سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

حکایت دو جدایی


حکایت دو جدایی
● پایان کار روبرتو کارلوس در رئال
در شرایطی که انتظار می رفت روبرتو کارلوس برای یک یا دو فصل دیگر رئال مادرید را همراهی کند این مدافع چپ باتجربه صریحاً اعلام کرد در پایان این فصل سانتیاگو برنابئو را ترک خواهد کرد. البته سران رئال مادرید از مدت ها قبل به دنبال جانشینی برای این ستاره برزیلی بودند. در عین حال جان تری یکی از وفادارترین مهره های چلسی که از ۱۴ سالگی در این باشگاه حضور دارد تهدید کرده از این تیم جدا خواهد شد.
این خبر در شرایطی که چلسی امید چندانی برای قهرمانی در لیگ برتر ندارد، می تواند به امیدهای این تیم برای قهرمانی در لیگ قهرمانان هم ضربه بزند. در زیر به مسائل این دو بازیکن اشاره می کنیم.
روبرتو کارلوس پس از یازده سال در ژوئن امسال رئال مادرید را ترک خواهد کرد. مدافع چپ برزیلی سفیدپوشان در این باره می گوید؛ «لحظه تغییر فرارسیده است. من با میاتوویچ و رومن کالدرون صحبت کرده ام و به آنها گفته ام از باشگاه خواهم رفت.
من قصد تمدید قراردادم را ندارم.» کارلوس شکست چهارشنبه شب تیمش مقابل بایرن مونیخ را در اخذ این تصمیم مهم دانسته و گفت؛ «این هشداری برای من بود تا آگاه شوم و بفهمم که رفتن بهترین راه حل برایم خواهد بود. من اکنون ۳۳ سال دارم و طاقت تحمل این همه فشار را ندارم. من برای یازده سال در این باشگاه حضور داشته ام و در هفت سال و نیم با این تیم به تمامی عناوین قهرمانی دست یافته ایم اما اکنون تنها با یک شکست تمام تقصیرها را به گردن من انداخته اند.» روبرتو کارلوس به خاطر لو دادن توپ به حسن صالی حمیدزیچ که منجر شد رئال سریع ترین گل لیگ قهرمانان را دریافت کند به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اکنون کارلوس را به خاطر حذف رئال از لیگ قهرمانان مقصر اصلی می دانند و انتظار نمی رود مسوولان این باشگاه هم بخواهند قرارداد او را که در ۳۰ ژوئن به پایان می رسد تمدید کنند.
روبرتو کارلوس می گوید؛ «من احساس بدی دارم و می دانم که فعالیت ورزشی ام در رئال به پایان رسیده. من خودم این تصمیم را در مورد آینده ام گرفتم. دوست ندارم طرفداران رئال را گول بزنم. بهتر است که مادرید را ترک کنم و کمی بیشتر در مورد زندگی ام فکر کنم.» کارلوس معتقد است هنوز می تواند ۳ یا ۴ سال دیگر بازی کند و باشگاه های برزیل و قطر را مقصد احتمالی اش می داند. او همچنین می گوید از باشگاه فنرباغچه پیشنهاد دارد.
کارلوس در ادامه صحبت هایش گفت؛ «این یکی از بدترین لحظات زندگی ام است. من واقعاً ناراحت هستم. خانواده ام در برزیل هم ناراحت هستند. فعلاً به خاطر کاپلو می مانم. از نظر من او بهترین مربی دنیا است اما در حال حاضر فشار فراوانی روی او وجود دارد.» در سال ۱۹۹۶ کاپلو در اولین دوره حضورش در رئال مادرید روبرتو کارلوس را از اینتر به سانتیاگو برنابئو آورد و از این زمان این برزیلی سه عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان و سه عنوان قهرمانی در لالیگا را به دست آورده است.
● جان تری درصدد ترک چلسی
جان تری کاپیتان چلسی با بیان این مساله که شاید در انتهای این فصل چلسی را ترک کند غوغایی در استنفوردبریج به پا کرد. تری که برای عقد قرارداد جدید با آبی ها به توافق نرسید در نظر دارد با توجه به ماده ۱۷ قانون فیفا، دو سال باقی مانده قراردادش با چلسی را خریداری کند و در پایان این فصل به تیم دلخواهش بپیوندد.
این خبر ضربه بزرگی برای ژوزه مورینیو است که امیدوار بود برای بازی در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی مقابل تاتنهام بار دیگر از تری استفاده کند. پیش از این تری به پیتر کنیون مدیر اجرایی چلسی گفته بود می خواهد برای تمام عمر در این تیم بماند اما از آنجایی که این باشگاه از برآورده ساختن نیازهای وی امتناع ورزید تری هم اکنون تهدید کرده استنفوردبریج را ترک خواهد کرد. تری که مدت ها است مورد توجه بارسلونا قرار دارد می تواند دو سال باقی مانده قراردادش با چلسی را در ازای ۹ میلیون پوند خریداری کند و سپس به هر تیمی که می خواهد بپیوندد. این مدافع عنوان کرده پول دلیل مشکلاتش نیست اما وی حداقل انتظار دارد درآمدی معادل با میشائیل بالاک و آندری شوچنکو داشته باشد.
مسوولان چلسی به تری که به عنوان یکی از مهمترین مهره های این تیم محسوب می شود مبلغ ناچیزی برای تمدید قراردادش پیشنهاد کرده اند. مساله یی دیگر که باعث عصبانیت تری شده این است که باشگاه قبلاً به او گفته قراردادی ۹ساله با وی منعقد خواهد کرد اما در جلسه چهارشنبه مسوولان چلسی به تری اعلام داشتند می توانند حداکثر به مدت ۵ سال قرارداد وی را تمدید کنند. اگر تری پس از ۱۲ سال باشگاه را ترک کند ژوزه مورینیو که امید فراوانی برای بازگشت کاپیتانش داشت بزرگترین ضربه را متحمل خواهد شد.
زیرا این مربی پرتغالی از مدت ها قبل اعلام کرده بود مدافع مستحکمش به زودی قراردادش را تمدید خواهد کرد. این در حالی است که از شواهد امر برمی آید نه تری و نه مسوولان چلسی حاضر نیستند از مواضع خود کوتاه بیایند. طبق قوانین فیفا بازیکنانی که سه سال از مدت قرارداد خود را که در کمتر از سن ۲۸ سالگی با باشگاهی عقد کرده اند، گذرانده باشند می توانند باقی مانده قرارداد خود را خریداری کنند.
وضعیت جان تری درست همانند وضعیت فرانک لمپارد است. در حال حاضر دو سال از قرارداد لمپارد با استنفوردبریج باقی مانده و این مساله باعث شده شایعاتی مبنی بر اینکه چلسی در تابستان دو تن از مهمترین بازیکنانش را از دست خواهد داد بر سر زبان ها بیفتد. اما مورینیو می گوید؛ «ما در موقعیت خوبی قرار داریم. هیچ یک از بازیکنان ما در سال آخر قرارداد خود نیستند و ما می توانیم برای آینده آنها تصمیم بگیریم قبل از اینکه آنها بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند. چلسی همیشه برای نگه داشتن بازیکنانش هر کاری که لازم باشد انجام می دهد و همیشه به خواسته های آنها تن می دهد.
وقتی بحث از جان تری و فرانک لمپارد به میان می آید این بدان معنا است که چلسی هر کاری برای حفظ آنها خواهد کرد.» تری روز جمعه با سایر هم تیمی هایش تمرین کرد و مورینیو اذعان داشت وی آماده است در دیدار مقابل اسپرز به میدان برود اما تصمیم نهایی را کادر پزشکی اتخاذ خواهد کرد. مورینیو در این باره گفت؛ «من می خواهم او بازی کند و فکر می کنم او هم برای بازی کردن آماده است. اما حرف نهایی را کادر پزشکی خواهد زد.»
علاوه بر اختلافات بر سر تمدید قراردادها، چلسی با مشکلات دیگری هم دست به گریبان است. برای مثال رومن آبراموویچ که پس از بازی به رختکن چلسی می رفت و به بازیکنان تبریک می گفت پس از تساوی ۲ ، ۲ مقابل ردینگ در «باکسینگ دی» دیگر این کار را نکرده است. زمانی که از مورینیو پرسیدند آخرین بار چه زمانی آبراموویچ را در رختکن چلسی دیده است، گفت؛ «من که نمی توانم ببینم چه کسی در چه زمانی کجاست. اما باید بگویم آخرین باری که او را خوشحال دیدم در پایان دیدار مقابل پورتو بود که البته این صحنه را در تلویزیون دیدم.» مورینیو در ادامه با انتقاد از آرسنال مدعی شد که او یک سیاستمدار نیست و باشگاهش هم یک باشگاه سیاسی نیست. مربی پرتغالی استنفوردبریج گفت؛ «آرسنال خیلی با سیاست رفتار می کند. اما ما این طور نیستیم زیرا من یک سیاستمدار نیستم. وقتی می بریم و وقتی می بازیم به یک شکل رفتار می کنیم و بهانه یی برای کارهای خود نمی آوریم.»
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید