر است از عطر مست كننده بهار نارنج و عمارت زیبا و مهجور مانده كلاه فرنگی، نیاز به راهنمایی شدن ندارد، چراكه از كیلومتری آنسوتر عطر بهار نارنج كه باد ملایم بهاری به دوردست می‌برد تورا به سوی آن خواهد آورد.
در امتداد باغ دلگشا عمارت آرامگاه سعدیه و محوطه زیبای سعدیه و آب روانی كه ذكر آن را سعدی و حافظ هر دو گفته اند را خواهی دید.
شیراز را به سمت شمال كه راه طی كنی به باغ زیبای ارم می‌رسی و عمارت چشم نوازی كه از دوران پهلوی اول مانده است.
در میانه شهرمجموعه كریمخانی، ارگ و بازار و موزه و حمام وآب انبار را می توان نظاره گر بود.كه تنها بازار وكیل فرصت فراخی می‌طلبد تا تمام زوایای پیدا و پنهانش را دید.
باغ عفیف آباد و موزه نظامی نیز در سمت دیگر قرار دارد و در امتداد همان باغ جنت را هم باید دید.
قبرستان قدیم شیراز و شاه داعی الله، محله سنگ سیا و آرامگاه سیبویه، نارنجستان قوام و بافت تاریخی شهر همه در نقاط قراردارند كه زیارتگاه‌های احمد بن موسی و محمدبن موسی الكاظم و همچنین سیدعلاالدین حسین واقع شده است، بارگاه مادر شاهچراغ و برادران و عموزاده‌های آن بزرگوار را هم می‌توان در همان نزدیكی پی جور شد.
در توضیح محوطه‌های باستانی موجود در نزدیكی شیراز و سمت شمالی این شهر، باید یادآور شد كه نقش رجب،آرامگاه كورش، تنگ بلاغی، راه شاهی، دهكده هخامنشی، كاخ آپادانا، زندان سلیمان، كعبه زردشت، نقش بهرام دوم، تاج گذاری اردشیر بابكان، آتشدان‌های كوچك، استودان‌ها، آرامگاه داریوش دوم، كوهستان حاجی آباد، تاجگذاری نرسی، كاخ اختصاصی و تل تخت را نباید از یاد برد و در كنار بازدید از تخت جمشید، یك صد كیلومتر آنطرف تر به سمت اصفهان از این آثار بازدید كرد. همچنین كاخ ساسانی سروستان و مجموعه ساسانی فیروزآباد نیز در فاصله‌ای ۱۲۰ كیلومتری شیراز را از دست نباید داد.

وبگردی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان
اولین تصاویر و جزئیات از تصادف مرگبار در جاده تهران-کرمان - اتوبوس تهران -کرمان در کیلومتر ۴۰ آزاد راه کاشان به نطنز، ورودی بادرود براثر بی احتیاطی و احتمالا خواب آلودگی راننده پس از برخورد با پشت کامیون حامل سوخت واژگون شده و در لاین مخالف دچار آتش سوزی شد...
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.