شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رؤیایی در دوردست


رؤیایی در دوردست
در دسامبر ۲۰۰۵ افتخار انجام یك مصاحبه با كریستیانو رونالدو را به دست آوردم. به نظرم او یكی از بهترین فوتبالیست های دوران اخیر محسوب می شود. باید در مورد مرد پرتغالی یك نكته را در نظر داشته باشید؛ او در ابتدای حضور در جزیره نمی توانست به زبان انگلیسی صحبت كند اما اكنون در این زمینه پیشرفت كرده است.
كریس بدون توجه به چنین مسایلی به من گفت: «قصد دارم روزی عنوان بهترین بازیكن جهان را تصاحب كنم. همیشه در حال یادگیری هستم.»رونالدو به ۲ نكته توجه خاصی دارد: « تیم مهم است نه نام من یا هر بازیكن دیگری. مردم همواره درباره یك مهاجم گلزن نظر مثبتی دارند و من می خواهم چنین فردی باشم.»«رو» درست می گوید اما اگر خواهان موفقیت بیشتری است باید زبان خود را مانند پاهایش تربیت كند.
رسیدن به استانداردهای بازیكنی مانند زیدان آرزوی هر فوتبالیستی است. رونالدو از مقایسه بیزار نشان می دهد به اینجای مصاحبه كه رسیدیم رونالدو لبخندزنان گفت: «فرگوسن گفته بود هر كس زودتر از همتیمی هایش ۱۵ گل بزند، جایزه ویژه مرا تصاحب می كند. من پیروز شدم. با این حال اهداف بزرگتری دارم. رونالدو، بازیكن سال اروپا... فوق العاده خواهد بود!»بازیكن سابق اسپورتینگ لیسبون یكی از بهترین های دنیای توپ گرد محسوب می شود. بهترین؟
در فوتبال مدرن چنین سؤالی جواب خاصی ندارد اما اگر منظور بهترین بودن در شرایط فعلی است می توان پاسخ هایی یافت. رونالدو با وجود حواشی فراوان یاد گرفته تنها در زمین توانایی خود را به رخ هواداران فوتبال بكشد. شاید نمایش فعلی اندكی با آنچه همزاد او در بازی های كامپیوتری ارایه می كند، متفاوت باشد.تیه ری آنری در آرسنال دچار مشكل شده است و كاناوارو، رونالدو و شوچنكو نیز در اوج آمادگی نیستند پس چرا كریس بهترین نباشد؟
فقط جرارد و لمپارد به عنوان رقیب باقی می مانند. اولی می تواند بهترین بازیكن دنیا شود. رونی همبازی رونالدو چطور؟ ستاره پرتغالی در این باره گفت: «رونی مقابل لیل بازی فوق العاده ای انجام داد و به نظرم بهترین بازیكن شیاطین سرخ است.»بله اما به سانترهای لارسن و دریبل ها و فضاسازی رونالدو احتیاج دارد. شاید خارج از انگلستان ستارگانی مانند كاكا، توتی و چك چنین درخشش خیره كننده ای داشته باشند.
كریستیانو دروازه بان چلسی را مرد اول دنیا می داند اما سربابی چارلتون، اسطوره منچستریونایتد نظر دیگری دارد: «هرگز بازیكنی شبیه رونالدو ندیده ام.» توجه كنید! مردی كه همبازی جورج بست بوده، چنین می گوید.رونالدینیو برای یك بازی خیریه در اولدترافورد ظاهر می شود و مسلماً قصد دارد توانایی هایش را نشان دهد. او و رونالدو در سال ۲۰۰۳ مدنظر سران شیاطین سرخ بودند اما مرد تكنیكی با مبلغ ۲۴/۱۲ میلیون پوند به اعجوبه برزیلی ترجیح داده شد. فرگوسن آن زمان گفت: «ما گاسكوئین را می خواستیم اما او با یك تغییر جهت تاتنهام را برگزید. اینس به جای گازا انتخاب شد و خیلی خوب جواب داد. شاید این بار نیز تاریخ تكرار شود. فوتبال، دنیای جالبی است.»
● بله! ما موافق هستیم!
فرگوسن در مقطعی قصد خرید «دیوید هیرست» و«آلن شیرر» را داشت اما كانتونا سلطان اولدترافورد را به چنگ آورد و اصلاً هم ضرر نكرد. سرمربی مقتدر اولدترافورد در دوران اخیر از رونالدو حمایت كرد و خیلی زود پاداش صبر و اعتماد خود را گرفت. كریستیانو در ابتدای ورود یك ۱۸ ساله آماتور تلقی می شد اما چنان درخشید كه مسؤولان شیاطین سرخ تصمیم گرفتند نیستلروی، ماشین گلزنی تیم را بفروشند.
ماجرای جوان شرور پرتغالی پس از جام جهانی ۲۰۰۶ جالب شد. عامل حذف تیم ملی انگلستان، زیر فشار انتقادات رسانه های گروهی ظاهراً راه چاره ای جز خروج از جزیره نداشت. هواداران كریستیانو، اسپانیا را یك مكان رؤیایی می دانستند اما فرگوسن مانند مورینیو كه پیشنهادهای كلان برای خرید دروگبا را رد كرد، مقابل مخالفان ایستاد. اكنون دروگبا و رونالدو بهترین گلزنان انگستان هستند! چه رازی وجود دارد؟ مرد طلایی قرمزها گفت: «احساس می كنم مرد شده ام! از نظر فنی نیز رشد زیادی داشته ام.
وقتی همه چیز رو به راه باشد، رسیدن به تكامل اصلاً سخت نخواهد بود. در این راه مشكلات پیش رو شما را آبدیده می كند. انگلیسی ها رونالدو را دوست دارند چون بعد از اتفاقات جام جهانی انسان بهتری شده است! آماده بازی در مركز میدان هستم.»رونالدو، پس از بازی با لیل برخلاف سایر همتیمی هایش مدت زیادی منتظر خبرنگاران ماند. او خیلی روان انگلیسی صحبت كرد. شاید این ضرب المثل معروف در مورد شرایط فعلی او مصداق داشته باشد؛ وقتی آماده هستید، به عقب نگاه نكنید!
● او بهتر است یا...
▪ رونالدینیو
مرد سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ فوتبال جهان، تكنیك منحصر به فردی دارد اما امسال كمتر از این فاكتور برتر خود استفاده كرده است.
▪ تیه ری آنری
مدل كوچك رونالدینیو هفته ای ۱۲۰ هزار دلار می خواهد. شاید اسپانیا مقصد بعدی «تی تی» باشد نه منچستریونایتد!
▪ كاكا
با ۲۴ سال سن تكنیك، قدرت و تحرك بالایی دارد و با گل زیبایش میلان را به مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رساند.
▪ پتر چك
پس از پشت سر گذاشتن یك مصدومیت شدید، به روزهای اوج نزدیك می شود. در حقیقت پس از پیتر اشمایكل دروازه بان افسانه ای منچستریونایتد هیچ سنگربانی به اندازه «چك» در پیروزی های یك تیم لیگ برتری نقش نداشته است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید