شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تخم آفتاب گردان


تخم آفتاب گردان
● كلیات گیاه شناسی
هنگامی كه از گیاه آفتاب گردان سخن به میان می آید معمولاً تخم آفتاب گردان در ذهن تداعی می شود، زیرا كه همه ما با تخم آن آشنایی داریم چرا كه به مصرف تغذیه پرندگان می رسد و یا خود از آن استفاده می كنیم، ولی تمام قسمتهای این گیاه آفتاب پرست از ریشه و ساقه و شاخه و گل آن گرفته تا مغز ساقه آن دارای خواص بسیاری است.

سرخ پوستان آمریكا این گیاه را به خاطر تخم آن كه به مصرف غذا می رسد، می كاشتند و پرورش می دادند.
آفتاب گردان گیاهی است یك ساله و تا حدود سه متر رشد می كند. گل آن درشت و زیبا و به قطر ۳۵ سانتیمتر می باشد. در وسط گل قرمز رنگ آن دایره ای قهوه ای رنگ وجود دارد كه تخمهای آفتاب گردان دورادور آن را گرفته اند. این گیاه در اكثر نقاط دنیا وجود دارد. از تخم آفتاب گردان روغن گرفته می شود كه اشباع نشده است و برای پخت و پز مناسب است.
● خواص دارویی:
اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخمها و پایین آوردن فشار خون به كار می رود. اسانس برگهای آفتاب گردان خاصیت میكروب كشی دارد. در طب قدیم ایران و در طب چینی از تمام قسمتهای گیاه آفتاب گردان استفاده می شود.
در موارد زیر می توان از این گیاه استفاده كرد و از خواص درمانی آن برخوردار شد.
۱) زنگ زدن گوش:
مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مانند چایی دم كنید و روزی سه فنجان از این چایی بنوشید.
۲) تقویت معده و پایین آوردن فشار خون:
۳۰ گرم برگهای خشك آفتاب گردان را دم كنید و سه فنجان در روز بنوشید.
۳) سرگیجه و ورم صورت، آب آوردن بدن و تسریع زایمان:
۲۰ گرم از گلهای خشك آفتاب گردان را در آب جوش دم كنید و روزی سه فنجان از این دم كرده را بنوشید.
۴) درد معده، بیماریهای دستگاه ادراری، یبوست:
۳۰ گرم ریشه خشك شده آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مدت ۵ دقیقه بگذارید بجوشد یك فنجان از آنرا سه بار در روز بنوشید.
۵) آرتروز و ورم پستان:
هنگامی كه آفتاب گردان گل می دهد طبق گل ( قسمت پایین گل كه مانند بشقابی است) را جدا كرده و در آب انداخته آن قدر بجوشانید كه شیره چسبناكی باقی بماند و سپس این شیره را روی مفصلهای دردناك بمالید و ماساژ دهید، درد آرتروز برطرف می شود. برای درمان ورم پستان در زنان شیرده، طبق گل را هنگامی كه گل دانه داده است، جدا كنید و در زیر آفتاب خشك كرده و سپس تكه تكه كرده و بو ( سرخ كنید) دهید. كه كاملاً قهوه ای شود و بعد آن را خورد كرده به صورت پودر در آورید و این پودر را در آب جوش كه كمی شكر به آن اضافه كرده اید ریخته و این شربت را به مریض بدهید تاشفا یابد.
۶) اسهال خونی:
برای درمان اسهال خونی تخم آفتاب گردان را ( به مقدار ۳۰ گرم ) در آب ریخته و حدود یك ساعت با حرارت ملایم بپزید سپس آن را با نبات یا قند شیرین كرده و به مریض بدهید.
۷) سردردی كه همراه با سرماخوردگی است:
۳۰ گرم تخم آفتاب گردان را در دو لیوان ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دوبار در روز بنوشید.
۸) بیماری فتق: ۳۰ گرم ریشه تازه آفتاب گردان را با آب وشكر قهوه ای بجوشانید و جوشانده آن را سه بار در روز
بنوشید.
۹) سنگ كلیه:
حدود یك متر از مغز ساقه آفتاب گردان را در دو لیوان آب ریخته و بگذارید آهسته به ملایمت بجوشد تا مقدار آن به نصف لیوان تقلیل یابد، آن گاه به مدت یك هفته و روزی یك بار آن را بنوشید تا از شر سنگ كلیه راحت شوید.
۱۰) زخم، بریدگی و جراحت:
مغز ساقه آفتاب گردان را باید له كرد و مانند پماد روی زخم جراحت گذاشت كه خونریزی را بند می آورد و بهبودی را تسریع می كند. سعی كنید گیاه آفتاب گردان را در حیاط منزل خود بكارید و از خواص درمانی آن استفاده كنید.
تخم آفتاب گردان را می توانید از مغازه ها و برخی از داروخانه ها خریداری كنید. البته تخم آفتاب گردان را باید به صورت خام استفاده كنید چون بو داده و نمك زده آن دارای خواص ذكر شده در این مبحث نمی باشد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید