دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ / Monday, 21 January, 2019

شهر مادی در همسایگی تهران


شهر مادی در همسایگی تهران
مادها از قبایل آریایی بودند كه در هزاره نخست پیش از میلاد به تدریج در ولایات ایران ساكن شدند، ولایاتی كه از منطقه «ری» آغاز شده و به طرف مغرب تا ارتفاعات زاگرس و از طرف شمال و شمال غربی تا حدود «رود كورا» پیش می رفته است.
این همان ناحیه ای است كه به سرزمین ماد بزرگ معروف است. بزرگ ترین شهر آن «هگ متان» است كه آشوریان آن را «آمادانا» می نامیدند و امروزه «همدان» نامیده می شود. در همین شهر قدیمی است كه نخستین دولت تاریخی ایران غربی و مركزی به دست «دیااكو» به سال ۷۰۸ پیش از میلاد مسیح تشكیل شد. دولت ماد در یك قرن و نیم حكومت خود با منقرض كردن دولت زورمند آشور، حكومت وسیعی را به وجود آورد كه از جنوب ایران تا قسمتی از اراضی آسیای صغیر امتداد داشته است. حكومت مادها ۱۵۸ سال پس از تأسیس برافتاد.
بیشترین اطلاعات ما از معماری قلعه های دوره ماد در حقیقت از اسناد تاریخی «آشور» و نقاشی های آنان در كاخ های آشوری است. براساس این اسناد، دژهای مادی، ساختمان های مستحكم و عظیمی بودند كه بر ارتفاعات و صخره های طبیعی و گاهی بر روی خاكریزها و تپه های مصنوعی ایجاد شده و در اطرف آن ها، دست كم یك دیوار و یا گاه چند دیوار (حصار) بنا می شد. اغلب دیوارهای داخلی و خارجی قلعه های مادی از خشت خام ساخته می شدند، البته گاهی نیز دیوارهای اصلی از سنگ بنا شده اند. مادها در ساختن قلعه و نیز انتخاب موقعیت جغرافیایی برای ساخت وساز از معماری دژهای «اورارتویی» تأثیر گرفته اند.
با این كه مطالعه و پژوهش در محوطه های دوره ماد از جمله «گودین تپه» كنگاور، «نوشیجان تپه» ملایر، «تپه هگمتانه» همدان، «تپه باباجان» نورآباد و «تپه حسنلو» ارومیه اطلاعات خوبی از جزئیات معماری این دوره در اختیار باستان شناسان نهاده، اما تاكنون شواهدی از یك شهر مادی در این مكان ها به دست نیامده است.
برای نخستین بار در تاریخ باستان شناسی ایران، یك شهر مادی به وسعت یك كیلومتر در یك كیلومتر در محوطه باستانی ازبكی (۸۰ كیلومتری غرب تهران و در شهرستان نظرآباد) به همت دكتر یوسف مجیدزاده كشف شد كه تاكنون مشابه آن در هیچ یك از محوطه های باستانی منسوب به مادها مشاهده نشده است.
در مركز این شهر بر روی بقایای باستانی در تپه مرتفع، قلعه ای به وسعت ۹۵۰ متر مربع با حصاری به قطر ۵ متر ساخته شده است. این دژ و شهر پیرامون آن، شرقی ترین اثر شناسایی شده مادی در فلات مركزی ایران است؛ چون در متون تاریخی به حضور مادها در بخش هایی از شمال شرق ایران اشاره شده است، اما كشف آثار اداری مادها در ۸۰ كیلومتر غرب تهران برای نخستین بار صورت می گیرد.
دژ مادی ازبكی با دیوارهای درونی به قطر بیش از یك متر، دارای بخش هایی همچون تالار، بارعام، تالار شورا، تالار نشیمن خانواده فرمانروا، عبادتگاه، اتاق نگهبانان، برج دیده بانی و ۳ انبار و با ۲ هزار سنگ فلاخن است. در مجموع فضای معماری محصور بر فراز تپه، ساخت وسازی یادمانی برای سكونت شخصیتی اداری مانند حاكم یا فرمانروای منطقه بوده است كه به احتمال از سوی پادشاه مادها منصوب شده بود. در این دژ مستحكم، كارهای اداری مربوط به شهر مادی، نشست های رسمی نمایندگان شهروندان (ریش سفیدان) یا فرماندهان نظامی و مانند آن انجام می گرفت.
حصار ۵ متری دور دژ، سنگ های فلاخن انباشته شده در گوشه یكی از اتاق ها و چاه آبی به عمق ۴۰ متر كه به منظور استفاده در روزهای جنگ یا محاصره حفر شده، ارزش و اهمیت نظامی دژ را نشان می دهد. در این دژ پیش بینی های لازم برای دفاع از ساكنان آن و حتی همه یا بخشی از ساكنان شهر پائینی در كنار فعالیت های به اصطلاح كشوری صورت گرفته است.
وجود ۲ راه پله و بقایای ۲ سقف فروریخته نشان دهنده آن است كه بخش فروانروانشین این قلعه ۲ طبقه بوده است.
افزون بر آن اگرچه بیش ترین ارتفاع دیوارها در حال حاضر از ۲‎/۷۵ متر تجاوز نمی كند، اما محاسبه طول راه پله ها نشان می دهد كه ارتفاع سقف در حدود ۴ متر بوده است. به نظر دكتر مجیدزاده، معماران مادی به منظور پوشاندن سقف، تیرهای چوبی را كنار هم و كاملاً چسبیده به یكدیگر قرار می دادند و روی تیرها را پس از پوشانیدن آنها با بوریا و یا حصیر، با اندودی از كاهگل می پوشاندند.
بزرگ ترین فضای معماری در همه جای دژ، تالار بزرگی است با ابعاد ۱۱‎/۸*۶ متر كه در میان آن سكویی خشتی به ابعاد ۳‎/۳*۱ متر و بلندی ۶۰ سانتی متر برپا شده است. سطح بالایی این سكو مانند آب چكان لبه دیوار در هر سمت به ضخامت یك خشت گسترش یافته است. همه دیوارهای این تالار بزرگ با رنگ سفید رنگ آمیزی شده و كف آن خشت فرش است.
در دیوارهای جنوبی و غربی آن كه سالم ترند، ۴ تاقچه تزئینی تعبیه شده و كف آنها را با تخته سنگ هایی به رنگ سبز، فرش كرده اند. با توجه به وسعت این تالار و كاربرد این گونه سكوها كه در معابد پیش از تاریخ و دوران تاریخی به «سكوی نذر» شهرت دارند، به احتمال فراوان این فضای معماری یك «معبد مادی» بوده است. به دلیل تقدیس این معبد، مادها دور سكوی نذر را دیواری می كشیدند تا همچون ضریح از آن محافظت كند و همچنین پیش محراب كوچكی كه در كنار اتاق معبد قرار دارد، گویای آن است كه همه اجازه ورود به این عبادتگاه را نداشته اند و آداب و رسوم خاصی برای حضور در این محل وجود داشته است.
فضای درون این عبادتگاه پس از متروكه شدن مانند عبادتگاه مادی در «تپه نوشیجان» با مصالح ساختمانی پر شده بود با این تفاوت كه در اینجا به جای سنگ و كلوخ از خشت استفاده كردند. سرپرست هیأت كاوش محوطه ازبكی در گزارشی كه بعدها منتشر كرد، كاربری مذهبی بزرگ ترین فضای معماری در دژ مادی را انكار كرد.
در یكی از تالارهای قلعه، آثار در و پاگرد به دست آمده و بعضی از اتاق های آن به دلیل اهمیتی كه داشتند با درگاهی تزئینی از هم جدا می شدند. در آنجا همچنین تاقچه هایی كشف شده كه برای ساخت آنها از خشت های قالبی قوس دار استفاده كرده اند. این تاقچه ها در زمره استثنائات است، زیرا پیش از این دوره، نشانه هایی از «قالب» در هیچ یك از محوطه های باستانی به دست نیامده است.
قلعه مادی محوطه ازبكی هرگز با حمله دشمن، آتش سوزی و محاصره مواجه نبوده است و دلیل متروكه ماندن آن می تواند روی كار آمدن سلسله هخامنشیان در اواسط قرن ششم پیش از میلاد وتفاوت سیستم اداری این سلسله با سلسله مادی باشد. به همین دلیل ساكنان دژ فرصت كافی در اختیار داشتند تا وسائل خود را به مكان دیگری انتقال دهند.
هر مشتاق فرهنگ و مدنیت سرزمین ایران می تواند از فراز دژ مادی در ارتفاع ۲۶ متری تپه مرتفع ازبكی، كل شهر صد هكتاری اطراف تپه را مشاهده كند. زمین های تقسیم بندی شده رنگ در رنگ زیر كشت انواع محصولات كشاورزی، نشان دهنده تسطیح نیمی از شهر مادی است كه دیگر امكان حفاری در آن وجود ندارد. باستان شناسان می گویند جای جای این محوطه، باستانی است و جدیدترین آثار آن به دوره مادها می رسد یعنی تاریخی حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.
دكتر مجیدزاده معتقد است كه تپه مرتفع محوطه ازبكی بقایای ۳ قلعه را در خود جای داده كه قدیمی ترین آن ۲هزار و ۲۵۰ مترمربع وسعت دارد و قطر دیواره های آن ۷متر است. این قلعه در حال حاضر در پائین ترین قسمت تپه مدفون شده و روی آن در دوره های بعد قلعه ای دیگر ساخته شده است كه جدیدترین و آخرین آن، قلعه متعلق به مادها است.
از سوی دیگر باستان شناسان در چهارمین فصل كاوش (سال۱۳۸۰) در ۳۰متری غرب تپه مرتفع در وسعت ۲۰۰ متر مربع، به بقایای محلی دست یافتند كه با توجه به دیوارها، تالار و برخی شواهد دیگر احتمالاً خانه یك صاحب منصب عالی مقام دوره ماد بوده كه ممكن است با گسترش كارگاه حفاری، وسعت این خانه به ۴۰۰ مترمربع هم برسد.
در دومین فصل كاوش در محوطه ازبكی (پائیز ۱۳۷۸) از دژ مادی، دیوارهای دورنگی كشف شد كه وجود آنها نشان می دهد كه مادها به منظور تزئین بنای خود، یك ردیف خشت خاكستری را بر روی یك ردیف خشت به رنگ خاك معمولی (قرمز) قرار می داده اند. از آنجا كه این گونه تزئینات در دوران «هخامنشیان» و در آثار به جای مانده در «تخت جمشید» و «پاسارگاد» به وفور مشاهده می شود، تصور می شد كه هخامنشیان این سبك كار را از «اورارتوها» كه پیش ازمادها می زیستند، فرا گرفته باشند.
این در حالی است كه كشفیات اخیر بیان كننده تعلق این سبك كار به مادها است.در اواخر چهارمین فصل كاوش (پائیز۱۳۸۰) نخستین پیكره سنگی متعلق به دوره مادها در محوطه ازبكی كشف شد. این پیكره سنگی استوانه ای شكل، حدود ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارد، اما از آنجا كه در قسمت پائین مجسمه آثار شكستگی وجود دارد احتمالاً اندازه اولیه مجسمه ۱۸ سانتی متر بوده است. این مجسمه مادی در عین سادگی از ظرافت خاصی برخوردار است و كلاهی كه بر سر دارد، مشابه طرح كلاه مادی در نقوش برجسته سنگی تخت جمشید و صخره های غرب ایران است.
همچنین استوانه ای بودن پائین تنه مجسمه احتمالاً بیانگر لباس پوستین مانند مادها است كه نمونه های مشابه آن بر نقوش برجسته بر جای مانده از مادها مشاهده می شود.این پیكره سنگی كه از جنس سنگ شنی است از كنار دیوار ورودی كف زمین یكی از ۳انبار قلعه مادی در تپه مرتفع كشف شد و باستان شناسان به لحاظ نوع پوشش، كلاه مجسمه ونیز لایه نگاری های انجام شده آن را متعلق به ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش و همزمان با دوره مادی می دانند. از این رو این مجسمه به عنوان نخستین اثر منتسب به مادها در زمینه مجسمه سازی ارزش فوق العاده ای دارد.
با توجه به تداول ساخت مجسمه های استوانه ای شكل در سراسر خاورمیانه، این مجسمه مادی نسبت به بسیاری از آثار كشف شده از بین النهرین، بسیار ساده و ابتدایی است. با توجه به این ویژگی می توان گفت مادها با وجود برخورداری از تجربه كافی در زمینه فلزكاری در مورد آثار سنگی تبحر چندانی نداشته اند.

حسین عسكری

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

قهوه‏ خانه در ایران

قهوه‏ خانه در ایران
در قدیم در گوشه و كنار شهرهای ایران و در سر راهها و منزلگاههای میان شهری قهوه ‏خانه‏ هایی دایر بود. قهوه‏ خانه‏ های قدیم درون شهری بهترین و جذاب‏ترین اماكن عمومی شهرها برای گذراندن اوقات فراغت بودند. هر یك از آنها محمولاً محل اجتماع و پاتوغ گروهی از قشرها و صنفهای گوناگون بود. قهوه‏ خانه ‏های سرراهی یا میان جاده‏ای كه به آنها چایخانه هم می‏گفتند، اكثراً سرپناههایی برای استراحت و رفع خستگی مسافران خسته و ماندهٔ بین راهی بود. این قهوه‏خانه‏ها معمولاً به دسته و صنفی خاص اختصاص نداشتند و مشتریان آنها رهگذرانی بودند كه برای نوشیدن چای و كشیدن قلیان و خوردن صبحانه یا ناهار و یا شام به این قهوه‏خانه‏ها می‏رفتند. نخستین قهوه ‏خانه‏ ها در ایران در دوره صفویان، و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه طهماسب (۹۳۰-۹۸۴هـ . ق)، در شهر قزوین پدید آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (۹۹۶-هـ .ق) در شهر اصفهان توسعه یافت. قهوه‏خانه در آغاز همان‏گونه كه از نامش پیداست، جای قهوه‏نوشی بود. با آمدن چای به ایران و كشت این گیاه در بعضی از مناطق شمالی ایران و ذائقه‏پذیر شدن طعم چای دم كرده میان مردم، كم‏كم چای جای قهوه را در قهوه‏خانه گرفت. از نیمه دوم قرن سیزدهم هجری چای‏نوشی در قهوه‏ خانه‏ ها معمول شد. لیكن نام قهره‏خانه همچنان بر آنها باقی ماند. در دوره قاجار، به خصوص دورهٔ پادشاهی ناصرالدین شاه زمینه برای گسترش قهوه‏خانه در شهرهای بزرگ، از جمله شهر تهران، فراهم گردید. با ریشه گرفتن قهوه‏خانه در متن جامعه و میان توده مردم و توسعه آن در شهرها قهوه‏خانه توانست به صورت یك واحد صنفی فعال با كاركرد اجتماعی ـ فرهنگی ویژه و مشخصی خودنمایی كند. پیش از پا گرفتن قهوه‏ خانه ‏های عمومی در شهرهای ایران، در دربار پادشاهان صفوی آبدارخانه‏هایی بود كه در آنها قهوه می‏ریختند و به درباریان و مهمانان آنان می‏نوشانیدند. همراه با رسم قهوه‏پزی در دربار صفوی، شغل قهوه‏چیگری نیز پدید آمد و از مناصب مهم درباری شد.
قهوه‏چیان را از لحاظ نوع قهوه‏خانه‏ای كه می‏گرداندند و چگونگی كار و وظیفه‏شان می‏توان به چهار دسته تقسیم كرد:
۱. قهوه‏چیان شهرها كه در هر محله و كوچه و گذر، یا درهر بازار و بازارچه و سرایی قهوه‏خانه‏ای داشتند، قهوه‏خانه‏هایشان محل تجمع صنفهای مختلف بود. در هر یك از این قهوه‏خانه‏ها كارگرانی بودند كه قهوه‏چیها را در گرداندن قهوه‏خانه و عرضه خدمات به مردم كمك می‏كردند، مانند كارگرهای “پای بساط“، “جارچی“، “قندگیر“، “استكان‏شوی“، “قلیان چاق‏كن“ یا “سرچاق‏كن“، “آتش بیار“ و “دیزی‏پز“. هر یك از حمامهای عمومی معتبر شهرها نیز قهوه‏خانه یا آبدارخانه‏ای داشت كه آن را یك قهوه‏چی یا یك قلیاندار یا یك غلام قهوه‏چی می‏گرداندند و از مشیریان با چای و قلیان و چپق پذیرایی می‏كردند.
۲. قهوه‏چیان قهوه‏ خانه‏ های خصوصی
در دوره صفوی در دربار پادشاهان كسانی به نام “قهوه‏چی باشی“ آبدارخانهٔ دربار را می‏گرداندند. در عهد ناصرالدین شاه نوشیدن قهوه و چای، هر دو در دربار و خانه‏های بسیاری از روحانیان، اعیان و رجال درباری معمول شد كه اینان آبدارخانه‏ها یا قهوه‏خانه‏هایی در دربار و خانه‏های خود برپا كرده بودند. در این آبدارخانه‏ها، قهوه‏چیان و قلیان چاق‏كنان ماهر با منصبهای قهوه‏چی، غلام قهوه‏چی و قلیاندار و قهوه‏چی باشی یا آبدارباشی به كار گمارده شده بودند.
۳. قهوه‏ چیان قهوه ‏خانه ‏های موقت
به هنگام عزاداریها و روضه‏خوانیهای بزرگ، به خصوص عزاداریهای سالار شهیدان، امام حسین (ع)، در دههٔ محرم و اربعین حسینی در ماه صفر، و در مجالس عروسی و میهمانیهای بزرگ، مانند ولیمهٔ بازگشت از سفر حج یا ختنه‏سوران، و اجتماعهای صنفی و سیاسی قهوه‏خانه‏هایی در طول ایام گردهماییها برپا می‏شد.این قهوه‏خانه‏ها در خانه‏ها و تكیه‏هٔا و مساجد دایر بود.
۴. قهوه‏ چیان دوره‏ گرد
قهوه‏چیرگی دوره‏گرد یا سیار یكی از شغلهای سرپایی رایج در شهرها بود. قهوه‏چیان دوره‏گرد بساطی ساده و جمع و جور داشتند. این گروه قهوه‏چی، قهوه یا چای را به كوچه و بازار می‏بردند و در محل تجمع كارگران و پیشه‏وران و كسبه بساط می‏افكندند و از راه فروش قهوه و چای زندگی را می‏گذراندند.قهوه‏ خانه در جامعه ایران، تحول و دگرگونی بزرگی در شكل گردهماییهای مردم و شیوهٔ گذراندن اوقات فراغت و نوع سرگرمیهای آنان فراهم آورد. مردم از هر قشر و گروه هر روز پس از دست كشیدن از كار روزانه، و در ایام و اوقات بیكاری در قهوه‏خانه‏ها جمع می‏شدند و ساعتها به گفت وگو با هم و تبادل نظر درباره كارهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی می‏پرداختند.در مجالس شبانهٔ قهوه‏خانه‏ها، به خصوص شبهای ماه رمضان كه آیینهای سخنوری و مرثیه‏سرایی و نقالی و شاهنامه‏خوانی و بازیهای قهوه‏خانه‏ای در آن برگزار می‏شد، معمولاً جمع زیادی از اهالی محل و مردم محله‏های دیگر شركت می‏كردند و در یك محفل انس و دوستی و فضای فرهنگی و ادبی با هم ارتباط برقرار می‏كردند. قهوه‏خانه كه تا چند دههٔ پیش كانون نشر و ترویج فرهنگ سنتی و دستاوردهای ادبی و هنری گذشتگان ما بود و توانسته بود تاحدی یادمانهای گذشته را در جامعه ایران و میان عامه مردم زنده و پایدار نگه دارد كم‏كم كاركرد خود را از دست داد و صرفاً به محلی برای نوشیدن چای و خوردن صبحانه و ناهار، و رفع خستگی درآمد و در زمان حاضر با رونق فرهنگ غربی در میان ایرانیان و با جایگزین شدن ساندویچ‏ فروشیها، كافی شاپها و...، قهوه‏ خانه ‏ها متروك شدند و دیگر هیچ اثری از آن قهوه‏خانه‏ها در زندگی اجتماعی ایرانیان مشاهده نمی‏شود مگر در برخی روستاها كه هنوز بافت سنتی آنها دست نخورده باقی مانده است. در سالهای اخیر برخی از افراد با ذوق در تهران و بعضی شهرهای دیگر ایران اقدام به بازسازی قهوه‏خانه‏هایی با حفظ بافت سنتی آن كرده‏اند، برای نمونه می‏توان از قهوه‏خانه سنتی آذری نام برد كه بازسازی آن براساس طرحی بر پایه مدارك و اسناد تاریخی و اطلاعات شفاهی صاحبنظران و مطلعان تهیه شده است. در بازسازی و تركیب‏بندی فضاها و نماها و آرایه‏ها كوشش شده تا عمدتاً از آجر و كاشی و سنگ و چوب و گچ و كاهگل استفاده شود تا بر اثر آمیختگی این نوع مصالح با هم در فضاها بافتی از معماری سنتی قهوه‏خانه‏های قدیم در چشم بینندگان تجلی یابد. فضاهای ساختمان قهوه‏خانه با مجموعه‏ای از پرده و تابلوی نقاشی، شمایل حضرت امیرالمومنین علی (ع)، عكسهای پهلوانان، اسباب و اشیای قدیم و زینتی، اسباب و اشیای مذهبی و گل و گلدان آرایش شده است. لباس كاركنان قهوه‏خانه، از قهوه‏چی و بساط‏دار و جارچی گرفته تا چای بده و دیزی‏پز و استكان جمع‏كن؛ لباسی است همشكل طرح لباسها از شكل لباسهای رایج مردم و قهوه‏چیان در اواخر دوره قاجار و اوایل دورهٔ پهلوی برگرفته شده است.

ماخذ: قهوه‏خانه‏های ایران اثر علی بلوكباشی

مختار حدیدی

وبگردی
طرح دلالی ملی بنزین !
طرح دلالی ملی بنزین ! - سخنگوی کمیسیون انرژی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح نمایندگان درباره اختصاص بنزین به ازای هر ایرانی توضیحاتی داد و گفت: قرار است سامانه‌ای ویژه این کار راه‌اندازی و تعبیه شود که بنزین در آن خرید و فروش شود.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.