جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دکتر علیرضا آزمندیان مؤسس تکنولوژی فکر در ایران


دکتر علیرضا آزمندیان مؤسس تکنولوژی فکر در ایران
دکتر علیرضا آزمندیان در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد. در دبیرستان علوی تحصیل کرد و سال ۱۳۵۵ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه ”صنعتی شریف“ فارغ‌التحصیل شد. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان خبرنگار سیاسی و اقتصاد در صدا و سیما مشغول به کار شد و با حضور در جبهه‌های جنگ و تهیه گزارش‌های تلویزیونی، رشادت‌های رزمندگان اسلام را به تصویر کشید. او تنها خبرنگاری است که از واقعه حمله نظامی آمریکا به طبس گزارش کاملی تهیه کرد. وی سال ۱۳۶۴ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در رشته مهندسی صنایع مدرک فوق دکترا گرفت.
او با اشراف کامل به مکانیسم فکر و باور، و برنامه‌ریزی سیستم ضمیر ناخودآگاه و به‌کارگیری تکنیک‌های بزرگ روز، در خدمت ایرانیان است تا با استفاده از دستورهای علمی انسان‌های متحول، هدفدار و توانمند و پرحاصل برای کشورش تربیت کند؛ او معتقد است: ”تکنولوژی فکر، سیستم علمی و جدیدی است که انسان از طریق آن به دنیای مطلوب خود می‌رسد و دریچه‌ای را به‌سوی بهشت می‌گشاید. این بهشت قوانین خاصی دارد. در این بهشت، به هر چه بیندیشی همان را خلق می‌کنی“.
▪ استاد آزمندیان لطفاً بگوئید چطور شد که به این جایگاه رسیده‌اید؟
پس از شش سال خبرنگاری، با خواندن کتاب ”بیاندیشید و ثروتمند شود“ تحولی در من صورت گرفت و باور کردم که محکوم نیستم که فقط یک کارمند ساده باشم و ماهی هفت هزار تومان حقوق بگیرم. چون بزرگترین آرزوی من ادامه تحصیل بود و آن زمان در ایران مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا در رشته مهندسی، تدریس نمی‌شد بنابراین باید به خارج از ایران می‌رفتم که البته این کار هزینه زیادی دربرداشت. در همان زمان بود که من دریافتم که انسان قدرت زیادی دارد، و با قانونمندی‌های جهان هستی آشنا شدم و با تلاش شبانه‌روزی توانستم ظرف دو سال، ثروت حلال خوبی به دست آورم تا بتوانم به همراه خانواده‌ام برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کنم.
پس از ۱۲ سال تحقیق و تدریس در دانشگاه‌های آمریکا و سفر به ۵۰ کشور جهان، دانش زیادی را در زمینه تکنولوژی فکر به‌دست آوردم سپس برای انتقال دستاوردهای خود به ایران بازگشتم. در مورد مباحث ”توسعه انسانی و شخصیتی“ مطالعه و تفکر کردم و آن مباحث را با آیات و روایات اسلامی خودمان تطبیق داده و تلفیق کردم و یک پکیج اسلامیزه و ایرانیزه و اکنون هفت روز هفته برای مردم، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، و فرماندهان سپاه، مدیران کارخانجات، کارمندان، دانشجویان، صنعتگران و ... در تهران و سایر شهرها سخنرانی و سمینار برگزار می‌کنم.
▪ هدف شما از تأسیس این مؤسسه چه بوده؟
در سال ۱۳۷۶ ”مؤسسه علمی فرهنگی پدیده فکر“ را تأسیس کردم. هدف از این اقدام، اشاعه تکنولوژی انسانی... الهی برای ۷۰ میلیون مردم ایران است. ما در واقع، می‌خواهیم این پیام را به مردم برسانیم که به‌گونه دیگری هم می‌توان زیست. با اجراء کنفرانس، سمینار و برگزاری کلاس‌های مختلف این هدف را به پیش می‌بریم.
▪ این مؤسسه چه محصولاتی ارائه می‌دهد؟
محصولات فرهنگی که عبارتند از: کتاب، سی‌دی، نوارهای ویدئوئی و نوارهای کاست آموزشی تکنولوژی فکر که دنیائی از تحول، انگیزه، اعتمادبه‌نفس و نشاط را در انسان به‌وجود می‌آورد و نیز کارت‌های تکنولوژی فکر همراه با عکس‌های زیبا و جملات زندگی‌بخش که عالی‌ترین تأثیرگذاری را بر ضمیر ناخودآگاه دارد و با ارسال پیام‌های قدرتمند و تصویرسازی ذهی برای رسیدن به اهداف زندگی و تحول و خودشکوفائی به انسان آموزش می‌دهد.
▪ با این همه تکاپو دستاوردهایتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بی‌نظیر. هر فردی که دوره تکنولوژی فکر را می‌گذراند با توانمندی‌های خود آشنا می‌شود، به اعتماد به نفس و شخصیت الهی - انسانی می‌رسد، ارتباط با کائنات را می‌آموزد و سرنوشت خود را خودش طراحی می‌کند و منتظر تقدیر نمی‌ماند.
ما در این دفتر، دوازده خط تلفن داریم که مردم از تمام نقاط ایران و سراسر دنیا با ما تماس می‌گیرند و از تحولات درونی خود می‌گویند، داستان زندگیشان را تعریف می‌کنند، نامه می‌نویسند. ما از بازخورد کارمان (feed-back) کاملاً راضی و خشنودیم.
▪ خودتان کتاب تألیف کرده‌اید؟
بله. کتاب تکنولوژی فکر ”چگونه راه سعادت را یافتم“ که به چاپ شانزدهم رسیده، این کتاب به انسان می‌آموزد که چگونه از هر لحظهٔ زندگی خود استفاده کرده و از آن لذت ببرد تا به سعادت دنیا و آخرت برسد. و دیگری کتاب ”زندگی در مسیر کمال“ که مبحث الهی عرفانی دارد و به انسان می‌آموزد که چگونه به معرفت نفس خود بپردازد تا به معرفت خدا و زندگی برسد.
▪ چطور اطلاع‌رسانی می‌کنید؟
زمانی‌که تازه به ایران برگشته بودم به یاد دارم که به پارک ملت می‌رفتم و آگهی‌های خودم را روی نیمکت‌های پارک می‌گذاشتم. چون خودم خجالت می‌کشیدم آنها را توزیع کنم. معمولاً دورتر می‌ایستادم تا عکس‌العمل مردم را ببینم. هر کس برگه آگهی را برمی‌داشت خوشحال می‌شدم و هر کس آن را پاره می‌کرد ناراحت. بعدها از طریق روزنامه‌ها اقدام کردم و امروزه هم از طریق نشریات، اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای با مردم در ارتباط هستیم.
▪ نقش شرکت‌کنندگان به‌ویژه خانم‌ها را چطور می‌بینید؟
آنچه که بر من محقق شده و اکنون برای اولین بار در صحبت با شما مطرح می‌کنم این است که استقبال خانم‌ها از این مبحث ۸۰ درصد و استقبال آقایان ۲۰ درصد است. خانم‌ها نسبت به تغییر و تحول، مبحث بهتر زندگی کردن، بهتر فرزند تربیت کردن و ... بیشتر علاقه‌مند و مسئولان ما باید بدانند که امروزه چه نوع نگاهی در زنان و دختران ما وجود دارد و آنها چقدر خواهان رشد، ارتباطات قوی‌تر و پیشرفت هستند. مرد وقتی متحول می‌شود بیشتر دنیای خودش تغییر می‌کند اما تحول زن می‌تواند همسر و فرزندان (خانواده) را متحول کند.
زن خوب فرمانبر پارسا
کند مرد درویش را پادشاه
▪ یک درد دل؟
همه احساس یک معلم این است که پیامش به شاگردانش منتقل شود. معلمان مثل پیامبران هستند که دوست دارند که انسان‌ها به سمت پیام الهی بیایند. درد دل من این است که چرا یک شبکه ماهواره‌ای می‌آید نوارهای تکنولوژی فکررا به خارج از کشور (آلمان) می‌برد و از آنجا برای مردم جهان پخش می‌کند و ایرانیان مقیم خارج از آن استفاده می‌کنند و تماس می‌گیرند که چرا تا به حال ما از این مباحث بی‌خبر بوده‌ایم! یا تماس می‌گیرند چرا شبکه‌های برون‌مرزی ایران ثمل جام جم این برنامه‌ها را پخش نمی‌کنند؟! درد دل من این است که چرا مباحث تکنولوژی فکر از صدا و سیمای خودمان (رسانه ملی) پخش نمی‌شود تا بسیاری از اقشار مسلمان و متدین ایرانی که ماهواره ندارند هم بتوانند از این مباحث که دنیائی از انگیزه و نشاط و تلاش است، بهره ببرند.
▪ موفقیت؟
قانونمندی‌ها برای خلق دستاوردها.
▪ پول؟
ابزاری ارزشمند برای رسیدن به دنیای معنویت و عشق.
▪ زندگی؟
زیباترین واژه‌ای که خدای مهربان برای انسان قرار داده.
▪ ترس؟
علف هرزی در باغچه ذهن.
▪ شکست؟
تجربه.
▪ خدا؟
زیباترین واجب‌الوجود هستی و عاشق‌ترین موجود جهان.
▪ تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره شما؟
تلخ‌ترین سقوط خرمشهر که خودم شاهد آن بودم، و شیرین‌ترین هم روز سوم خرداد که خرمشهر را پس گرفتیم و من اولین خبرنگاری بودم که وارد شهر شدم.
▪ زندگی در مسیر کمال؟
نوعی زندگی که هر روزش بهتر از روز قبل باشد.
▪ علیرضا آزمندیان؟
دوست دارم روی سنگ قبرم بنویسند ”کسی که برای همه مردم ایران منشاء اثر بود“.
مصاحبه از: سعیده موسوی
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید