جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دوستی به باریکی یک نخ


دوستی به باریکی یک نخ
به عبارتی، نخ دندان مسواكی است كه برای قسمت‌های بین دندانی(نواحی كه مسواك به آن نمی‌رسد) باید از آن استفاده شود. بسیاری از افراد از نخ دندان تنها در هنگام ضرورت یعنی وقتی خرده‌های غذایی در بین دندان‌هایشان گیر كرده، استفاده می‌كنند. غافل از آنكه عدم استفاده مرتب از نخ دندان باعث می‌شود ناحیه بین دندان‌ها پوسیده شود و این پوسیدگی‌ها از آنجا كه از بین دندان‌ها آغاز می‌شود تا مدت‌های طولانی برروی دندان‌ها دیده نمی‌شود و هنگامی حفره پوسیدگی بین دندانی در دندان‌ها دیده می‌شود كه پوسیدگی پیشرفت زیادی كرده است. از طرفی عدم استفاده از نخ دندان باعث ایجاد التهاب‌های شدید و بیماری‌ حاد لثه و همینطور بوی بد دهان خواهد شد.
● از چه نوع نخ دندانی استفاده كنیم؟
انواع گوناگونی از نخ دندان وجود دارد. نكته مهم آن است كه برای تمیز كردن ناحیه بین دندان‌ها باید از نخ‌های مخصوص كه برای این كار طراحی شده‌اند، استفاده كنیم. استفاده از نخ‌های متفرقه مثل نخ‌های قرقره یا نخ های پلاستكی و ... برای سلامت لثه بسیار خطرناك‌اند. از بین نخ‌های گوناگون دندان می‌توان علاوه بر نخ‌های معمولی به نخ‌های موم دار،‌ نخ‌های طعم دار، نخ‌های فلوراید‌دار،‌ سوپرفلاس‌ها،‌ نوارهای دندانی و نخ دندان‌های دسته‌‌دار اشاره كرد. نخ‌های موم‌‌دار برای افرادی كه دندان‌های بسیار فشرده دارند و نخ‌های معمولی به سختی به ناحیه بین دندانی‌شان وارد می‌شود، كاربرد دارد.
نخ‌های طعم‌دار به دهان احساس تازگی می‌بخشند و نخ‌های فلوراید‌دار برای پیشگیری از پوسیدگی‌های بین دندانی موثرند. سوپرفلاس‌ها نخ دندان‌هایی هستند كه برای تمیز كردن زیر‌بریج‌های دندانی و یا نواحی بین دندانی در دندان‌هایی كه ارتودنسی ثابت می‌شوند،‌ استفاده می‌شود. این نخ‌ها دارای یك سر سفت است كه می‌توان آن را به ناحیه زیر بریج و روكش یا براكت‌های ارتودنسی وارد كرد و با قسمت اسفنجی وسط نخ،‌ ناحیه مورد نظر را تمیز كرد. نوارهای دندانی نیز برای كسانی پیشنهاد می‌شود كه فاصله‌های بین دندانی بزرگتر از معمول دارند. این نوع نوارها ضخیم‌تر از نخ‌های معمولی هستند.
نوعی از مسواك‌های كوچك به‌نام مسواك‌های بین دندانی نیز وجود دارد كه برای تمیز كردن فواصل بزرگ بین دندان‌ها از آن استفاده می‌شود. گونه‌ای از نخ‌ دندان‌ها نیز وجود دارند كه به كمك دسته‌ای نگهداشته می‌شوند. این نخ دندان‌ها برای كسانی كه قادر نیستند به خوبی از نخ دندان‌های معمول استفاده كنند (مثل كودكان و یا افرادی كه بیماری‌های مفصلی و ناتوانی‌های جسمی دارند) پیشنهاد می‌شود. در بین این مجموعه متنوع از نخ‌های دندانی، این شما هستید كه با توجه به شرایط شخصی‌تان، یكی از آنها را انتخاب خواهید كرد. شاید لازم باشد كه از دندانپزشك یا بهداشت‌‌كارتان نیز در این مورد كمك بگیرید.
● چگونه از نخ دندان استفاده كنیم؟
پس از آنكه نخ دندان مناسب خود را انتخاب كردید باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید، استفاده از نخ دندان چند روز اول ممكن است مشكل به نظر بیاید اما پس از یك دوره كوتاه،‌ آن‌را به خوبی فرا خواهید گرفت و به آن عادت می‌كنید. نخ دندان كشیدن یك عادت بهداشتی ضروری است و مسواك زدن بدون استفاده از نخ دندان مثل آن است كه حمام بروید و یك سوم بدن خود را نشوئید. اگر تا كنون نخ دندان نمی‌كشیده‌اید و قرار است به تازگی آن را آغاز كنید ممكن است چند روز اول از لثه‌تان هنگام نخ كشیدن خونریزی داشته باشید. اگر روش نخ كشیدنتان صحیح باشد، این امر كاملا طبیعی است و به زودی لثه‌های شما دیگر خونریزی نخواهد داشت. پس استفاده از نخ را قطع نكنید. برای كودكان تا زمانی كه دندان‌های شیری دارند (اگر این دندان‌ها از هم فاصله دارند) لازم نیست نخ دندان كشیده شود اما برای نظافت دندان‌های شیری بهم چسبیده و نیز دندان‌های دائمی آنها حتما استفاده از نخ دندان در كنار مسواك لازم است.
● استفاده از نخ دندان
۱) حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از نخ را جدا كرده، دو سر آن‌را برروی انگشت‌های وسطی دو دست خود بپیچید. تا نخ كاملا بر روی این انگشتان محكم شوند.
۲) به كمك انگشت‌های شست و سبابه خود نخ دندان را با كنترل،‌ بین دندان‌های خود بلغزانید. نخ باید به كمك یك حركت اره‌ای و به آرامی وارد ناحیه بین دندانی شود تا لثه این ناحیه را آزرده نكند.
۳) نخ وارد شده به ناحیه بین دندانی باید دو سطح را تمیز كند. یكی دیواره جلویی دندان عقبی و دیگری دیواره عقبی دندان جلویی. با نخ وارد شده به سطح بین دندانی دندان را بغل كرده و به كمك حركت‌های رفت و بر گشتی >C< شكل این دو سطح را تمیز كنید. نخ باید آنقدر به دندان‌ها كشیده شود تا شما از برخورد نخ و دندان صدای تماس دو سطح صیقلی و تمیز را بشنوید. برای‌كشیدن نخ از نظم خاصی پیروی كنید یعنی از یك سمت دهان شروع كرده و تمام دندان‌ها را به ترتیب تمیز كنید تا دندانی فراموش نشود. اگر نخ دندان صحیح به كار رود استفاده روزی یك بار از نخ دندان كاملا كافی خواهد بود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید