جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
بازاریابی صحیح، کلید موفقیت در هر کاری است
بازاریابی، غالباً مترادف با اطلاعرسانی حضوری، آگهی و تبلیغات برای یك محصول در نظر گرفته میشود، درحالی كه این موارد، تنها بخشی از این نظام هستند.
اگر تجربه خوبی از استخدام بازاریاب و یا ارسال بستههای تبلیغاتی ندارید، در تعیین هدف برای بازاریابی جای عرضه آنچه كه میخواهید بفروشید، توجه به نیازهای مشتری را در اولویت قرار دهید و شاهد نتایج مطلوب آن باشید. با یك بازاریابی صحیح و كامل، شما «مشتریانی راضی و وفادار»، «محصولاتی معروف و موفق»، «سفارشات و گردش كار بیشتر» و البته «شكایات كمتری» خواهید داشت. تاجران و كمپانیهای موفق همواره بخش مهمی از فعالیتها و هزینههای خود را به مطالعه و برنامهریزی برای دستیافتن به نیازهای مشتری و پاسخگویی به آن اختصاص میدهند. محصول، قیمت، مكان و تبلیغات چهار P معروف در بازاریابی هستند (Product, Price, place, promotion ) كه هر یك در شرایط خاص، اهمیت بیشتری در رشد میزان سود خواهند داشت.
● محصول یا خدمات
۱) محصولات و خدمات معمولاً برای برطرفكردن بخشی از نیازها عرضه میشوند كه ممكن است كاربردی (مانند پاك كردن لكه)، زیربنایی (برطرفكردن گرسنگی) و عاطفی (داشتن احساس خوب) باشند.
۲) تعیین اینكه محصولات و خدمات شما چه نیازهایی را مرتفع میكنند از اهمیت زیادی برخوردار است.
۳) محصولات یا خدمات ممكن است به نیازی پاسخ دهند كه شاید خود مصرفكنندگان نیز از وجود آن بیاطلاع بودهاند.
● قیمت
۱) اگر قرار است مشتریان محصولی را به اندازه كافی خریداری كنند، قیمت آن محصول باید واقعی باشد تا منافع طرفین تامین شود.
۲) قیمت واقعی برای محصولات با كیفیت، قیمتی است كه عادلانه باشد.
۳) میان قیمت و كیفیت باید یك تعادل منطقی وجود داشته باشد.
۴) عادلانه بودن قیمت صرفاً به منزله ارزان بودن محصول نیست. اگر قیمت یك محصول خیلی پایین باشد، مشتری ممكن است تصور كند كه كیفیت آن نیز نازلتر است.
● مكان
۱) محل قرارگرفتن یك فروشگاه و یا نماینده توزیع یك محصول، یكی از مهمترین عوامل برای رسیدن محصول به دست مشتری است.
۲) برای شركتها و یا محصولاتی كه دارای بازارهای محلی و خاص هستند، مكان، عامل تعیینكنندهای نیست، به عنوان مثال، علاقهمندان و كلكسیونرها حاضرند برای خرید به نقاط دوردست نیز مسافرت كنند.
۳) اینترنت، مكانیزم جدیدی برای برقراری ارتباط میان مشتریان و شركتها فراهم كرده است.
● تبلیغات
۱) آن دسته از فعالیتهای تبلیغاتی است كه مشتریان را از آنچه شما برای عرضه دارید، آگاه و آنها را به خرید تشویق میكند.
۲) در اكثر شركتها، فعالیتهای تبلیغاتی برای جذب مشتری ضروری هستند.
۳) مهمترین عامل در تاثیرگذاری تبلیغات، بررسی میزان تاثیر آن در میان مخاطبان خاص آن تبلیغ است.
برای مثال در دو هتل ممكن است تركیب عناصر بازاریابی متفاوت باشند.
برای یك هتل ۵ ستاره، محصول (رستوران ممتاز، امكانات ورزشی و اتاقهای عالی) اجزای عمده و اساسی تركیب هستند. مهمانان به دنبال محل شیك و لوكس میگردند و میپذیرند كه بهای خواسته خود را بپردازند.
در یك هتل معمولی، قیمت حرف اول را میزند! مشتریان این گونه هتلها معمولا تمایل دارند كه قیمتها مناسب و آنها قادر به پرداخت آن باشند.
سیدحجت سیدوكیلی
منبع : روزنامه تهران امروز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران انفجار حمله ایران به اسرائیل ایران و اسرائیل گشت ارشاد اصفهان ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت جنگ جنگ ایران و اسرائیل دولت سیزدهم
سیل زلزله دبی قتل کنکور هواشناسی تهران سیلاب شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی فضای مجازی
فرودگاه قیمت خودرو فرودگاه مهرآباد خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی بورس قیمت سکه دلار
تلویزیون احسان علیخانی تبلیغات سینمای ایران دفاع مقدس کتاب سریال تئاتر موسیقی
دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی فلسطین حسین امیرعبداللهیان عملیات وعده صادق غزه آمریکا جنگ غزه روسیه وعده صادق اسراییل چین سازمان ملل
فوتبال پرسپولیس صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بازی بارسلونا لیگ برتر کشتی فرنگی سپاهان تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام فناوری اپل وزیر ارتباطات ایلان ماسک ناسا
سلامت هموفیلی دیابت چاقی درمان و آموزش پزشکی سلامت روان کاهش وزن