سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

Fahrenheit فارنهایت؛ یک بازی سراسر ماجرا


Fahrenheit فارنهایت؛ یک بازی سراسر ماجرا
نمی دانم تا به حال نام کمپانی کوانتیک دریم به گوش شما خورده است یا نه. خوب مهم نیست فقط کافی است بدانید این کمپانی نه چندان مشهور توانست با ساخت بازی «فارنهایت» تحولی عظیم در زمینه بازی های کامپیوتری و بخصوص ژانر ماجرایی به وجود آورد و به یکباره خود را در میان کمپانی های بازی سازی برتر جهان جای دهد و نام خود را بر سر زبان همه، مخصوصا طرفداران دوآتشه بازی های ماجرایی بیاندازد. احتمالا با خواندن همین چند خط تا پایان کار را متوجه شده اید. اینکه بازی دارای چه سبک و سیاقی است و موفقیت آن تا چه حد بوده است.
همان طور که اشاره شد بازی فارنهایت در ژانر ماجرایی جای دارد که البته از نظر روند و Game play کمی با دیگر بازی های این سبک متفاوت است. همین تفاوت ها یا بهتر بگوییم نوآوری ها به اضافه داستان و شخصیت پردازی عالی باعث شد تا فارنهایت در بین چند عنوان برتر سال قرار گیرد.
داستان بازی در مورد جوانی به نام «لوکاس» است که در یکی از روزهای سرد زمستان تحت تاثیر یک نیروی ناشناخته و به طور کاملا ناآگاهانه مردی را با ضربات چاقو به قتل می رساند و وقتی که به خود می آید راهی به جز فرار پیش روی خود نمی یابد. در همین حین دو مامور پلیس به نام های «کارلا» و «تیلور» مامور رسیدگی به این پرونده می شوند و تحقیقات خود را از محل وقوع جنایت آغاز می کنند...
حال کشف این موضوع که این نیروی ناشناخته از کجا آمده و یا سرنوشت لوکاس چه خواهد شد را بر عهده خود شما می گذارم زیرا با بیان کردن داستان تقریبا نیمی از جذابیت آن کاسته خواهد شد.داستان بازی به قدری جالب و گیراست که بعد از شروع بازی دل کندن از آن بسیار سخت خواهد بود. این مسئله با وجود حالت خاص بازی نیز بسیار تشدید می شود.
فارنهایت را در حقیقت می توان گزینه ای در میان یک فیلم و یک بازی تلقی کرد و یا به عبارت دیگر آن را روایت فیلم از پنجره یک بازی کامپیوتری دانست. هرقدر پیشروی شما در بازی بیشتر شود میل و علاقه شما برای ادامه آن نیز افزایش می یابد و اینجاست که به یکی از معدود مشکلات بازی برمی خوریم. بازی از نظر مدت بسیار کوتاه است و تقریبا با چیزی حدود ۷ یا ۸ ساعت بازی کردن به پایان می رسد. البته طراحان بازی با قرار دادن یک نوآوری دیگر توانسته اند بر این مشکل نیز سرپوشی بگذارند.
بازی در حالت کلی دارای سه پایان متفاوت است که این پایان ها بستگی به تصمیم گیری ها و نیز عکس العمل های شما در طول بازی دارد. همین امر به علاوه جذابیت بازی می تواند انگیزه دوباره بازی کردن را به راحتی برای مخاطب فراهم سازد. البته بد نیست بدانید که این فقط تصمیم گیری شما در مراحل پایانی است که بر پایان بازی شما اثر می گذارد و در مراحل ابتدایی این تصمیم گیری چیزی جز اختلاف در روند بازی به وجود نمی آورند.
نکته جالب دیگر در مورد بازی اینجاست که شما علاوه بر کنترل شخصیت اصلی بازی یعنی لوکاس، کنترل کارلاوتیلور را نیز برعهده دارید. یعنی شما هم در نقش یک قاتل و هم در نقش پلیس در بازی ظاهر می شوید.
در این بازی شما باید علاوه بر کنترل شخصیت ها بر حالات روحی آنها نیز کنترل داشته باشید و نگذارید که هر یک از آنها دچار افسردگی شوند. برای مثال شما می توانید برای شاد کردن روحیه یک کاراکتر مثلا لوکاس به استراحت و گوش دادن به موسیقی و یا به ورزش و نواختن آهنگ بپردازید. توجه داشته باشید که با افسردگی کامل یک شخصیت بازی در همان جا به پایان می رسد و شما می بایست بازی را از محل ذخیره شده قبلی آغاز کنید.یکی از مسائلی که شاید در طول بازی کمی آزاردهنده به نظر آید کنترل شخصیت ها مخصوص در هنگام انجام کارها و تعقیب و گریزهاست.
کنترل بازی از همان شیوه قدیمی چپ، راست، بالا و پایین پیروی می کند. به این صورت که در هنگام انجام کاری این کلیدها در میان صفحه نمایش ظاهر می شوند و شما باید به سرعت کلید خواسته شده را از میان چهار جهت اصلی و نیز چهار جهت واقع در قسمت numpad انتخاب و فشار دهید. یکی از نقاط ضعف این نوع کنترل در اینجاست که توجه مخاطب را به طور کلی به خود جلب می کند و در نتیجه او را از تماشای صحنه های جذاب بازی و نیز پیگیری دقیق داستان بازمی دارد.
گرافیک بازی در مقایسه با سایر بازی های امروزی در ساده ترین حالت خود قرار دارد ولی به هیچ وجه نمی توان آن را یک ضعف برای بازی تلقی کرد و در ضمن جذابیت بیش از حد بازی باعث می شود که مخاطب کمتر توجهی به این موضوع داشته باشد.
در فارنهایت همانند اغلب بازی های امروزی کارت های جایزه ای در سراسر بازی وجود دارند که شما می توانید با جمع آوری آنها به جایزه های بازی دست یابید و در پایان به همه شما اطمینان می دهم اگر این بازی را تا به حال تجربه نکرده اید و به دنبال یک بازی ماجرایی سرتاسر هیجان و پرکشش می گردید، فارنهایت می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.
امیر فاضلی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید