پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سفر بد نیست اگر این نکات را رعایت کنید


سفر بد نیست اگر این نکات را رعایت کنید
سفرهای نوروزی نوعی سفر گردشگری است با این تفاوت که شهرنشینان ایرانی برای تغییر ذائقه به جای اتراق کردن در خانه، دست به ایرانگردی می زنند. پیش از این آداب اجتماعی اجازه نمی داد که گردشگران یا میهمانان نوروزی به جز هتل، مهمانسرا یا اقامتگاه های رسمی و غیررسمی در جای دیگری سکنی گزینند، اما با همگانی شدن سفرهای نوروزی و تابستانی، قبح این نوع رفتارهای اجتماعی نیز در بین شهرنشینان ایرانی فرو ریخت.
امروزه هر خانواده ایرانی با تهیه یک چادر گروهی به هر نقطه از ایران که اراده کند، سفر می کند. اغلب مسافران نوروزی تلاش مضاعفی برای تهیه اقامتگاه به خرج نمی دهند، هرجا که امکان برپاکردن چادر سفری است، اتراق می کنند.
وسایل و تجهیزات سفر به مناطق مختلف به چند بخش تقسیم می شوند. بخش اول وسایلی هستند که جدا از مدت زمان سفر، منطقه مورد بازدید و ... همواره باید همراه هر مسافر یا گردشگری باشند. دسته دوم وسایلی هستند که در سفرهای طولانی (۲ روز به بالا) و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به بخشی از این تجهیزات ایرانگردی یا گردشگری اشاره می شود.
کوله پشتی، کیسه خواب، چادر، آب، غذای مناسب، نقشه منطقه، قطب نما یا جی پی اس، انبردست چندکاره، سوزن و نخ، ناخن گیر، سوت، کفش مناسب پیاده روی، جعبه کمک های اولیه، الکل جامد، مواد ضدعفونی کننده، چاقو، چراغ قوه، باتری، کبریت، فوم برای زیر کیسه خواب ها و فندک از آن دسته وسایلی است که همیشه باید در هر سفری همراه گردشگران حرفه ای یا مسافران کثیرالسفر باشد.
وسایلی که در سفرهای حرفه ای به کار می آید عبارتند از؛ دوربین های دوچشمی و شکاری، کیت مارگزیدگی، کیسه بقا، چادر ضدآب و باد، وسایل پخت گازی (کمپی)، گاز مایع به میزان ۲ برابر مصرف، چراق قوه های بزرگ شارژی - باتری، تبر، بیل، کلنگ و چاقوی کمپی، بی سیم و موبایل ماهواره ای، وسایل دفاع شخصی، صندلی های جمع شو، دستگاه تصفیه آب، چسب لاستیک و فلز، کلمن، شمع دبیرسوز، کبریت ضدآب و باد و...
از میان این وسایل کیسه خواب، چادر، غذا و آب از مهمترین وسایلی است که در سفرهای گردشگری بایستی به آن توجه کرد.
درهرحال کسی که می خواهد در کوهستان و یا کویر شبی را سپری کند کیسه خواب یکی از لوازم ضروری است. کیسه خواب ها بر حسب مواد مصرف شده، قابلیت نگهداری دما و یا به عبارتی قابلیت مقاومت در برابر سرما تقسیم بندی می شوند.
ناگفته نماند که کیسه خواب وسیله ای است که در سفرهای تورهای گردشگری و طبیعت گردی نیز به آن احتیاج است و به نوعی جزو وسایل شخصی به حساب می آید.چادرها نیز انواع مختلفی دارد و بسته به مناطقی که سفر می کنید انواع آن فرق می کند.
ولی معمولا توصیه می شود چادری تهیه کنید که ضدآب بوده و به راحتی باز و بسته شود.
برای چادرزدن تا آنجا که امکان دارد سعی کنید یک جای امن و قابل دسترس انتخاب کنید. در عمق دره ها، در مسیر سیلاب ها و نزدیکی رودها، در شیب های تند، نزدیکی آتش، در معرض وزش شدید باد و جایی که حیوانات و حشرات خطرناک وجود دارند، چادر نزنید. اگر گروهی سفر می روید و چند چادر دارید حتما چادرها را نزدیک به هم و به صورت دایره و یا نیم داره برپا کنید.
پیش از برپاکردن چادر سطح زیر آن را تا جایی که می توانید صاف کنید. اگر احتمال بارندگی وجود دارد دور چادر را شیار باریکی بکنید. با این روش آب را به راهی که می خواهید هدایت کرده اید. کف چادر حتما زیرانداز بیندازید تا سرمای زمین را تا حدودی بگیرد و از آسیب رسیدن به چادرتان جلوگیری کند. شب ها بعد از هر ورود و خروج از چادر برای جلوگیری از ورود حشرات زیپ توری آن را ببندید.
غذا و آب در سفر مهمتر از همه چیز است. سعی کنید دوبرابر میزان مصرف معمولی در سفرهای گردشگری و به دور از آبادی، آب به همراه ببرید. در شرایط بحرانی هر فرد قادر است به مدت ۱۰ روز یا بیشتر بدون مصرف غذا به زندگی ادامه دهد، هرچند گرسنگی نیز مانند تشنگی می تواند اثرات مستقیمی بر قدرت تصمیم گیری سریع، ترس، درد و سردی بدن داشته باشد.
در شرایط عادی نیز سعی کنید همیشه غذاهای سبکی چون انواع کنسروهای خوراکی را با خود به همراه ببرید و درصورت امکان قبل از سفر آنها را تا ۲۰ دقیقه بجوشانید.
با این حال توصیه می شود در هنگام سفر موارد زیر را رعایت کنید تا به مدیر خانواده در گردشگری فشار وارد نشود.
۱) نشستن روی صندلی های خودرو در سفرهای طولانی (بیش از ۱۲ ساعت) برای همه اعضای خانواده خطرناک است چون باعث لخته شدن خون در پاها می شود به همین دلیل باید در طول مسیر بارها توقف کنید و از همه اعضای خانواده بخواهید تا خارج از خودرو نرمش کنند.
۲) فراموش نکنید سفرهای طولانی با خودرو به راننده استرس وارد می کند و قلب وی را تحت فشار قرار می دهد.
۳) قبل از آغاز سفر از فرزندان خود بخواهید در یک کیسه و یا کیف کوچک تمام وسایل موردنیازشان را جمع آوری کنند.
۴) در سفرهای طولانی وسایل سرگرمی و خوراکی برای فرزندان خود همراه داشته باشید.
۵) به بچه ها کاغذ، خودکار و مداد رنگی (رنگ های شاد) بدهید تا اینکه در طول سفر خاطرات خود را بنویسند و یا نقاشی بکشند.
۶) اگر چیز مهمی را در خانه فراموش کرده اید آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید چون می توانید آن را در مقصد تهیه کنید.
۷) پس از رسیدن به مقصد از فرزندانتان سوال کنید که چه کاری می خواهند انجام بدهند. یک روز کارهای مطابق میل آنها را انجام بدهید و روز بعد کاری را که مطابق میل شما و همسرتان است.
۸) به فرزندانتان بگویید که اگر بچه های خوبی در سفر باشند به آنها جایزه نقدی و غیرنقدی خواهید داد.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید