جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کارنامه فرگوسن پس از ۲۰ سال رهبری شیاطین سرخ


کارنامه فرگوسن پس از ۲۰ سال رهبری شیاطین سرخ
سر الکس فرگوسن پیر عرصه فوتبال انگلستان امسال وارد بیستمین سال حضور خود در تیم منچستریونایتد شد مردی که در انگلستان وجهه یک قهرمان موفق را دارد. او از سال ۱۹۸۶ به این تیم آمد و تاکنون موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.
ورود او به اولدترافورد برابر شد با پایان سا‌ل‌ها بی‌نظمی در این تیم او با ورودش به همه بازیکنان فهماند که نظم و دیسیپلین. اولین شرط او برای حضور در تیم است. و با این ایدئولوژی سر الکس فرگوسن توانست نیمی را در لیگ برتر بسازد که اکنون به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین تیم‌ها در کنار چلسی، آرسنال و ... به پیش می‌رود.
فرگوسن هم اکنون ۶۴ سال دارد. او هر روز صبح قبل از سایر بازیکنان در محل کارش در باشگاه حاضر می‌شود. او در پاسخ به این سؤال که چرا تا این حد صبح زود به‌ سر کار می‌آئید می‌گوید "حضور زودهنگام در سر کار، انضباط تیمی را بالا می‌برد".
فرگوسن در سال ۱۹۹۳ با "شیاطین سرخ" به نخستین عنوان قهرمانی‌اش دست یافت که نخستین عنوان باشگاه پس از ۲۶ سال بود. او تا امروز ۷ بار دیگر به این عنوان دست یافته است. خود او اوج درخشش کاری‌اش را قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹ مقابل بایرن مونیخ عنوان می‌کند.
او در این‌باره می‌گوید: این پیروزی تأثیر شگرفی بر ما گذاشته بود زیرا هرگز فکر نمی‌کردیم بتوانیم این عنوان را به‌دست آوریم. منچستریونایتد در فصل گذشته برای نخستین بار در فصل مرحله گروهی لیگ قهرمانان از این رقابت‌ها کنار رفت. سپس او در تابستان "رود ون نیستلروی" را زیر قیمت فروخت. او موفق‌ترین گلزن اولدترافورد بود اما، مدت ها بود که با فرگوسن درگیری داشت، همانطور که پیش از آن با بکهام نیز نتوانسته بود بسازد.
فرگوسن هیچ جایگزینی برای بازیکنان خود نیافت. تنها اوون هارگریوز بایرن مونیخی است که مشتاق کار با فرگوسن است هر چند این اجازه را نیافته است.
چندی پیش شبکه تلویزیونی از همکاری غیرقانونی فرگوسن با جیسون پسرش که یک مدیر برنامه است پرده برداشته بود و از این رو است که او دیگر در نشست‌های خبری پایان رقابت‌ها حضور نمی‌یابد. مورینیو سرمربی چلسی درباره فرگوسن چنین می‌گوید: فرگوسن نمادی تاریخی فوتبال این کشور است.
آرسن ونگر سرمربی آرسنال هم می‌گوید: "تنها نقطه‌ضعف فرگوسن آن است که فکر می‌کند هیچ ضعفی ندارد. اگر فرگوسن به‌کار پایان دهد، من دلتنگ رقابت با او می‌شوم".
البته هیچ‌کس در منچستریونایتد به این موضوع فکر نمی‌کند. آنگونه که گری نول فکر می‌کند، سر آلکس می‌تواند هنوز یک دهه دیگر در اولدترافورد بماند. نوبل می‌گوید: چرا باید به فکر رفتن فرگوسن باشیم؟ او باشگاه را می‌شناسد و می‌داند که چگونه باید بازیکنان را به موفقیت برساند.
۴ سال پیش فرگوسن به فکر خداحافظی افتاده بود، اما باز آن را فراموش کرد. نوبل در مورد این انصراف می‌گوید: "هر چه زمان خداحافظی طولانی‌تر می‌شود آشکارتر می‌شود که او بدون فوتبال نمی‌تواند بماند".
فرگوسن اکنون در بیستمین سال حضورش به قهرمانی در لیگ برتر می‌اندیشد. او می‌گوید: "۲۰ سال حضور در یک باشگاه بدون تردید یک زمان طولانی است اما خوشحالم که با این وجود هنوز می‌توانم تیمم را هدایت کنم".
فرگوسن در بیست سال حضورش در این باشگاه به ۸ عنوان قهرمانی در لیگ برتر دست یافته است. ۵ بار در جام حذفی و ۲ بار در جام اتحادیه همچنین او در سال ۱۹۹۱ قهرمان جام در جام اروپا شد و در سال ۱۹۹۹ هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در آن بازی مردانش در فاصله ۲ دقیقه پایانی بازی، شکست را به پیروزی مبدل کردند تا از آن دیدار یک فینال افسانه‌ای بسازند.
قهرمانی با شیاطین سرخ در این سال مقابل بایرن مونیخ در ورزشگاه نیوکمپ بارسلون مهمترین موفقیت سرآلکس فرگوسن به حساب می‌آید. در بیستمین سالگرد حضور سر آلکس فرگوسن در منچستریونایتد، این تیم به یکی از بهترین تیم های انگلستان و اروپا تبدیل شده است.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید