جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به کتاب حافظه‌ی اصلی در کامپیوترهای شخصی


نگاهی به کتاب حافظه‌ی اصلی در کامپیوترهای شخصی
حافظه‌ی اصلی یكی از مهم‌ترین بخش‌های سخت‌افزاری یك كامپیوتر است كه در دهه‌های اخیر دست‌خوش تحولات متعددی شده و بر اهمیت آن به عنوان سخت‌افزاری كلیدی افزوده شده است. به‌طور كلی آن بخش از حافظه‌ی كامپیوتر كه ویژه‌ی ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز پردازنده در نظر گرفته شده، حافظه‌ی اصلی تلقی می‌شود.
ارتباط تنگاتنگ پردازنده با حافظه‌ی اصلی موجب پویایی و گستردگی فن‌آوری‌ها و مدل‌های آن (كه به سرعت جایگزین یكدیگر می‌شوند) شده است و بسترهای سخت‌افزاری مناسبی را برای دستیابی به كامپیوتری سریع‌تر فراهم می‌سازند. با توجه به روند سریع این تغییر و تحول و لزوم هماهنگی و همگامی با فن‌آوری‌ها و دستاوردها‌ی جدید، در این كتاب سعی شده است به جای بررسی فن‌آوری‌های منسوخ شده در عرصه‌ی حافظه‌های اصلی، كه در بیش‌تر كتاب‌های دانشگاهی در زمینه‌ی سخت‌افزار وجود دارد، به انواع حافظه‌های مدرن و كاربردی با دید كلی و در عین حال جامع پرداخته شود.
در این كتاب می‌خوانید:
▪ دانستنی‌های ابتدایی:
مفاهیم و تعاریفی كه در متن كتاب به‌طور گسترده از آن‌ها بهره گرفته شده است. هر چند مطالب این بخش در نگاه اول ابتدایی به نظر می‌رسند اما تسلط بر آن‌ها و هماهنگ‌سازی دانسته‌ها برای فهم و درك هرچه بهتر بخش‌های بعدی كتاب ضروری است.
▪ حافظه‌ی كامپیوتر:
مفهوم حافظه‌ی اصلی، تقسیم‌بندی‌ها و انواع مهم آن در این بخش به صورت جامع بحث شده‌اند.
▪ حافظه‌ی DRAM:
به عنوان مهم‌ترین و پركاربردترین نوع حافظه‌ی اصلی در بخش سوم كتاب بررسی و تحلیل شده است. با توجه به كاربرد وسیع این نوع حافظه در كامپیوترهای مدرن، حجم مطالب مرتبط با آن بسیار گسترده‌تر از انواع دیگر است. بنابراین اختصاص یافتن یك فصل از كتاب به آن، به معنی نادیده گرفتن انواع دیگر حافظه نیست. در این فصل سلول و تراشه‌ی حافظه‌ی DRAM به صورت جامع اما با دید كلی بررسی شده‌اند تا خواننده با دانسته‌هایی كه در بخش‌های قبلی كسب كرده است، با كار آن آشنا شود.
▪ ماژول‌های حافظه:
به عنوان اصلی‌ترین سخت‌افزاری كه از حافظه‌های DRAM بهره می‌برند در بخش چهارم كتاب بررسی شده‌اند. اهمیت ماژول حافظه در كامپیوتر به اندازه‌ای است كه معمولاً به آن RAM می‌گویند. در حالی‌كه فقط زیرمجموعه‌ای است از حافظه‌ی اصلیِ RAM. با توجه به این‌كه از زمان اختراع كامپیوتر، ماژول حافظه به عنوان یكی از سخت‌افزارهای اصلی آن به شمار می‌آمده و با سایر اجزای اصلی كامپیوتر راه پیشرفت فن‌آوری را پیموده است، در این كتاب به جای بحث‌های تاریخی و شرح ماژول‌های حافظه‌ا‌ی كه دیگر كاربرد ندارند، ماژول‌های حافظه‌ی امروزی و آن‌هایی كه در كامپیوترهای شخصی آینده كاربرد خواهند داشت، بررسی و تحلیل می‌شوند.
▪ چگونگی كاركرد ماژول حافظه: در این بخش، اجزای تشكیل‌دهنده‌ی ماژول حافظه و گذرگاه ارتباطی آن با سایر قطعات كامپیوتر به تفكیك بررسی شده‌اند و نحوه‌ی ارتباط و تبادل اطلاعات میان آن‌ها شرح داده شده است. در ادامه‌ی این بخش، عوامل زمان‌بندی ماژول حافظه معرفی شده‌اند تا بتوان مقایسه‌ی درستی بین ماژول‌های حافظه‌ی سنتی DDR و ماژول‌های حافظه‌ی جدید DDR۲ انجام داد.
▪ OverClocking ماژول حافظه:
در این بخش دو روش برای افزایش كارایی ماژول حافظه در كامپیوتر معرفی شده است.
مطالب علمی در این كتاب به شكلی بیان شده‌اند كه خواننده با داشتن كم‌ترین اطلاعات، در درك آن‌ها مشكلی نداشته باشد. بیان كردن مطالب تخصصی با این فرض، نیازمند دید كلی و صرف‌نظر كردن از پیچیدگی‌ها و استثناهاست. به همین دلیل، در نگاشتن مطالب سعی شده است شیوه‌ی بیانی انتخاب شود كه هم بتواند مخاطبان گسترده‌ای داشته باشد و هم ابزارهای لازم را برای تفهیم مطالب تخصصی به كار ببرد.


همچنین مشاهده کنید