جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پزشک ماشین تان باشید


پزشک ماشین تان باشید
حتما تا به حال دقت کرده اید که گاهی وقت ها ماشین ها بوی خاصی می دهند. اگر ماشین را تازه از کارخانه تحویل گرفته اید و متوجه بوی خاصی در آن شدید نگران نباشید چون این بوی تازگی ماشین و بسیار طبیعی است. اما خیلی وقت ها هم بوهای عجیب و غریبی از ماشین پخش می شود که نشان دهنده بروز مشکل مکانیکی در آن است و یک مکانیک با گشتن در اطراف ماشین و نگاه انداختن به آن به راحتی متوجه مشکل آن خواهد شد. یکی از گروه بوهای عجیب و غریب بویی چون شیره افراست.
این بو هنگامی که موتور ماشین در حال گرم شدن است و چند لحظه پس از خاموش کردن موتور حتی به مشام می رسد، علت آن نیز این است که اتیلن سمی که برای خنک کردن ماشین به کار می رود یا از شیلنگ بخاری ماشین یا رادیاتور آن نشت می کند. این بو می تواند از درپوش رادیاتور یا خود رادیاتور باشد، بخصوص زمانی که شما آن را از بیرون ماشین نیز حس کنید و اگر بو در قسمت مسافران ماشین نیز حس شود نشان دهنده بروز مشکلاتی در بخاری آن است. دسته دوم بوها، بویی شبیه بوی عرق بدن هنگام ورزش است. این بو زمانی متصاعد می شود که کولر یا بخاری آن را روشن می کنید. علت آن نیز این است که یک نوع کپک خاص در فضای مرطوب داخل تبخیرکننده ماشین رشد می کند.
برای حل این مشکل باید با مکانیک ماشین مشورت کرد. راه دیگر این است که دستگاه تهویه هوا را پس از اینکه یک کیلومتر با ماشین از خانه دور شدید، خاموش کنید. دسته سوم بوها شبیه تعفن یا گوگرد است. این بو بیشتر زمانی احساس می شود که زمانی طولانی در حرکت باشید. علت آن نیز این است که روغن گیربکس از صفحه انتقال یا دیفرانسیل نشت می کند. ترکیبات گوگرد موجود در بنزین فشار بسیار زیادی به روغن دنده ماشین وارد می کند و پس از مدت زیادی که از آن استفاده شد روغن حالت لجنی به خود می گیرد. در این مورد باید حتما مراقب نشتی زیر ماشین باشید، متاسفانه در این موارد باید به مکانیک مراجعه کرد.
در دسته چهارم بویی شبیه پمپ بنزین تولید می شود. این بو هم هنگامی به مشام می رسد که ماشین را داخل گاراژ پارک می کنید. هنگام گرمای بسیار زیاد هوا نیز این بو حس می شود. علت آن نیز وجود نفت خام است. در ماشین های فرسوده و قدیمی این بو پس از بنزین زدن از باک بنزین احساس می شود. در ماشین های مدرن به علت دارا بودن سیستم تبخیرکننده این بو کمتر احساس می شود.
پس هنگامی که چنین بویی به مشام تان رسید باید بدانید باک بنزین یا شیلنگ سوخت نشتی دارد. دسته پنجم بوها شبیه بوی تخم مرغ گندیده است. این بو هر زمان موتور ماشین روشن می شود به مشام می رسد و علت آن حضور استرسولفید هیدروژن در اگزوز است که گوگرد بنزین آن را به وجود می آورد. به نظر می رسد که در این فرآیند گوگرد و اکسید تشکیل می شود که در اغلب اوقات نشان دهنده بروز مشکلاتی در مبدل کاتالیزی است.
دسته ششم بوهای سوخت است. این بو هنگامی که ماشین در حال سرعت و در حال عوض کردن دنده هستید به مشام می رسد و علت آن نیز سوختن صفحه کلاچ است. بوی آن دقیقا مثل این است که یک مشت کاغذ را با هم یکدفعه در شومینه بریزید. در این موارد باید کلاج را عوض کنید یا خیلی از پدال کلاج استفاده نکنید. دسته هفتم ایجاد بویی شبیه روغن داغ شده است و این بو همزمان که موتور ماشین داغ می شود به مشام می رسد.
علت آن نیز نشت بنزین به داخل اگزوز است. این بو بسیار تند و دقیقا مثل بوی روغن سوخته هنگام آشپزی است. اگر همه بنزین داخل اگزوز بریزد تبخیر شده و دیگر روی زمین نخواهد ریخت. اگر دود از اگزوز بیرون بیاید نشان دهنده همین امر است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید