سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

انتخاب کامپیوتر سرورشبکه برای مدیر موفق


انتخاب کامپیوتر سرورشبکه برای مدیر موفق
همواره با این سئوال از طرف دوستان گرامی مواجه میشوم که چه کامپیوتری بعنوان سرور شبکه برای شرکت خود انتخاب کنم و چه مشخصاتی را مورد توجه قرار دهم تا بازده کار مناسب باشد و طی چند سال آتی، شبکه و سرور با مشکل چندانی مواجه نشود. لذا برآن شدم تا طی این مطلب موارد اصلی را مورد بررسی قرار دهم تا شرکتهای تجاری کوچک بتوانند از آن استفاده کنند. سیستم عامل مورد نظر برای این سرور هم میتواند از خانواده ویندوز و مثلا ویندوز سرور ۲۰۰۳ باشد.
در انتخاب کامپیوتر سرور شبکه مانند خرید یک ماشین انتخابهای متعددی پیش رویتان قرار دارد که با کمی دقت میتوان کیفیت را بسیار بالا برد. البته زیاد مهم نیست که چه مارکی میخرید بلکه مهم آنست که به چند نکته کلیدی توجه داشته باشید که عبارتند از: مادربرد، پروسسور، حافظه و هارددرایو. از موارد مهم دیگر میتوانم به ابزار بک آپ گیری سرور و سرعت اتصال شبکه تان به اینترنت اشاره کنم.
▪ مادربرد
مادربرد قسمت اصلی کامپیوتر حساب میشود که قطعاتی مانند پروسسور، حافظه، هارددرایو در آن نصب میشوند و دستگاههایی مانند مونیتور، کیبورد و دستگاههای جانبی به آن متصل میگردند. در انتخاب مادربرد باید دقت کنید که Server-Class Motherboard باشد.
▪ پروسسور
که بدان مایکروپروسسور یا CPU هم گفته میشود در واقع مغز کامپیوتر محسوب میشود. سرعت این مغز با مگاهرتز MHz و یا گیگاهرتز GHz بیان میشود که سرعت عملکرد کامپیوتر را تعیین میکند. اگر شرکتتان رو به رشد است و انتظار دارید که سرور، کارهای زیادی انجام دهد حتما سیستمی با دو پروسسور تهیه کنید که سرعت سرور بالا رفته و در نتیجه زمان انتظار یوزرهای شبکه کم میشود. پیشنهاد من برای سرعت پروسسور ۲GHz به بالاست و تا جایی که بودجه تان اجازه میدهد.
▪ حافظه
منظور از حافظه همان Memory یا RAM است که با معیار مگابایت MB یا گیگابایت GB بیان میشود و معرف مقدار دیتایی است که سرور میتواند در یک لحظه بدان فکر کند. پیشنهاد من برای حافظه ۱GB به بالاست که حداکثر میتواند ۴GB باشد. هر چه این حافظه یشتر باشد بهتر است. البته چون اضافه کردن RAM به سیستم بسیار آسان است اگر مشکل مالی دارید میتوانید مقدار اولیه آنرا کم انتخاب کنید و در آینده آنرا افزایش دهید.
▪ دیسک
حافظه RAM با قطع برق پاک میشود لذا نیاز به هارددرایو یا هارددیسک ضروری است. هارددیسکهای امروزی از ۴۰GB تا ۲۰۰GB ظرفیت دارند. توجه کنید که کامپیوتر سرور میتواند چندین هارددرایو داشته باشد بنابراین ضرورتی ندارد که هارددیسک با بالاترین ظرفیت تهیه شود. درضمن ضروری است که درایوها را بگونه ای در سیستم ببندید که دیتاهای باارزش شما از بین نروند که اصطلاحا بدان Fault Tolerance گفته میشود.
اینترفیس اتصال هارددیسک به کامپیوتر معرف سرعت انتقال دیتا بین درایو و بقیه قسمتهای سرور است که سه مورد مهم آن عبارتند از: IDE و SATA و SCSI . به توضیح مختصری از هر یک اکتفا میکنم.
IDE از بقیه کندتر است و اگر چند درایو هم داشته باشید در هر لحظه فقط یکی قابل دسترسی است. توصیه میکنم از این اینترفیس برای شبکه های کمتر از ۵ یوزر استفاده کنید که گاهی ایمیل استفاده میکنند و گاهی از فایلهای سرور سود میبرند.
نمونه SATA سریعتر است و البته قیمت بیشتری هم دارد. درست مانند سیستم قبلی، توصیه میکنم از این اینترفیس برای شبکه های کمتر از ۵ یوزر استفاده کنید که گاهی ایمیل استفاده میکنند و گاهی از فایلهای سرور سود میبرند.
اما سیستم SCSI که گرانتر از بقیه است بالاترین سرعت را بشما میدهد و این امکان را هم دارد که در هر لحظه بیش از یک درایو قابل دسترسی باشد. توصیه من برای شبکه های با بیش از ۱۰ یوزر است که دائم با سرور فایل ردوبدل میکنند.
چون معمولا دیتای سرور از ارزش بالایی برخوردار است لذا پیشنهاد میکنم حتما از سیستم Redundant که بدان RAID گفته میشود استفاده کنید. در این تکنولوژی یک کامپیوتر بهره گیری از دیسک درایو را بین دو یا چند درایو به اشتراک میگذارد. معمولا RAID-۱ و RAID-۵ عمومیت بیشتری دارند. در RAID-۱ ، یک درایو آیینه درایو دیگر است. در RAID-۵ سیستم Stripe مصرف میشود و به سه عدد هارددیسک نیاز است. اگر یک درایو مشکل پیدا کند، سرور با درایوهای باقیمانده به کار ادامه میدهد. یعنی نیازی نیست تا دیتا هنگام تعویض دیسک خراب، بک آپ شود. اگر دو دیسک خراب شود سرور از کار میافتد.
توجه کنید که زیاد مهم نیست کدام مدل را بکار میگیرید آنچه مهم است اینست که هارددرایوها باید با اندازه یکسان و سرعت یکسان باشد تا منابع سیستم هدر نرود. فقط یادآوری نمایم که بیش از یک داریو برای سیستم RAID لازم است. بودجه شما در خرید هارددیسک میتواند معرف بالاترین ظرفیتی باشد که برای هارد هزینه میکنید.
▪ سیستم بک آپ
سیستم RAID میتواند ضریب امنیت دیتا را بالا ببرد اما نمیتواند جلوی خرابیهای دیتا ناشی از مواردی مانند آتش سوزی یا خرابیهای فیزیکی را بگیرد. نیاز به تهیه بک آپ کامل دیتا برای بازیابی سریع در مواقع نابودی دیتا ضروری است. بنابراین باید از دیتاهایتان بک آپ بگیرید و آنها را در محلی خارج از دفتر شرکت نگه داری کنید. روشهای زیر برای تهیه بک آپ پیشنهاد میشود:
۱) هارددیسک اکسترنال که به راحتی با کابل USB به سیستم وصل و از آن قطع شود. این روش ارزان بوده و سریع است اما چون امکان خرابی درایو وجود دارد برای دیتای معمولی توصیه میکنم و نه دیتای حساس و مهم.
۲) Tape Drive که از نوارهای مغناطیسی قابل حمل سود میبرد که مشکل خرابی فیزیکی پیدا نمیکنند. اگر Tape Drive خراب شود مشکلی برای دیتا ایجاد نمیشود. اما از طرفی کندتر از هارددرایو است.
۳) اشتراک شبکه به معنای استفاده از ظرفیت ذخیره سازی سایر کامپیوترهای موجود در شبکه است که میتوانند دیتای سرور را بعنوان بک آپ نگه دارند. مشکل اصلی آنست که به سیستم داخل شرکت وابسته است.
▪ فلاپی درایو
هرچند امروزه سیستمهای عامل نیازی به فلاپی درایو ندارند و فلاپی عملا به درد ذخیره سازی دیتا هم نمیخورد اما داشتن فلاپی درایو را روی سرور ضروری میدانم که گاهی ممکن است در نصب برنامه و یا ابزار بازیابی سیستم بکار رود.
▪ درایوهای سی.دی و دی.وی.دی
درایوهای فوق امروزه روش عمومی برای نصب برنامه هستند و هرچند برای چندین بار نوشتن و خواندن روی یک دیسک مناسب نیستند اما روشی آسان و همه گیر محسوب میشوند.
▪ آداپتور شبکه
که بدان کارت اینترفیس شبکه یا NIC میگویند امکان اتصال کامپیوتر به شبکه را میدهد. مهمترین نوع شبکه اترنت است که در سرعتهای ۱۰Mbps و ۱۰۰Mbps و ۱Gbps وجود دارند. پیشنهاد من نمونه ۱۰۰Mbps است.
▪ فایروال
فایروال با ایجاد سدی در مقابل هکرها میتواند جلوی نفوذ بیگانگان را از خارج (اینترنت) به شبکه شما بگیرد که میتواند در نمونه های سخت افزاری و نرم افزاری باشد.
اتصال سریع اینترنت - که میتواند از نوع کابل یا DSL باشد.
بهمن دژی - تورنتو
منبع : کامتونت


همچنین مشاهده کنید