سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / Tuesday, 17 July, 2018

شهر مادی در همسایگی تهران


شهر مادی در همسایگی تهران
مادها از قبایل آریایی بودند كه در هزاره نخست پیش از میلاد به تدریج در ولایات ایران ساكن شدند، ولایاتی كه از منطقه «ری» آغاز شده و به طرف مغرب تا ارتفاعات زاگرس و از طرف شمال و شمال غربی تا حدود «رود كورا» پیش می رفته است.
این همان ناحیه ای است كه به سرزمین ماد بزرگ معروف است. بزرگ ترین شهر آن «هگ متان» است كه آشوریان آن را «آمادانا» می نامیدند و امروزه «همدان» نامیده می شود. در همین شهر قدیمی است كه نخستین دولت تاریخی ایران غربی و مركزی به دست «دیااكو» به سال ۷۰۸ پیش از میلاد مسیح تشكیل شد. دولت ماد در یك قرن و نیم حكومت خود با منقرض كردن دولت زورمند آشور، حكومت وسیعی را به وجود آورد كه از جنوب ایران تا قسمتی از اراضی آسیای صغیر امتداد داشته است. حكومت مادها ۱۵۸ سال پس از تأسیس برافتاد.
بیشترین اطلاعات ما از معماری قلعه های دوره ماد در حقیقت از اسناد تاریخی «آشور» و نقاشی های آنان در كاخ های آشوری است. براساس این اسناد، دژهای مادی، ساختمان های مستحكم و عظیمی بودند كه بر ارتفاعات و صخره های طبیعی و گاهی بر روی خاكریزها و تپه های مصنوعی ایجاد شده و در اطرف آن ها، دست كم یك دیوار و یا گاه چند دیوار (حصار) بنا می شد. اغلب دیوارهای داخلی و خارجی قلعه های مادی از خشت خام ساخته می شدند، البته گاهی نیز دیوارهای اصلی از سنگ بنا شده اند. مادها در ساختن قلعه و نیز انتخاب موقعیت جغرافیایی برای ساخت وساز از معماری دژهای «اورارتویی» تأثیر گرفته اند.
با این كه مطالعه و پژوهش در محوطه های دوره ماد از جمله «گودین تپه» كنگاور، «نوشیجان تپه» ملایر، «تپه هگمتانه» همدان، «تپه باباجان» نورآباد و «تپه حسنلو» ارومیه اطلاعات خوبی از جزئیات معماری این دوره در اختیار باستان شناسان نهاده، اما تاكنون شواهدی از یك شهر مادی در این مكان ها به دست نیامده است.
برای نخستین بار در تاریخ باستان شناسی ایران، یك شهر مادی به وسعت یك كیلومتر در یك كیلومتر در محوطه باستانی ازبكی (۸۰ كیلومتری غرب تهران و در شهرستان نظرآباد) به همت دكتر یوسف مجیدزاده كشف شد كه تاكنون مشابه آن در هیچ یك از محوطه های باستانی منسوب به مادها مشاهده نشده است.
در مركز این شهر بر روی بقایای باستانی در تپه مرتفع، قلعه ای به وسعت ۹۵۰ متر مربع با حصاری به قطر ۵ متر ساخته شده است. این دژ و شهر پیرامون آن، شرقی ترین اثر شناسایی شده مادی در فلات مركزی ایران است؛ چون در متون تاریخی به حضور مادها در بخش هایی از شمال شرق ایران اشاره شده است، اما كشف آثار اداری مادها در ۸۰ كیلومتر غرب تهران برای نخستین بار صورت می گیرد.
دژ مادی ازبكی با دیوارهای درونی به قطر بیش از یك متر، دارای بخش هایی همچون تالار، بارعام، تالار شورا، تالار نشیمن خانواده فرمانروا، عبادتگاه، اتاق نگهبانان، برج دیده بانی و ۳ انبار و با ۲ هزار سنگ فلاخن است. در مجموع فضای معماری محصور بر فراز تپه، ساخت وسازی یادمانی برای سكونت شخصیتی اداری مانند حاكم یا فرمانروای منطقه بوده است كه به احتمال از سوی پادشاه مادها منصوب شده بود. در این دژ مستحكم، كارهای اداری مربوط به شهر مادی، نشست های رسمی نمایندگان شهروندان (ریش سفیدان) یا فرماندهان نظامی و مانند آن انجام می گرفت.
حصار ۵ متری دور دژ، سنگ های فلاخن انباشته شده در گوشه یكی از اتاق ها و چاه آبی به عمق ۴۰ متر كه به منظور استفاده در روزهای جنگ یا محاصره حفر شده، ارزش و اهمیت نظامی دژ را نشان می دهد. در این دژ پیش بینی های لازم برای دفاع از ساكنان آن و حتی همه یا بخشی از ساكنان شهر پائینی در كنار فعالیت های به اصطلاح كشوری صورت گرفته است.
وجود ۲ راه پله و بقایای ۲ سقف فروریخته نشان دهنده آن است كه بخش فروانروانشین این قلعه ۲ طبقه بوده است.
افزون بر آن اگرچه بیش ترین ارتفاع دیوارها در حال حاضر از ۲‎/۷۵ متر تجاوز نمی كند، اما محاسبه طول راه پله ها نشان می دهد كه ارتفاع سقف در حدود ۴ متر بوده است. به نظر دكتر مجیدزاده، معماران مادی به منظور پوشاندن سقف، تیرهای چوبی را كنار هم و كاملاً چسبیده به یكدیگر قرار می دادند و روی تیرها را پس از پوشانیدن آنها با بوریا و یا حصیر، با اندودی از كاهگل می پوشاندند.
بزرگ ترین فضای معماری در همه جای دژ، تالار بزرگی است با ابعاد ۱۱‎/۸*۶ متر كه در میان آن سكویی خشتی به ابعاد ۳‎/۳*۱ متر و بلندی ۶۰ سانتی متر برپا شده است. سطح بالایی این سكو مانند آب چكان لبه دیوار در هر سمت به ضخامت یك خشت گسترش یافته است. همه دیوارهای این تالار بزرگ با رنگ سفید رنگ آمیزی شده و كف آن خشت فرش است.
در دیوارهای جنوبی و غربی آن كه سالم ترند، ۴ تاقچه تزئینی تعبیه شده و كف آنها را با تخته سنگ هایی به رنگ سبز، فرش كرده اند. با توجه به وسعت این تالار و كاربرد این گونه سكوها كه در معابد پیش از تاریخ و دوران تاریخی به «سكوی نذر» شهرت دارند، به احتمال فراوان این فضای معماری یك «معبد مادی» بوده است. به دلیل تقدیس این معبد، مادها دور سكوی نذر را دیواری می كشیدند تا همچون ضریح از آن محافظت كند و همچنین پیش محراب كوچكی كه در كنار اتاق معبد قرار دارد، گویای آن است كه همه اجازه ورود به این عبادتگاه را نداشته اند و آداب و رسوم خاصی برای حضور در این محل وجود داشته است.
فضای درون این عبادتگاه پس از متروكه شدن مانند عبادتگاه مادی در «تپه نوشیجان» با مصالح ساختمانی پر شده بود با این تفاوت كه در اینجا به جای سنگ و كلوخ از خشت استفاده كردند. سرپرست هیأت كاوش محوطه ازبكی در گزارشی كه بعدها منتشر كرد، كاربری مذهبی بزرگ ترین فضای معماری در دژ مادی را انكار كرد.
در یكی از تالارهای قلعه، آثار در و پاگرد به دست آمده و بعضی از اتاق های آن به دلیل اهمیتی كه داشتند با درگاهی تزئینی از هم جدا می شدند. در آنجا همچنین تاقچه هایی كشف شده كه برای ساخت آنها از خشت های قالبی قوس دار استفاده كرده اند. این تاقچه ها در زمره استثنائات است، زیرا پیش از این دوره، نشانه هایی از «قالب» در هیچ یك از محوطه های باستانی به دست نیامده است.
قلعه مادی محوطه ازبكی هرگز با حمله دشمن، آتش سوزی و محاصره مواجه نبوده است و دلیل متروكه ماندن آن می تواند روی كار آمدن سلسله هخامنشیان در اواسط قرن ششم پیش از میلاد وتفاوت سیستم اداری این سلسله با سلسله مادی باشد. به همین دلیل ساكنان دژ فرصت كافی در اختیار داشتند تا وسائل خود را به مكان دیگری انتقال دهند.
هر مشتاق فرهنگ و مدنیت سرزمین ایران می تواند از فراز دژ مادی در ارتفاع ۲۶ متری تپه مرتفع ازبكی، كل شهر صد هكتاری اطراف تپه را مشاهده كند. زمین های تقسیم بندی شده رنگ در رنگ زیر كشت انواع محصولات كشاورزی، نشان دهنده تسطیح نیمی از شهر مادی است كه دیگر امكان حفاری در آن وجود ندارد. باستان شناسان می گویند جای جای این محوطه، باستانی است و جدیدترین آثار آن به دوره مادها می رسد یعنی تاریخی حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح.
دكتر مجیدزاده معتقد است كه تپه مرتفع محوطه ازبكی بقایای ۳ قلعه را در خود جای داده كه قدیمی ترین آن ۲هزار و ۲۵۰ مترمربع وسعت دارد و قطر دیواره های آن ۷متر است. این قلعه در حال حاضر در پائین ترین قسمت تپه مدفون شده و روی آن در دوره های بعد قلعه ای دیگر ساخته شده است كه جدیدترین و آخرین آن، قلعه متعلق به مادها است.
از سوی دیگر باستان شناسان در چهارمین فصل كاوش (سال۱۳۸۰) در ۳۰متری غرب تپه مرتفع در وسعت ۲۰۰ متر مربع، به بقایای محلی دست یافتند كه با توجه به دیوارها، تالار و برخی شواهد دیگر احتمالاً خانه یك صاحب منصب عالی مقام دوره ماد بوده كه ممكن است با گسترش كارگاه حفاری، وسعت این خانه به ۴۰۰ مترمربع هم برسد.
در دومین فصل كاوش در محوطه ازبكی (پائیز ۱۳۷۸) از دژ مادی، دیوارهای دورنگی كشف شد كه وجود آنها نشان می دهد كه مادها به منظور تزئین بنای خود، یك ردیف خشت خاكستری را بر روی یك ردیف خشت به رنگ خاك معمولی (قرمز) قرار می داده اند. از آنجا كه این گونه تزئینات در دوران «هخامنشیان» و در آثار به جای مانده در «تخت جمشید» و «پاسارگاد» به وفور مشاهده می شود، تصور می شد كه هخامنشیان این سبك كار را از «اورارتوها» كه پیش ازمادها می زیستند، فرا گرفته باشند.
این در حالی است كه كشفیات اخیر بیان كننده تعلق این سبك كار به مادها است.در اواخر چهارمین فصل كاوش (پائیز۱۳۸۰) نخستین پیكره سنگی متعلق به دوره مادها در محوطه ازبكی كشف شد. این پیكره سنگی استوانه ای شكل، حدود ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارد، اما از آنجا كه در قسمت پائین مجسمه آثار شكستگی وجود دارد احتمالاً اندازه اولیه مجسمه ۱۸ سانتی متر بوده است. این مجسمه مادی در عین سادگی از ظرافت خاصی برخوردار است و كلاهی كه بر سر دارد، مشابه طرح كلاه مادی در نقوش برجسته سنگی تخت جمشید و صخره های غرب ایران است.
همچنین استوانه ای بودن پائین تنه مجسمه احتمالاً بیانگر لباس پوستین مانند مادها است كه نمونه های مشابه آن بر نقوش برجسته بر جای مانده از مادها مشاهده می شود.این پیكره سنگی كه از جنس سنگ شنی است از كنار دیوار ورودی كف زمین یكی از ۳انبار قلعه مادی در تپه مرتفع كشف شد و باستان شناسان به لحاظ نوع پوشش، كلاه مجسمه ونیز لایه نگاری های انجام شده آن را متعلق به ۲ هزار و ۷۰۰ سال پیش و همزمان با دوره مادی می دانند. از این رو این مجسمه به عنوان نخستین اثر منتسب به مادها در زمینه مجسمه سازی ارزش فوق العاده ای دارد.
با توجه به تداول ساخت مجسمه های استوانه ای شكل در سراسر خاورمیانه، این مجسمه مادی نسبت به بسیاری از آثار كشف شده از بین النهرین، بسیار ساده و ابتدایی است. با توجه به این ویژگی می توان گفت مادها با وجود برخورداری از تجربه كافی در زمینه فلزكاری در مورد آثار سنگی تبحر چندانی نداشته اند.

حسین عسكری

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

دماوند خاستگاه اساطیری ایران زمین

دماوند خاستگاه اساطیری ایران زمین
دماوند، یكی از كهن‌ترین شهرها و اولین شهر اسطوره‌ای تاریخ روایی ایران است. هر كجا نام ضحاك، فریدون، كیومرث، منوچهر و... قهرمانان افسانه‌ای كیانی آمده، نام شهر دماوند نیز ذكر شده است. گوبنیو درباره قدمت دماوند نوشته است: «بلده كوچك دماوند، مسلما از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست، اعم از این كه آن را به جای ورنه چهارگوش بشناسیم، یا یكی از بناهای قدیمی اعصار بدانیم. بی‌شك تاریخ تولد آن در اعصار اولیه است.»
دماوند، از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است كه در تاریخ روایی ایران، بنیادش را به كیومرث نسبت می‌دهند، آثار و شواهد به دست آمده، حاكی از حضور انسان از كهن‌ترین دوران حیات بشر در این سرزمین است. بنا به گفته گوبنیو در قدمت و دیرینگی آن تردید نمی‌توان داشت به سبب همین قدمت و اهمیت، ۷۳ سال پیش به پیشنهاد مرگان فرانسوی، شهر دماوند و روستاهای اطراف آن به عنوان یك اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۵۶ به ثبت رسیده باید اذعان داشت كه در میان آثار ملی به ثبت رسیده، شهری را نمی‌توان یافت كه این گونه به ثبت تاریخی رسیده باشد. سرزمین دماوند، به واسطه كوه مقدس و مینوی دماوند كه صحنه شماری از رویدادهای اساطیر و افسانه‌ای است، یكباره آیین و اسطوره و تاریخ را در می‌نوردد و خود مبدل به نمادی یگانه می‌شود و شهرت و آوازه خود را به سرزمینی می‌دهد كه از لحاظ داشتن آب و هوای خوب، زمین حاصلخیز و موقعیت عالی سوق الجیشی و نظامی، بین مازندران و فلات مركزی در طول تاریخ اهمیت بسیاری یافته است. به همین سبب، با وجود زلزله‌های مكرری كه این منطقه را به ویرانی كشانده، زندگی كماكان جریان داشته است.
پیشینه تاریخی این سرزمین، نیاز به بررسی باستان شناختی دارد، تا زوایای تاریك آن به روشنی آشكار شود، اما آنچه از متون تاریخی بر می‌آید، این است كه شهر و كوه دماوند به حوزه اسطوره تعلق دارد و حاكمان این سرزمین، با عنوان مسغمان. كه منصبی روحانی بودند و نسبت خود را با داستانی به ارمابیل می‌رساندند، توانستند تا مدتها طولانی بر این سرزمین حكومت كنند. پس از فتح این سرزمین از سوی لشكریان اسلام، تجمع جمعیت و وسعت و گسترش شهر به اندازه‌ای بود كه نیاز به مسجد جامع محسوس شد. بدین ترتیب، برای اولین بار مسجد جامعی كه نمونه آن را فقط در قرون اولیه اسلامی می‌توان یافت، بر بالای تپه مشرف به شهر ساخته شد.
در دوره صفویه و قاجاریه، بین مناطق مختلف اطراف تهران، دماوند به سبب آب و هوای بسیار عالی و مناظر زیبا و بدیع بیش از سایر نقاط مورد توجه بوده است.
هنوز هم این شهر بی‌نظیر كه در میان دره‌ای تنگ و زیبا در دامنه كوهی معروف با قله سر به فلك كشیده و زیبایش واقع شده با افسانه‌هایی كه شهرت جهانی دارند، از زیباترین و بی‌نظیر‌ترین نقاط اطراف تهران محسوب می‌شود.
دماوند، منطقه‌ای كوهستانی است كه در قسمت جنوبی سلسله جبال البرز مركزی و در قسمت شمال شرقی و ۷۰ كیلومتری تهران واقع شده است، كه از شمال به لاریجان (یكی از شهرستان آمل) و سواد كوه (یكی از شهرستان‌های قائمشهر)، از جنوب و جنوب شرقی به گرمسار و ورامین، از شرق به شهرستان فیروز كوه و از غرب به تجریش تهران و شمیران و لواسانات محدود است.
این شهرستان جزء استان تهران و مساحت آن حدود ۴۶۴۵۲ كیلومتر مربع است و در جهت شرقی غربی گسترش دارد و ارتفاع متوسط آن حدود ۱۸۰۰ متر از سطح آبهای آزاد است.
شهرستان دماوند، براساس آخرین سرشماری سال ۱۳۷۵ حدودا ۹۳۹۲۰ نفر جمعیت داشته كه از این تعداد ۵۳ درصد در جامعه شهری و ۴۷ درصد در جامعه روستایی ساكن هستند. دماوند دارای ۴ منطقه شهری است كه عبارتند از شهر دماوند، رودهن ، گیلان، آبسرد، و دارای بخش مركزی شامل دهستان‌های تار رود ابرشیوه، جمارود و بخش‌ رودهن شامل دهستان‌های مهرآباد و آبعلی.
بخش اعظم این شهرستان كوهستانی است، به طوری كه در شمال آن، كوهای مرتفعی نظیر سیاه چال چنگیزچال و در بخش جنوبی آن، كوههای قره آغاج و در بخش میانی، جلگه‌های گیلاوند، رودهن و بومهن. كه شیب ملایمی به طرف جنوب دارند. قرار داد قابل توجه است كه قله باشكوه دماوند كه از تهران و مناطق اطراف قابل رویت است، از خود شهر دماوند دیده نمی‌شود.
مردم این شهرستان دارای دین اسلام و مذهب شیعه اند. در گذشته در قسمتهای مركزی عده ‌ای از یهودیان ساكن بودند كه به مرور ایام مهاجرت كردند.
زبان مردم این شهرستان یكی از لهجه‌‌های قدیمی تاتی است و از گروه‌ زبانهای غربی ایران و زبان قدیمی آبادی‌های اطراف تهران محسوب می‌شود و با زبانهای مازندارانی و بعضی نواحی شمالی سمنان پیوند و نزدیكی دارد. در دماوند، شمیرانات، كن، سولقان و بعضی روستاهای اطراف تهران و كرج به گونه‌های مختلف این زبان سخن می‌گفته‌اند كه بتدریج از سخنگویان آن كاسته شده است.
● مكان‌های تفریحی اطراف دماوند
دریاچه سد لار، باغهای اطراف، شكارگاه‌های جنوب غربی و شمالی، سایت روزشهای هوایی مثل كایت، پاراگلایدر، پیست‌های اسكی، شن اسكی، اسكی چمن، و غارهای مختلف در كوههای اطراف مثل غار گل زرد، از مكانهای تفریحی دماوند هستند. پیست اسكی آبعلی هر ساله هزاران نفر را به سوی خود می‌كشاند. طبق بررسی‌های به عمل آمده ۹۳ درصد استفاده كندگان آن از اهالی تهران هستند. از دیگر مناطق ییلاقی و تفریحی چشمه اعلاست كه در شمال شهر دماوند قرار گرفته و با داشتن آب گوارا هر ساله عده زیادی را پذیراست. این آب دارای موادی چون كلسیم، منیزیم، آهن، نمك، سود، پتاس، كلروسدیم، بیكربنات و... است، كه برای درمان بیماری‌های كلیوی، تنفسی ، استخوانی، عضلانی، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های زنانگی و... مفید شناخته شده است.
مسجد جامع عقیق دماوند: این مسجد در مركز شهر بنا شده است. شواهد، آثار باقیمانده، پایه و اساس مسجد را به دوره سلجوقیان می‌رساند ولی با توجه به این موضوع كه در منطقه دماوند بارها زلزله رخ داده و بنای مسجد جامع آسیب دیده و بعد تعمیر و مرمت شده است، احتمال این كه مسجد قدمتی بیشتر داشته باشد نیز وجود دارد. براساس روایتی كه سینه به سینه نقل شده و تا به امروز هم میان مردم وجود دارد، در مكان مسجد جامع، قبل ازظهور اسلامی آتشكده بزرگی برپابود، كه پس از فتح منطقه از سوی لشكریان اسلام، آتشكده تبدیل به مسجد بزرگی شد. روایت دیگری نیز وجود دارد كه این مسجد را امام حسن(ع) بنا كرده است.
برج شبلی: این برج در منتهی الیه شرق شهر، بر فراز تپه‌ای مشرف بر شهر واقع شده است. از طرف شمال به رودخانه تار، از جنوب به قبرستان وسیع دوره اسلامی، از شرق به دره‌ای كه خط‌الراس كوه جنوبی است و از غرب به باغهای منطقه محدود است. در جبهه جنوبی و جنوب شرقی برج با فاصله حدود ۵۰۰ متر، قبرستان وسیع اسلامی از دوره صفویه وجود دارد. شبلی عارف مشهور قرن سوم هجری است. در نام و نسب او اختلاف بسیاری وجود دارد و در منابع فارسی و عربی او را به نامهای ولف بن جوری، جورین خلف، ولف بن حمزه و... خوانده اند.
امامزاده، امامزاده عبدالله و عبیدالله: مقبره برجی آن از بناهای باشكوه و زیبای دوره ایلخان مغول است و از لحاظ نقشه و ساختمان به سبك بناهای متعادل همعصر خود ساخته شده و با بناهایی چون، برج علاء الدین ورامین، مقبره برجی بسطام، امامزاده اظهر در همدان قابل مقایسه است.
امامزاده شمس الدین محمد: بنای این امامزاده مربوط به دوره صفویه است كه متاسفانه به سبب حوادث طبیعی چون زلزله و سیل از آسیب مصون نمانده است. تعمیرات و تغییرات انجام شده هنگام باز سازی به قدری زیاد است، كه بنا از حالت و فرم اولیه خارج شده و در نتیجه بنای كنونی از لحاظ هنر معماری فاقد ارزش است.

منبع: روزنامه جام جم
بهاره صفوی

وبگردی
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت !
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت ! - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند