پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

صحنه گردانی صهیونیست ها در فرانسه


صحنه گردانی صهیونیست ها در فرانسه
ریشه تاریخی «شورای نمایندگی نهادهای یهودی فرانسه» (كریف) به جنگ جهانی دوم می رسد. این شورا یكی از قدرتمندترین و بانفوذترین گروه های فشار صهیونیستی در اروپاست، شورای مزبور می كوشد با برقراری ارتباط باجامعه یهودیان جهان (كنگره بین المللی یهودیان، جوامع انگلیسی زبان و كمیته یهودیان) جایگاه خود را تثبیت كند. «كریف» اولویت های كاری خود را در هدف های ذیل خلاصه كرده است:
۱) مبارزه با هرگونه یهودی ستیزی و نژادپرستی؛
۲) همبستگی با اسراییل و حمایت از راه حل های این رژیم در گفت و گوهای صلح خاورمیانه.
این نهاد صهیونیستی بیش از ۶۰ انجمن و سازمان یهودی فرانسه را در خود جای داده و از قسمت های «دفتراجرایی»، كمیته راهبردی، كمیسیون های تخصصی، مجمع عمومی یهودیان، كمیته های استانی و منطقه ای، تشكیل شده است، رئیس «كریف» برای یك دوره سه ساله انتخاب می شود و فقط یك بار حق دارد دوره ریاست خود را تمدید كند، «روژه كوكبرمن»، ریاست كنونی این شورا را به عهده دارد.
چندی قبل، با اوج گرفتن مسئله هسته ای ایران، سیاستمداران فرانسوی و اعضای برجسته «كریف» نشستی را برگزار كردند تا پرونده هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دهند، موزیكان از چهره های شاخص «كریف» با اشاره به حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این نشست می گوید: آگاه شدن از نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است، باید با استفاده ازاین فرصت نگرانی های آینده فرانسه را پیش بینی كرد تا هماهنگی های لازم در این باره انجام شود. «كریف» در عرصه سیاسی فرانسه بسیار فعال و دارای نفوذ است كه این موضوع برای یهودیان بسیار حایز اهمیت است.
همچنین قدرت تاثرگذاری صهیونیست ها برای مسئولان فرانسوی خیلی مهم است. چرا كه در چند دهه گذشته گروه های سیاسی فرانسه تلاش كرده اند با نزدیك شدن به «كریف» همراهی این شورا را در عرصه سیاسی با خود داشته باشند، تمام سران احزاب سیاسی فرانسه در زمان ریاست خود سفری به تل آویو داشته اند، برخی چنان از اسراییل جانبداری كرده اند كه با واكنش منفی مردم كشورهای عربی مواجه شده اند.
به هر حال، بخش بزرگی ازاقتصاد فرانسه در دست یهودیان است. برادر «نیكلا ساركوزی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری این كشور، قدرت دوم اتحادیه مالكان بزرگ فرانسه را دراختیار دارد. در حقیقت نبض اقتصاد فرانسه در دستان او قرار دارد. البته برخی معتقدند، فرانسه، یهودی فرانسوی الاصل ندارد. یهودیان این كشور از دیگر كشورها به فرانسه مهاجرت كرده اند. با این حال یهودیان فرانسوی مدعی هستند كه همواره آماج حملات یهود ستیزی قرار گرفته اند.
مطالعات روی آثار منتشره مكتوب، ضرب المثل ها و تعابیر عمومی رایج میان مردم فرانسه نشان می دهد بخشی از مردم این كشور نسبت به یهودیان همواره نگاه مثبتی نداشته اند و مسئله یهود ستیزی به دهه های اخیر محدود نمی شود.
از سوی دیگر، یهودیان طرفدار اسراییل عمداً این حقیقت را نادیده می گیرند كه حركت های ضد اسراییلی جوانان مسلمان، به خاطر مشاهده جنایاتی است كه رژیم تل آویو علیه مردم بی گناه فلسطین و لبنان مرتكب می شود.
یهودیان فرانسوی طرفدار اسراییل معتقدند در زمانی كه ساركوزی وزیر كشور بود یهودیان از امنیت بیشتری برخوردار بودند، به همین خاطر گرایش زیادی به وی دارند.
این در حالی است كه بسیاری از یهودیان فرانسه به موضع گیری های «كریف» انتقاد دارند و آن را در خدمت منافع یك گروه خاص می دانند.
آنان اظهارنظر كوكبرمن(رئیس كنونی كریف) را نوعی خط دهی به سیاست های داخلی و اعمال نفوذ در دیپلماسی فرانسه می دانند. همچنین نگاهی به نشست سالانه «كریف» نشان می دهد. چه تعدادی از مقامات سیاسی و تصمیم گیران فرانسه در آن حضور دارند.
شركت نخست وزیر، رئیس مجلس، رئیس سنا، وزیران از جمله ساركوزی، نمایندگان پارلمان، شهردار پاریس و مدیران شركت های بزرگ اقتصادی در نشست سالانه كریف نمایانگر تاثیر فوق العاده لابی صهیونیستی بر اركان سیاسی و اجرایی فرانسه است. اینكه سران «كریف» اصرار دارند نامزدهای ریاست جمهوری را به نشست های خود بیاورند، به خاطر آن است كه به خوبی از میزان تاثیرگذاری آنان آگاهی دارند.
صهیونیست های فرانسوی تمایل دارند بر روی ساركوزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه سرمایه گذاری كنند، با این حال بخشی از جامعه یهودیان فرانسه به حزب راستگرای «فیلیپ دوویلیه» گرایش پیدا كرده اند. در دو سال اخیر «دوویلیه» با مواضعی كه گرفته نشان داده است برای رویارویی با جامعه مسلمان فرانسوی نگرانی ندارد.
مخالفت «دوویلیه» با مسلمانان با شعار «مبارزه با اسلامی كردن فرانسه» صورت می گیرد، نوك حمله وی متوجه مسلمانانی است كه در دهه های گذشته در فرانسه بوده اند و فرزندانشان فرانسوی محسوب می شوند.
این رویكرد می تواند بخش دیگری از سیاست مهاجرت ستیزی ساركوزی را كامل كند كه در واقع با یك اقدام گسترده و فراگیر در حال محدود كردن ورود مسلمانان به فرانسه است. اكنون نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای جلب نظر مثبت «كریف» به رقابت پرداخته اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید