پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


درباره هما فرجادی


درباره هما فرجادی
▪ متولد ۱۳۳۳ تهران
▪ فارغ التحصیل معماری از دانشكده معماری دانشگاه تهران با رتبه عالی، ۱۳۵۶
▪ عزیمت به انگلستان برای ادامه تحصیل در رشته معماری
▪ پایان دوره تحصیل معماری در دانشكده AA لندن، ۱۳۵۸
▪ تحصیلات در رشته تاریخ معماری در دانشكده هنر دانشگاه اسكس تا ۱۳۶۰
▪ مدیر دفتر معماری فرجادی- مصطفوی در لندن تا سال ۱۹۹۴
▪ مؤسس و مدیر دفتر معماری فرجادی در لندن
▪ استاد معماری در دانشگاه پنسیلوانیا، بهار ۲۰۰۰
▪ استاد مدعو معماری در دانشگاه كلمبیا، پائیز ۱۹۹۹
▪ استاد مدعو دانشگاه های پنسیلوانیا و نورنبرگ در آلمان، ۹۹-۱۹۹۷
▪ استاد معماری دانشگاه ادینبرگ، ۹۷-۱۹۸۹
▪ مدرسه عالی طراحی دانشگاه هاروارد، ۹۵ -۱۹۹۲
▪ استاد دانشگاه ییل، ۸۹-۱۹۸۷
▪ دانشیار معماری دانشگاه پنسیلوانیا، ۸۷-۱۹۸۴
▪ محقق مدعو دانشگاه پنسیلوانیا
▪ طراحی و ساخت بناهای متعدد كه در مسابقات بین المللی به رتبه های بالا دست یافته است
برخی از این آثار و جوایز عبارتند از:
ـ جایزه اول برای طراحی و ساخت سالن تئاترHackney Empire در لندن۱۹۹۷
مقام اول در مسابقه طراحی یك مركز تفریحی - اداری، سكونتگاهی در لندن به نامHornsy Road Tower Theatre development ۲۰۰۱
ـ جزو سه فینالیست در مسابقه ایستگاه قطار آلیشان Alishan mountain train station در تایوان، ۲۰۰۳
ـ مقام دوم در مسابقه طراحی میدان شهری كی لانگKeeling urban plaza در تایوان، ۲۰۰۴
ـ عضو رسمی فروم بین المللی RIBA از سال ۱۹۹۳
ـ داوری پروژه های متعدد معماری در دانشگاه های متعدد جهان
برخی از آثار مكتوب او عبارتند از:
ـ منطق عینی؛ مد و معماری(logique visuelle: Fashion and architecture)، ۲۰۰۲
چهارمین دوره جایزه معماری كه به ساختمان های مسكونی، اختصاص یافته بود، در سال ۸۳ در تهران برگزار شد. داوران این دوره عبارت بودند از شهاب كاتوزیان، فرامرز شریفی، حشمت الله منصف، نادر تهرانی و هما فرجادی، معمار از انگلستان...
شاید برای بسیاری از معماران جوان ایرانی،آشنایی با هما فرجادی معمار برجسته ایرانی به واسطه این مراسم فراهم شده باشد،اما معمارانی كه آثار همكاران خود را در بیرون ازمرزهای ایران دنبال كرده باشند، با نام و آثار فرجادی،آشنایی بیشتری دارند. چه او به واسطه حضور مستمر در مجامع بین المللی، از معدود معماران شناخته شده ایرانی در عرصه های برون مرزی بوده است.
هما فرجادی، در تهران به دنیا آمده است. پس از پایان تحصیلات متوسطه، با گرایشی كه به معماری می یابد،به دانشگاه تهران می رود تا در دانشكده هنرهای زیبا، معماری تحصیل كند. فرجادی در سال ۱۳۵۶ با رتبه عالی از دانشكده معماری دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و بی درنگ برای ادامه تحصیل به انگلستان عزیمت می كند تا در مدرسه مهم معماری لندن یعنی AA به ادامه تحصیل بپردازد.
اودر سال ۱۳۵۸ دوره معماری در دانشكده AA را به پایان رسانده است. و در سال ۱۳۶۰ نیز در ادامه تحصیلات خود یك دوره تحقیقاتی را در رشته تاریخ معماری در دانشكده هنر دانشگاه اسكس گذرانده است. این دوران، دوران پیوند كاری او با محسن مصطفوی معمار برجسته ایرانی و مدیر اسبق مدرسه AA و مدیر فعلی دانشگاه كرونل آمریكاست.
هما فرجادی در طول فعالیت حرفه ای خود تا سال ۱۹۹۴مدیر دفتر معماری فرجادی- مصطفوی بوده و پس از آن به عنوان مدیر دفتر شخصی خود به نام فرجادی به كار طراحی پرداخته است. برخی از طرح ها و كارهای ساخته شده او در مسابقات بین المللی به رتبه های بالا دست یافته اند. هما فرجادی از جمله معماران برجسته و معروف ایرانی به شمار می آید كه در ۳۰ سال گذشته كارها و فعالیت های گسترده و ارزنده ای را در زمینه معماری به انجام رسانیده است.
فرجادی رئیس دفتر معماری فرجادی در لندن و استاد به كارگیری معماری در دانشگاه پنسیلوانیا است. او در این سال ها محقق مدعو دانشگاه پنسیلوانیا بوده،درسال های ۸۷-۱۹۸۴ دانشیار معماری دانشگاه پنسیلوانیا شده و دردانشگاه ییل ۸۹-،۱۹۸۷ مدرسه عالی طراحی، دانشگاه هاروارد۹۵ -،۱۹۹۲ دانشگاه ادینبرگ ۹۷-،۱۹۸۹ دانشگاه های پنسیلوانیا و نورنبرگ در آلمان ۹۹-،۱۹۹۷ دانشگاه كلمبیا پائیز ۱۹۹۹ و. . . درس معماری داده است.
به خاطر طرح هایی كه دفترفرجادی در انگلستان، آمریكا و آسیا انجام داده بود، شركت او موفق به دریافت جایزه های متعدد بین المللی شد كه كسب این جوایز در سطح بین المللی نیز حائز اهمیت است. از جمله در سال ۱۹۹۷ جایزه اول را برای سالن تئاترHackney Empire در لندن به دست آورده ؛ شمای كلی این طرح كه مربوط به نوسازی تئاتر متچم (یك بنای درجه دو) می شود، شامل بازسازی صحنه و ملزومات پشت صحنه و همچنین ساخت بناهای جدیدی در سایت های مجاور است.
این بنا های جدید دو صحنه را فراهم می آورند كه یكی تئاتر جدید است با ظرفیت ۲۰۰ صندلی و دیگری صحنه تمرین به انضمام بخش تحصیلی و مدیریت و فضاهای عمومی. این طرح با تماس و همكاری نزدیك با مدیریت هنری و اعضای بورد تحصیلی مجموعه توسعه پیدا كرد و در كمیسیون هنرهای زیبا و میراث انگلستان به نمایش گذاشته شد و مورد توجه قرار گرفت و سپس در بنیاد معماری لندن در معرض تماشا قرار گرفت و در نهایت، ماه مه سال ۱۹۹۷ طرح را در یك مسابقه بزرگ بین المللی از آن خود كرد.
همچنین در مسابقه طراحی یك مركز تفریحی _ اداری، سكونتگاهی در لندن به نامHornsy Road Tower Theatre development مقام اول را در سال ۲۰۰۱ كسب كرده است. فرجادی در مسابقه ایستگاه قطار آلیشان Alishan mountain train station در تایوان (۲۰۰۳) نیز جزو ۳ فینالیست بود. این طرح شامل طراحی مجدد و استراتژیك خط آهن كوه آلیشان می شود كه به مثابه یك اتفاق تكنولوژیك در دل این كوه تجربه شد. این طرح فارغ از این استراتژی كلی به انبوهی از طراحی های جزئی برای دو ایستگاهی كه در مسیر این خط آهن قرار دارند، نیاز داشت؛ یعنی ایستگاه های فنكیهو و اروانپین.
فرجادی می گوید :«برای طرح آلیشان ما بر این باور بودیم كه باید امكانات آن از یك استانده بحرانی تبعیت بكند تا در نهایت قادر باشد توریست ها و جهانگردان بین المللی را به آنجا بكشاند. یعنی بتواند تعداد آنها را به رقمی كه دولت تایوان برای سال ۲۰۰۸ پیش بینی كرده است برساند. بدین ترتیب ایستگاه ها نباید تنها از مجموعه ای از علامت های راهنما ساخته می شدند و در نظر گرفتن امكانات رفاهی و تفریحی در اطراف ایستگاه ها و همچنین برای جماعات محلی الزامی می نمود.
در ضمن صرف توسعه خط آهن و ساخت دو ایستگاه جدید به قدر كافی نیاز به توجه و محاسبه داشت چون بدون این دو ایستگاه هم میان دو نقطه مبدا و مقصد تراكم مسافران به چشم می خورد. در هر حال طرح می بایست در كلیت خود بتواند، تا تعداد توریست ها و امكاناتی را كه در اختیار آنها می گذارد، در تمامی فصول بالا و پائین گردشگری حفظ نماید.
با توجه به تمامی این موارد پاسخ راهبردی ما به این مسأله مهیا كردن برنامه های جدید بوم -فرهنگی eco-cultural و خود-باز تولیدكننده ای بود كه می باید در اطراف ایستگاه ها اجرا و یا به عبارت بهتر كاشته می شدند . هدف ما از این امكانات هایبریدی بوم - فرهنگی تبدیل كردن ایستگاه ها به مكانی برای تعامل میان ساكنان محلی و جهانگردان بود.
هر طرح متناسب با شمار گردشگران رشد خواهد كرد و از این سو در ایستگاه های بزرگ تری همچون شیوشیلیائو و فنكیهو شماری موزه برای معرفی ویژگی های فرهنگی و تاریخی و تكنولوژیك در نظر گرفتیم كه هم اطلاعاتی در اختیار جهانگردان بگذارد و هم تلویحا به غرور افراد محلی كمك كند.»
در مسابقه طراحی میدان شهری كی لانگKeeling urban plaza در تایوان (۲۰۰۴) نیز هما فرجادی مقام دوم را به دست آورده است. این طرح در واقع یك طرح جامع شهری است كه به فضاهای عمومی و مسیر عبور پیاده رو ها از بندر به درون شهر را سامان می بخشد . از نقطه نظر چشم انداز این طرح منظری جدیدی را از شهر می آفریند كه از سمت دریا قابل رؤیت خواهد بود یعنی برای كشتی هایی كه خود را به ساحل می رسانند
از دیگر طرح های ساخته شده او فروشگاه «لوئیز ووئیتون» Louis Vuittonدر توكیو در سال ۲۰۰۳ است كه در مجلات معماری معروف بازتاب خوبی داشته است. طراحی های دیگر او هم در بسیاری از مجلات معروف جهان معرفی شده اند.هما فرجادی علاوه بر طراحی در چند دانشگاه معتبر از جمله ییل، هاروارد، كلمبیا و AA به عنوان مدرس فعالیت كرده و از سال ۲۰۰۱ تا به امروز استاد راه دور دانشگاه پنسیلوانیاست. او همچنین از سال ۱۹۹۳ عضو رسمی فروم بین المللی RIBA است و به عنوان ممتحن رسمیRIBA، مسئولیت بررسی و داوری طرح ها را در دانشگاه های متعدد جهان برعهده داشته است. انستیتوی سلطنتی معماران انگلیس كه یكی از معتبرترین و پرنفوذترین انستیتو های معماری در سراسر جهان است، تا اكنون به فراهم كردن فضایی برای فعالیت و هدایت معماران مشغول بوده است. ریبا یك نهاد عضوگیر است و هم اكنون ۳۰ هزار عضو دارد كه به وسیله جك پرینگل هدایت می شود. این انستیتو با ۱۷۰ نفر پرسنل در یك مجتمع در داخل لندن مركزی و ۱۲ شعبه در نقاط محلی به فعالیت های خود ادامه می دهد.
در سال ۱۹۹۴ مجله معماری پرینستون مروری بر كارهای هما فرجادی را با عنوان فضای با تأخیر به چاپ رسانده و از جمله كارهای انتشاراتی او نیز كتابی به نام منطق عینی؛ مد و معماری(logique visuelle: Fashion and architecture) در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسیده است.
دفتر معماری فرجادی تنها دفتری بوده كه از انگلیس برای شركت در نمایشگاه خانه های قرن بیستم در موزه هنرهای مدرن نیویورك انتخاب شده و توسط MOMA در كاتالوگ خانه های غیرخصوصی به چاپ رسیده است.
هما فرجادی اكنون رئیس دفتر معماری فرجادی در لندن و استاد معماری در دانشگاه پنسیلوانیای آمریكا است كه طرح های او در انگلستان و آمریكا و آسیا تاكنون در سطح بین المللی منتشر و به نمایش گذاشته شده و بسیاری از این طرح ها موفق به اخذ جوایز بین المللی متعددی شده است. در حال حاضر نیز طرح خانه « ب-و »كه از سوی دفتر طراحی او ارائه شده، برنده جایزه نخست مسابقه RIBAشده است. این طرح كه در سال ۲۰۰۱ تكمیل شد، تنها طرحی بود كه از سوی كشور انگلستان برای حضور در نمایشگاه خانه های غیر خصوصی كه در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورك برگزار شد، معرفی شده بود .
این نمایشگاه بعدها به صورت دوره ای در موزه های مهم اروپا و آمریكا برگزار شد. طرح تئاتر «هاكنی امپایر» لندن نیز از سوی فرجادی برنده شده است. به فهرست طرح های برنده شده، باز هم می توان اسامی دیگری را از جمله مسابقه بین المللی برای طراحی مائیتریا را افزود. مائیتریا یك مركز جهانی بودیسم در هندوستان است كه ساخت آن بالغ بر ۱۲۰ میلیون پوند هزینه داشته است .
طراحی مركز تایپی كه یكی از طرح های منتخب مجمع طراحی آسیا محسوب می شود، نیز تاكنون در بسیاری از شهرها و موزه های مهم جهان به نمایش در آمده است. معماران دفتر فرجادی همچنین طرح جاده هورنسی را نیز در كارنامه خود ثبت كرده اند. به تازگی نیز دو عدد از طرح های او در درون شهر توكیو اجرا شده است كه این طرح ها با همكاری محسن مصطفوی سامان یافته بودند.
هما فرجادی در سال های اخیر ارتباط بیشتری با مراكز آكادمیك و مراكز پژوهشی در ایران برقرار كرده و در بسیاری از همایش ها و مسابقات به عنوان داور و سخنران حضور یافته است. از آن جمله است كنفرانس مدیریت شهرسازانه كه در فرهنگستان هنر و از سوی مركز بین المللی پژوهش هنر و معماری و دانشگاه متروپولیتن لندن برگزار شد و بسیاری از نهادهای دولتی از جمله شورای عالی استان های كشور،وزارت كشور، معاونت امور اجتماعی و شوراها، دفتر برنامه ریزی و آموزش شوراها، وزارت مسكن و شهرسازی، معاونت معماری و شهرسازی ،دبیرخانه شورای عالی معماری و شهر سازی ایران، سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور، مركز مطالعاتی تحقیقاتی معماری - شهرسازی وزارت مسكن، جامعه مهندسان شهرسازو. . . با آن همكاری داشتند و هما فرجادی در كنار چند محقق ایرانی و غیر ایرانی به ایراد سخن پرداخت.
او در جایزه بزرگ معمار۸۳ نیز در كنار داوری آثار،به همراه نادر تهرانی در موزه هنرهای معاصر تهران سخنرانی كرد.
معماران دفتر فرجادی اساساً یك تجربه معماری «لندنی» را در انگلستان، آمریكا و آسیا به پیش می برند. فرجادی می گوید:«ما خواستار كیفیت هستیم. یعنی یك معماری قابل فایده كه بتواند كیفیاتی غیر معمول را به درون فضاهایی كه در آنها زندگی می كنیم بكشاند. ما با هر نوع سفارشی اعم از خصوصی یا دولتی كار می كنیم، مهم این است كه سفارش دهنده به دنبال كیفیاتی مجزا در داخل معماری معاصر باشد.
كارهای میان رشته ای ما بر روی طرح ها، طراحی بناهای جدید، طراحی حومه و چشم انداز و همچنین نوسازی و توسعه بناهای موجود را در بر می گیرد. » در طول سال ها معماران دفتر طراحی فرجادی دوستی ها و همكاری های دیر پایی را با بسیاری از افراد و شركت ها به وجود آورده اند. چون به اعتقاد فرجادی: «همه طرح ها باید به گونه ای جمعی و توأم با همكاری سامان بیابند و این گونه است كه ما از داشتن همكاران بیشتر خوشحال تر می شویم. ما به اندازه كافی خوش شانس بوده ایم كه بتوانیم در طول مدت كاری خود با مردمان خوبی مانند انجمن آروپ، آدام كارا تایلور، جین ورنیك و محسن مصطفوی آشنا بشویم. »
هما فرجادی دارای سابقه ای طولانی در تدریس توأم با كار است كه این رویكرد منجر به تربیت گروهی از معمارانی شده است كه مشتاقانه به دنبال توسعه ایده ها و همچنین اجرای اجزای هر ایده با بالاترین كیفیات ممكن هستند. در كار این گروه معماری، وضوح مفاهیم معماری توأم با یك اقتصاد علم گرایانه در اولویت قرار دارد. بهره برداری خلاقانه از مصالح و اجرای دقیق، كیفیاتی منحصر به فرد به هر یك از طرح های گروه طراحی فرجادی بخشیده است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید