پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چین و آغاز رقابت تسلیحاتی


چین و آغاز رقابت تسلیحاتی
پس از اینكه مجلس خلق ملی چین در هفته گذشته اعلام كرد كه بودجه نظامی این كشور برای سال میلادی جاری ۸/۱۷ درصد افزایش خواهد یافت، مباحث زیادی در این زمینه مطرح شده است . این رقم نشان می دهد كه بودجه نظامی چین ۶/۲۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. اكنون هزینه نظامی این كشور به ۳۰۰/۳۴ میلیون یورو رسیده است كه بیشترین افزایش بودجه نظامی در پنج سال اخیر محسوب می شود.
اگرچه كشورهای مختلف نظرات متفاوتی درباره این اقدام چین مطرح می كنند، اما دولت این كشور همان موضع سنتی خود را تكرار می كند كه چین هیچ تهدیدی برای هیچ یك از كشورها نیست و افزایش هزینه های نظامی برای دفاع و در موازات توسعه اقتصادی و مدرنیزه كردن ارتش این كشور صورت گرفته است.
چینی ها معتقدند كه هزینه نظامی كشورشان هنوز پایین تر از دیگر قدرتها است. پكن تاكید كرده است كه بودجه ۳۴۳۰۰ میلیون یورویی این كشور در زمینه هزینه های نظامی ۲/۶ درصد هزینه ایالات متحده، ۶/۵۲ درصد هزینه انگلیس و ۵/۶۷ درصد هزینه نظامی ژاپن است. از نظر درصد تولید ناخالص داخلی بودجه نظامی چین ۳۵/۱ درصد در برابر ۰۳/۴ درصد هزینه آمریكا است.برغم این آمار و ارقام چینی ها ، پنتاگون معتقد است كه هزینه واقعی چین بین دو تا سه برابر آنچه كه پكن رسماً اعلام كرده است و بعد از آمریكا بیشترین بودجه نظامی را داراست. پكن در ارقامی كه اعلام كرده بخشی عظیم از پولی را كه به توسعه و خرید تسلیحات و برنامه های مخفی، اختصاص می دهد حذف كرده است.
دولت جرج دبلیو بوش به نوبه خود ، برای وزارت دفاعش ، در سال مالی آینده كه از ماه اكتبر آغاز می شود ۳۶۷۰۲۰ میلیون یورو درخواست كرده است ، البته هزینه عملیات های نظامی در عراق و افغانستان جدای از این رقم هستند.پكن برنامه های گسترده را مبنی بر مدرنیزه كردن ارتش خود، آغاز كرده است ـ كه ۳/۲ میلیون نفر را شامل می شود ـ و هدفش مسلح كردن نیروهای نظامی خود به تكنولوژی های جدید وتسلیحات بسیار پیشرفته است.
مقامات پكن اعلام كرده اند كه باید بودجه نظامی خود را افزایش دهند زیرا برای امنیت ملی این كشور اهمیت بسیاری دارد و همچنین مدرنیزه كردن ارتش نیز در دستور كار است زیرا از نظر دفاعی ضعیف هستند و افسران آنها از درآمد مناسبی برخوردار نیستند.سخنگوی پارلمان چین تاكید كرده بود كه چین وارد مسابقه تسلیحاتی با هیچ كشوری نخواهد شد، زیرا نه امكانات لازم را دارد و نه قصد این كار را و دولتش راه صلح و توسعه را ادامه خواهد داد.
اما ایالات متحده اینگونه فكر نمی كند و در هفته های اخیر انتقادات خود را علیه چین افزایش داده است و معتقد است كه برنامه نظامی این كشور آسیایی فاقد شفافیت است ، بویژه بعد از آزمایش ماه ژانویه چین كه در آن یك ماهواره هواشناسی با موشك بالستیك این كشور هدف قرار گرفت.قدرت فزاینده چین علاوه بر ایالات متحده آمریكا باعث نگرانی برخی كشورهای منطقه نیز شده است: از جمله ژاپن و هند، كه در حال افزایش بودجه دفاعی خود هستند. شینزو آبه ، نخست وزیر ژاپن دو هفته پیش خواستار شفافیت بیشتری از همسایه خود (چین) شده بود.
● چهارصد موشك آمریكا در تایوان
حس دوستی و نفرت عادی كه بر روابط چین و ایالات متحده حاكم بوده است ـ دوستی بخاطر منافع عظیم تجاری دو جانبه و نفرت به علت رقابت سیاسی ـ اكنون ضربه دیگری را متحمل شده است . تصمیم واشنگتن مبنی بر فروش چهارصد موشك به تایوان به ارزش ۳۲۰ میلیون یورو خشم پكن را برانگیخته است ، زیرا چین از آمریكا خواسته بود كه تقاضای تایوان را باطل كند . این تسلیحات شامل ۲۱۸ موشك پیشرفته هوایی میان برد و ۲۳۵ موشك مدل ماوریك و قطعات یدكی و تجهیزات نگهداری می شود.
به گفته آژانس همكاری برای دفاع از امنیت ایالات متحده ، فروش این تسلیحات به بهبود امنیت كشور خریدار و حفظ ثبات سیاسی، توازن نظامی و پیشرفت اقتصادی در منطقه كمك خواهد كرد.این موشكها برای تجهیز ناوگان هواپیماهای اف ـ ۱۶ تایوان استفاده خواهند شد.براساس معاهده ای در سال ۱۹۷۹ ، آمریكا درروابط خود با پكن تجدید نظر كرد و بر همین اساس باید از سیاست دفاعی تایوان حمایت كند.
ترجمه: مهدی صفری
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید