جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مدارک لینوکس‌کاران


مدارک لینوکس‌کاران
تمایل به كسب مدارك بین‌المللی لینوكس، روز به روز در جامعه طرفداران اُپن‌سورس و این سیستم‌عامل محبوب افزایش می‌یابد. این مدارك را برحسب ارایه‌دهندگان آن‌ها می‌توان به دو دسته تقسیم نمود. دسته اول مداركی هستند كه توسط ارائه‌دهندگان لینوكس و با گرایش بیشتر به محصول اختصاصی خودشان ارایه می‌شود، مثل مدارك مربوط به شركت ردهت كه لینوكس RedHat و مدرك شركت ناول كه لینوكس SuSE را شامل می‌شود. دسته دوم، مداركی هستند كه توسط مؤسسات آموزشی مثل CompTIA و یا انجمن‌های مهم طرفدار این سیستم‌عامل مثل انستیتوی حرفه‌ای لینوكس‌كاران عرضه می‌شود. در این مقاله نگاهی به هر دو گروه مدرك موجود در دنیای لینوكس خواهیم داشت.
● مدرك +Linux
این مدرك یكی از معتبرترین مدارك بین‌المللی در حوزه سیستم‌عامل لینوكس است. داوطلبانی كه موفق به كسب مدارك مذكور شوند، قادر خواهند بود این سیستم‌عامل را نصب و پیكربندی كرده، برای مقاصد مختلف آن را آماده نموده و اشكالات پیش آمده را رفع كنند. شركت كامپتیا حداقل شش‌ماه تجربه كاری مفید در محیط سیستم‌عامل لینوكس را پیش شرط اخذ این مدرك برای داوطلبان اعلام كرده است.
یك فرد دارای مدرك +Linux به عنوان شخصی كه مفاهیم دنیای اُپن‌سورس را به طور كامل درك كرده و قادر است كلیه تنظیمات مربوط به لینوكس از جمله تنظیمات مدیریتی، اعطای مجوز استفاده به كاربران، نصب و پیكربندی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف و همچنین برقراری ارتباط با سایر كامپیوترها در محیط شبكه و مدیریت فایل‌ها و عملیات ذخیره‌سازی بر روی ادوات مربوطه را انجام دهد، شناخته می‌شود.
آزمون +Linux به خودی خود دارای هیچ پیش نیازی نیست اما باز هم شركت كامپتیا داشتن اطلاعاتی در حد مدارك +A یا +Network را به داوطلبان توصیه می‌كند. آزمون +Linux كه شامل ۹۴سؤال با ۹۰ دقیقه زمان پاسخ است در كل ۹۰۰ امتیاز دارد كه داوطلب باید حداقل ۶۵۵ امتیاز از آن را كسب كند.
▪ مزایا
شركت كامپتیا برای دارندگان مدرك +Linux، حرفه‌ای شدن برای كار در محیط لینوكس، ارتقاء سطح شغلی موجود یا ایجاد زمینه اشتغال بیشتر برای صاحب مدرك، بهترشدن مسیر كسب و كار و كمك به داوطلبان در انتخاب مسیر دانش‌اندوزی و همچنین ایجاد یك زمینه محكم برای تشویق دانشجویان به كسب مدارك سطوح بالاتر را از مزایای داشتن مدرك مذكور عنوان می‌كند.
▪ مفاد آزمون +Linux
در آزمون مربوط به مدرك +Linux، هفت موضوع اصلی مورد توجه قرار می‌گیرند كه هر كدام درصدی از آزمون را به خود اختصاص می‌دهند. به این شرح كه:
۱) راهكارها‌ ‌و شیوه‌های استفاده از سیستم‌عامل لینوكس: ۴ درصد
۲) نصب لینوكس: ۱۲ درصد
۳) پیكربندی: ۱۵درصد
۴) مدیریت: ۱۸درصد
۵) نگهداری و پشتیبانی: ۱۴درصد
۶) رفع مشكلات: ۱۸درصد
۷- ارتباط با ادوات سخت‌افزاری: ۱۹درصد
در بخش اول، داوطلبان با مزایای استفاده از این سیستم‌عامل و همچنین اصطلاحات دنیای لینوكس آشنا می‌شوند. در قسمت دوم، انواع روش‌های مربوط به دریافت فایل‌های نصب لینوكس و انجام عمل نصب چه از طریق CD قابل بوت سیستم‌عامل و چه از طریق پروتكل‌های شبكه‌ای مثل FTP ،HTTP ،SMB و NFS مورد بحث قرار می‌گیرد. در بخش سوم، نحوه تنظیم و پیكربندی ماجول‌های اصلی سیستم‌عامل برای استفاده از انواع سرویس‌های موجود مثل دسترسی راه‌دور، سرویس‌های اینترنت و شبكه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در فصل چهارم، نحوه تعامل مدیر سیستم با كاربران، گروه‌های كاربری و مقوله‌های امنیتی مربوط به آن شرح داده می‌شود. در قسمت پنجم، نحوه ایجاد فایل‌های پشتیبان از سیستم، مدیریت پردازش‌‌های در حال اجرا، تشخیص و خارج كردن پردازش‌های زاید با استفاده از ابزارهایی مثل فرمان Kill و مانیتورینگ عملكرد سیستم و سرویس‌های ارایه شده مورد بحث قرار می‌گیرد. در بخش ششم هم بیشتر مطالب مربوط به بخش قبل اما با گرایش به سمت نحوه برخورد با مشكلات و مواقع بحرانی سیستم در نظر گرفته شده است. در قسمت آخر هم موضوع ارتباط لینوكس با انواع ادوات سخت‌افزاری داخلی و خارجی مثل هارددیسك، مادربرد، حافظه، CPU و سایر تجهیزات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
● مدرك Novell CLP
پس از آن‌كه شركت ناول‌نت‌ور موفق به خرید شركت SuSE، تولیدكننده آلمانی سیستم‌عامل لینوكس شد، عنوانی را به لیست مدارك بین‌المللی خود اضافه نمود تا بتواند شماری از كاربران و علاقه مندان به این سیستم‌عامل را به خود جذب نماید و قسمتی از بیش از دو هزار عنوان شغلی كه برای پرداختن به این سیستم‌عامل در جهان درنظرگرفته شده را، تحت پوشش مدرك خود قرار دهد. مدرك (CLP(Certified Linux Professional مدركی است كه در سال ۲۰۰۴ و با گرایش مدیریت در محیط لینوكس معرفی شد.
این مدرك كه بنابر ادعای ارایه‌دهندگان آن خالی از مفاهیم تئوریك خشك و خسته‌كننده بوده و بیشتر جنبه عملی و آشنایی با محیط كار واقعی لینوكس دارد، بر روی نسخه‌ خاصی از لینوكس و آن هم لینوكس SuSE بنا شده است. شركت ناول، كسب این مدرك را به كلیه كسانی كه نقش راهبردی و فعال در زمینه مدیریت سیستم‌های بزرگ تجاری (Enterprise) با لینوكس دارند، توصیه می‌نماید.
▪ مفاد آزمونCLP
برای كسب مدركCLP، گذراندن سه دوره آموزشی مختلف به همراه آزمون‌های مخصوص هر كدام در نظر گرفته شده كه عبارتند از:
۱) SuSE Foundamental:
در این دوره، تازه واردان و همچنین قدیمی‌ترهای دنیای لینوكس با مفاهیم روزمره و كاربردی این محیط به‌خصوص فایل‌سیستم و انواع دستورهای خط فرمان و مفاهیم مربوط به كاربران، شبكه و امثال آن آشنا می‌شوند.
۲) SuSE Administrati۴on:
در این دوره، مهارت‌های مدیریتی لینوكس مثل نصب و آماده‌سازی كامپیوترها برای ارتباط در یك محیط شبكه‌ای، مدیریت كاربران، گروه‌های كاربری و كنترل سطح دسترسی هر كدام از آن‌ها به منابع سیستم، نصب و حذف برنامه‌های مختلف، كاربا چاپگر، سرویس‌های شبكه‌‌ای و امثال آن مورد بحث قرار می‌گیرند.
۳) Advanced SuSE Administration:
برای كسانی كه آشنایی مقدماتی با مفاهیم مدیریتی در لینوكس دارند، این دوره جهت تكمیل مهارت‌های آن‌ها برای تصدی مدیریت در كاربردهای حساس‌تر و بزرگ‌تر در نظر گرفته شده است. نحوه مدیریت و كامپایل كرنل، راه‌اندازی سرویس‌هایی مثلFTP، وب سرور، مدیریت داده‌های شبكه با استفاده از Open LDAP، مدیریت سرویس‌های پست‌الكترونیكی و پیام‌رسانی فوری از‌جمله این تخصص‌ها می‌باشند.
● مدرك (RHCE (RedHat Certified Engineer
ردهت همواره یكی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدكنندگان سیستم‌عامل لینوكس بوده است. این شركت كه در ابتدا كار خود را با پرسنل اندكی كه تعدادشان به ۲۰ نفر هم نمی‌رسید آغاز كرد، آنچنان حوزه فعالیت خود را در عرضه این سیستم‌عامل گسترش داد كه در طی مدت محدودی، لینوكس خود را به شهرت جهانی رساند. هم‌اكنون انواع نسخه‌های لینوكس متعلق به ردهت، از نسخه‌های عادی آن گرفته تا نسخه‌های ویژه سرورهای Enterprise و اخیراً ویرایش‌های جدیدی كه تحت نام فدورا به بازار ارایه شده است، همگی از كاربرد و محبوبیت وسیعی در بین علاقه‌مندان و كاربران محیط‌های اُپن‌سورس برخوردارند.
به همین دلیل یكی از معتبرترین مدارك بین‌المللی كه در حوزه ویژه و تخصصی سیستم‌عامل لینوكس وجود دارد، مدركی است كه شركت ردهت ارایه می‌دهد. دوره آموزشی ویژه این مدرك نحوه تعامل با لینوكس را به صورت عملی و تجربی به داوطلبان می‌آموزد. ردهت، آشنایی قبلی با مفاهیم اساسی شبكه چون LAN ،WAN و همچنین انواع پروتكل‌ها و سرویس‌های استاندارد آن چون FTP ،DNS ،DHCP ،NFS و امثال آن را توصیه می‌نماید.
افرادی كه موفق به كسب مدرك RHCE شوند قادر خواهند‌ بود سیستم‌عامل لینوكس ردهت را به راحتی نصب، پیكربندی و مدیریت نمایند. مفاهیم مورد بحث در مدرك RHCE در هفت فصل مختلف متمركز شده اند كه عبارتند از:
▪ سخت‌افزار و نصب
در این فصل به روند بوت شدن سیستم‌عامل و نحوه شناسایی یا معرفی سخت‌افزارهای مختلف توسط آن پرداخته می‌شود.
▪ پیكربندی و مدیریت
این فصل به نحوه پیكربندی ردهت جهت استفاده از سیستم‌عامل در مقاصد مختلف و با كاربردهای گوناگون و همچنین نحوه نصب پكیج‌های نرم‌افزاری مخصوص ردهت به نام RPM و مفاهیم دیگری مثل فایل‌سیستم، مدیریت كاربران و گروه‌های كاربری اختصاص دارد.
▪ روش‌های دیگر نصب
در این فصل موضوع نصب لینوكس ردهت بر روی كامپیوترهای لپ‌تاپ و مسأله مهم بوت دوگانه یا چندگانه
(MultiBoot) برای كاربرانی كه قصد داشتن چند سیستم‌عامل دیگر را به همراه ردهت بر روی یك كامپیوتر دارند و همچنین نصب از طریق شبكه مورد بحث قرار می‌گیرد.
▪ كرنل و تنظیمات سیستم
در این مبحث، دانشجویان با فایل‌سیستم Proc/، سیستم Quota و همچنین نحوه كامپایل كردن، نصب و تنظیم كرنل لینوكس و مفاهیم دیگر این سیستم‌عامل چون LILO آشنا می‌شوند.
▪ سرویس‌های استاندارد شبكه
این فصل، مباحث مربوط به پروتكل‌ها و سرویس‌های مختلف شبكه‌ای در لینوكس و نحوه تنظیم و راه‌اندازی آن‌ها در یك شبكه مبتنی بر لینوكس را شامل می‌شود. مواردی چون TCP/IP ،FTP ،NFS ،DHCP و مفاهیمی چون وب سرور (آپاچی)، پراكسی سرور (اِسكوئید) و سیستم اشتراك‌ فایل (سامبا) در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرند.
▪ Xwindows
كلیه اصول مربوط به واسط كاربر گرافیكی لینوكس و انواع سرویس‌ها و محیط‌های مربوط به آن در این بخش مورد بحث قرار می‌گیرد.
▪ امنیت
این بخش كلیه مفاهیم امنیتی و سرویس‌ها و پروتكل‌های ویژه احراز هویت و دسترسی كاربران به منابع مختلف سیستم و نحوه استفاده و تنظیم آن‌ها را شامل می‌شود. همچنین در این فصل مسایل مربوط به دیواره‌های آتش و روترها نیز بررسی می‌شوند.
مهیار داعی‌الحق
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید